Hoofdstuk 2 Financiële positie
Artikel 5 Financiële positie
- 1.
Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de 1. raad heeft besloten in e uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.
- 2.
De raad autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de nvesteringskredieten.
Artikel 6 Waardering en afschrijving vaste activa
Het college draagt er zorg voor dat de uitgangspunten voor de waardering en de aschrijving van vaste activa worden vastgelegd in een aan te bieden nota, waarin erwerkt de uitgangspunten en afschrijvingstermijnen, zoals opgenomen in de eleidsnota ‘Nota investeringsbeleid’.
Artikel 7 Meerjaren investeringsplan
- 1.
Er is een separaat integraal afwegingskader voor investeringen, waarmee een xpliciet onderscheid wordt aangebracht tussen de afwegingen binnen de reguliere xploitatie (baten en lasten) en afwegingen binnen de kapitaalsdienst (het meerjaren investeringsplan).
- 2.
Voor de zogenaamde onrendabele investeringen is er is een kapitaallastenplafond waarbinnen de kapitaallasten van de in het meerjaren investeringsplan passen .
- 3.
De hoogte van het kapitaallastenplafond wordt door de raad vastgesteld op voorstel van het college. Dit geldt ook voor aanpassingen op de hoogte van het plafond.
- 4.
De vrijval van de jaarlijkse kapitaallasten, dus investeringen die volledig afgeschreven zijn, bepaalt de ruimte voor nieuwe investeringen.
- 5.
Met de begrotingsvaststelling van het eerstvolgend jaar stelt de raad de hierin opgenomen kredieten voor dat jaar (t+1) vast.
- 6.
Kansrijke investeringsvoorstellen voor het jaar volgend op het feitelijke begrotingsjaar (t+2) worden in een zogenaamd voorportaal opgenomen en verder uitgewerkt ter besluitvorming het jaar erop.
Artikel 8 Reserves en voorzieningen
Het college biedt, indien zich wijzigingen voordoen, een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan. De nota behandelt in ieder geval:
- a.
de vorming en besteding van reserves;
- b.
de vorming en besteding van voorzieningen;
- c.
de toerekening en verwerking van rente over de reserves en de voorzieningen, in relatie tot de nota weerstandsvermogen bedoeld in artikel 12;
- d.
jaarlijks wordt in de begroting een actualisatie gegeven van de financiële stand van zaken van de reserves en voorzieningen en wordt bovendien aangegeven of het beleid ten aanzien van specifieke reserves aan wijziging onderhevig is.
Artikel 9 Kostprijsberekening
- 1.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Venlo wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten ook alle indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
- 2.
Bij de indirecte kosten worden in ieder geval betrokken de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten, reinigingsrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW. De omslagrente voor de rentetoerekening van de kapitaallasten 3. wordt bepaald door het rentetotaal van de uitstaande leningen en de bij begroting vastgestelde gecalculeerde rente over het eigen vermogen en voorzieningen.
Artikel 10 Financieringsfunctie
- 1.
Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor:
- a.
het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te kunnen voeren;
- b.
het beheersen van de risico’ s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;
- c.
het zo veel mogelijk beperken van de kosten van de leningen en het bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;
- d.
het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
- 2.
Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:
- a.
het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij financiële instellingen met minimaal een A-rating afgegeven door tenminste ééngezaghebbende rating agency, of bij instellingen voor wiens waardepapieren een solvabiliteitseis geldt van 0%;
- b.
overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de looptijd in tact is;
- c.
derivaten worden uitsluitend gebruikt ter beperking van financiële risico’ s;
- d.
voor het aantrekken van financieringen voor langer dan 1 jaar worden tenminste 2 prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd;
- e.
overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro;
- f.
voor de kasgeldlimiet en de rente-risiconorm gelden de wettelijke waarden. Het college informeert de raad indien de kasgeldlimiet of de rente-risiconorm dreigen te worden overschreden.
- 3.
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
- 4.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een besluit treasurystatuut. Dit statuut wordt ter kennisgeving verzonden aan de raad.
Hoofdstuk 3 Paragrafen
Artikel 11 Lokale heffingen
Het college biedt, indien beleidswijzigingen zich voordoen, een (bijgestelde) nota lokale heffingen aan. De raad stelt de nota vast.
Artikel 12 Weerstandsvermogen en risicomanagement
Het college biedt, indien beleidswijzigingen zich voordoen, een (bijgestelde) nota risicomanagement en weerstandsvermogen aan. De raad stelt de nota vast.
Artikel 13 Financiering
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
- a.
- b.
- c.
de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar;
- d.
- e.
de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
Artikel 14 Bedrijfsvoering
Het college stelt, indien wijzigingen zich voordoen, een (bijgestelde) nota bedrijfsvoering vast. De nota wordt ter kennisgeving aan de raad gezonden.
Artikel 15 Maatschappelijke partners
- 1.
Het college biedt tenminste één maal per raadsperiode een (bijgestelde) nota maatschappelijke partners aan.De raad stelt de nota vast. In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf maatschappelijke partners ingegaan op het aangaan, wijzigen, beëindigen en vormgeven van nieuwe samenwerkingsvormen. Daarnaast wordt de sturing en control nader geformuleerd.
- 2.
Het college brengt hierbij eveneens de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s genoemd in de nota bedoeld in het eerste lid.
Artikel 16 Grondbeleid
Het college biedt jaarlijks een (bijgestelde) nota grondbeleid aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt aandacht besteed aan:
- a.
de relatie met de programma’s van de begroting;
- b.
de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente;
- c.
te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten; de voorraad, verwerving en uitgifte van gronden;
- d.
de uitgifte van gronden in erfpacht en de bijstelling van erfpachtvergoedingen;
- e.
het principe van winstneming.
De raad stelt de nota uiterlijk vast gelijktijdig met de begroting.
Hoofdstuk 4 Financiële organisatie en administratie
Artikel 17 Administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in 1. ieder geval dienstbaar is voor:
- a.
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
- b.
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts;
- c.
het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;
- d.
het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
- e.
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
- f.
de controle van de registratie van gegevens als zodanig, en de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Artikel 18 Financiële administratie
Het college draagt er zorg voor dat:
- a.
de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;
- b.
de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie, het Centraal bureau voor de statistiek en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.
Artikel 19 Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:
- a.
een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
- b.
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
- c.
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
- d.
de regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van leveringen tussen de diensten van de gemeente;
- e.
de te maken afspraken met de diensten over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;
- f.
de regels voor de verlening van décharge over het f. gevoerde beheer van de diensten.
Artikel 20 Aanbesteding en inkoop
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
Artikel 21 Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college draagt zorg voor en legt voor iedere aanvraag de interne regels vast voor de toekenning van steunverlening aan ondernemingen en subsidies. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie en de nota algemene subsidieverordening van de gemeente Venlo. Deze nota bevat het kader voor verstrekking van gemeentelijke subsidies en een overzicht van de toegekende gemeentelijke subsidies.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 22 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking. Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening komt de “ Financiële verordening Venlo” , vastgesteld bij raadsbesluit van 30 november 2005 en geldend verklaard voor het grondgebied van de gehele gemeente Venlo op 4 januari 2010, te vervallen.
Artikel 23 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “ Financiële verordening gemeente Venlo 2013” .