Artikel 1 Begripsomschrijving:
College: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Heerhugowaard
CAR: Cliënten Advies Raad
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning
WWB: Wet werk en bijstand
WIJ: Wet investeren in jongeren
Voorzitter: De voorzitter van de Cliënten Advies Raad
Secretaris: Ambtelijke ondersteuning voor de CAR
Wethouder: de portefeuillehouder
Artikel 2 Doelstelling
- 1.
De CAR houdt zich bezig met belangenbehartiging van de inwoners van de
gemeente Heerhugowaard ten aanzien van beleid op het gebied van
gehandicapten, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet werk en
bijstand en de Wet investeren in jongeren. De CAR verschaft inzicht in
hetgeen er onder (potentiële) cliënten leeft in samenhang met de
beoordeling van de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening.
- 2.
De CAR heeft tot doel inzicht te verschaffen in hetgeen er onder
cliënten leeft en om, waar mogelijk, te komen tot een grotere inbreng
van cliënten.
- 3.
De CAR fungeert als contactpunt in de gemeente voor groepen
cliënten.
Artikel 3 Doelgroepen
Doelgroep WWB: iedereen die is aangewezen op een uitkering en/of bijzondere
bijstand bij de gemeente Heerhugowaard en iedereen voor wie de gemeente
verantwoordelijk is voor diens re-integratie in het arbeidsproces.
Doelgroep WIJ: jongeren van 18 tot 27 jaar die niet meedoen aan de
samenleving, alsmede een bepaalde groep jongeren van 16 en 17 jaar.
Doelgroepen Wmo: verstandelijk en/of lichamelijk gehandicapten en chronisch
zieken, ouderen, psychiatrische patiënten, cliënten verslavingszorg, dag- en
thuislozen, mantelzorgers en cliënten in de vrouwen- en jeugd
hulpverlening.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden CAR
- 1.
De CAR geeft gevraagd en ongevraagd advies of doet voorstellen aan het
college en/of de gemeenteraad over zaken aangaande het beleid, de
beleidsontwikkeling en de uitvoering van het beleid op het gebied van de
relevante sociale wetgeving, integraal gehandicapten beleid en de
Wmo.
- 2.
De CAR heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering en de
kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente raken in de
overlegvergaderingen met de wethouder aan de orde te stellen.
- 3.
Het door de CAR inschakelen van het ambtelijk apparaat gebeurt in alle
gevallen via de secretaris.
- 4.
De CAR heeft de bevoegdheid een samenwerkingsverband aan te gaan met
belangenvertegenwoordiging bij andere uitvoeringsorganisaties.
- 5.
De CAR heeft het recht om over alle informatie te beschikken die hij
nodig acht voor de vervulling van zijn taken, mits het verkrijgen van
die informatie niet strijdig is met wet- en/of regelgeving.
- 6.
De CAR stelt jaarlijks een inhoudelijk en financieel verslag op over de
werkzaamheden van de CAR.
- 7.
De CAR stelt jaarlijks een begroting en een werkplan op.
- 8.
De CAR adviseert niet over:
- a)
klachten, bezwaar en beroepschriften en andere zaken die op
individuele cliënten betrekking hebben
- b)
onderwerpen van interne organisatie voor zover deze geen
aanwijsbare gevolgen hebben voor de dienstverlening aan de
cliënten
- c)
de uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die
uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.
Artikel 5 Aanvullende taken
Naast het doen van voorstellen en/of het uitbrengen van advies aan het
college en/of de gemeenteraad, heeft de CAR met inachtneming van artikel 4,
lid 1, tot taak:
- 1.
het bewaken van gemaakte afspraken en overeengekomen regelingen
tussen het college cq. de gemeenteraad en de CAR;
- 2.
het signaleren van consequenties van vastgesteld beleid;
- 3.
het doorgeven van deze signalen aan het college en/of de
gemeenteraad;
- 4.
het geven van schriftelijke en mondelinge informatie aan
cliënten;
- 5.
de CAR fungeert als aanspreekpunt voor cliënten en
belangenorganisaties;
- 6.
de CAR fungeert als aanspreekpunt voor gemeenteambtenaren en het
gemeentebestuur.
Artikel 6 Samenstelling
- 1.
De CAR bestaat uit maximaal 9 leden inclusief de voorzitter en exclusief
de secretaris.
- 2.
De CAR functioneert onder een onafhankelijke voorzitter die extern wordt
geworven op basis een door het college vastgesteld functieprofiel.
- 3.
De leden van de CAR vormen zo veel mogelijk een representatieve
vertegenwoordiging van de doelgroepen, maar treden op zonder last of
ruggespraak.
- 4.
De secretaris wordt vanuit de gemeentelijke organisatie benoemd.
- 5.
De CAR kan op ad hoc basis een of meerdere deskundigen uitnodigen aan de
vergadering deel te nemen. Deze personen tellen niet mee bij de bepaling
van het officiële ledenaantal. Deze personen hebben geen stemrecht met
betrekking tot de door de CAR uit te brengen adviezen.
Artikel 7 Benoeming, zittingsduur, rechtsbescherming en beëindiging
- 1.
Benoeming van de leden in artikel 6, eerste lid, gebeurt door het
college op voorstel van de voorzitter van de CAR.
- 2.
De in artikel 6, tweede lid, genoemde voorzitter wordt benoemd door het
college.
- 3.
De voorzitter en de leden worden voor een periode van vier jaar
benoemd.
- 4.
De leden kunnen voor een periode van vier jaar herbenoemd worden.
- 5.
De zittingsduur van de voorzitter kan twee keer verlengd worden.
- 6.
Een rooster van aftreden wordt vastgelegd in het huishoudelijk
reglement.
- 7.
Het lidmaatschap eindigt:
- -
indien een lid of de voorzitter daar zelf om verzoekt
- -
- 8.
De voorzitter wordt door het college benoemd, geschorst en
ontslagen.
- 9.
Op voorstel van de voorzitter wordt een lid door het college benoemd,
geschorst en ontslagen. Het college zal indien er sprake is van
schorsing of gedwongen ontslag geen gebruik maken van deze bevoegdheid
voordat hoor en wederhoor met betrokken lid en de voorzitter hebben
plaatsgevonden.
- 10.
Het lidmaatschap van de CAR is van geen enkele invloed op de behandeling
van de cliënt door medewerkers van de gemeente.
Artikel 8 Vacatures
- 1.
Bij vervulling van een vacature voor een lid wordt extern geworven op
basis van door het college vastgestelde functieprofielen.
- 2.
De voorzitter en de secretaris kiezen een nieuw lid na een
sollicitatiegesprek en doen een voordracht voor benoeming aan het
college.
- 3.
Bij langdurige afwezigheid van een lid wordt door de voorzitter
vastgesteld of er sprake is van een vacature.
Artikel 9 Verantwoordelijkheden
- 1.
De voorzitter is verantwoordelijk voor het aansturen van de CAR. Tevens
verzorgt hij al dan niet door middel van het inzetten van anderen de
communicatie met autoriteiten en/of media.
- 2.
De voorzitter is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de
CAR.
- 3.
De secretaris is verantwoordelijk voor de verzorging van de
correspondentie, het in overleg met de voorzitter samenstellen van de
agenda, het maken van de notulen en het beheren van het archief.
Artikel 10 Vergaderingen en besluiten
- 1.
De CAR vergadert tenminste zes maal per jaar. Voorts vergadert de CAR zo
vaak als de voorzitter en de secretaris dit wenselijk achten.
- 2.
De CAR vergadert tenminste één maal per jaar met de verantwoordelijk
wethouder. Voorts zo vaak als één van beiden dit wenselijk acht en met
inachtneming van de noodzakelijke tijd ter voorbereiding.
- 3.
Een advies of initiatiefvoorstel van de CAR wordt met meerderheid van
stemmen uitgebracht en schriftelijk vastgelegd.
- 4.
Besluiten van de CAR worden genomen in vergaderingen waarbij minimaal de
helft van het aantal leden aanwezig is, waaronder de voorzitter.
- 5.
Stemming over zaken gebeurt hoofdelijk en mondeling.
- 6.
Notulen van de vergaderingen worden ter kennisname verzonden aan het
college.
- 7.
De vergaderingen zijn in beginsel openbaar.
Artikel 11 Huishoudelijk reglement
De CAR stelt ter aanvulling op de verordening een huishoudelijk reglement op
dat ter goedkeuring aan het college wordt voorgelegd. In dit reglement wordt
in ieder geval de werkwijze opgenomen over hoe omgegaan wordt met een
(verzoek om) advies. Tevens wordt hierin opgenomen in welke uitzonderlijke
gevallen in besloten vergadering kan worden vergaderd. Het huishoudelijk
reglement wordt uiterlijk twee maanden na de datum van installatie van de
CAR vastgesteld.
Artikel 12 Ondersteuning van de CAR
- 1.
De gemeente verschaft de CAR de nodige faciliteiten om zijn taak naar
behoren te kunnen vervullen.
- 2.
De voorzitter legt binnen drie maanden na het betreffende kalenderjaar
over de besteding van het budget rekening en verantwoording af aan het
college.
Artikel 13 Hardheidsclausule
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college
na consultatie van de voorzitter.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Cliënten Advies
Raad”.
Artikel 15 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking per 1 mei 2010.
Per dezelfde datum worden ingetrokken de “verordening Cliënten Advies Raad
2008”.