Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2013 |
Citeertitel | Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | archief, gemeentearchief, waterschappen, archivaris |
Vervangt Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2002
Archiefwet 1995 art. 30
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-10-2013 | 26-02-2019 | Nieuwe regeling | 05-09-2013 Stadskrant 24-10-2013 | 2013/270163 |
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,
gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995, Besluit vast te stellen de navolgende:
Verordening betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor de informatie van de gemeentelijke organen, de aanwijzing en het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatie, voor zover deze niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk II De zorg van het college voor de gemeentelijke informatie
Het algemeen bestuur van het Regionaal Historisch Centrum Noord Holland draagt zorg voor het inrichten en in stand houden van de archiefbewaarplaatsen als bedoeld in artikel 2. Het college draagt zorg voor voldoende en doelmatige archiefruimten voor nog niet overgebrachte informatie.
Het college draagt zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke informatie en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
Het college draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor en het beheer van de informatie zijn verbonden.
Het college stelt voor het beheer van de informatie van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht, voorschriften vast op voordracht van het hoofd informatiebeheer, gehoord de commissie Bestuur en gehoord de gemeentearchivaris.
Het college ziet erop toe, dat bij deelname door de gemeente in privaatrechtelijke rechtspersonen die publiekrechtelijke taken uitvoeren, het beheer van informatie bij deze rechtspersonen geschiedt volgens de bepalingen van de wet.
Het college doet ten minste eenmaal per jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de Wet. Zij legt daarbij over de verslagen, die door de gemeentearchivaris aan haar zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en de verslagen van het uitgevoerde toezicht door de archiefinspecteur op het beheer van de informatie, die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Deze verslagen worden aangevuld met de interne auditrapporten die worden aangeleverd door het hoofd informatiebeheer.
Hoofdstuk III Toezicht van de gemeentearchivaris op het beheer van de informatie welke niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De gemeentearchivaris is belast met het toezicht op het bij of krachtens de Wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatie, die niet is overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
De gemeentearchivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de Wet opgedragen toezicht, zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door een of meer ambtenaren, die in het bezit zijn van een diploma Archivistiek A als bedoeld in artikel 22 van de Wet.
De gemeentearchivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan het hoofd informatiebeheer alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan het college. De gemeentearchivaris geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.
Het hoofd informatiebeheer vraagt schriftelijk toestemming aan de gemeentearchivaris tot:
Hoofdstuk IV Het beheer van overgebrachte documenten door de gemeentearchivaris
Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de gemeentearchivaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de in de archiefbewaarplaats berustende archieven en verzamelingen. De gemeentearchivaris verstrekt daaruit aan een ieder, die daarom verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.
Deze Archiefverordening sluit aan bij de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995 en dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld op grond van de in de aanhef genoemde artikelen in de Archiefwet 1995.
Zij bestaat in hoofdzaak uit drie gedeelten, namelijk de regeling voor de zorg, die het college draagt voor de archieven van de gemeentelijke organen, het toezicht op het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatie, die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het beheer van overgebrachte informatie door de archiefbewaarplaats.
Deze verordening is, evenals Wet en Besluit, niet alleen van toepassing op klassieke, papieren archiefbescheiden, maar ook op moderne, digitale informatiedragers.
Hoofdstuk II bevat een uitwerking van het begrip ‘zorg’, dat in de Archiefwet 1995 niet wordt gedefinieerd. Wat voldoende en doelmatige archiefruimten zijn, is geregeld in het Archiefbesluit 1995 respectievelijk in de Archiefregeling 2009.
Hoofdstuk III is een uitwerking van het toezicht bedoeld in artikel 32, tweede lid van de Wet en is aangepast aan de op 1 oktober 2012 in werking getreden Wet Revitalisering Generiek Toezicht en de per die datum gewijzigde Archiefwet.
Hoofdstuk IV richt zich op de beheertaken van de gemeentearchivaris, deze zijn nader bepaald binnen de Regeling Regionaal Historisch Centrum in Noord-Holland (d.d. 24 januari 2005).
Begripsbepalingen zijn alleen uit de wet overgenomen als daaraan in deze verordening een meer specifieke betekenis moest worden toegekend.
De in art. 1e bedoelde gemeentearchivaris kan ook een streekgemeentearchivaris of directeur-gemeentearchivaris van een RHC zijn.
De in art. 1g benoemde overdracht wordt geformaliseerd door middel van een getekende verklaring van overbrenging door de gemeentearchivaris en de aangewezen beheerder van het dynamisch archief.
Het Regionaal Historisch Centrum is de officiële benaming van deGemeenschappelijke Regeling met de Gemeente Haarlem; de archiefbewaarplaats staat bekend als het Noord-Hollands Archief.
De Archiefregeling 2009 stelt op grond van artikel 13, vierde lid van het Archiefbesluit 1995 vast, aan welke bouwkundige en inrichtingseisen de archiefbewaarplaats en de archiefruimten moeten voldoen.
De aanwijzing van het hoofd informatiebeheer is opgenomen in de op grond van artikel 8 te stellen voorschriften: het Besluit Informatiebeheer 2013. Beide zijn minimaal in het bezit van een diploma Archivistiek A aangevuld met relevante bestuurskundige ervaring.
De Archiefregeling 2009 stelt op grond van artikel 11 tweede lid van het Archiefbesluit 1995 nadere regels omtrent de kwaliteit van en de procedures rond het materiële behoud van de daarvoor in aanmerking komende informatie. Artikel 11 van het Archiefbesluit 1995 kent de in dit artikel bedoelde verplichting slechts ten behoeve van de interne stukken. Uit overwegingen van behoorlijk bestuur en ter besparing van conserveringskosten voor de overheid als geheel achten wij dit onjuist. Daarom is in het tweede lid bepaald, dat ook de te verzenden stukken aan de genoemde Regeling dienen te voldoen. De gemeente heeft als ontvanger van door andere overheden opgemaakte stukken daarvan zelf ook profijt.
Slechts die aspecten van de uitoefening van het archiefbeheer zijn hier vermeld, die bij constatering achteraf tot onevenredig hoge kosten zouden kunnen leiden, of die ernstige schade voor het behoud dan wel de openbaarheid van de informatie en de rechtszekerheid van de burger tot gevolg zouden hebben.
De verslaglegging door de gemeentearchivaris is de basis voor de verantwoording van burgemeester en wethouders aan de raad zoals bedoeld in artikel 9.
De wet verschaft een ieder het recht van of uit documenten, die in een archiefbewaarplaats berusten, afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen te maken of op zijn kosten te doen maken. Deze verordening regelt complementair, dat de gemeentearchivaris in dit verband de nodige dienstverlening kan verrichten.