Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling gemeente Leek 2013 |
Citeertitel | Interne klachtenregeling gemeente Leek 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is mede vastgesteld door de werkgeverscommissie van de raad van de gemeente Leek en het college van burgemeester en wethouders
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-11-2013 | 07-02-2017 | Nieuwe regeling | 07-11-2013 Midweek, 20-11-2013 | 2013007010 |
De raad van de gemeente Leek, de werkgeverscommissie van de raad van de gemeente Leek en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leek;
ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 oktober 2013, registratienummer 2013007010;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen deInterne klachtenregeling gemeente Leek 2013
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk. Daarbij wordt de datum van ontvangst van de klacht aangegeven. Tevens wordt daarbij vermeld door wie de klacht zal worden onderzocht en wat de verdere gang van zaken is.
Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken toegezonden.
De klachtencoördinator houdt in een daartoe bestemd register aantekening van de ingediende klachten, van de voortgang van de behandeling en van de tijdige afdoening van de klachten.
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Hoofdstuk 2 De behandeling van klaagschriften
De behandeling van een klacht is in eerste instantie gericht op bemiddeling. Bemiddeling kan bestaan uit het oplossen van het probleem, het geven van nadere uitleg, het aanbieden van verontschuldigingen of het maken van een gebaar ter compensatie van wat is misgegaan.
Degene die de klacht behandelt legt de rapportage, waarin het gebeurde is vastgelegd tezamen met zijn oordeel over de gegrondheid van de klacht binnen een termijn van vier weken na ontvangst van de klacht voor aan het bestuursorgaan. Hij voegt hierbij de verslagen van het horen en de overige relevante stukken.
Het bestuursorgaan stelt ook degene over wiens gedraging wordt geklaagd schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. Het bestuursorgaan kan dit doen door het sturen van een afschrift van de in lid 1 bedoelde kennisgeving aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 7 november 2013.
B.C. Hoekstra, voorzitter mevrouw F.M. Koop-Bouwman, plv. griffier
Aldus besloten door de werkgeverscommissie
van de raad van de gemeente Leek,
d.d. 7 november 2013
M.W.W. van der Linden voorzitter R. Honnef, lid
Aldus besloten door het college van
burgemeester en wethouders van Leek,
d.d. 1 oktober 2013
B.C. Hoekstra, burgemeester H.K. Hofman, secretaris