Organisatie | Noordenveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2013 |
Citeertitel | Handhavingsverordening 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet werk en bijstand art. 8a, IOAW art. 35 lid 1 onderdeel c. IOAZ art. 35 lid 1 onderdeel c
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 05-01-2016 | Nieuwe regeling | 19-06-2013 Roder Journaal 03-07-2013 | Onbekend |
De raad van de gemeente Noordenveld
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 mei 2013;
gelet op artikel 8a van de Wet werk en bijstand (WWB); artikel 35, eerste lid, onderdeel c van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en artikel 35, eerste lid, onderdeel c van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), overwegende dat het verplicht is bij verordening regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkering, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Algemene bepalingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.
Hoofdstuk 2. Hoogwaardig handhaven
Indien de belanghebbende tekortschietend besef van verantwoordelijkheid betoont voor de voorziening in het bestaan dan wel uit de wet voortvloeiende verplichtingen, met uitzondering van de inlichtingenplicht als bedoeld in lid 5, niet of onvoldoende nakomt, vindt afstemming van de uitkering plaats overeenkomstig de afstemmingsverordening.
Artikel 6: Aangifte bij Openbaar Ministerie:
Indien een gedraging van een belanghebbende leidt tot benadeling van de ISD doet het bestuur, onverminderd de mogelijkheid de ten onrechte ontvangen kosten van uitkering terug te vorderen, aangifte bij het Openbaar Ministerie in overeenstemming met de wet- en regelgeving.
In bijzondere gevallen, wanneer onverkorte toepassing van deze verordening zou leiden tot een klaarblijkelijke hardheid op grond van specifieke individuele situaties, kan het bestuur gemotiveerd beslissen om af te wijken van een of meer bepalingen van deze verordening.
In het regeerakkoord van het vorige kabinet is afgesproken om fraude met uitkeringen harder aan te pakken. Dit is nader uitgewerkt in het `Handhavingsprogramma 2011-2014` van het Ministerie en in een nieuwe wet.
Handhaving bevat vele en uiteenlopende instrumenten waarmee moet worden voorkomen dat een uitkering ten onrechte wordt ontvangen. Uiteindelijk kan dit resulteren in het opleggen van een sanctie bij overtreding van de regels.
De nieuwe wet `Aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving` is op 1 januari 2013 in werking getreden.
Artikel 8a WWB schrijft voor dat de gemeenteraad regels dient te stellen voor de bestrijding van het
ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. In
de IOAW en IOAZ is dit voorgeschreven in artikel 35a.
Het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) kent ook geen eigen bepalingen op het gebied van handhaving. De uitvoering daarvan is gekoppeld aan de WWB.
Een goed handhavingsbeleid is belangrijk omdat hiermee wordt voorkomen dat ten onrechte gemeenschapsgeld wordt uitgegeven. Door het goed bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik wordt het draagvlak en de solidariteit voor bijstandsverstrekking onder burgers gehandhaafd.
Tevens kan een effectief en efficiënt beleid leiden tot het voorkomen van fraude (preventie). Ook beperkt een goed handhavings-beleid de uitgaven op het Inkomensdeel.
Het handhavingsbeleid en de daarvoor gebruikte methoden worden nader beschreven in het door het bestuur van de ISD vast te stellen handhavingsplan.
In deze bepalingen is een aantal begrippen nader omschreven. De meeste behoeven geen nadere toelichting.
Voor zover begrippen niet nader zijn omschreven in artikel 2 wordt verwezen naar de WWB, Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht (Awb)
Artikel 3. Opdracht aan het bestuur
De verantwoordelijkheid voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WWB, IOAW, IOAZ
en Bbz, is neergelegd bij het bestuur.
Om misbruik en oneigenlijk gebruik van een uitkering te voorkomen en te bestrijden heeft de ISD ingezet op het instrument hoogwaardig handhaven. Dit instrument bestaat ondermeer uit:
Maandelijks worden de signalen van het Inlichtingenbureau gecontroleerd. Dit zijn signalen van
inkomsten, vermogen, bankrekeningen, studie, detentie, etc. Daarnaast vinden er andere onderzoeken plaats. Als voorbeeld kan worden genoemd de re-integratieonderzoeken of onderzoeken naar aanleiding van mutaties.
Via de themacontroles wordt er gericht op een bepaald onderwerp gecontroleerd.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het afleggen van verantwoording aan de gemeenteraad over het
gehanteerde beleid op het gebied van handhaving.
Dit artikel geeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen af te wijken van de verordening. In de regel zal dit ten gunste van belanghebbende zijn.