Organisatie | Mook en Middelaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Mook en Middelaar 2010 |
Citeertitel | Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Mook en Middelaar 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van de ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking’ vastgesteld door de gemeenteraad op 12-09-2013.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2013 | nieuwe regeling | 12-09-2013 Maasdriehoek, 24-09-2013 | 12-09-2013, nr. 7 |
De raad der gemeente Mook en Middelaar
Gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders d.d. 31 augustus 2010.
Gelet op het advies van de raadscommissies d.d. 14 oktober 2010
Gelet op artikel 147, eerste lid en artikel 108, tweede Gemeentewet, artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAW, alsmede artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAZ;
Overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aa
vast te stellen de volgende verordenng
Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Mook en Middelaar 2010
Artikel 1 Opstellen handhavingsplan
Burgemeester en wethouders dragen in het kader van het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 28 oktober 2010.
De raad voornoemd,
Ondertekeningkiezer
De griffier, De burgemeester,
W.L. Derksen drs. R.J. Persoon
Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de in artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAW en IOAZ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de bestijding van het ten onrechte ontvangen van een uitkering alsmede ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik van de IOAW en IOAZ in het kader van het financiële beheer. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken.
In het kader van slagvaardig beleid is er voor gekozen om de verordening als kader te laten dienen en de nadere uitwerking van het beleid op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. De nadere uitwerking kan plaatsvinden in een handhavingsplan.
In het handhavingsplan moet worden weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.
Het ligt voor de hand dat aansluiting wordt gezocht bij het handhavingsplan WWB.
Artikel 1 – Opstellen handhavingsplan
Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding-sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving. De term fraudebestrijding roept teveel het beeld op van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd beter om fraude te voorkomen.
Artikel 2 – Vereisten handhavingsplan
Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen, is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelijk handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen.