Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Regeling voor de behandeling van bezwaarschriften voor de gemeente Arnhem 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling voor de behandeling van bezwaarschriften voor de gemeente Arnhem 2010
CiteertitelRegeling voor de behandeling van bezwaarschriften voor de gemeente Arnhem 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de regeling voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Arnhem 2006

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84; AWB, art. 7:13

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-06-201015-05-2013Begrenzing zittingsduur leden (art. 6)

31-05-2010

Arnhemse Koerier, 26 juni 2010.

B&W 27-04-2010, doc.nr 2010.0.034.864

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling voor de behandeling van bezwaarschriften voor de gemeente Arnhem 2010

 

 

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het bestuursorgaan van de gemeente Arnhem dat dient te beslissen op een bezwaarschrift;

  • b.

    verwerend orgaan: het gemeentelijke bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • c.

    bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden: de commissie, als bedoeld in artikel 2, derde lid van deze regeling;

  • d.

    bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid: de commissie, belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 2, vierde lid van deze regeling;

  • e.

    algemene bezwaarschriftencommissie: de commissie, belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 2, vijfde lid van deze regeling;

  • f.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • g.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;

  • h.

    commissie: de commissies, als bedoeld in artikel 2, derde, vierde en vijfde lid van deze regeling;

  • i.

    raadscommissie VFAB: de raadscommissie Veiligheid, Financiën en Algemene en Bestuurlijke zaken, dan wel de raadscommissie waarin de algemene en bestuurlijke onderwerpen worden besproken.

HOOFDSTUK 2 Behandeling van de bezwaarschriften

Paragraaf 1 De commissies

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er zijn drie bezwaarschriftencommissies genaamd de bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden, de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid en de algemene bezwaarschriftencommissie belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften als bedoeld in artikel 1:5 van de wet.

  • 2.

    Deze bezwaarschriftencommissies zijn niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn gericht tegen besluiten genomen op grond van:de Algemene wet inzake rijksbelastingen en aanverwante regelgeving, de gemeentelijke belastingverordeningen en de Wet waardering onroerende zaken/ roerende woon- en bedrijfsruimten.

  • 3.

    De bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden is belast met de voorbereiding van beslissingen op gemaakte bezwaarschriften als bedoeld in artikel 1:5 van de wet die betrekking hebben op de Ambtenarenwet en aanverwante regelgeving, de arbeidsvoorwaarden gemeente Arnhem inzake medewerkers van de gemeente Arnhem, het Rechtspositiebesluit wethouders, het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en de aan beide Koninklijke Besluiten aanverwante regelgeving.

  • 4.

    De bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid is belast met de voorbereiding van beslissingen op gemaakte bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 1:5 van de wet, die betrekking hebben op het gemeentelijke takenpakket gebaseerd op het sociale zekerheidsrecht, waartoe in dit verband ook worden gerekend de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) en de individuele verstrekkingen op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

  • 5.

    De algemene bezwaarschriftencommissie is belast met de voorbereiding van beslissingen op gemaakte bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 1:5 van de wet, inzake alle bezwaarschriften, voor zover deze niet vallen onder het derde en vierde lid van dit artikel.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    Behoudens de bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden bestaat iedere commissie uit een voorzitter, een vice-voorzitter en zes leden.

  • 2.

    De bezwaarschriftencommissie personele aangelegenheden bestaat uit een voorzitter, twee leden en twee plv. leden, waarbij bij ontstentenis of afwezigheid van de voorzitter één van de leden resp. plv. leden optreedt als voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter, de vice-voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 4.

    Een voorzitter, vice-voorzitter en lid van de commissie maakt geen deel uit van en is niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaanen is tevens niet in dienst van de gemeente werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.

  • 5.

    Een voorzitter resp. vice-voorzitter van een commissie is bovendien niet tevens lid van een raadscommissie, als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet en is tevens niet een persoon wier naam voorkomt op de kandidatenlijst voor de laatstelijk gehouden raadsverkiezing.

  • 6.

    De benoeming van drie leden van de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid en drie leden van de algemene bezwaarschriftencommissie vindt plaats op basis van een voordracht van de raadscommissie VFAB.

  • 7.

    De benoeming van één lid en één plv. lid van de bezwaarschriftencommissie Personele aangelegenheden vindt plaats op voordracht van de Commissie voor het Georganiseerd Overleg.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    Het college wijst de secretaris van de commissie aan. De secretaris is voor zijn secretariaatswerkzaamheden slechts inhoudelijk verantwoording verschuldigd aan de commissie.

  • 2.

    Het college zorgt voor een adequate ambtelijke ondersteuning van de secretaris van de commissie, als bedoeld in het vorige lid.

Artikel 5 Kamers

  • 1.

    De bezwaarschriftencommissie sociale zekerheid en de algemene bezwaarschriftencommissie kunnen kamers instellen die belast worden met de afhandeling van bezwaarschriften.

  • 2.

    Elke kamer bestaat uit drie personen, te weten:

    • a.

      een voorzitter, zijnde de voorzitter of de vice-voorzitter van de commissie;

    • b.

      twee leden, waarbij het uitgangspunt is dat altijd een commissielid dat is benoemd op voordracht van de raadscommissie VFAB en een ander lid aanwezig zijn.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt, na overleg met de commissie, aan de hand van een vergaderschema wanneer hijzelf, respectievelijk de vice-voorzitter en de leden zitting hebben.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan de voorzitter worden vervangen door een commissielid dat niet is benoemd op voordracht van de raadscommissie VFAB.

  • 5.

    Elke kamer kan beslissen dat de behandeling van een bezwaarschrift door de commissie zal plaatsvinden.

  • 6.

    Met betrekking tot de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze regeling zoveel mogelijk van toepassing.

  • 7.

    De voorzitter draagt er zorg voor dat iedere commissie jaarlijks minimaal één keer gezamenlijk vergadert.

Artikel 6 Zittingsperiode

  • 1.

    De voorzitter en de vice-voorzitter worden benoemd voor een periode van zes jaar. Zij kunnen één maal worden herbenoemd voor een periode van drie jaar. Het college stelt hiertoe, gehoord de commissie, een rooster van aftreden op.

  • 2.

    De leden van de commissie worden benoemd voor een periode van drie jaar. Zij kunnen één maal worden herbenoemd voor een periode van drie jaar. Het college stelt hiertoe, gehoord de commissie, een rooster van aftreden op.

  • 3.

    Indien de voorzitter of vice-voorzitter van de commissie tussentijds tot gewoon lid of plaatsvervangend lid wordt benoemd geldt een totale maximale zittingsperiode, inclusief de periode als voorzitter of vice-voorzitter, van negen jaar.

  • 4.

    Indien een lid of plaatsvervangend lid van de commissie tussentijds als voorzitter respectievelijk. vice voorzitter wordt benoemd geldt een totale maximale zittingsperiode, inclusief de periode als lid, van negen jaar.

  • 5.

    Bij de berekening van de maximale zittingsperiode wordt geen onderscheid gemaakt tussen de commissies of de wijze van voordracht van de leden.

  • 6.

    In geval van bijzondere omstandigheden kan het college de voorzitter, de vice-voorzitter of een lid van de commissie tijdelijk ontheffen van zijn of haar functie;

  • 7.

    De voorzitter, de vice-voorzitter en de overige leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 8.

    De aftredende voorzitter, de vice-voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 9.

    Indien de maximale zittingsperiode is verstreken, kunnen de aftredende voorzitter, de vice-voorzitter of het aftredende lid van de commissie voor een periode van zes jaar niet meer benoemd worden in een functie bij de bezwaarschriftencommissies.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 7 Ingediende bezwaarschriften

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken, alsmede alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken, worden zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van het bezwaarschrift, in handen van de commissie gesteld.

  • 3.

    Het verwerende orgaan zorgt zo spoedig mogelijk na ontvangst van het bezwaarschrift dat zijn schriftelijke commentaar in handen van de commissie wordt gesteld.

  • 4.

    Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld welke commissie over het bezwaarschrift zal adviseren.

Artikel 8 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen:

  • -

    2:1, tweede lid;

  • -

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

  • -

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

  • -

    7:4, tweede lid;

  • -

    7:6, vierde lid, van de wet worden voor de toepassing van deze regeling namens het betreffende bestuursorgaan uitgeoefend door of namens de voorzitter van de commissie.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie kan in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift alle gewenste inlichtingen inwinnen of doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerende orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter deelt de belanghebbenden en het verwerende orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk mee dat zij in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord tijdens de zitting.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het verwerende orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval een week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerende orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter, de vice-voorzitter en de overige leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

1.Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, uitgezonderd het publiek en de vertegenwoordigers van de pers, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

Het bevat verder een beknopte weergave van het ter zitting verhandelde.

  • 2.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 3.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden die aan het verslag worden gehecht.

  • 4.

    Het verslag wordt opgemaakt onder verantwoordelijkheid van de commissie en ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies is uitgebracht, naar het oordeel van de commissie een nader onderzoek wenselijk is, geschiedt dit door of onder leiding van de voorzitter van de commissie.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerende orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerende orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    • b.

      Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 17 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaar- of beroepschrift dient te beslissen.

Artikel 18 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad, het college en aan de burgemeester over de door haar behandelde zaken en haar bevindingen daarover. Zij brengt tevens verslag uit aan de burgemeester voor wat betreft die onderdelen, die in het kader van het burgerjaarverslag relevant zijn.

HOOFDSTUK 3 Slotbepalingen

Artikel 19 Intrekking

De regeling voor de behandeling van bezwaarschriften voor de gemeente Arnhem 2006 wordt ingetrokken.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de 10e dag, volgende op die van haar afkondiging.

Artikel 21 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling voor de behandeling van bezwaarschriften voor de gemeente Arnhem 2010.