Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling subsidie versterken bestuurskracht Noord-Holland 2013 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling subsidie versterken bestuurskracht Noord-Holland 2013 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | regionale, samenwerking, gemeentelijke indeling, herindeling |
Deze regeling vervalt op 31 december 2016.
Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 31-12-2016 | nieuwe regeling | 01-10-2013 Provinciaal blad, 2013, 125 | 66314-246422 |
Op deze regeling is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.
Subsidie op grond van deze regeling kan uitsluitend worden verstrekt aan Noord-Hollandse gemeenten.
Bij subsidies tot en met € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.
Subsidie wordt in elk geval geweigerd indien de beoogde activiteiten naar het oordeel van gedeputeerde staten niet bijdragen aan een zorgvuldige afweging van mogelijkheden om een bestuurskrachtversterking te realiseren of naar ons oordeel in strijd zijn met een ander provinciaal beleidsdoel.
De ontvanger van een subsidie als bedoeld in artikel 2, onderdeel d, dient bij de aanvraag tot vaststelling een exemplaar van de regionale samenwerkingsagenda of de regionale visie op de toekomstige bestuurlijke organisatie in en geeft daarbij tevens aan op welke wijze de regio opvolging zal geven aan dit document.
Haarlem, 1 oktober 2013.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
Behorend bij de Uitvoeringsregeling versterken bestuurskracht Noord-Holland 2013
Deze subsidieregeling heeft tot doel de bestuurskracht van Noord-Hollandse gemeenten en regio’s te versterken. Daarmee wil Noord-Holland bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit van het lokaal bestuur in de provincie.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt opgesomd voor welke activiteiten subsidie kan worden aangevraagd. Het gaat om bestuurskrachtmetingen en om externe ondersteuning bij onderzoeken naar de gewenste vorm en/of partner in verband met gemeentelijke herindeling of samenwerking. Daarnaast kan subsidie worden aangevraagd voor het organiseren van een regionale bijeenkomst voor raadsleden. De provincie Noord-Holland wil bevorderen dat gemeenten meer op regionaal niveau met elkaar samenwerken en probeert dat op deze manier te faciliteren. Tot slot kan subsidie worden aangevraagd door een regio voor de externe ondersteuning bij het opstellen van een regionale samenwerkingsagenda of een regionale visie op de toekomstige gemeentelijke indeling van de regio. Onder een regionale samenwerkingsagenda wordt een document verstaan waarin de gemeenten in een regio met elkaar benoemen welke maatschappelijke opgaven zij gezamenlijk willen oppakken en hoe zij dat willen doen. In de beschrijving van de toekomstige gemeentelijke indeling kan ook worden ingegaan op de vorming van samenwerkingsverbanden.
Voor de regio-indeling wordt verwezen naar het Beleidskader “Bestuurskrachtige regio’s in Noord-Holland”.
Deze subsidieregeling is uitsluitend beschikbaar voor Noord-Hollandse gemeenten. Het is wel mogelijk om subsidie aan te vragen voor activiteiten waar ook gemeenten uit andere provincies bij zijn betrokken. Alleen de kosten die de Noord-Hollandse gemeenten maken in een dergelijk onderzoek of proces, zijn subsidiabel.
De provincie Noord-Holland hanteert de stelregel dat subsidies lager dan € 5.000,- niet worden verleend en dat subsidies tot en met € 10.000,- zonder voorafgaande verlening worden vastgesteld. Dit om de uitvoeringskosten van subsidies te verlagen.
Subsidies dienen te zijn aangevraagd voordat de betreffende activiteit volledig is afgerond. De activiteit mag dus wel zijn gestart voordat de subsidie is aangevraagd of verleend. Dit is dan uiteraard wel op eigen risico van de aanvrager.
Verder wordt in het artikel aangegeven wat dient te worden meegezonden met een aanvraag voor een subsidie. Met een financieringsplan wordt bedoeld dat aanvrager aangeeft welke partijen er een bijdrage leveren aan de kosten van de activiteiten. Dit is uiteraard inclusief de aangevraagde subsidie.
Bij een bestuurskrachtonderzoek is het meesturen van de offerte verplicht. In andere gevallen is het mogelijk om een offerte mee te sturen in plaats van een inhoudelijke beschrijving van de activiteit.
Jaarlijks wordt een subsidieplafond vastgesteld voor deze subsidieregeling.
In dit artikel wordt de indieningstermijn geregeld. Om tijdig te kunnen besluiten op een aanvraag om subsidie, dienen aanvragen voor 1 november van een jaar te zijn ontvangen.
Dit artikel regelt de volgorde van beschikken van aanvragen. In het geval het subsidieplafond wordt bereikt door twee of meer aanvragen die op dezelfde dag zijn binnengekomen, wordt het project met de laagste kosten eerst beschikt. Op die manier kunnen zoveel mogelijk projecten een subsidie krijgen.
De provincie Noord-Holland wil gemeenten stimuleren zorgvuldige afwegingen te maken in het geval zij hun bestuurskracht willen versterken. Met deze subsidieregeling wil de provincie Noord-Holland die zorgvuldige afweging faciliteren. Activiteiten die naar het oordeel van GS niet bijdragen aan een zorgvuldige afweging van alternatieven, komen daarom niet voor subsidie in aanmerking. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld:
Dit artikel regelt welke kosten in ieder geval niet subsidiabel zijn.
Per type subsidiabele activiteit wordt aangegeven hoe vaak een subsidie kan worden aangevraagd en wat de maximale subsidie is. De subsidie voor regionale bijeenkomsten is de enige die meer dan 50% van de totale kosten zou kunnen bedragen. Hierbij zou maximaal 100% van de kosten gesubsidieerd kunnen worden. Op deze wijze probeert de provincie Noord-Holland de subsidieverstrekking eenvoudig te houden.
In de leden 1 t/m 3 wordt aangegeven dat alleen de naar het oordeel van GS noodzakelijke kosten voor subsidie in aanmerking komen. Wat noodzakelijke kosten zijn, kan per situatie verschillen. De hoofdlijn bij de beoordeling is dat alleen die kosten subsidiabel zijn die redelijkerwijs gemaakt moeten worden voor een doelmatige en doeltreffende uitvoering van het onderzoek of het proces.
Dit artikel bevat bepalingen over de termijnen waarbinnen een aanvraag tot vaststelling moet worden ingezonden en de termijnen waarbinnen wij beslissen op aanvragen.
Met het aanvragen van subsidie, neemt aanvrager tevens de in dit artikel genoemde verplichtingen op zich. In het geval van een bestuurskrachtmeting willen wij graag geïnformeerd worden over de uitkomsten en de opvolging van de aanbevelingen uit het onderzoek. Indien mogelijk gaat de verantwoordelijk gedeputeerde hierover ook graag in gesprek met het college van B&W. Van de onderzoeken naar samenwerkingsmogelijkheden en/of partners en het opstellen van de regionale samenwerkinsgenda’s en regionale visies op de toekomstige gemeentelijke indeling willen wij graag de resultaten ontvangen. Indien met provinciale subsidie een regionale bijeenkomst wordt georganiseerd, willen wij graag op minimaal ambtelijk niveau daarbij aanwezig kunnen zijn. Dit is voor ons dan voldoende in het kader van de verantwoording van de besteding van de subsidie.