Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels leerlingenvervoer 2013 |
Citeertitel | Beleidsregels leerlingenvervoer 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen.
Verordening Leerlingenvervoer 2013 gemeente Wijchen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2013 | 05-03-2015 | nieuwe regeling | 01-10-2013 Wegwijs, 09-10-2013 | 13/5809 |
In de Verordening Leerlingenvervoer is in de artikelen 11 en 15 bepaald dat men aanspraak op leerlingenvervoer kan maken wanneer de afstand tussen woning en dichtstbijzijnde toegankelijke school voor (voortgezet) speciaal onderwijs meer dan 6 km. bedraagt.
In geval van een verschil van mening over de juiste vaststelling van deze afstand wordt het gemiddelde van de volgende drie routeplanners als uitgangspunt genomen: Easy Travel, de ANWB routeplanner en routeplanner www.routenet.nl. Steeds wordt de instelling ‘kortste route’ gebruikt.
Taxi – verblijfstijd in de taxi en wachttijd op school bij voortgezet onderwijs
Voor een leerling moet de reistijd in de taxi zoveel mogelijk duidelijk en constant zijn. De toegestane reistijd in de taxi is maximaal 1½ uur gerekend vanaf het moment van instappen tot het bereiken van de bestemming. Voor verder weg gelegen scholen moet de reële reistijd in acht worden genomen en kan de reistijd langer zijn.
Een gehandicapte leerling die aangepast vervoer naar een reguliere school voor voortgezet onderwijs toegewezen heeft gekregen, en die eerder klaar is dan in het schoolrooster is aangegeven, mag maximaal 2 lesuren inclusief de aansluitende pauze wachten als de taxi later op de dag nog een leerling moet ophalen.
Artikel 3 Begeleiding in de taxi
In de taxi is in principe geen begeleiding aanwezig. Als dat door de problematiek van een leerling toch noodzakelijk is, kan de gemeente een plaats in het betreffende busje beschikbaar stellen.
In de toelichting op de verordening Leerlingenvervoer staat in artikel 1k dat het organiseren van de begeleiding een zaak is van de ouders.
De gemeente bekostigt het vervoer van de heenreis aan het begin van de schooldag alsmede de terugreis naar school van die begeleider aan het einde van de dag. De overige kosten, inclusief een mogelijke vergoeding voor die begeleider zijn voor rekening en verantwoordelijkheid van de van de begeleider/de ouders/verzorgers van de leerling.
Artikel 4 Vervoer naar medische en/of therapeutische instelling
In aanvulling op de toelichting op artikel 1 g van de Verordening Leerlingenvervoer 2013 wordt bepaald dat vervoer naar een medische en/of therapeutische instelling niet onder het leerlingenvervoer valt.
Conform geldende jurisprudentie valt stage onder het leerlingenvervoer, mits deze stage onderdeel is van het schoolplan. Leerlingen lopen stage om zich voor te bereiden op deelname aan het maatschappelijk verkeer. Met dit als achtergrond verwacht de gemeente van de leerling, zijn/haar ouders, maar ook van de school dat de maximaal mogelijke zelfstandigheid in het reizen naar het stageadres wordt nagestreefd.
Een verzoek om vervoer moet vergezeld gaan van een stage overeenkomst. De school dient te zoeken naar een stageplaats zo dicht mogelijk bij de woning of op de route tussen woning en school. Wanneer hiervan wordt afgeweken, wordt bekostiging van vervoer naar een stageplaats alleen toegekend als de school deze keuze toereikend motiveert.
Wanneer de oorspronkelijke gemeente vooraf niet akkoord gaat met vergoeding van de kosten voor de eerste 6 weken of de leerling blijft langer dan 6 weken in de gemeente Wijchen, dan moet een aanvraag worden ingediend bij de gemeente Wijchen. Dit verzoek wordt dan beoordeeld op basis van de eigen verordening van de gemeente Wijchen.
Als de leerling voor de crisisplaatsing geen bekostiging ontving en naar dezelfde school blijft gaan, waardoor wel recht op vergoeding ontstaat, wordt het vervoer naar deze school bekostigd gedurende maximaal 6 weken. Wanneer de verzorger dan zelf geen vervoer wil of kan regelen, dient het kind na maximaal 6 weken naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school te gaan.
In lijn met geldende jurisprudentie vergoedt de gemeente vervoer naar Leonardo onderwijs (hoogbegaafden), Iederwijs-scholen en verdiepingsklassen (plusklassen) niet.
Kinderen hebben recht op onderwijs en voortvloeiend hieruit ook op leerlingenvervoer. Scholen en gemeenten zijn niet gehouden leerplichtige kinderen te vragen naar de verblijfsstatus. Het feitelijke verblijfadres is hierin leidend.
Tot en met het eerste jaar van het voortgezet speciaal onderwijs zal, indien nodig, aangepast vervoer worden bekostigd.
Artikel 11 Onderwijs op grond van godsdienst of levensbeschouwing
Wanneer een leerling een school bezoekt waar onderwijs gegeven wordt op basis van godsdienst of levensbeschouwing, zal de bekostiging voor leerlingenvervoer maximaal de vergoeding voor openbaar vervoer bedragen.
De hoogte van het in artikel 23 van de Verordening Leerlingenvervoer 2013 genoemd drempelbedrag is gerelateerd aan de kosten van het openbaar vervoer. Stijgen de kosten van het openbaar vervoer, dan stijgt het drempelbedrag evenredig mee.
Artikel 13 Uitbetaling vergoedingen en verantwoording
Vergoedingen voor eigen vervoer per (bromfiets) of auto op basis van worden afgeleid van het Reisbesluit Binnenland. Het VNG-advies voor het betreffende schooljaar wordt gevolgd.
Artikel 14 Ontoelaatbaar gedrag
Als leerlingen ontoelaatbaar gedrag vertonen, is het in eerste instantie een zaak van de vervoerder om samen met ouders en chauffeur om een oplossing te zoeken.
Wanneer de inspanningen niet leiden tot vermindering van het probleem dan stuurt de vervoerder een schriftelijke waarschuwing aan de ouders en een afschrift aan de gemeente. Als het probleem aanhoudt, treedt de vervoerder in overleg met de gemeente.
De gemeente waarschuwt de ouders schriftelijk dat het vervoer wordt beëindigd als het gedrag van het kind niet verbetert.
Mocht het gedrag niet in positieve zin veranderen en is het gedrag niet het gevolg van de aandoening/handicap van het kind, kan de gemeente besluiten het aangepaste vervoer te beëindigen.
TOELICHTING op de beleidsregels leerlingenvervoer 2013
Het kan zich voordoen dat er een verschil van mening ontstaat tussen ouders en gemeente over de afstand tussen school en woning. Uit het oogpunt van zorgvuldigheid wordt in een dergelijk geval gebruik gemaakt van 3 routeplanners en de afstand gemiddeld.
Verblijfstijd in de taxi en wachttijd op een school voor voortgezet onderwijs
In het contract met de vervoerders is voor scholen in Nijmegen een maximale reistijd opgenomen van 1 uur en voor scholen buiten Nijmegen 1½ uur. In de praktijk duren veel ritten naar scholen in Nijmegen rond de 60 minuten. Dat komt door de verkeerssituatie in Nijmegen en het feit dat vanuit Wijchen gezien er ook een aantal scholen ongunstig liggen – aan de andere kant van de stad dus. Om te voorkomen dat bij een rit van 65 minuten een extra taxibus moet worden ingezet, wordt voor alle leerlingen uitgegaan voor een verblijfstijd in de taxi van 90 minuten, alvorens een extra taxibus wordt ingezet.
Het komt steeds meer voor dat kinderen met een handicap een reguliere school voor voortgezet onderwijs bezoeken. Deze kinderen hebben individuele lespakketten waardoor de situatie zich kan voordoen dat het ene kind uit een taxi om 14.00 u. uit is en het andere om 14.45 u. Daarom is bepaald dat leerlingen in het voortgezet onderwijs maximaal 2 lesuren inclusief aansluitende pauzes op school moeten wachten als de taxi later op de dag nog een leerling moet ophalen.
In geval van crisisplaatsingen is het gebruikelijk dat als er sprake is van tijdelijk verblijf elders, de oorspronkelijke woongemeente het leerlingenvervoer blijft bekostigen. Onder tijdelijk wordt een periode van maximaal 6 weken verstaan. Daarnaast moet duidelijk zijn dat de leerling na deze periode weer terugkeert naar zijn oorspronkelijke woonplaats. Dit is een gentleman’s agreement tussen gemeenten en dus geen wettelijke verplichting.
Het komt voor dat een leerling vanwege een crisisplaatsing naar Wijchen verhuist terwijl de oorspronkelijke gemeente geen bekostiging heeft toegekend omdat de afstand tussen de woning en de school minder dan 6 kilometer bedroeg. Als de leerling om moverende redenen dezelfde school in de voormalige woonplaats wil blijven bezoeken en de enkele reisafstand tussen de nieuwe woning en de oude school meer dan 6 kilometer bedraagt, bestaat wel recht op bekostiging van leerlingenvervoer. In dat geval bestaat maar maximaal 6 weken recht op leerlingenvervoer. Daarna hebben ouders/verzorgers de keuze tussen de dichtstbijzijnde toegankelijke school in Wijchen of moet zij zelf het vervoer naar de oude school regelen en ook bekostigen.
Artikel 10 Voortgezet speciaal onderwijs
In de artikel 12 lid 1 van de Verordening Leerlingenvervoer 2013 gemeente Wijchen wordt uitgegaan van een leeftijd van 9 jaar als leeftijd waarop kinderen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen.
Kinderen met een beperking zijn daar op die leeftijd vaak nog niet aan toe.
Een natuurlijk moment voor deze kinderen om zelfstandig te gaan reizen zou de overgang naar het voortgezet speciaal onderwijs zijn. Echter in de meeste gevallen zijn de veranderingen voor hen dan te groot. Daarom is voor het 2e jaar in het vso gekozen als leeftijd waarop de noodzaak van taxivervoer kritischer wordt bekeken.
Artikel 11 Onderwijs op grond van godsdienst of levensbeschouwing
De keuze voor een school die uitgaat van een erkende levensbeschouwing, is een vrije keuze van de ouders. Wettelijk gezien hebben die ouders dan recht op een tegemoetkoming in de vervoerkosten als de school meer dan 6 km. van de woning is verwijderd. Omdat het om een vrije keuze gaat, mag van ouders enige inzet verwacht worden en wordt – voor niet gehandicapte kinderen – geen taxivervoer ingezet.