Organisatie | Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ |
Citeertitel | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt afdeling Handhaving van de verordening WWB, vastgesteld op 11 mei 2004.
WWB, art. 8a; Ioaw, art. 35, lid 1 onderdeel c; Ioaz, art. 35, lid 1 onderdeel c.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-04-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 04-04-2013 Leeuwarder Courant, 9 april 2013 | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân;
gelet op artikel 8a van de Wet werk en bijstand, artikel 147 van de Gemeentewet, artikel 35 lid 1 sub c van de Wet inkomensvoorziening ouderen gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers, artikel 35 lid 1 sub c van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
overwegende dat het noodzakelijk is de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand en inkomensvoorzieningen, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de WWB, de IOAW en de IOAZ bij verordening te regelen;
Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening ouderen gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet (GW).
Artikel 2. Doelstelling en opdracht dagelijks bestuur
Met inachtneming van de in lid 1 genoemde uitvoeringsplicht draagt het dagelijks bestuur zorg voor een beleidsplan waarin zij aangeeft hoe fraude wordt voorkomen en opgespoord met in achtneming van de vier (beleid)kaders van het concept programmatisch handhaven, te weten nalevingscommunicatie, optimalisering van de
dienstverlening, vroegtijdige detectie en daadwerkelijk sanctioneren.
In het beleidsplan worden de doelstellingen met betrekking tot handhaving bepaald en objectief meetbare doelen geformuleerd.
Artikel 3. Aangifte Openbaar Ministerie
Indien het niet nakomen van de informatieverplichting leidt tot een benadelingbedrag dathoger is dan de aangiftegrens, laat het dagelijks bestuur middels de Sociale Recherche Fryslân proces-verbaal opmaken om aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie.