Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Hoofdstuk1Algemeen Mandaatbesluit gemeente Hulst 2011 |
Citeertitel | Algemeen Mandaatbesluit gemeente Hulst 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen/Bestuur |
Vastgesteld door de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar op 26-04-2011;
Betreft tevens het Algemeen Aanwijzingsbesluit gemeente Hulst 2011 dat is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en door de burgemeester op 26-04-2011;
Deze regeling vervangt Algemeen Mandaatbesluit gemeente Hulst 2004 en Algemeen Aanwijzigingsbesluit gemeente Hulst 2004, vastgesteld respectievelijk door de Raad, d.d. 15-07-2004, door het college van burgemeester en wethouders, d.d. 20-07-2004
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2015 | 01-01-2015 | 01-03-2018 | wijziging Hoofdst 3, 3.14 Afd. Samenleving, nr. 46a (nieuw mandaat) | 21-04-2015 | besluitenlijst B&W d.d. 21-04-2015 |
23-04-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2015 | Hoofdstuk 3, 3.14 Afdeling Samenleving, nr. 24a | 31-03-2015 | besluitenlijst B&W d.d. 31-03-2015 |
09-04-2015 | 01-01-2015 | Hoofdstuk 3, 3.1 Algemene lijst, nr.33a | 31-03-2015 | besluitenlijst B&W d.d. 31-03-2015 | |
16-10-2014 | 09-04-2015 | Hoofdstuk 3, 3.14 Afdeling Samenleving, nr. 42b en 42c | 16-09-2014 | besluitenlijst B&W d.d. 16-09-2014 | |
05-08-2014 | 26-06-2014 | 16-10-2014 | Hoofdstuk 3, 3.11 Afdeling Gemeentewerken, nr. 9a | 27-05-2014 | besluitenlijst B&W d.d. 27-05-2014 |
17-04-2014 | 26-06-2014 | Hoofdstuk 3, 3.1 Algemene lijst, nr. 18a | 08-04-2014 | besluitenlijst B&W d.d. 08-04-2014 | |
12-05-2011 | 17-04-2014 | Nieuwe regeling | 26-04-2011 | besluitenlijst B&W d.d. 26-04-2011 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst, de burgemeester van de gemeente Hulst, de heffingsambtenaar als ook de invorderingsambtenaar van de gemeente Hulst, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft:
in te trekken het ‘Algemeen Mandaatbesluit gemeente Hulst 2004’ met het daarbij behorende registers;
vast te stellen het volgende ‘Algemeen Mandaatbesluit gemeente Hulst 2011’ inclusief het ‘Mandaatregister gemeente Hulst’, met uitzondering van de daarin bedoelde aanwijzingsbesluiten.
budgethouder/budgetbeheerder/medewerkers: de functionarissen die zijn genoemd in de bestaande ‘Regeling budgethouderschap’, daarmee samenhangend genomen besluiten, ‘de Procedurebeschrijving aangaan van verplichtingen’, ‘Procedurebeschrijving afhandeling ingekomen facturen’ als ook de beleidsnota ‘aankoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Hulst 2003’, dan wel (een) daarvoor in de plaats te treden regeling(en);
Artikel 2 Reikwijdte mandaatbesluit
In dit ‘algemene mandaatbesluit’ wordt met het woord mandaat meer bedoeld dan de titel van dit besluit doet vermoeden. Het woord mandaat wordt thans ook voor andere soorten bevoegdheden gebruikt dan die in de enge omschrijving van artikel 1 sub a van dit besluit zijn bedoeld. Met mandaat wordt in het hierna volgende, mandaat in ruime zin bedoeld. Dit betekent dat dit algemene mandaatbesluit en het daarin bepaalde niet enkel betrekking heeft op de in het ‘Mandaatregister gemeente Hulst’ vermelde mandaten (in enge zin) maar tevens op de in dat register vermelde machtigingen en volmachten. De Algemene wet bestuursrecht verklaart immers in artikel 10:12 afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht en/of machtiging verleent.
Door vaststelling van dit algemene mandaatbesluit en het daarbij behorende register wordt aan de in het register vermelde functionarissen/personen de bevoegdheid verleend om de specifiek in dat register vermelde bevoegdheden namens het daarin specifiek genoemde bevoegde bestuursorgaan (in casu is bedoeld: inclusief heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar) uit te oefenen. Voor zover echter in het register een vroegere datum is vermeld, geldt het register als overzicht van reeds eerder verleende mandaten, ondertekeningsmandaten, machtigingen of volmachten aan functionarissen/personen, die blijven gelden.
Wijzigingen in en aanvullingen op de in het register vermelde mandaten (in ruime zin) zullen zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening. Periodiek zullen wijzigingen worden gepubliceerd onder gelijktijdige vermelding van het feit dat het register inmiddels in overeenstemming met die wijziging of aanvulling is aangepast.
Artikel 3 Ondermandaat (in ruime zin)
In de ‘Regeling budgethouderschap’, de ‘Procedurebeschrijving aangaan van Verplichtingen’, de ‘Procedurebeschrijving afhandeling ingekomen facturen’, als ook in de beleidsnota ‘aankoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Hulst 2003’, is evenwel nadrukkelijk de mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaat en het verder verlenen van ondermandaat door de ondergemandateerde aan een ander (al dan niet met het woord ‘aanwijzen’ aangeduid, terwijl in feite verlening van ondermandaat is bedoeld) opgenomen. Dit betekent dat met het oogpunt op praktische uitvoerbaarheid van daarin bedoelde bevoegdheden toch voor verlening van ondermandaat aan bepaalde functionarissen is gekozen.
Ten aanzien van het gebruik van bevoegdheden (m.u.v. ondertekeningsmandaat) die financiële consequenties hebben, wordt nadrukkelijk opgemerkt dat hierin in de begroting danwel in een apart begrotingsbesluit van de raad, moet zijn voorzien en dat, voor zover van toepassing, de bevoegdheid alleen gebruikt mag worden met inachtneming van het bepaalde in de budgethouderschapsregeling, daarmee samenhangend genomen besluiten, ‘de Procedurebeschrijving aangaan van verplichtingen’, de ‘Procedurebeschrijving afhandeling ingekomen facturen’, de beleidsnota ‘aankoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Hulst 2003’, dan wel (een) daarvoor in de plaats te treden en/of aanvullend(e) regeling(en)/besluit(en).
het bepaalde in artikel 160 juncto 169 lid 4 Gemeentewet juncto artikel 7 lid 4 of 5 van de ‘Financiële verordening gemeente Hulst’ (ex artikel 212 verordening) aan de orde is en dientengevolge de raad in de gelegenheid moet worden gesteld wensen dan wel bedenkingen naar voren te brengen voordat tot besluitvorming mag worden overgegaan, maakt de in het register gemandateerde van diens mandaatbevoegdheid geen gebruik en brengt hij advies uit aan het college met het verzoek pas te besluiten nadat het college de raad in de gelegenheid heeft gesteld wensen dan wel bedenkingen naar voren te brengen.
Een aparte uitzonderingsregel geldt bovendien voor stukken gericht aan overige bestuursorganen zoals de kroon, minister, staatssecretaris, commissaris van de koningin, gedeputeerde staten, waterschappen en gemeentebesturen. Deze worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.
Artikel 5 Vervangingsregeling /medebevoegdheid
Artikel 6 De ondertekening van besluiten voor wat betreft afdoenings- en ondertekeningsmandaat
1.Een krachtens mandaat genomen besluit dient te vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen;
a.Een besluit dat in mandaat is genomen namens het college, dient als volgt te worden ondertekend:
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst
………………………………………………. < naam, functie, en handtekening van gemandateerde>
b.Een besluit dat in mandaat is genomen namens de burgemeester, dient als volgt de worden ondertekend:
Namens de burgemeester van de gemeente Hulst
…………………………………………………<naam, functie en handtekening van gemandateerde>
c.Indien de ondertekening in mandaat geschiedt namens de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders, dient als volgt te worden ondertekend:
Overeenkomstig het door de burgemeester/het college van burgemeester en wethouders genomen besluit,
………………………………………………..<naam, functie, handtekening van gemandateerde>
Indien de (onder-)gemandateerde gebruik maakt van een bevoegdheid die het college oorspronkelijk op grond van delegatie heeft verkregen, dient in of onder het door de gemandateerde te nemen besluit, naast het vorenstaande , tevens conform het bepaalde in artikel 10:19 Awb, verwezen te worden naar het delegatiebesluit als ook naar de vindplaats (publicatie in ZVA met datum) daarvan (Zie ‘Algemeen delegatiebesluit gemeente Hulst’met bijbehorend register’, waarin hetzelfde staat).
Artikel 7 De ondertekening (en aanhef) van besluiten voor wat betreft volmacht en/of
Indien bij de gebruikmaking van die bevoegdheid enig stuk wordt opgemaakt, wordt in dat stuk aangegeven namens welk bestuursorgaan de bevoegdheid wordt gebruikt. Zo zal in de aanhef van een civiele overeenkomst tot uitdrukking moeten komen wie de gemeente vertegenwoordigt en op grond van welk besluit. Bij de ondertekening van een dergelijke civiele overeenkomst wordt dan vermeld ‘namens de gemeente’ en vervolgens ‘naam, functie, en handtekening van de gemachtigde/gevolmachtigde’.
Artikel 8 Citeertitel / Inwerkingtreding
de in nog geldende verordeningen vervatte mandaatbesluiten (in ruime zin), alsmede mandaatbesluiten (in ruime zin) die samenhangen met (de uitvoering van) nog geldende gemeenschappelijke regelingen, tenzij daarvoor in het, bij dit besluit behorend, mandaatregister een vervangend besluit is opgenomen. De hierboven onder a en b bedoelde mandaatbesluiten blijven van kracht.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst op 26 april 2011.
Burgemeester en Wethouders van Hulst,
De Secretaris, De Burgemeester,
De heffingsambtenaar van Hulst,
De invorderingsambtenaar van Hulst
Telkens ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden, ingevolge de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen zes weken na de dag van verzending daarvan bezwaar maken, door het schrijven van een bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar dan wel de invorderingsambtenaar, telkens voor zover het ieders bevoegdheid betreft, per adres postbus 49, 4560 AA Hulst. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Awb zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten: naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden waarop het bezwaarschrift rust.
Daarenboven kan, op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Awb, de voorzieningenrechter van de rechtbank te Middelburg (postbus 5015, 4330 KA Middelburg) verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Hoofdstuk 2 Algemeen Aanwijzingsbesluit gemeente Hulst 2011
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst en de burgemeester van de gemeente Hulst;
Ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
in belang van een doelmatige besluitvorming en publieksvriendelijk dienstverlening vast te stellen het ‘Algemeen Aanwijzingsregister gemeente Hulst 2011’ met de bijbehorende aanwijzingen zoals opgenomen in het ‘Mandaatregister gemeente Hulst’, onder gelijktijdige intrekking van het ‘Algemeen Aanwijzingsbesluit gemeente Hulst 2004’ met de daarbij behorende registers;
aanwijzingsbesluiten, die hierin niet opgenomen zijn maar in van kracht zijnde verordeningen, alsmede aanwijzingsbesluiten die samenhangen met (de uitvoering van) van kracht zijnde gemeenschappelijke regelingen, gelden tenzij daarvoor in het, bij dit besluit behorend, aanwijzingsregister een vervangend besluit is opgenomen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst op 26 april 2011.
Burgemeester en Wethouders van Hulst,
De Secretaris, De Burgemeester,
Alsmede vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Hulst.
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden, ingevolge de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen zes weken na de dag van verzending daarvan bezwaar maken, door het schrijven van een bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders resp. de burgemeester van de gemeente Hulst, telkens voor zover het ieders bevoegdheid betreft, per adres postbus 49, 4560 AA Hulst. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Awb zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten: naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden waarop het bezwaarschrift rust.
Daarenboven kan, op grond van het bepaalde in artikel 8:81 van de Awb, de voorzieningenrechter van de rechtbank te Middelburg (postbus 5015, 4330 EC Middelburg) verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.