Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Heumen 2012 |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Heumen 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | Onbekend | 28-06-2012 De Verbinding, 03-07-2012 | 04 11 B6 |
Onderwerp: Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Heumen 2012
De raad van de gemeente Heumen in openbare vergadering bijeen;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 mei 2012;
gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Verordening interne en externe klachtbehandeling gemeente Heumen 2012
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heumen,
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 mei 2012;
in acht genomen dat deze verordening tot stand is gekomen na regionaal overleg tussen de klachtcoördinatoren van de gemeente Beuningen, Heumen, Groesbeek, Millingen aan de Rijn, Middelaar, Ubbergen, Wijchen en West Maas en Waal;
gelet op de bepalingen van Hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor zover het gaat om de interne regeling en Hoofdstuk IV c van de Gemeentewet en Hoofdstuk 9, titel 9.2 Awb voor zover het gaat om de externe klachtenregeling;
vast te stellen “ de verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Heumen 2012 ".
Afdeling II Interne behandeling van de klacht
artikel 4 vereenvoudigde afdoening
Indien klager daarmee instemt, kan de klachtencoördinator de klacht zelf afhandelen. De klacht wordt dan door klachtencoördinator geregistreerd en binnen twee weken afgehandeld. Indien de afhandeling niet naar tevredenheid van de klager heeft plaatsgevonden, wordt alsnog de procedure gevolgd als vermeld in artikel 5.
Het college van burgemeester en wethouders machtigt (hierbij) de klachtbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan verbonden worden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (art. 9:11 en 9:12 Awb). Degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening.
Het college ontvangt jaarlijks van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen. Dit verslag is openbaar. Klachten worden in het verslag in niet tot de betrokken personen herleidbare vorm weergegeven. Dit verslag gaat ter kennisgeving naar de gemeenteraad.
Afdeling III Externe behandeling van de klacht / Ombudsvoorziening
artikel 9 onverenigbare betrekkingen.
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, eerste lid Gemeentewet. Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.
artikel 15 toelichting standpunt.
1. Een mondelinge toelichting wordt door de ombudsman in een verslag vastgelegd.
2. Betrokkenen, kunnen zich ter behartiging van hun belangen laten bijstaan of laten vertegenwoordigen.
Artikel 16 bevindingen en oordeel.
1. De ombudsman streeft er naar om een onderzoek naar een klacht binnen 4 maanden af te sluiten met een rapport zoals wordt bedoeld in artikel 9:36 van de Algemene wet bestuursrecht.
2. Van de voortgang daarvan worden zowel de klager als het bestuursorgaan en/of personen waarover c.q. over wie wordt geklaagd, door de ombudsman op de hoogte gesteld.