Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening systematische toezichtinformatie Noord-Brabant |
Citeertitel | Verordening systematische toezichtinformatie Noord-Brabant |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-01-2016 | art. 2, 7, 8, 9 | 22-01-2016 | Statenvoorstel 81/15 | ||
01-10-2013 | 27-01-2016 | nieuwe regeling | 20-09-2013 | Statenvoorstel 51/13 |
Provinciale Staten van Noord-Brabant;
Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 18 juni 2013;
Gelet op artikel 124h van de Gemeentewet;
Gelet op artikel 2, tweede lid, van het Besluit verstrekking systematische toezichtinformatie;
Gelet op artikel 38 van de Archiefwet;
Gelet op artikel 5.2a, tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
Gezien het advies van de commissie Economische Zaken en Bestuur van 30 augustus 2013;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten in het kader van de uitoefening van interbestuurlijk toezicht systematische informatie nodig hebben, waarbij de regelmaat en omvang vooraf wordt bepaald;
Overwegende dat de wet bepaalde toezichtstaken bij Gedeputeerde Staten leggen en dat in diverse wetten is aangegeven dat Gedeputeerde Staten regels kunnen stellen over de verstrekking van informatie ten aanzien van de uitvoering van die toezichtstaken;
Overwegende dat voor gemeenten de basis hiervoor ligt in de Gemeentewet en dat voor waterschappen ten aanzien van archiefzaken de basis hiervoor ligt in de Archiefwet en ten aanzien van de uitoefening van handhavingsbevoegdheden de basis hiervoor ligt in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
Artikel 6 Wijze van informatieverstrekking
De gegevens, bedoeld in de artikelen 2 tot en met 5, worden schriftelijk of digitaal aan Gedeputeerde Staten verstrekt, tenzij Gedeputeerde Staten reeds over de gegevens beschikken.
Gedeputeerde Staten zenden uiterlijk in 2019, en vervolgens telkens na vier jaar aan Provinciale Staten een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze verordening in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 20 september 2013
Provinciale Staten voornoemd,
de voorzitter prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de griffier mw. drs. C.J.M. Dortmans
Toelichting behorende bij de Verordening systematische toezichtinformatie Noord-Brabant
De Wet revitalisering generiek toezicht brengt een aantal wijzigingen aan in het toezicht tussen bestuurslagen. Een van die wijzigingen betreft het geven van de bevoegdheid aan het provinciebestuur om systematische toezichtinformatie op te vragen. Artikel 124h van de Gemeentewet creëert hiervoor de mogelijkheid. Op grond van artikel 124h van de Gemeentewet is het Besluit verstrekking systematische toezichtinformatie vastgesteld. Hierin worden algemene regels gesteld over het gebruik van toezichtinformatie, zodat enerzijds adequaat toezicht mogelijk is, maar anderzijds ondertoezichtgestelde overheden niet worden geconfronteerd met bovenmatige informatieverplichtingen. Deze bepaling dient er daarnaast toe dat een drempel wordt opgeworpen tegen het ongebreideld opvragen van gegevens. Op basis van artikel 2, tweede lid van het Besluit verstrekking systematische toezichtinformatie zal in een verordening de toezichtinformatieverplichting per beleidsterrein moeten worden opgenomen om de verplichting tot het verstrekken van toezichtinformatie aan gemeenten te kunnen opleggen. Daarbij past dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de gegevens die Burgemeester en Wethouders in het kader van hun horizontale verantwoording aan de gemeenteraden aanbieden.
In deze verordening wordt de concrete informatieverplichting uitgewerkt ten aanzien van die taken die van wezenlijk belang zijn vanwege het uitvoeringsniveau of de risico’s die daarbij aan de orde zijn.
In deze verordening wordt informatie gevraagd op grond van de volgende wetten: de Archiefwet 1995, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Monumentenwet 1988 en de Wet ruimelijke ordening.
De verordening bevat geen sancties. Indien een gemeente of waterschap niet voldoet aan de informatieplicht kan de provincie het Beleidskader voor indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing toepassen.
Artikel 2 Uitvoering Archiefwet 1995 Tweede lid Nadere regels Het Aanvullend beleidskader voor het interbestuurlijk archieftoezicht, door Gedeputeerde Staten vastgesteld op 23 oktober 2012, wordt beschouwd als een nadere uitwerking van de toezichtstaak.
Vierde lid Waterschappen Het verstrekken van systematische toezichtinformatie met betrekking tot de uitvoering van de Archiefwet 1995 is ook van toepassing verklaard op de dagelijkse besturen van de waterschappen. Dit is geregeld in artikel 38 van de Archiefwet 1995.
Vierde lid Gemeenschappelijke regelingen Het verstrekken van systematische toezichtinformatie met betrekking tot de uitvoering van de Archiefwet 1995 is ook van toepassing verklaard op de dagelijkse besturen van de gemeenschappelijke regelingen. Dit is geregeld in artikel 40 van de Archiefwet 1995. [toegevoegd bij amendement]
Artikel 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Zesde lid Waterschappen Het verstrekken van systematische toezichtinformatie met betrekking tot de naleving van de bij algemene maatregel van bestuur gestelde regels in het belang van een doelmatige handhaving als bedoeld in de Wabo is ook van toepassing verklaard op de dagelijkse besturen van de waterschappen. Dit is geregeld in artikel 5.2a, tweede lid, van de Wabo.
Artikel 6 Wijze van informatieverstrekking Indien de informatie door de gemeente via de website www.waarstaatjegemeente.nl wordt ontsloten, zijn Burgemeester en wethouders van die gemeente vrijgesteld van de verplichting tot verstrekking van de informatie aan Gedeputeerde Staten.