Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel gebruik gemeentelijke spandoekplaatsen |
Citeertitel | Beleidsregel gebruik gemeentelijke spandoekplaatsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Geen.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2015 | 17-12-2015 | Ingetrokken | 08-12-2015 Gemeenteblad op Overheid.nl | Verseonnr. 744591 | |
03-10-2013 | 17-12-2015 | nieuwe regeling | 01-10-2013 IJssel- en Lekstreek van 02-10-2013 | Verseonnr. 528389 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2013;
overwegende dat het gewenst is regels vast te stellen ten aanzien van het gebruik van de spandoekplaatsen van de gemeente teneinde onduidelijkheid daarover weg te nemen, alsmede oneigenlijk gebruik te voorkomen;
Artikel 3 Instellingen en doel
Een vergunning wordt uitsluitend verleend aan een stichting of vereniging ten behoeve van het bekendmaken van een collecte, campagnes in het kader van de verkeersveiligheid, openbare orde en veiligheid of een niet-commerciële, sportieve, sociale, culturele, activiteit. De aankondiging dient te zijn gericht op de inwoners van de gemeente en heeft betrekking op activiteiten die in de gemeente plaatsvinden en door de organisatie zelf worden georganiseerd.
Artikel 8 Uitsluiting aansprakelijkheid
De gemeente is niet aansprakelijk voor schade, direct of indirect voortvloeiend uit het gebruik maken van een vergunning op basis van deze beleidsregels.
Toelichting gebruik gemeentelijke spandoekplaatsen
In de gemeente zijn op diverse locaties spandoekplaatsen gerealiseerd. In beginsel is het gebruik van deze locaties bestemd voor het aankondigen van collectes, campagnes met betrekking tot de verkeersveiligheid en openbare orde en veiligheid. In de praktijk blijkt dat de spandoekplaatsen niet altijd voor deze doeleinden worden gebruikt en er regelmatig verzoeken binnen komen om gebruik te mogen maken van de spandoeklocaties voor het aankondigen van activiteiten van andere organisaties dan hierboven genoemd.
De vraag naar het gebruik van de spandoeklocaties is groot en dient te worden gereguleerd om enerzijds het gebruik voor collectes en campagnes met betrekking tot de verkeersveiligheid en openbare orde en veiligheid te waarborgen en anderzijds andere organisaties in de gelegenheid te stellen daarvan gebruik te maken indien de spandoekplaatsen niet gebruikt worden.
Een vergunning voor het ophangen van een spandoek langs de openbare weg vindt haar grondslag in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening 2013 van Capelle aan den IJssel. Dit artikel bepaalt dat het verboden is zonder vergunning van het college openbare plaatsen anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.
Een vergunning kan, worden geweigerd:
Alleen de wettelijke grondslag en het daarbij horende vergunningstelsel is onvoldoende voor de regulering van de gemeentelijke spandoeklocaties langs de openbare weg. Deze beleidsregel verschaft daarom duidelijkheid over het gebruik van de spandoeklocaties van de gemeente en voorkomt daarmee tevens het oneigenlijke gebruik daarvan. De onderhavige beleidsregel gebruik gemeentelijke spandoeklocaties ziet uitsluitend op de in de beleidsregel genoemde locaties (artikel 2 en de toelichting).
Voor het ophangen van spandoeken op andere locaties geldt dat daarvoor een vergunning moet worden aangevraagd op grond van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2013. Een vergunning dient tijdig voor aanvang van de activiteit te worden aangevraagd en wordt in beginsel verleend, tenzij er sprake is van een grond om de vergunning te weigeren.
Een spandoek mag niet groter zijn dan vier meter lang en één meter hoog. Een kleinere afmeting is wel toegestaan. Per locatie mag er slechts een spandoek worden opgehangen; het ophangen van twee spandoeken boven, onder of naast elkaar is niet toegestaan.
De spandoekpalen bestaan uit twee palen die op een afstand van circa vijf meter van elkaar staan. In de nabijheid van de spandoekpalen kunnen ook andere palen op een rij staan die hiervoor niet gebruikt mogen worden. Een spandoek is gemaakt van deugdelijk materiaal.
Een spandoek dient zodanig te worden bevestigd dat deze bijvoorbeeld bij harde wind of andere omstandigheid niet geheel of gedeeltelijk losraakt en gevaar of hinder voor de omgeving kan opleveren.
De boodschap of uiting op het spandoek is op geen enkel wijze gericht op het maken van handelsreclame in de zin van artikel 1:1 sub e, Algemene plaatselijke verordening 2013. Onder het maken van handelsreclame wordt verstaan: ‘iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen’.
Hieronder wordt mede verstaan activiteiten of evenementen die gericht zijn op het maken van promotie voor producten, diensten of activiteiten van commerciële bedrijven, zoals beurzen.
De activiteit zelf en de aankondiging staan centraal bij de beoordeling of wel of geen sprake is van het beogen van een commercieel belang en niet de organisatie en/of haar doelstelling(en).
Daarvan is geen sprake als aan de te organiseren activiteit zelf subsidie is toegekend en voor de aankondiging daarvan gebruik wordt gemaakt van de spandoeklocaties.
Indien geen subsidie is toegekend aan de te organiseren activiteit, is evenmin sprake van een aankondiging met een commercieel belang indien:
De naam van een sponsor, niet zijnde een politieke partij, is toegestaan indien de afbeelding of tekst niet meer bedraagt dan een vierde van de aankondiging op het spandoek. Een spandoek is vier meter lang en één meter hoog (breed) derhalve 4 m2 waarvan slechts 1 m2 gebruikt mag worden voor de naam of afbeelding van een sponsor van de activiteit. Indien het spandoek kleiner is dan is ook de ruimte dienovereenkomstig beperkter voor een sponsor.
Op de volgende locaties bestaat de mogelijkheid een spandoek op te hangen:
De verschillende locaties zijn gefotografeerd. Zie bijlage foto’s spandoeklocaties.
Het artikel spreekt voor zich.
Het gebruik van de spandoekplaatsen is in beginsel voorbehouden aan organisaties voor het aankondigen van collectes waarvoor de gemeente een collectevergunning heeft afgegeven en onderdeel uitmaken van het collecterooster. Op de site van Centraal bureau fondsenwerving (www.cbf.nl) kan het rooster voor het lopende en volgende jaar worden geraadpleegd.
Campagnes met betrekking tot de verkeersveiligheid (‘Wij gaan weer naar school’), openbare orde en veiligheid (‘Let op: zakkenrollers) hebben deels een vast en deels een incidenteel karakter. Het begin van de schoolvakantie is geen vaste datum en aankondigingen in het kader van de openbare orde en veiligheid zijn afhankelijk van de omstandigheden.
Indien de spandoeklocaties niet voor de hiervoor genoemde doeleinden worden gebruikt, zijn ze beschikbaar voor het bekend maken van niet-commerciële, sportieve, sociaal, culturele, activiteiten van stichtingen en verenigingen uit Capelle aan den IJssel.
Voorbeelden van niet-commerciële, sportieve, sociale, culturele, activiteiten zijn activiteiten met betrekking tot sport (Wielerronde van Capelle, Schollenbosloop, Zuidersterloop), cultuur (Bluesfestival, Midzomerfestival), kunst (Kunst en Atelier route, Kunstmarkt), volkscultuur (Sinterklaasintocht, Oranjenacht, Koningsdag, kermis) en wijk- en buurtgerichte activiteiten waarvoor gebruik kan worden gemaakt van de gemeentelijke spandoekplaatsen.
De aanvragen van stichtingen en verenigingen voor niet-commerciële, sportieve, sociaal, culturele, activiteiten worden behandeld op volgorde van binnenkomst van de aanvraag en kunnen pas worden ingediend nadat het collecterooster bekend is en niet eerder dan vier weken voor aanvang van de activiteit waarvoor een spandoek wordt opgehangen.
Het college behoudt te allen tijde de bevoegdheid om in geval van landelijke campagnes of calamiteiten met voorrang gebruik te maken van de spandoeklocaties en derhalve af te wijken van de Beleidsregel gebruik spandoekplaatsen 2013.
Gelet op het doel van de organisaties en de uiting van de aankondiging wordt voor in behandeling nemen van een aanvraag om gebruik te mogen maken van de gemeentelijke spandoeklocaties geen leges berekend.
De bevoegdheid om handhavend op te treden (bestuursdwang toepassen) vindt haar grondslag in artikel 5:21 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in samenhang met artikel 125 van de Gemeentewet.
Het artikel spreekt voor zich. Voorbeeld: Spandoeken kunnen om welke reden dan ook losraken en schade veroorzaken. De gemeente is hiervoor niet aansprakelijk.