Organisatie | Werk en Inkomen Lekstroom |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom |
Citeertitel | Financiële verordening Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom. |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2020 | Start nieuwe organisatie | 20-06-2013 Houten: Houtens Nieuws 3 juli 2013; Lopik: Het Kontakt 26 juni 2013; Nieuwegein: De Molenkruijer 3 juli 2013; Vianen: Het Kontakt 25 juni 2013; IJsselstein: Zenderstreeknieuws 3 juli 2013 | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vande G>emeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het openbaar lichaam Werk en Inkomen Lekstroom als organisatorische eenheid
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van Werk en Inkomen Lekstroom en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van Werk en Inkomen Lekstroom, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
•de uitvoering van de begroting;
•het afwikkelen van vorderingen en schulden;
•alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
4.Administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten door Werk en Inkomen Lekstroom.
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving van de door het algemeen en dagelijks bestuur genomen besluiten en het vastgestelde beleid.
de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
de mate waarin Werk en Inkomen Lekstroom erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk te bereiken.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Het algemeen bestuur stelt de begroting vast en daarmee de kaders voor het begrotingsjaar. Daarvoor gelden de in Werk en Inkomen Lekstroom en in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten genoemde termijnen.
Artikel 4. Uitvoering begroting
a.Het dagelijks bestuur kan nadere regels stellen die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.
b.Het dagelijks bestuur draagt ten aanzien van de raming er zorg voor dat:
c.Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de lasten zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden.
Beheersing en Interne controle
Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.
Artikel 6. Tussentijdse rapportage en informatie
De tussentijdse rapportage gaat in op afwijkingen, voor wat betreft de baten en lasten, de investeringen en indien daar aanleiding voor is de maatschappelijke effecten. In de rapportage wordt in ieder geval aandacht besteed aan afwijkingen van:
a. de ontvangen budgetten betreffende door de dienst uit te voeren regelingen;
b. realisatie op begrote subsidieverwachtingen;
c. lasten die een direct gevolg hebben voor de bijdragen van de gemeenten.
Het dagelijks bestuur informeert in ieder geval vooraf het algemeen bestuur en neemt pas een besluit, nadat het algemeen bestuur in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen voor zover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake:
a. investeringsuitgave groter dan € 50.000,=;
b. aankoop en verkoop van goederen en diensten groter dan € 15.000,=;
c. het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties -anders dan ingevolge de Wet Werk en Bijstand, de IOAW, de IOAZ en het Bijstandsbesluit Zelfstandigen groter dan € 15.000,=;
Het dagelijks bestuur informeert vooraf het algemeen bestuur en neemt pas een besluit nadat het algemeen bestuur in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen indien het dagelijks bestuur nieuwe meerjarige verplichtingen aangaat waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 15.000,=.
Hoofdstuk 3. Financiële positie
Artikel 11. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van de tarieven van Gemeenschappelijke RegeleingWerk en Inkomen Lekstroom wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de dienst verleende diensten.
Artikel 12. Financieringsfunctie
Bij de begroting en in het jaarverslag wordt in een treasuryparagraaf ingegaan op het financieringsbeleid. Hierin komen tenminste aan de orde: de kasgeldlimiet, de rente risiconorm, de omvang en de samenstelling van het vreemd en eigen vermogen, de omvang en samenstelling van de (materiële en financiële) activa, de liquiditeitspositie en -planning en de meerjarige financieringsbehoefte.
Hoofdstuk 4. Paragrafen in begroting en jaarstukken
Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
c. de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor het komende jaar;
e. de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
In de bedrijfsvoeringparagraaf wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringparagraaf van de jaarstukken wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen. Daarbij wordt speciale aandacht gegeven aan:
•aantal personeelsleden in dienst onderverdeeld naar leeftijd en beloningsschaal;
•de instroom, uitstroom en het percentage ziekteverzuim van personeel;
•de kosten van ingehuurde externen;
•vernieuwing, uitbreiding, herstructurering, reorganisatie en inkrimping, de huisvesting, het materieel en de automatiseringssystemen;
Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
Het dagelijks bestuur biedt tenminste eens in de vier jaar een nota onderhoud kapitaalgoederen aan, indien deze aanwezig zijn. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor de vaste activa en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. Het algemeen bestuur stelt de nota vast.
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
a.het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de dienst;
b.het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa, vorderingen,schulden, enzovoorts;
c.het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;
d.het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
e.het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
f.de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Artikel 19. Financiële organisatie
De administratie is zodanig van opzet en werking dat:
a.de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;
b.de vereiste informatie verstrekt wordt aan de in de dienst participerende gemeenten, het rijk en de provincie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan de dienst.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom gehouden op 20 juni 2013.
de secretaris, de voorzitter,
R. Esser C. van Dalen
De verordening ex artikel 212 Gemeentewet van Gemeenschappelijke RegelingWerk en Inkomen Lekstroom is gebaseerd op de korte versie van de modelverordening van de VNG.
De verordening is bedoeld om op hoofdlijnen de spelregels voor het financiële beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer te regelen. Met de financiële verordening creëert het algemeen bestuur waarborgen voor de kwaliteit van de financiële functie van de dienst en wordt een nadere invulling gegeven aan de verantwoording van het dagelijks bestuur aan de algemeen bestuur. Er is gekozen voor een verordening op hoofdlijnen waarin alleen de noodzakelijke kaders worden opgenomen. Op deze wijze wordt voorkomen dat het algemeen bestuur ondersneeuwt in de details.
Geldende wettelijke kaders zijn het uitgangspunt geweest voor het opstellen van de verordening. Zaken die in de Gemeentewet, de Wet Fido, het Besluit Begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV), het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten (BAPG) en overige regelgeving worden voorgeschreven, worden in de verordening ex artikel 212 niet herhaald.