Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Herziene regels subsidieverstrekking economie 2013 |
Citeertitel | Herziene regels subsidieverstrekking economie 2013 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidies, ruimtelijke ordening, water, natuur en landschap, bodem, economische zaken, recreatie, milieu |
Geen.
Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011, art. 1.2, lid 2.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2013 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 17-09-2013 Provinciaal Blad, 2013/177 | zaaknummer 2013-012487 |
AFDELING 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN
In deze regels wordt verstaan onder:
grote onderneming: een onderneming die gelet op de grootte niet behoort tot de categorie kleine, middelgrote en micro-ondernemingen in de zin van artikel 2 van de bijlage bij de Aanbeveling (EG) nr. 2003/361 van de Europese Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (PbEU L 124);
industrieel onderzoek: planmatig of kritisch onderzoek dat is gericht op het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden met het oog op de ontwikkeling van nieuwe producten, procedés of diensten, of om bestaande producten, procedés of diensten aanmerkelijk te verbeteren. Het omvat de vervaardiging van onderdelen van complexe systemen, die noodzakelijk is voor industrieel onderzoek, met name voor algemene validering van technologieën, met uitzondering van prototypes;
innoverende onderneming: een onderneming waarvan aantoonbaar is, door middel van een door een externe deskundige uitgevoerde evaluatie, op basis van met name een businessplan, dat zij in de voorzienbare toekomst producten, diensten of procedés zal ontwikkelen die technologisch nieuw zijn of een wezenlijke verbetering inhouden ten opzichte van de state-of-the-art in deze sector in de Europese Gemeenschap, en die een risico op technologische of industriële mislukking inhouden, of een onderneming waarvan de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling ten minste 15% van haar totale exploitatiekosten bedragen in ten minste één van de drie jaren voorafgaande aan de steunverlening of, in het geval van een startende onderneming zonder enige financiële voorgeschiedenis, bij de audit van haar lopende belastingjaar, gecertificeerd door een onafhankelijke accountant;
MKB-onderneming: een onderneming die behoort tot de categorie kleine, middelgrote en micro-ondernemingen in de zin van artikel 2 van de bijlage bij de Aanbeveling (EG) nr. 2003/361 van de Europese Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (PbEU L 124);
Regionaal Programma Bedrijventerreinen: een document dat afspraken bevat tussen de betreffende regio en de provincie voor de planning en de programmering van bedrijventerreinen, waarbij voornoemde afspraken een uitwerking betreffen van de gemeentelijke, regionale en provinciale doelstellingen op het gebied van bedrijventerreinen;
Regionale Centra voor Technologie: de stichting Achterhoeks Centrum voor Technologie te Doetinchem, de stichting Platform Creatieve Technologie te Arnhem, de stichting RCT Rivierenland te Tiel, de stichting RCT Vallei te Ede, stichting Regionaal Nijmeegs Centrum voor Technologie te Nijmegen, stichting Innovatienetwerk Stedendriehoek te Apeldoorn, de stichting Veluws Centrum voor Technologie te Nunspeet;
sector energie- en milieutechnologie: de sector energie- en milieutechnologie bestaande uit ondernemingen uit de sectoren Grondstoffen en Chemie, Metaal, Machines en Apparaten, Energie,Recycling en Milieudienstverlening, Handel, Research en Zakelijke Dienstverlening alsmede bedrijven die bijdragen aan de biobased economy;
AFDELING 2 PRIORITAIR PROGRAMMA TOPSECTOREN EN INNOVATIE
Paragraaf 2.1 Versnellen van innovaties Food, Health en Maakindustrie
Artikel 2.1.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het ten behoeve van MKB-ondernemingen laten doen van onderzoek gericht op:
Subsidie wordt slechts verstrekt indien de subsidiabele activiteit plaatsvindt in de sectoren Food, Health en de Maakindustrie.
Paragraaf 2.2 Collectief onderzoek
Artikel 2.2.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 2.2.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie als bedoeld in artikel 2.2.1 aanhef en onder a. komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd.
Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking;
kosten van contractonderzoek, technische kennis en octrooien die tegen marktprijzen worden verworven bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, mits de transactie conform het arm's length- beginsel plaatsvond en er geen sprake is van collusie. Voorts ook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor de onderzoeksactiviteiten worden gebruikt;
Artikel 2.2.6 Communautair toetsingskader
Subsidie voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling wordt slechts verstrekt voor zover deze niet in strijd is met Module 1 en subsidie voor technische haalbaarheidsstudies voor zover deze niet in strijd zijn met Module 2 van de Omnibus Decentraal Regeling zoals die door de Europese Commissie is goedgekeurd bij beschikkingen N 726a/2007 en N 726b/2007.
Artikel 2.3.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
Artikel 2.3.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking;
kosten van contractonderzoek, technische kennis en octrooien die tegen marktprijzen worden verworven bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, mits de transactie conform het arm's length- beginsel plaatsvond en er geen sprake is van collusie. Voorts ook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor de onderzoeksactiviteiten worden gebruikt;
Onverminderd artikel 2.1, tweede lid, van de AsG wordt bij de aanvraag in elk geval een schriftelijk bewijsstuk verstrekt waar uit blijkt dat de subsidiabele activiteit binnen de betreffende sector betrekking heeft op de keten van producent, leverancier en eindgebruiker.
Paragraaf 2.4 Innovatie-infrastructuur
Artikel 2.4.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 2.4.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking.
Paragraaf 2.5 Proeftuinen ten behoeve van marktintroducties
Artikel 2.5.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Subsidie als bedoeld in artikel 2.5.1 onder c. wordt slechts verstrekt indien aanvrager daarbij voor gezamenlijke rekening en risico samenwerkt met ten minste één andere onderneming, kennisinstelling of publiekrechtelijke rechtspersoon en de voorwaarden voor de samenwerking schriftelijk zijn vastgelegd.
Paragraaf 2.6 Ondersteunen innovatieve starters
Artikel 2.6.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het uitvoeren van een programma gericht op het ondersteunen van innovatieve starters teneinde innovatie en ondernemerschap te bevorderen.
Subsidie wordt verstrekt aan een rechtspersoon die deels of volledig statutair wordt bestuurd door vertegenwoordigers van onderwijs- of kennisinstellingen en die zich blijkens zijn statuten het bevorderen van het ontstaan van jonge innoverende ondernemingen tot doel stelt.
Artikel 2.6.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt ten hoogste 50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 3.000.000,--.
Subsidie wordt geweigerd indien samenwerking met andere door de provincie ondersteunde programma's ter bevordering van ondernemerschap ontbreekt.
Paragraaf 2.8 Verkleinen arbeidsmarktdiscrepantie sectoren Food, Health, en Maakindustrie
Artikel 2.8.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het verkleinen van arbeidsmarktdiscrepanties.
Paragraaf 2.9 Ondersteuning Valleybureaus als innovatie-intermediair
Artikel 2.9.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Paragraaf 2.10 Aanjagen en stimuleren van regionale gebiedsontwikkeling
Artikel 2.10.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.7.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor activiteiten die betrekking hebben op de fysieke realisatie van een incubator, een bedrijfsverzamelgebouw of een gedeelde onderzoeksfaciliteit.
Artikel 2.10.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
het financieren van een onrendabele top in de vorm van kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als subsidiabele kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking.
Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten, openbare lichamen in de zin van artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en aan privaatrechtelijke rechtspersonen.
Artikel 2.10.7 Communautair toetsingskader
Subsidie ten behoeve van de onrendabele top in de zin van artikel 2.10.3 onder c. wordt slechts verstrekt voor zover deze niet in strijd is met Module 1 van de Omnibus Decentraal Regeling zoals die door de Europese Commissie is goedgekeurd bij beschikkingen N 726a/2007 en N 726b/2007.
AFDELING 3 PRIORITAIR PROGRAMMA ENERGIETRANSITIE
Paragraaf 3.1 Versnellen van innovaties energie- en milieutechnologie en biobased economy
Artikel 3.1.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het ten behoeve van MKB-ondernemingen laten doen van onderzoek gericht op:
Subsidie wordt slechts verstrekt indien de subsidiabele activiteit plaatsvindt in de sector energieen milieutechnologie.
Subsidie wordt verstrekt aan Stichting Kennis en Innovatie in Energie- en Milieu Technologie en de Regionale Centra voor Technologie.
Paragraaf 3.2 Collectief onderzoek
Artikel 3.2.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 3.2.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie als bedoeld in artikel 3.2.1 aanhef en onder a. komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd.
Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking;
kosten van contractonderzoek, technische kennis en octrooien die tegen marktprijzen worden verworven bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, mits de transactie conform het arm's length- beginsel plaatsvond en er geen sprake is van collusie. Voorts ook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor de onderzoeksactiviteiten worden gebruikt;
Artikel 3.2.6 Communautair toetsingskader
Subsidie voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling wordt slechts verstrekt voor zover deze niet in strijd is met Module 1 en subsidie voor technische haalbaarheidsstudies voor zover deze niet in strijd zijn met Module 2 van de Omnibus Decentraal Regeling zoals die door de Europese Commissie is goedgekeurd bij beschikkingen N 726a/2007 en N 726b/2007.
Artikel 3.3.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
Artikel 3.3.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking;
kosten van contractonderzoek, technische kennis en octrooien die tegen marktprijzen worden verworven bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, mits de transactie conform het arm's length- beginsel plaatsvond en er geen sprake is van collusie. Voorts ook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor de onderzoeksactiviteiten worden gebruikt;
Onverminderd artikel 2.1, tweede lid, van de AsG wordt bij de aanvraag in elk geval een schriftelijk bewijsstuk verstrekt waar uit blijkt dat de subsidiabele activiteit binnen de betreffende sector betrekking heeft op de keten van producent, leverancier en eindgebruiker.
Paragraaf 3.4 Innovatie-infrastructuur
Artikel 3.4.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 3.4.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
osten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking.
Paragraaf 3.5 Proeftuinen ten behoeve van marktintroducties
Artikel 3.5.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.1.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Subsidie als bedoeld in artikel 3.5.1 onder c. wordt slechts verstrekt indien aanvrager daarbij voor gezamenlijke rekening en risico samenwerkt met ten minste één andere onderneming, kennisinstelling of publiekrechtelijke rechtspersoon en de voorwaarden voor de samenwerking schriftelijk zijn vastgelegd.
Paragraaf 3.6 Verkleinen arbeidsmarktdiscrepantie in EMT-sector
Artikel 3.6.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het verkleinen van arbeidsmarktdiscrepanties.
Paragraaf 3.7 Ondersteuning Programmabureau EMT als innovatie-intermediair
Artikel 3.7.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Paragraaf 3.8 Aanjagen en stimuleren van regionale gebiedsontwikkeling
Artikel 3.8.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor activiteiten die betrekking hebben op de fysieke realisatie van incubators, bedrijfsverzamelgebouwen of gedeelde onderzoeksfaciliteiten.
Artikel 3.8.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
het financieren van een onrendabele top in de vorm van kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als subsidiabele kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking.
Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten, openbare lichamen in de zin van artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en aan privaatrechtelijke rechtspersonen.
Artikel 3.8.7 Communautair toetsingskader
Subsidie ten behoeve van de onrendabele top in de zin van artikel 3.8.3 onder c. wordt slechts verstrekt voor zover deze niet in strijd is met Module 1 van de Omnibus Decentraal Regeling zoals die door de Europese Commissie is goedgekeurd bij beschikkingen N 726a/2007 en N 726b/2007.
Paragraaf 3.9 Tenderregeling BioBest
Artikel 3.9.2 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.10.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor de ontwikkeling van biobased products.
AFDELING 4 BASISPROGRAMMA ECONOMISCHE ONTWIKKELING: MKB & INNOVATIE, ARBEIDSMARKTBELEID EN VRIJETIJDSECONOMIE
Paragraaf 4.1 Verbeteren positie van starters
Artikel 4.1.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor de uitvoering van een door meerdere partijen gezamenlijk opgesteld programma:
Subsidie wordt verstrekt aan ondernemingen, verenigingen van ondernemingen, kennisinstellingen en gemeenten.
Paragraaf 4.2 Versnellen van innovaties in logistiek, vrijetijdseconomie en creatieve sector
Artikel 4.2.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het ten behoeve van MKB-ondernemingen laten doen van onderzoek gericht op:
Subsidie wordt slechts verstrekt indien de subsidiabele activiteit plaatsvindt in de sectoren logistiek, vrijetijdseconomie en de creatieve sector.
Paragraaf 4.3 Verkleinen arbeidsmarktdiscrepantie in logistiek, vrijetijdseconomie en creatieve sector
Artikel 4.3.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor het verkleinen van arbeidsmarktdiscrepanties.
Paragraaf 4.4 Collectief onderzoek
Artikel 4.4.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 4.4.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie als bedoeld in artikel 4.1.1 aanhef en onder a. komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd.
Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking;
kosten van contractonderzoek, technische kennis en octrooien die tegen marktprijzen worden verworven bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, mits de transactie conform het arm's length- beginsel plaatsvond en er geen sprake is van collusie. Voorts ook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor de onderzoeksactiviteiten worden gebruikt;
Artikel 4.4.6 Communautair toetsingskader
Subsidie voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling wordt slechts verstrekt voor zover deze niet in strijd is met Module 1 en subsidie voor technische haalbaarheidsstudies voor zover deze niet in strijd zijn met Module 2 van de Omnibus Decentraal Regeling zoals die door de Europese Commissie is goedgekeurd bij beschikkingen N 726a/2007 en N 726b/2007.
Artikel 4.5.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
Artikel 4.5.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking;
kosten van contractonderzoek, technische kennis en octrooien die tegen marktprijzen worden verworven bij of waarvoor een licentie wordt verleend door externe bronnen, mits de transactie conform het arm's length- beginsel plaatsvond en er geen sprake is van collusie. Voorts ook kosten voor consultancy en gelijkwaardige diensten die uitsluitend voor de onderzoeksactiviteiten worden gebruikt;
Onverminderd artikel 2.1, tweede lid, van de AsG wordt bij de aanvraag in elk geval een schriftelijk bewijsstuk verstrekt waar uit blijkt dat de subsidiabele activiteit binnen de betreffende sector betrekking heeft op de keten van producent, leverancier en eindgebruiker.
Paragraaf 4.6 Innovatie-infrastructuur
Artikel 4.6.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 4.6.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Indien deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het onderzoeksproject worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
kosten van gebouwen en grond voor zover en voor zolang zij voor het onderzoeksproject worden gebruikt. Wat gebouwen betreft, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens een goede boekhoudpraktijk, als in aanmerking komende kosten beschouwd. Wat grond betreft, komen de kosten voor de commerciële overdracht of daadwerkelijk gemaakte investeringskosten in aanmerking.
Paragraaf 4.8 Kwaliteitsverbetering en meeropbrengst ondernemingen vrijetijdseconomie
Artikel 4.8.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor regionale projecten ter versterking van de vrijetijdseconomie.
Paragraaf 4.9 Samenwerkingsinitiatieven vrijetijdseconomie
Artikel 4.9.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Paragraaf 4.10 Wandelen, fietsen en varen
Artikel 4.10.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Artikel 4.10.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie zoals bedoeld in artikel 4.10.1 onder c. komen de kosten voor het verzamelen van data en toeristische informatie niet in aanmerking.
Onverminderd artikel 2.1, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Gelderland 1998 wordt bij de aanvraag in elk geval een toelichting verstrekt in de vorm van een projectplan op de in artikel 4.10.2 opgenomen criteria.
Artikel 4.10.6 Hoogte van de subsidie
Subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 200.000,--.
Paragraaf 4.11 Marketing en promotie vrijetijdseconomie
Artikel 4.11.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor generieke marketing en promotie van de provincie Gelderland of Gelderse regio's ter bevordering van de vrijetijdseconomie.
Subsidie wordt verstrekt aan Regionale Bureaus voor Toerisme, de Stichting Vrijetijdshuis en Stichting Toerisme Gelderland.
AFDELING 5 VERSTERKEN VAN DE FYSIEKE BEDRIJFSOMGEVING
Paragraaf 5.1 Herstructureren van de fysieke bedrijfsomgeving
Artikel 5.1.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 onder c van de Subsidieverordening Vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Paragraaf 5.2. Bedrijfsverplaatsingen
Artikel 5.2.1 Subsidiabele activiteiten
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 onder c van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor bedrijfsverplaatsing .
Subsidie genoemd in artikel 5.2.1 wordt slechts verstrekt indien de bestemming van het bedrijf niet is opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan.
Artikel 5.2.3 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komt in aanmerking de compensatie die via minnelijke schikking tussen de gemeente en de onderneming wordt vastgesteld, waarbij alleen de daadwerkelijk door de onderneming geleden schade, waarvoor deze laatste volgens de Nederlandse onteigeningswetgeving recht op compensatie heeft en die is vastgesteld door een beëdigd registertaxateur, zal worden gecompenseerd.
Paragraaf 5.3 Digitale bereikbaarheid
Artikel 5.3.1 Subsidiabele activiteiten
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 onder c van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten of aan een vereniging van ondernemingen die gevestigd zijn op het bedrijventerrein waar de activiteiten voor worden ontwikkeld.
Paragraaf 5.4. Samenwerking fysieke bedrijfsomgeving
Artikel 5.4.1 Subsidiabele activiteiten
Subsidie als bedoeld in artikel 5.8.1 onder c van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 kan worden verstrekt voor:
Subsidie zoals bedoeld in artikel 5.4.1 onder a. wordt slechts verstrekt indien aanvrager daarbij voor gezamenlijke rekening en risico samenwerkt met ten minste één onderneming of gemeente en de voorwaarden voor de samenwerking schriftelijk zijn vastgelegd.
Herziene regels subsidieverstrekking Economie 2013
Algemeen Het economisch beleid van de provincie Gelderland is beschreven in de Economische visie "Een concurrerende, innovatieve en duurzame Gelderse economie" die op 9 november 2011 is vastgesteld door provinciale staten. In vervolg daarop is in april 2012 het economisch beleid voor de Gelderse topsectoren Health, Food, EMT en de Maakindustrie vastgelegd in de prioritaire Programma's Topsectoren en Innovatie en Energietransitie. Op grond van de Subsidieverordening Vitaal Gelderland 2011 wordt subsidie ter uitvoering van dit beleid verstrekt. In het bijzonder gaat het om de artikelen 5.7.1, 5.8.1 en 5.10.1, eerste lid. Deze regels zijn vastgesteld ter uitwerking van die artikelen. In deze regels zijn de voorwaarden, maximale subsidiebedragen, aanvragers etcetera opgenomen. De regels zijn geordend naar de programma's. De subsidiemogelijkheden van het PP Topsectoren en Innovatie (food, health en maakindustrie) worden behandeld in afdeling 2. De subsidiemogelijkheden van het PP Energietransitie (onderdeel EMT) worden behandeld in afdeling 3. De subsidiemogelijkheden van het basisprogramma Economische Ontwikkeling voor bevordering van innovatie in de creatieve sector, de logistiek en de vrijetijds sector, voor starters en voor algemene MKB-stimulering worden behandeld in afdeling 4. De subsidiemogelijkheden van het basisprogramma Economische Ontwikkeling voor versterken van de fysieke bedrijfsomgeving worden behandeld in afdeling 5. Bij de inwerkingtreding van de Regels subsidieverstrekking economie 2013 zijn de huidige Regels sociaal-economisch beleid 2011 komen te vervallen. Voor het beoordelen van subsidieaanvragen zijn naast deze regels ook de Algemene subsidieverordening Gelderland en Subsidieverordening Vitaal Gelderland kaders die gelden voor de toekenning van subsidies.
Deze regels zijn de juridische vertaling van het beleid dat is vastgelegd in: - Het Prioritair Programma Topsectoren en Innovatie, vastgesteld door PS op 12 april 2012 (PS2012-191); - Het Prioritair Programma Energietransitie, vastgesteld door PS op 12 april 2012 (PS2012-193) - De lange termijnvisie Economie, van 9 november 2011 (PS2011-644); - De statennotitie Instrumentarium 1e en 2e fase innovatieproces van 2 oktober 2012 (2012-016170); - De statennotitie Actieplan Vrijetijdseconomie van 22 mei 2012. (2012-008498).
1. Instrumentarium Innovatie De provincie wil met de subsidies in deze regeling het innovatieproces ondersteunen en bevorderen dat wordt geïnvesteerd in het verbeteren van het innovatieklimaat in Gelderland. De provincie wil met verschillende instrumenten de verschillende fasen van het innovatieproces en verschillende doelgroepen ondersteunen. De provincie maakt daarbij onderscheid tussen verschillende fasen in het innovatieproces. De 1e fase begint met eenvoudige ideeën waarbij bijvoorbeeld een ondernemer een idee heeft over het ontwikkelen van een nieuw product of een nieuw proces. In deze fase wordt een eerste onderzoek gedaan, naar bijvoorbeeld de technische haalbaarheid, de marktkansen of hoe de innovatie zich verhoudt tot bestaande intellectuele eigendommen. Als er meer inzicht over de kansen van het idee, is er sprake van een concept. In de 2e fase wordt een concept verder doorontwikkeld naar een business case. Een business case is een project waarbij een initiatiefnemer vertrouwen heeft dat het technisch haalbaar is, duidelijkheid is dat er een markt is, zicht is op financiering van de toeleiding naar de markt en bekend is via welke organisatorische structuur het project tot uitvoering kan worden gebracht. In de 3e fase is de initiatiefnemer vooral op zoek naar financiering. Hij kan hiervoor samenwerking zoeken met een bestaand bedrijf of als hij de innovatie in eigen beheer wil uitvoeren, externe financiering aantrekken. (voor Figuur 1. De verschillende fasen van het innovatieproces, zie Provinciaal Blad, 2012/199 van 5 december 2012, blz. 20)
Door initiatiefnemers in de eerste twee fases van het innovatieproces te ondersteunen met beperkte subsidies en leningen, wordt voorkomen dat kansrijke ideeën vroegtijdig sneuvelen als gevolg van budgettaire problemen. De bijdrage van de provincie is niet beschikbaar voor fundamenteel onderzoek dat voorafgaat aan het toegepaste onderzoek in de 1e fase. Fundamenteel onderzoek wordt door het Rijk gefinancierd vanuit het budget van het Ministerie van OC&W. (voor Figuur 2: 1e en 2e fase van het innovatieproces, zie Provinciaal Blad, 2012/199 van 5 december 2012, blz. 21) Het instrumentarium dient laagdrempelig te zijn, zodat ondernemers worden gestimuleerd innovatietrajecten te starten. Anderzijds mag het de bereidheid van ondernemers, om zelf te investeren in de ontwikkeling van de door hen zelf aangedragen ideeën en projecten, niet verminderen. Voorkomen moet worden dat het verstrekken van subsidies een dominant onderdeel wordt van het innovatieproces. Derhalve zullen subsidies slechts een deel van de gemaakte kosten dekken. Verondersteld wordt dat ondernemers die bereid zijn zelf te investeren en dus risico willen lopen in de door hen voorgestelde projecten, voldoende belang hebben bij het slagen van een project.
De volgende instrumenten zullen worden ingezet in Gelderland ter ondersteuning van ondernemers bij het innovatieproces.
2. a. Vouchers Ter ondersteuning van de eerste fase van het innovatieproces worden vouchers ter beschikking gesteld. Deze vouchers kunnen ten behoeve van bedrijven worden ingezet voor de volgende activiteiten: - Het uitwerken van een idee naar een concreet ontwerp/concept; - Het ontwikkelen van een prototype; - Het testen van een prototype in een laboratoriumomgeving; - Het doen van onderzoek naar intellectueel eigendom (IP), ontwikkeling en de registratie van het IP; - Een eerste marktonderzoek; - Een onderzoek naar financieringsmogelijkheden; - Ondersteuning voor de aanvraag van subsidie in het kader van het Europese programma's zoals Horizon 2020 en EFRO. De vouchers kunnen onder andere worden ingezet voor diensten die uitgevoerd worden door dienstverleners, zoals: - Universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland - Onderzoeksinstellingen, zoals NIZO, MARIN, TNO - Laboratoria en huur specialistische apparatuur, zoals het Nanolab in Nijmegen, en het 'High Field Magnet Laboratory' (HFML) in Nijmegen, CAT-AGRO in Wageningen, onderzoeksfaciliteiten op de Novio Tech Campus in Nijmegen - Innovatie- en subsidieadviseurs, zoals PNO ( voor zover de diensten bijdragen aan aanvragen voor Europese regelingen zoals het Horizon 2020 programma) - MKB-bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen, makelen etc. De vouchers zijn specifiek bedoeld voor bedrijven in het MKB die in het verlengde van hun eigen activiteiten verbeteringen willen doorvoeren, nieuwe producten op de markt willen brengen, processen willen verbeteren of een samenwerking willen aangaan. Het kan daarbij gaan om zowel product- als procesinnovaties. De vouchers zijn vooral bestemd voor bedrijven die geen eigen R&D afdeling hebben en die weinig ervaring hebben met het innovatieproces en dus zonder ondersteuning van derden dergelijke activiteiten niet zullen oppakken.
Het bedrag per voucher bedraagt maximaal 50% van de gemaakte kosten tot een maximum van € 10.000,-- (incl.usief btw). Per MKB-bedrijf wordt maximaal één voucher per jaar verstrekt. De regeling wordt continue gemonitord, jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld als de markt daar om vraagt of de effectiviteit kan worden verbeterd. Dit instrument is beschikbaar voor bedrijven in de sectoren Food, Health, EMT de Maakindustrie, logistiek, creatief en vrijetijdseconomie. De provincie zal een subsidie verstrekken aan de eerstelijns dienstverleners (zie de artikelen 2.1.3., 3.1.3. en 4.2.3.), zodat zij opdrachten kunnen verstrekken waarvan de resultaten ten gunste zijn van individuele bedrijven. Voor de bedrijven in de Food- en Healthsector zijn dat respectievelijk Stichting Food Valley en StichtingHealth Valley. Voor de bedrijven in de EMT-sector is dat de Stichting Kennis en Innovatie in Energie- en Milieu Technologie (programmabureau EMT) en voor bedrijven in de maakindustrie en in de sectoren logistiek, creatief en vrije tijd zijn dat de zeven RCT's.
3. b. 'Gelderland voor Innovaties' In de 2e fase van het innovatieproces kunnen innovatieconcepten, die al verder zijn uitgewerkt en waarvoor ook zicht ontstaat op een mogelijk verdienmodel of marktkansen, worden ondersteund door middel van leningen. Dit instrument wordt reeds toegepast onder de naam Gelderland voor Innovaties. De leningen worden verstrekt door PPM Oost in samenwerking met Oost NV. De provincie zal daartoe afspraken maken met PPM Oost.
4. c. Projectfinanciering Innovatieprojecten die gericht zijn op het ontwikkelen van een product of proces en waar een uitgewerkte business case aan ten grondslag ligt, zullen primair worden ondersteund met revolverende middelen vanuit het Topfonds Gelderland. Projecten waaraan geen verdienmodel aan ten grondslag ligt vallen voor een groot deel onder de noemer fundamenteel onderzoek en dienen derhalve te worden bekostigd vanuit Rijksmiddelen, waaronder de tweede geldstroom van kennisinstellingen vanuit het Ministerie van OC&W. Het blijft daarnaast noodzakelijk projectfinanciering te verstrekken voor projecten in de sectoren Food, Health, EMT en de maakindustrie zonder duidelijk verdienmodel en die niet kunnen worden geschaard onder fundamenteel onderzoek. Het kan hierbij gaan om: - collectief onderzoek in de vorm van industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies waarbij de betreffende MKB-onderneming samenwerkt met andere ondernemingen of kennisinstellingen. Hoewel dit onderzoek qua doelstelling wellicht in aanmerking zou komen voor het beschikbaar stellen van een voucher rechtvaardigt de omvang en impact alsmede de samenwerking een grotere bijdrage van de provincie (paragraaf 2.2, 3.2 en 4.4). Het kan hierbij ook cofinanciering betreffen, voor projecten waarmee extra Europese middelen naar Gelderland worden gehaald; - projectsubsidie ten behoeve van industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling. Hierbij geldt ten opzichte van collectief onderzoek de belangrijke aanvullende eis dat het betreffende onderzoek binnen de betreffende sector betrekking heeft op de gehele keten van producent, leverancier en eindgebruiker (paragraaf 2.3, 3.3 en 4.5); - projecten die het innovatieklimaat verstevigen, zoals het realiseren en beschikbaar stellen van innovatie-infrastructuur (apparatuur, onroerend goed ten behoeve van onderzoek) en de ontwikkeling van proeftuinen. (paragraaf 2.4 e.v., 3.4 e.v., 4.6 e.v).
Voor de sectoren logistiek, vrijetijdseconomie en de creatieve sector bestaan vergelijkbare subsidiemogelijkheden met dien verstande dat aan de subsidiemogelijkheid inzake proeftuinen ten behoeve van marktintroducties nog geen invulling is gegeven (paragraaf 4.4 tot en met 4.6). De provinciale subsidie kan worden ingezet in combinatie met middelen uit het Europese Horizon 2020-programma, zodat de deelname van Gelderse MKB-bedrijven aan dit programma wordt ondersteund. Ook kan hetzelfde MKB-bedrijf per jaar zowel gebruik maken van een voucher als van een projectfinanciering. Bij samenwerkingsverbanden waarbij ook partijen buiten Gelderland meedoen, is het van belang dat het economisch rendement uiteindelijk (voornamelijk) in de provincie Gelderland terecht komt. Voor het ondersteunen van afgestudeerden van de universiteiten en hogescholen in Gelderland bij het innoveren zijn aparte instrumenten beschikbaar. Daarmee wordt zo maximaal mogelijk gebruik gemaakt van Rijksmiddelen. Deze vorm van innovatie gericht op het vermarkten van de wetenschappelijke kennis wordt kennisvalorisatie genoemd. Deze programma's worden grotendeels gefinancierd door het Ministerie van ELI. De provincie Gelderland kan aan deze programma's een financiële bijdrage leveren (paragraaf 2.6). Naast de subsidies gericht op het innovatieproces en het innovatieklimaat ondersteunt de provincie activiteiten gericht op de topsectoren in Gelderland die in de verschillende subsidieparagrafen zijn benoemd. Zo zijn subsidies beschikbaar voor het verkleinen van de arbeidsmarktdiscrepanties in verschillende topsectoren ter ondersteuning van de uitvoering van de human capital agenda's (paragraaf 2.8, 3.6 en 4.3).
5. Ook is het mogelijk ter ondersteuning van verschillende topsectoren subsidies te verstrekken aan de Valleybureaus en het programmabureau EMT in hun hoedanigheid van innovatie-ntermediairs (paragraaf 2.9 en 3.7)) en het aanjagen en stimuleren van regionale gebiedsontwikkeling in de vorm van de fysieke realisatie van incubators, bedrijfsverzamelgebouwen en gedeelde onderzoeksfaciliteiten (paragraaf 2.10 en 3.8).
De toekenning van de verschillende subsidies voor de verschillende sectoren is ondergebracht in afzonderlijke paragrafen, zodat bij de toekenning kan worden verwezen naar de verschillende budgetten die per sector zijn vastgelegd in twee prioritaire programma's en het basisprogramma Economie. De toekenning van de verschillende subsidies voor de verschillende sectoren is ondergebracht in afzonderlijke artikelen en paragrafen, zodat bij de toekenning kan worden verwezen naar de verschillende budgets, de per sector zijn vastgelegd in twee prioritaire programma's en het basisprogramma Economie.
6. Artikelsgewijs Artikel 1.1 Sub j. Experimentele ontwikkeling: Hieronder kan tevens de conceptuele formulering en het ontwerp van alternatieve producten, procedés of diensten worden verstaan. Deze activiteiten kunnen tevens het maken van ontwerpen, tekeningen, plannen en andere documentatie omvatten, mits zij niet voor commercieel gebruik zijn bestemd. De ontwikkeling van commercieel bruikbare prototypes en proefprojecten valt eveneens onder experimentele ontwikkeling indien het prototype het commerciële eindproduct is en de productie ervan te duur is om alleen voor demonstratie- en validatie doeleinden te worden gebruikt. Bij commercieel gebruik van demonstratie- of proefprojecten worden eventuele inkomsten die hieruit voortvloeien, op de in aanmerking komende kosten in mindering gebracht. De kosten van de experimentele ontwikkeling en het testen van producten, procedés en diensten komen eveneens in aanmerking, voor zover deze niet voor industriële toepassing of commerciële exploitatie kunnen worden gebruikt of geschikt gemaakt. Onder experimentele ontwikkeling wordt niet verstaan de routinematige of periodieke wijziging van bestaande producten, productielijnen, fabricageprocessen, diensten en andere courante activiteiten, zelfs indien deze wijzigingen verbeteringen kunnen inhouden; Sub y. Er bestaat een POA in de regio Arnhem, Liemers, Achterhoek, Stedendriehoek, Noord-Veluwe, Rivierenland en Vallei;
Artikel 2.1.1. Deze subsidie maakt het mogelijk dat de Valleybureaus en de RCT's opdrachten kunnen verstrekken aan onderzoekinstellingen ten behoeve van het nader uitwerken van innovatieideeën van ondernemingen. De eigen bijdrage die bedrijven leveren in de bekostiging van de onderzoeken door derden kan worden aangemerkt als de eigen bijdrage van de aanvragers. Met de subsidie gericht op de deelname aan Europese programma's wordt gedoeld op het voorbereiden van een aanvraag voor een subsidie c.q. de deelname in een gezamenlijk onderzoek in het kader van één van de Europese programma's zoals EFRO, POP, Horizon2020, Interreg. Artikel 2.2.1. Deze subsidie is bedoeld voor MKB-ondernemingen die in samenwerking industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling of technische haalbaarheidsstudies (laten) uitvoeren. Aldus vormen zij een logisch vervolg op de voucher, maar dan voor een groep van bedrijven. Eén van de bedrijven zal als aanvrager optreden. De overige bedrijven zullen in de regel alleen een deel van de kosten van het project te dragen.
Artikel 2.3.1 Deze subsidie heeft een algemeen karakter en kan rechtstreeks aan bedrijven worden verstrekt bij projecten waar de voucher of collectief onderzoek onvoldoende (financiële) ruimte biedt. Belangrijk verschil met collectief onderzoek is dat aan projectsubsidie de aanvullende eis wordt gesteld dat deze binnen de betreffende sector betrekking heeft op een keten van producent, leverancier en eindgebruiker. Naar verwachting is dit onderzoek dus omvangrijker hetgeen ook tot uitdrukking komt in de hogere maximale subsidie. Artikel 2.4.1 Deze subsidie is bedoeld voor het financieren van voor projecten en activiteiten die bijdragen aan de innovatie-infrastructuur in Gelderland. Artikel 2.5.1 Deze subsidie is bedoeld voor het ontwikkelen van proeftuinen ten behoeve van marktintroducties en de generieke promotie van het proeftuinklimaat alsmede het ondernemingsklimaat voor innoverende ondernemingen in Gelderland. Artikel 2.6.1 Deze subsidie is bedoeld voor het financieren van programma's die zijn gericht op het bevorderen van het starten van jonge innoverende ondernemingen door pas afgestudeerden . Artikel 2.8.1 Dit artikel maakt het mogelijk subsidie beschikbaar te stellen voor het verkleinen van de arbeidsmarktdiscrepanties in de topsectoren Food, Health en Maakindustrie, onder andere ter ondersteuning van de uitvoering van de human capital agenda's. Artikel 2.9.1 Deze subsidie is bedoeld voor het bekostigen van specifieke (niet-economische) activiteiten die worden uitgevoerd door de Valleybureaus in hun hoedanigheid van innovatie-intermediair.
Artikel 2.10.1 Deze subsidie is bedoeld voor het ondersteunen van activiteiten die leiden tot regionale gebiedsontwikkeling in de vorm van de fysieke realisatie van incubatoren, bedrijfsverzamelgebouwen of gedeelde onderzoeksfaciliteiten. Deze ontwikkeling draagt tevens bij aan het versterken van het vestigingsklimaat. Artikel 3.1.1. Deze subsidie maakt het mogelijk dat Stichting Kennis en Innovatie in Energie- en Milieu Technologie (Stichting kiEMT, GreenTechAlliances) en de RCT's opdrachten kunnen verstrekken aan onderzoekinstellingen ten behoeve van het nader uitwerken van innovatieideeën van ondernemingen. De eigen bijdrage die bedrijven leveren in de bekostiging van de onderzoeken door derden kan worden aangemerkt als de eigen bijdrage van de aanvragers. Met de subsidie gericht op de deelname aan Europese programma's wordt gedoeld op het voorbereiden van een aanvraag voor een subsidie c.q. de deelname in een gezamenlijk onderzoek in het kader van één van de Europese programma's zoals EFRO, POP, Horizon2020, Interreg. Artikel 3.2.1. Deze subsidie is bedoeld voor MKB-ondernemingen die in samenwerking industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling of technische haalbaarheidsstudies (laten) uitvoeren. Aldus vormen zij een logisch vervolg op de voucher, maar dan voor een groep van bedrijven. Eén van de bedrijven zal als aanvrager optreden. De overige bedrijven zullen in de regel alleen een deel van de kosten van het project te dragen.
Artikel 3.3.1. Deze subsidie heeft een algemeen karakter en kan rechtstreeks aan bedrijven worden verstrekt bij projecten waar de voucher of collectief onderzoek onvoldoende (financiële) ruimte biedt. Belangrijk verschil met collectief onderzoek is dat aan projectsubsidie de aanvullende eis wordt gesteld dat deze binnen de betreffende sector betrekking heeft op een keten van producent, leverancier en eindgebruiker. Naar verwachting is dit onderzoek dus omvangrijker hetgeen ook tot uitdrukking komt in de hogere maximale subsidie. Artikel 3.4.1. Deze subsidie is bedoeld voor het financieren van voor projecten en activiteiten die bijdragen aan de innovatie-infrastructuur in Gelderland. Deze subsidie is onder meer bedoeld voor ondernemingen die hun onderzoeks- en experimenteerfaciliteiten beschikbaar stellen voor derden. Dit kunnen bedrijven (zoals Parenco, AFP), universiteiten en hogescholen (zoals algaeparc WUR, emissiemeetlab automotive HAN) of zogenoemde incubators (zoals Green house IPKW, Watt connects) zijn. Artikel 3.5.1 Deze subsidie is bedoeld voor het ontwikkelen en promoten van proeftuinen ten behoeve van marktintroducties en de generieke promotie van het proeftuinklimaat alsmede het ondernemingsklimaat voor innoverende ondernemingen in Gelderland. Artikel 3.6.1 Dit artikel maakt het mogelijk subsidie beschikbaar te stellen voor het verkleinen van de arbeidsmarktdiscrepanties in de sector energie- en milieutechnologie onder andere ter ondersteuning van de uitvoering van de human capital agenda's. Artikel 3.7.1 Deze subsidie is bedoeld voor het bekostigen van specifieke (niet-economische) activiteiten die worden uitgevoerd door Stichting Kennis en Innovatie in Energie- en Milieu Technologie (Stichting kiEMT, GreenTechAlliances) in haar hoedanigheid van innovatie-intermediair.
Artikel 3.8.1 Deze subsidie is bedoeld voor het ondersteunen van activiteiten die leiden tot regionale gebiedsontwikkeling in de vorm van de fysieke realisatie van incubatoren, bedrijfsverzamelgebouwen of gedeelde onderzoeksfaciliteiten. Deze ontwikkeling draagt tevens bij aan het versterken van het vestigingsklimaat. Artikel 4.1.1. Deze subsidie is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van de positie van starters en het ondernemerschap binnen het Gelders MKB. Voor het welslagen van de projecten is de betrokkenheid van de doelgroep van essentieel belang. Zij moeten baat hebben bij de voorzieningen en projecten die het ondernemersklimaat versterken. Uit de projectbeschrijving moet dan ook blijken hoe de doelgroep aantoonbaar betrokken is bij de voorbereiding en de uitvoering van het project. Aangezien het verspreiden van kennis een belangrijke doelstelling is, dient expliciet uitgewerkt te worden welke leereffecten een project heeft en op welke wijze verspreiding hiervan plaatsvindt. Met structurele verankering wordt bedoeld dat de activiteiten na afronding van de projectperiode zonder subsidie kunnen blijven bestaan, doordat de uitvoering en evt. exploitatie in een reguliere werkomgeving is opgenomen.
Artikel 4.2.1 Deze subsidie maakt het mogelijk dat de RCT's opdrachten kunnen verstrekken aan onderzoekinstellingen ten behoeve van het nader uitwerken van innovatie-ideeën van ondernemingen. De eigen bijdrage die bedrijven leveren in de bekostiging van de onderzoeken door derden kan worden aangemerkt als de eigen bijdrage van de aanvragers. Met de subsidie gericht op de deelname aan Europese programma's wordt gedoeld op het voorbereiden van een aanvraag voor een subsidie c.q. de deelname in een gezamenlijk onderzoek in het kader van één van de Europese programma's zoals EFRO, POP, Horizon2020, Interreg. Artikel 4.3.1 Dit artikel maakt het mogelijk subsidie beschikbaar te stellen voor het verkleinen van de arbeidsmarktdiscrepanties in de creatieve sector, de logistieke sector in de vrije tijds economie ter ondersteuning van de uitvoering van de human capital agenda's. Artikel 4.4.1 Deze subsidie is bedoeld voor MKB-ondernemingen die in samenwerking industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling of technische haalbaarheidsstudies (laten) uitvoeren. Aldus vormen zij een logisch vevolg op de voucher, maar dan voor een groep van bedrijven. Eén van de bedrijven zal als aanvrager optreden. De overige bedrijven zullen in de regel alleen een deel van de kosten van het project te dragen. Artikel 4.5.1. Deze subsidie heeft een algemeen karakter en kan rechtstreeks aan bedrijven worden verstrekt bij projecten waar de voucher of collectief onderzoek onvoldoende (financiële) ruimte biedt. Belangrijk verschil met collectief onderzoek is dat aan projectsubsidie de aanvullende eis wordt gesteld dat deze binnen de betreffende sector betrekking heeft op een keten van producent, leverancier en eindgebruiker. Naar verwachting is dit onderzoek dus omvangrijker hetgeen ook tot uitdrukking komt in de hogere maximale subsidie.
Artikel 4.6.1 Deze subsidie is bedoeld voor het financieren van voor projecten en activiteiten die bijdragen aan de innovatie infrastructuur in Gelderland. Artikel 4.8.1 Uit de analyse die gemaakt is voor het Actieplan Vrijetijdseconomie is gebleken dat er een kwaliteitsverbetering nodig is van het Gelders vrijetijdsaanbod. Het Gelders marktaandeel daalt en de bestedingen liggen onder het landelijk gemiddelde. De noodzaak tot kwaliteitsverbetering speelt in de vier regio's in Gelderland in meer of mindere mate. De noodzaak van kwaliteitsverbetering heeft niet betrekking op bestaande individuele bedrijven maar op aansluiting van het aanbod bij de vraag. Dat Gelderland bestaat uit vier regio's met hun eigen identiteit leidt tot een divers aanbod en draagt bij aan de aantrekkelijkheid van Gelderland. Deze subsidie is bedoeld voor regionale initiatieven van het bedrijfsleven die aansluiten bij de identiteit van de regio en diversiteit van het Gelders aanbod. De initiatieven moeten gericht zijn op kwaliteitsverbetering, vernieuwing, verhoging van het economisch rendement en samenwerking. De subsidies kunnen worden aangevraagd door het (toeristisch) bedrijfsleven.
Artikel 4.9.1 Betere samenwerking tussen bedrijven in de vrijetijdssector en tussen de vrijetijdssector en andere sectoren kan bijdragen aan kwaliteitsverbetering van het vrijetijdsproduct en de ontwikkeling van nieuwe product-marktcombinaties. Het tot stand brengen van die samenwerking kost tijd en geld. Met deze subsidie wordt bijgedragen aan de kosten van die samenwerking. Subsidie is mogelijk voor kosten van haalbaarheidsonderzoeken gericht op nieuwe product-markt-combinaties en kosten van procesbegeleiding voor samenwerkingsactiviteiten. Voorwaarde is dat de activiteiten bijdragen aan de Gelderse toeristische infrastructuur, gericht zijn op het trekken van meer bezoekers en creëren van meer werkgelegenheid.
Artikel 4.10.1 Wandelen en fietsen behoren tot de belangrijkste vrijetijdsbestedingen van Gelderland. Gelderland heeft op dit gebied veel te bieden. De financiële bestedingen van wandelaars en fietsers zijn over het algemeen niet hoog. We willen de positie van de provincie Gelderland als fiets- en wandelprovincie versterken om zo meer bestedingen te genereren. Meer bestedingen kunnen gegenereerd worden als er meer bezoekers komen met een gelijkblijvend bestedingspatroon of als de bestedingen per bezoeker stijgen. Dat kan bereikt worden als ondernemers meer gebruik maken van de mogelijkheden die de wandel- en fietsroutes bieden. Gelderland heeft veel toeristische fiets- en wandelroutes, dus nieuwe routes zullen weinig bijdragen aan extra bestedingen, tenzij er aantoonbaar onvoldoende routes zijn in een gebied. Wel bieden verhoging van de kwaliteit van bestaande routes of beter aansluiten van ondernemers bij die routes mogelijkheden. Voor wandelknooppunten is nog niet aangetoond dat deze tot extra bestedingen leiden en daar ligt dus (nog) geen prioriteit. Om de bestedingen van varende recreanten in Gelderland te vergroten willen we het aantal aanlegplaatsen vergroten. Om meer bezoekers en meer bestedingen te genereren kan gerichte marketing en promotie een belangrijk onderdeel vormen van een initiatief. Omdat marketing en promotie subsidiabel zijn onder titel 4.11 van dit hoofdstuk worden deze activiteiten apart beoordeeld volgens de criteria die voor die titel gelden. Veel activiteiten leveren meerwaarde op wanneer de continuïteit voor langere tijd is gewaarborgd. Het is daarbij een verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer zelf om beheer en onderhoud, alsmede de financiering daarvan, voor langere duur te regelen. Belangrijk voor alle activiteiten is dat deze zoveel mogelijk breed over Gelderland kunnen worden uitgevoerd. Behoud van diversiteit en regionale identiteit is uitdrukkelijk de bedoeling: het gaat om uniforme systematiek met bijvoorbeeld regionale look en feel bij de uitvoering. Dat geldt met name voor de ontwikkeling van digitale routestructuren in de vorm van applicaties. Hierbij is de voorwaarde dat een applicatie de gehele provincie moet betreffen, waarbij dient te worden opgemerkt dat het project gefaseerd opgebouwd mag zijn, als aanzet naar uitrol tot provinciale schaal. Bij de beoordeling van de mogelijkheden voor Gelderland brede uitvoering zal een advies meewegen van belanghebbenden zoals regio's/gemeenten, recreatieschappen, RBT’s, Stichting Landschapsbeheer Gelderland, Natuurmonumenten, Hoge Veluwe, BOVAG, ANWB, nationaal fiets- en wandelplatform en toeristisch platform Gelderland. Met deze subsidie wordt bijgedragen aan initiatieven die zijn gericht op kwaliteitsverbetering, verhoging van de beleving van routes en aanhaken van het toeristisch bedrijfsleven. Uitgangspunt voor ondersteuning is een uniforme uitvoering in de gehele provincie.
Artikel 4.11.1 Marketing en promotie vergen gezamenlijkheid en een lange adem. Er is structurele inzet op marketing en promotie nodig om Gelderland en de Gelderse regio's op de kaart te houden. Om de zware (buitenlandse) concurrentie het hoofd te kunnen bieden, is bundeling van marketingkracht nodig. Deze subsidie draagt bij aan promotie als dit wordt uitgevoerd in het kader van Gelderse Streken en minimaal gebeurt op regionale schaal. Subsidie kan worden verstrekt aan Regionale Bureaus voor Toerisme, de Stichting Vrijetijdshuis en Stichting Toerisme Gelderland. Paragraaf 5.1 De provincie heeft de ambitie om bij te dragen aan het creëren van een optimale bedrijfsomgeving, die duurzaam is, voldoende speelruimte biedt aan ondernemers en lokaal, regionaal en internationaal voorzien is van betrouwbare netwerken voor het verkeer van personen, goederen en informatie. De provincie wil via bestuurlijk en ambtelijk overleg in de zes Gelderse regio’s vraag en aanbod van bedrijventerreinen bij elkaar brengen via de ‘Regionale Programma’s Bedrijventerreinen’. Dit wenst zij te monitoren via het IBIS-systeem. Hierin is opgenomen dat partijen (bedrijven, overheden) zoveel als mogelijk de herstructurering samen oppakken en de kwaliteit op de bedrijventerreinen verhogen. Herstructurering van bedrijventerreinen vergt een goede voorbereiding in de vorm van een businessplan en een uitvoeringsplan. Een dergelijk businessplan voor de fysieke bedrijfsomgeving kan door de gemeente worden opgesteld voor een bepaald project. Dit plan bevat – naast een omschrijving van de maatregelen en het beheer – een analyse van de marktkansen in het gebied, inclusief de voorgestane strategie. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken hoe door middel van het inbrengen van functies met een hogere grondwaarde of het bieden van intensiveringsmogelijkheden voor de bedrijven de levenscyclus van bedrijfskavels kan worden verlengd.
Herstructureringsplannen worden ook beoordeeld op duurzaam en efficiënt ruimtegebruik. Een beproefde methodiek om te komen tot duurzaam en efficiënt ruimtegebruik is de toepassing van de ladder van duurzaam ruimtegebruik. Bij deze-ladder dienen gemeenten samenhangend (bij voorkeur in regionaal verband) te kijken naar de relatie tussen de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen. De ladder is een denkmodel waarbij aan het accommoderen van ruimtebehoefte voor bedrijventerreinen een volgorde wordt toegekend: 1. optimalisering gebruik beschikbare ruimte o.a. door herstructurering; 2. het beter benutten van de ruimte door meervoudig ruimtegebruik en intensivering; 3. en indien nodig uitbreiding van het ruimtegebruik door bedrijventerreinen. De afwegingsprocedure heeft tot doel te komen tot zorgvuldig ruimtegebruik en het tegengaan van verrommeling. Verder wordt "inbreiding voor uitbreiding" gesteld, waarmee onnodige verstedelijking wordt voorkomen. Meervoudig ruimtegebruik en intensivering moeten leiden tot een zorgvuldiger afweging van het gebruik van de ruimte. Een instrument om deze samenhangende ruimtelijke aanpak van nieuwe en bestaande bedrijventerreinen financieel te regelen is verevening. Bij verevening worden de revenuen uit de uitgifte van nieuwe bedrijventerreinen gebruikt voor de financiering van de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen.
Paragraaf 5.2 In dit artikel is sprake van bedrijfsverplaatsingen waar overheid en bedrijf belang bij hebben (bedrijfsverplaatsingen met wederzijds belang). Het belang van de overheid zal veelal samenhangen met gewenste ruimtelijke ontwikkelingen, zoals de ontwikkeling van een woonwijk. Ook kan het zijn dat het gevestigde bedrijf een knelpunt vormt met betrekking van de leefbaarheid van de omgeving van het bedrijf. Het belang van het bedrijf kan gelegen zijn in de beperkte groeimogelijkheden op de locatie waar het gevestigd is.
Paragraaf 5.4 De provincie wil de samenwerking tussen ondernemers onderling en tussen ondernemers en de overheid stimuleren teneinde de kwaliteit van bedrijventerreinen te behouden en te verbeteren. Een goede samenwerking voorkomt dat bedrijventerreinen verloederen en dat er (nogmaals) herstructurering plaats moet vinden. Daarnaast wil de provincie de samenwerking stimuleren ten behoeve van duurzaam energiegebruik op bedrijventerreinen. Staatssteun Bij het opstellen van provinciale regelgeving in het algemeen en subsidieregels in het bijzonder is het van groot belang om rekening te houden met het aspect staatssteun. Europeesrechtelijk is vastgelegd dat staatssteun alleen is toegestaan als een uitzondering op het staatssteunverbod geldt (artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie). Alvorens te toetsen aan het staatssteunverbod en eventuele uitzonderingen moet uiteraard eerst worden vastgesteld of er sprake is van staatssteun. Daarvoor gelden de volgende cumulatieve eisen: a. Er is sprake van een steunmaatregel die een voordeel verschaft, in welke vorm dan ook; b. Dit voordeel wordt direct of indirect bekostigd uit overheidsmiddelen; c. Hierdoor worden één of meer specifieke ondernemingen begunstigd; d. Dit vervalst de mededinging of dreigt dat te doen; e. Hierdoor wordt de handel tussen de Europese lidstaten ongunstig beïnvloed.
Om te kunnen spreken van staatssteun moet aan al deze criteria zijn voldaan. Is dat niet het geval dan is er geen sprake van staatssteun. Verder is van belang dat het staatssteunverbod pas van toepassing is indien het toegekende financiële voordeel voldoende substantieel is. Op grond van de zogenaamde De-minimisverordening ((PbEU L 379) is het geven van steun van beperkte omvang toegestaan. Dat is het geval indien de steun maximaal € 200.000 over drie jaren behelst. Wel kent de De-minimisverordening een aantal (procedurele) voorwaarden waaraan in alle gevallen moet zijn voldaan. Dit zijn de monitoringverplichting en de anticumulatiebepaling. De monitoringverplichting verplicht de steun verlenende overheid om een dossier bij te houden, wanneer zij steun verleent in het kader van de De-minimisverordening. Dit houdt in dat de steun verlenende overheid: - Aan de begunstigde onderneming moet melden dat het gaat om deminimissteun; - Van de begunstigde onderneming een verklaring moet ontvangen over alle andere in de twee voorgaande belastingjaren en in het lopende belastingjaar ontvangen deminimissteun. Het proces van subsidieverlening bij de provincie Gelderland is zodanig ingericht dat aan deze voorwaarden wordt voldaan. Voldoet een steunmaatregel, zoals subsidieverstrekking, aan de cumulatieve eisen voor staatssteun dan zal deze óftewel moeten voldoen aan de voorwaarden van één van de (groeps)vrijstellingen óftewel aan de Europese Commissie ter goedkeuring worden voorgelegd. Een maatregel die hieraan niet voldoet of die niet door de Europese Commissie is goedgekeurd, is in strijd met staatssteunverbod. Dit kan leiden tot een verplichting tot terugvordering en de nietigheid van de maatregel. Onderhavige Herziene subusidieregels economie 2013 zijn zodanig opgesteld dat deze in overeenstemming zijn met de Europese regelgeving inzake staatssteun. Vanuit staatssteunoptiek kunnen deze subsidieregels voor wat betreft de afdeling 2 tot en met 4 worden opgedeeld in drie categorieën: 1. er is geen sprake van staatssteun omdat geen sprake is van economische activiteiten die worden gesubsidieerd. De subsidieontvanger kan daardoor niet als onderneming worden aangemerkt waardoor er alleen al daarom niet aan de cumulatieve eisen wordt voldaan om te kunnen spreken van staatssteun. Tot deze categorie behoren de subsidieparagrafen 2.9, 3.7 en 4.11; 2. er is geen sprake van staatssteun omdat de grenzen van de De-minimisverordening niet worden overschreden. Tot deze categorie behoren de subsidieparagrafen 2.1, 3.1 en 4.2 met dien verstande dat daarbij de subsidie door de subsidieontvanger volledig wordt aangewend voor onderzoek ten behoeve van ondernemingen. Vanuit staatssteunoptiek moeten deze ondernemingen aldus als ontvanger van steun worden aangemerkt. In de subsidiebeschikking zullen voorwaarden worden opgenomen om te waarborgen dat deze subsidie ten gunste van deze ondernemingen wordt aangewend in overeenstemming met de De-minimisverordening. Verder behoren tot deze categorie de subsidieparagrafen 2.5, 2.8, 3.5, 3.6, 3.9, 4.3, 4.8, 4.9 en 4.10; 3. er wordt voldaan aan de voorwaarden van de Omnibus Decentraal Regeling (ODR). De ODR is aangemeld en goedgekeurd door de Europese Commissie (beschikkingen N 726a/2007 en N 726b/2007) en beschrijft maatregelen op het gebied van Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (OO&I). De ODR vormt voor decentrale Nederlandse overheden het juridisch raamwerk waarbinnen zij (subsidie)regelingen voor OO&I kunnen vaststellen zonder dat voorafgaande melding en goedkeuring van de Europese Commissie nodig is. Onderhavige subsidieregels zijn gebaseerd op de Subsidieverordening Vitaal Gelderland 2011 die op haar beurt weer een uitwerking is van onder meer het Prioritair programma topsectoren en innovatie (PS2012-191), de Lange termijnvisie economie (PS2011-644) en het Prioritair programma Energietransitie (PS2012-193). Daarin wordt uitgebreid ingegaan op het stimulerend effect en de noodzaak van steun voor OO&I. Tot deze categorie behoren de subsidieparagrafen 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.10, 3.2, 3.3, 3.4, 3.8, 4.1, 4.4, 4.5 en 4.6.
Ten slotte is ook afdeling 5 in overeenstemming met de Europese staatssteunregels. Subsidie die wordt verstrekt op grond van artikel 5.1.1 onder a. en b. behelst geen staatssteun omdat de subsidieontvanger deze subsidie dient aan te wenden in het kader van haar algemene publiekrechtelijke taak op het gebied van de ruimtelijke ordening en economisch beleid. De subsidiabele activiteit in artikel 5.1.1 onder c. behelst geen staatssteun indien de subsidie slechts ten goede komt aan herstructurering van openbare ruimte die niet commercieel wordt geëxploiteerd en die voor alle potentiële eindgebruikers op gelijke wijze toegankelijk is. De hoogte van het subsidiebedrag genoemd in artikel 5.1.4 lid 2 geldt alleen voor voornoemde gevallen. In andere gevallen, bijvoorbeeld indien de subsidie wordt verstrekt ten behoeve van aanpassingen binnen de privéruimte van een bedrijf, dient te worden voldaan aan de vereisten van de De-minimisverordening. De subsidieaanvrager dient een De-minimisverklaring op te vragen bij het betrokken bedrijf. Subsidieverlening conform paragraaf 5.2 houdt geen staatssteun in omdat er geen sprake is van voordeel aangezien de subsidiabele kosten zijn gebaseerd op de systematiek van de Onteigeningswet. Ten aanzien van subsidie die wordt verstrekt op grond van de paragrafen 5.3 en 5.4 geldt dat deze voldoet aan de vereisten van de De-minimisverordening.