Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota standplaatsen gemeente Lochem |
Citeertitel | Nota standplaatsen gemeente Lochem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
APV, art. 5.18
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-09-2013 | Nieuwe regeling | 17-09-2013 Berkelbode, 25 september 2013 | Onbekend |
Nota standplaatsen en minimarkten gemeente Lochem
In 2006 heeft het college het standplaatsenbeleid van de voormalige gemeenten Gorssel en Lochem geharmoniseerd. Na ruim 7 jaar is het tijd om de Nota op een aantal onderdelen aan te passen. Voor u ligt de nieuwe Nota standplaatsen gemeente Lochem 2013. De wijzingen zijn beperkt van aard. De belangrijkste wijziging betreft de uitbreiding van de mogelijkheden voor minimarkten.
Standplaatsen zijn plekken in de gemeente waar ambulante handelaren een dagdeel, dag en/of een aantal dagen per week waren kunnen verkopen. Standplaatsen kunnen worden ingenomen op publieke grond maar ook op particuliere grond. In de Algemene Plaatselijke Verordening is opgenomen op grond waarvan het college het innemen van een standplaats kan vergunnen of weigeren.
Naast de enkele standplaatsen die kunnen worden ingenomen is er een aantal locaties in de gemeente waar 6 tot 7 standplaatsen tegelijkertijd plaats kunnen nemen. De zogeheten minimarkten. Voor een plek op een minimarkt wordt aan de individuele standplaatshouder een standplaatsvergunning afgegeven.
Het college van burgemeester en wethouders verleent een standplaatsvergunning op grond van artikel 5.18 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Een vergunning kan worden geweigerd op de in artikel 5.18 lid 2 en lid 3 van de APV genoemde weigeringsgronden.
De beleidsruimte waarin men onderwerpen kan vastleggen wordt bepaald door de feitelijke invulling van de hierboven vermelde weigeringsgronden. Het beleid dat wordt vastgesteld ter uitvoering van de APV-bepalingen mag echter niet de wettelijke grondslag (art.149 Gemeentewet) van deze APV-bepalingen overschrijden.
De openbare orde kan in het geding zijn wanneer een standplaatshouder bijvoorbeeld producten verkoopt die aanstoot geven en/of producten op een aanstoot gevende manier aanbiedt.
Wanneer bij de aanvraag om een standplaatsvergunning het vermoeden bestaat dat het product of de ondernemer op enigerlei wijze de openbare orde zou kunnen verstoren kan gemotiveerd advies worden gevraagd aan de politie. De ondernemer kan desgewenst worden gevraagd een verklaring van goed gedrag uit het justitieel documentatieregister te overleggen.
b.Beperken of voorkomen van overlast
Omwonenden van een standplaats kunnen overlast ondervinden door bijvoorbeeld een toename van het aantal verkeersbewegingen, lawaai, geur en het in beslag nemen van parkeerruimte. De gemeente kan daar rekening mee houden door standplaatsen te spreiden, rekening te houden met openingstijden en een bepaalde afstand van de standplaats ten opzichte van woningen in acht te nemen. In het geval dat een standplaats overlast bezorgt en er klachten van omwonenden zijn wordt een oplossing gezocht en eventueel kan aan de politie een gemotiveerd advies gevraagd worden.
c.Bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving
Wanneer een standplaats het uiterlijk aanzien van de omgeving of het straatbeeld zondanig verstoord dat daardoor het karakter van de omgeving wordt aangetast kan de gemeente een standplaats weigeren. Voor karakteristieke locaties kan bepaald worden dat daar geen of onder bepaalde voorwaarden standplaatsen mogen worden ingenomen ter bescherming van het aanzien.
d.Verkeersvrijheid- of veiligheid
De verkeersvrijheid- en/of –veiligheid kan in het geding zijn wanneer een standplaats op een voor het verkeer onoverzichtelijke locatie wordt ingenomen. Ook kan de verkeersaantrekkende werking onveilige situaties veroorzaken. Bij het innemen van een standplaats dient het verkeersaspect altijd te worden overwogen. Voor nieuwe locaties, dient altijd advies te worden gevraagd aan de politie.
De gemeente houdt zich niet bezig met concurrentieverhoudingen. In het toedelen van standplaatsen mag ze wel streven naar een gevarieerd aanbod wanneer er meerdere standplaatsen in de directe omgeving van elkaar worden ingenomen.
Indien blijkt dat binnen een verzorgingsgebied in een bepaalde branche nog slechts één winkel is gevestigd die door de concurrentie van een standplaatshouder ten onder dreigt te gaan, kan het verzorgingsniveau ter plaatse in gedrang komen. De winkelier kan dan bezwaar aantekenen tegen het verlenen van de vergunning maar zal wel aan de hand van een bedrijfseconomisch onderzoek moeten kunnen aantonen dat de levensvatbaarheid van zijn bedrijf door de standplaats wordt bedreigd.
f.In strijd met een geldig bestemmingsplan
Wanneer in een bestemmingsplan voorschriften zijn opgenomen ten aanzien van standplaatsen kan dat een op zich zelf staande weigeringsgrond zijn. Bij de aanvraag voor een standplaats moet worden beoordeeld of het bestemmingsplan ter plaatse zich daartegen verzet.
1.3Overzicht van vaste standplaatsenin de gemeente Lochem
Standplaatsen op gemeentegrond
Standplaatsen op particuliere grond
Van de bovengenoemde locaties op gemeentegrond zowel als particuliere grond is bekend dat zij verkeersveilig zijn, geen onoverkomelijke overlast veroorzaken en het aanzien van de omgeving niet in geding is. De standplaatsen worden wisselend bezet door diverse branches gedurende de week. De ervaringen met deze locaties zijn zodanig dat er geen redenen zijn om deze op te heffen.
De afgelopen jaren is gebleken dat de minimarkten tegemoet komen aan een vraag en behoefte van inwoners. De locaties zijn veilig en geven geen onoverkomelijke overlast. Nieuw in het beleid is de mogelijkheid van een minimarkt op de punt van de Grote Markt in Lochem, rondom de oude boom die daar staat voor biologische- en streekproducten. In Lochem wordt op woensdag een vaste grote weekmarkt gehouden. Het is niet in belang van winkeliers, bewoners en marktkraamhouders dat op zaterdagochtend een soortgelijke markt wordt gehouden. Een minimarkt, van bescheiden omvang, gericht op biologische- en streekproducten kan wel van toegevoegde waarde zijn. De locatie, in de punt en rondom de oude boom, staat het parkeren op de Grote Markt niet in de weg.
Bij de beoordeling van een nieuwe aanvraag voor een standplaats wordt bezien of op één van bovengenoemde locaties ruimte beschikbaar is. Voor zover er sprake is van particuliere grond moet ook instemming van de eigenaar worden verkregen. Indien geen plaats beschikbaar is kan de aanvrager, desgewenst, op een wachtlijst worden geplaatst.
Aanvragen voor nieuwe locaties
Aanvragen voor nieuwe locaties op gemeentegrond kunnen worden afgewezen omdat er ruim verspreid door de gemeente voldoende standplaatslocaties aanwezig zijn en deze voldoen aan vereisten als verkeersveilig, geen overlast veroorzakend en evenmin het aanzien van de omgeving aantasten.
Aanvragen voor nieuwe locaties op particuliere grond moeten op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening apart worden beoordeeld.
3Extra mogelijkheden, naast de aangewezen standplaatsen, en aandachtspunten
In de zomermaanden ontvangt de gemeente diverse aanvragen voor de verkoop van ijs. De verkoop van ijs betreft seizoensgebonden handel en veroorzaakt veelal geen overlast en/of verkeersonveilige situaties. Het innemen van een beperkte standplaats (maximaal 12 m²) op gemeentegrond voor de verkoop van ijs gedurende de zomermaanden mei, juni, juli, augustus en september kan dan ook worden toegestaan, in aanvulling op de reeds bestaande locaties, op de volgende locaties:
Lochem 1 x Grote Markt (zomers - ijs)
Lochem 1 x Hoek Laan Ampsen / Ampsenseweg
Lochem 1 x Fietspad, noordzijde van het Staring College
Gorssel 1 x Hoofdstraat, op het gedeelte van het trottoir tegenover voormalig gemeentehuis
Eefde 1 x Schoolstraat, hoek Rustoordlaan
Almen 1 x Nabij de brandweerkazerne
In de wintermaanden kan de verkoop van oliebollen c.q. wafels dan wel poffertjes een sfeerverhogend effect hebben in een kern. Veelal willen deze standplaatshouders een standplaats voor een aaneengesloten periode van een aantal weken. Een verzoek om een standplaats, van tijdelijke aard (maximaal 6 weken aaneengesloten) voor de verkoop van oliebollen etc., in aanvulling op het bestaande aantal locaties kan worden toegestaan.
Standplaatsen die worden ingenomen tijdens een evenement op publieke grond dan wel particuliere grond vallen onder de vergunning voor het evenement en worden in deze nota verder buiten beschouwing gelaten.
Grote en Kleine Markt in Lochem
De binnenstad van Lochem heeft een karakteristieke uitstraling en om die reden is er de afgelopen jaren geen standplaatsvergunning meer op de Markt verleend, met uitzondering van een oliebollenkraam in de winter en ijscoman in de zomermaanden. Beide dragen bij aan de levendigheid en sfeer in de stad. Door nu ook een minimarkt toe te staan en één standplaats gedurende de week kan een aantrekkende werking richting binnenstad ontstaan. Wel zal bij de standplaatsvergunning voor de door de week in te nemen locatie rekening moeten worden gehouden met de weekmarkt en het voorkomen van overlast voor omwonenden, horeca en detailhandel.
Het is bekend dat bak- en braadlucht de meeste overlast veroorzaakt voor omwonenden van een standplaats. Bepaalde locaties zijn zo geliefd dat er elke dag wel een standplaats kan worden ingenomen. De locaties bij het Trefpunt in Gorssel liggen direct achter een aantal woningen. De omwonenden hebben aangegeven overlast te hebben van braad- en frituurlucht. Om te voorkomen dat er 6 dagen in de week een bak- en braadlucht in de omgeving valt waar te nemen die hinder veroorzaakt mag er op deze locatie maximaal twee keer in de week een kraam met bak- c.q. frituurinstallatie staan. De gemeente heeft geen klachten ontvangen over andere (bestaande) standplaatslocaties.
Het platform op het Graafschapterrein in Lochem
Een aandachtspunt is het platform voor standplaatsen op het Graafschapterrein in Lochem. De afgelopen jaren hebben met regelmaat tegelijkertijd 3 standplaatshouders op het platform gestaan. Geconcludeerd mag worden dat het platform daarvoor feitelijk gezien te klein is en als gevolg van de bezoekers die de standplaatshouders aantrekken er een chaotische en soms verkeersonveilige situatie ontstaat. Het aantal standplaatshouders wordt dan ook teruggebracht naar één, waarbij gebruik wordt gemaakt van een uitsterfconstructie. De huidige standplaatshouders mogen hun activiteiten continueren (dus opeenvolgende jaren) doch niet uitbreiden. Bij het beëindigen van de standplaats wordt deze niet meer vergund aan een ander tot dat bereikt is dat er nog maar éénstandplaats wordtingenomen.
Door toe te staan dat op de Grote Markt een standplaats kan worden ingenomen en ook een minimarkt is toegestaan op de zaterdag blijven er voldoende mogelijkheden over.
4.Tijden, branches en termijnen
Standplaatsen kunnen worden ingenomen van maandag tot en met zaterdag. Uitgangspunt is wel dat er sprake moet zijn van ambulante handel en de verkoopwagen na sluiting wordt weggehaald. Slechts in het geval de standplaats voor een aaneengesloten periode wordt ingenomen mag de ambulante verkoopwagen gestationeerd blijven, doch nooit langer dan een aaneengesloten periode van twee maanden (seizoensgebonden handel). Dit om te voorkomen dat men een dusdanig vaste standplaats inneemt dat er niet meer gesproken kan worden van ambulante handel.
Vergunningen kunnen worden afgegeven per dagdeel, per dag en/of dagen, voor een aantal dagen per week, maand of jaar. De vergunningen worden doorlopend afgegeven. Een vergunning voor een seizoensgebonden standplaats wordt voor een bepaalde periode afgegeven en moet elk jaar opnieuw worden aangevraagd.
Standplaatsen voor ambulante handel vallen onder artikel 2 lid 1 c. Winkeltijdenwet (Ww). De gemeente mag de ruimte die de Ww biedt niet inperken. Dit betekent dat een standplaats elke werkdag kan worden ingenomen vanaf ’s ochtends 06.00 uur tot ’s avonds 22.00 uur en op zondagen conform hetgeen de gemeenteraad in haar Verordening Winkeltijdenwet daarover heeft vastgesteld. Een uitzondering geldt voor ambulante handel die valt onder artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet, straatverkoop van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken, zoals bijvoorbeeld de verkoop van ijs. Dit mag ook op zondagen vanaf 12.00 tot 22.00 uur.
De gemeente houdt zich niet bezig met concurrentieverhoudingen. Mocht de situatie ontstaan dat het verzorgingsniveau in een gebied onder druk komt te staan dan kan aan de hand van die concrete situatie een apart standpunt voor dat verzorgingsgebied worden ingenomen. Hierbij moet worden opgemerkt dat wanneer een standplaats wordt geweigerd in verband met het in geding zijn van het verzorgingsniveau in een gebied dit deugdelijk moet worden gemotiveerd met behulp van een bedrijfseconomisch onderzoek.
5.Afmetingen van de standplaatsen
Veelal wordt bij de inname van een standplaats voor ambulante handel gebruik gemaakt van een verkoopwagen met uitstalmogelijkheid. De afmetingen van deze wagens kunnen nogal verschillen. In het meest extreme geval een truck met oplegger, vaak een kleine vrachtwagen of middelgrote aanhanger en soms een klein wagentje of karretje. Gezien de verschillen in type wagens is het moeilijk afmetingen vast te leggen. Uitgangspunt bij de vergunningverlening is een gemiddelde verkoopwagen met een gemiddelde lengte van 6 meter en ongeveer 2,20 meter breed. Is een kraam c.q. wagen veel groter dan moet per locatie worden beoordeeld of de wagen het aanzien van de omgeving niet verstoord of anderszins hinder veroorzaakt.
Overige ambulante activiteiten
Er is een aantal organisaties c.q. ondernemingen dat gebruik maakt van ambulant materieel om informatie te verstrekken en/of onderzoek te verrichten. Deze zijn niet geheel te vergelijken met de ambulante handel. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de oplegger van het borstkankeronderzoek, het rijdend uitzendbureau of de truck met oplegger van een verzekeringsmaatschappij. De wagens zijn veelal veel groter en kunnen slechts op grote, ruime parkeerterreinen worden ingenomen.
De aanvraag voor een standplaats dient schriftelijk te gebeuren. Bij voorkeur maakt men gebruik van het bij deze nota opgestelde aanvraag formulier (bijlage 1) waarin een aantal gegevens wordt gevraagd. Het formulier is ook digitaal beschikbaar via onze website.
Standplaatsen particulier terrein
Wanneer vergunning wordt gevraagd voor het innemen van een standplaats op particulier terrein dient bij de aanvraag eveneens een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de eigenaar van de grond aanwezig te zijn.
Voor het gebruik van openbare grond wordt precariobelasting geheven. Dit is een bedrag per m² volgens de Verordening precariobelasting van de gemeente Lochem.
Ook worden leges in rekening gebracht voor zowel een vergunning op publieke als particuliere grond. De leges zijn een vergoeding voor administratieve handelingen, vastgelegd in de Legesverordening van de gemeente Lochem.
Beide verordeningen (en tarieven) worden jaarlijks vastgesteld.
Aanvraagformulier voor een standplaatsvergunning in de gemeente Lochem
Naam en adres gegevens aanvrager
Naam + voorletters: ___________________________________________
Adres: ___________________________________________
Postcode: ___________________________________________
Plaats: ____________________________________________
__________________________________________
Betreft de locatie een standplaats op een minimarkt? Ja / nee*
Wat verkoopt u: ____________________________________________
Wanneer wilt u de standplaats innemen: _________________________
(graag een nauwkeurige omschrijving)
*doorhalen wat niet voor u van toepassing is
Voor de behandeling van uw aanvraag dient u de volgende bescheiden mee te sturen:
Afmetingen van uw verkoopwagen en/of uitstalling:
Datum aanvraag: __________________ Handtekening aanvrager:______________________