Organisatie | Mook en Middelaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne klachtenbehandeling |
Citeertitel | Verordening interne klachtenbehandeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van de ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking’ vastgesteld door de gemeenteraad op 12-09-2013.
De "Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Mook en Middelaar 2006", vastgesteld op 15 december 2005, ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2013 | nieuwe regeling | 12-09-2013 Maasdriehoek, 24-09-2013 | 12-09-2013, nr. 7 |
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2008;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;
vast te stellen de “verordening interne klachtenbehandeling”.
Afdeling I Algemene Bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Afdeling II Interne behandeling van de klacht
artikel 4 vereenvoudigde afdoening
Indien klager daarmee instemt, kan de klachtencoördinator de klacht zelf afhandelen. De klacht wordt dan door klachtencoördinator geregistreerd en binnen twee weken afgehandeld. Indien de afhandeling niet naar tevredenheid van de klager heeft plaatsgevonden, wordt alsnog de procedure gevolgd als vermeld in artikel 5.
Het college van burgemeester en wethouders verlenen mandaat aan de klachtbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan verbonden worden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (art. 9:12 Awb). Het college van burgemeester en wethouders, degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening
Het college ontvangt jaarlijks vóór 1 maart van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen. Tevens wordt aangegeven of er maatregelen kunnen worden genomen om soortgelijke klachten in de toekomst te vermijden. Het verslag is openbaar. Klachten worden in het verslag in niet tot de betrokken personen herleidbare vorm weergegeven. Dit verslag gaat ter kennisgeving naar de gemeenteraad.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Mook en Middelaar van 12 februari 2009,
De raadsgriffier, De voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 17 november 2008
Th.P.G. Van der Horst Drs. R.J. Persoon
Secretaris burgemeester
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 17 november 2008
Drs. R.J. Persoon
burgemeester