Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Citeertitel | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | BV/WZB |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 24-09-2013 De Maas Driehoek, 8 oktober 2013 | BV/WZB |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRAVE;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.: 13 augustus 2013;
gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990,
de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990,
de Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen en de Leidraad invordering gemeentelijke belastingen;
overwegende dat het gewenst is om nadere regels te stellen voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen;
Vast te stellen de “Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen”.
Artikel 2 Termijn indienen verzoek
Een verzoek om kwijtschelding wordt binnen zes weken na dagtekening van de aanslag waarvoor kwijtschelding wordt gevraagd, bij de gemeente ingediend.
Artikel 4 Kwijtschelding aan ondernemers
Met inachtneming van het overigens in dit besluit bepaalde, wordt een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen die geen verband houden met de uitoefening van het bedrijf of beroep, van een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefent, behandeld volgens de bepalingen van hoofdstuk II, afdelingen 1, 2 en 5 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.
Artikel 5 Netto kosten kinderopvang
Als uitgaven als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 worden ook in aanmerking genomen de in artikel 28, derde lid van die regeling bedoelde netto kosten van kinderopvang.
Artikel 6 Meerjarige kwijtschelding
In afwijking van lid 1 wordt voor diegenen die een bijstandsuitkering ontvangen voor de eerste maal op het moment van het opleggen van de aanslag beoordeeld of zij voor kwijtschelding in aanmerking komen is. Is dit het geval, dan is behoudens een regelmatige toets naar de eventuele ontwikkelingen in de inkomens- en vermogenspositie de meerjarige kwijtschelding van toepassing.
Artikel 7 Vergoeding opdrukzakken
Als door een belastingplichtige in enig belastingjaar aanspraak kan worden gemaakt op volledige kwijtschelding van de aanslag afvalstoffenheffing over een periode van 12 maanden wordt een bedrag terugbetaald wegens kosten van de betaalde opdrukzak dat is gebaseerd op een gebruik van het volgend aantal zakken:
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 24 september 2013.
De raad voornoemd,
De griffier,De voorzitter,
J.A.M. RoelofsA.M.H. Roolvink
Artikel 1 Te verlenen kwijtschelding
Het verlenen van kwijtschelding is geen verplichting maar een bevoegdheid. De wet zegt namelijk dat gehele of gedeeltelijke kwijtschelding kan worden verleend aan een belastingplichtige die zijn belastingaanslag of een deel daarvan niet anders dan met buitengewoon bezwaar kan betalen. De raad bepaalt of en zo ja, van welke belasting kwijtschelding wordt verleend.
Het raadsbesluit dat het kwijtscheldingsbeleid regelt, is vormvrij. Naast een afzonderlijk besluit kunt u het afwijkende kwijtscheldingsbeleid ook in de betreffende belastingverordening regelen. Het beleid heeft dan alleen betrekking op de in die verordening geregelde gemeentelijke belasting. Als voorbeeld noemen we het artikel in de Legesverordening waarin kwijtschelding voor leges wordt uitgesloten.
Artikel 2 Termijn indienen verzoek
De gemeente kan bij een aanslag verzoeken om een aanvraag om kwijtschelding binnen een bepaalde termijn in te dienen, om zo de werkvoorraden te stroomlijnen. Overschrijding van deze termijn kan er echter niet toe leiden dat een aanvraag niet meer inhoudelijk in behandeling wordt genomen.
De Uitvoeringsregeling stelt de kosten van bestaan op 90% van de bijstandsnorm. Op grond van artikel 255, vierde lid, van de Gemeentewet hebben gemeenten echter de mogelijkheid om dit percentage hoger vast te stellen. Aan een hoger percentage zijn echter wel grenzen gesteld. Gemeenten mogen het percentage voor de kosten van bestaan vaststellen op maximaal 100% van de bijstandsnorm. Dit percentage is niet verplicht en kan per belastingsoort verschillen.
Voor personen van die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt kan de raad besluiten om de reguliere kwijtscheldingsnormen voor AOW-gerechtigden, te verhogen tot 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen. Deze maatregel voorkomt dat AOW’ers minder aanspraak op kwijtschelding gemeentelijke belastingen kunnen maken. Door het wetsvoorstel ‘Geleidelijke afbouw van de dubbele heffingskorting in het referentieminimumloon tot een keer de algemene heffingskorting met uitzondering van het referentieminimumloon voor de Algemene Ouderdomswet’ komen AOW-ers zonder aanvullende maatregelen in mindere mate in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.
Artikel 4 Kwijtschelding aan ondernemers (natuurlijke personen)
Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van hun privé belastingschulden. Voorwaarde is dat de raad de kwijtschelding voor deze groep heeft opengesteld. In de praktijk gaat het om rioolheffing en afvalstoffenheffing.
De voorwaarden waaronder kwijtschelding aan een ondernemer wordt verleend, zijn gelijk aan de voorwaarden die voor natuurlijke personen/niet-ondernemers gelden. Dat wil zeggen dat van dezelfde betalingscapaciteit en hetzelfde vermogen wordt uitgegaan.
Op het moment dat een ondernemer om kwijtschelding verzoekt, is het netto besteedbare inkomen doorgaans nog niet in te schatten. De gemeente zou dit kunnen oplossen door de belanghebbende van wie zij vermoedt dat hij voor kwijtschelding in aanmerking komt, te vragen te zijner tijd een inkomensverklaring van de Belastingdienst over de betrokken periode over te leggen aan de hand waarvan dan definitief op het kwijtscheldingsverzoek kan worden beslist. In de tijd die ligt tussen indiening en beslissing kan uitstel van betaling worden verleend. In de praktijk kan er ruime tijd zijn gelegen tussen het moment waarop een ondernemer om kwijtschelding verzoekt en het moment waarop het netto besteedbare is in te schatten.
Belastingschuldigen die hun onderneming in een rechtspersoon (B.V. of N.V.) hebben ondergebracht, zijn in loondienst van hun onderneming. Zij oefenen dus geen bedrijf of zelfstandig beroep uit. Mits de vermogens- en inkomenstoets dat toelaten, kunnen ook deze belastingschuldigen in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Voor zakelijke belastingschulden komen ondernemers uitsluitend voor kwijtschelding in aanmerking als de kwijtschelding wordt verleend in het kader van een akkoord met alle schuldeisers en er geen redelijke mogelijkheid aanwezig is om een derde aansprakelijk te stellen. Deze omstandigheid zal zich over het algemeen alleen voordoen bij een schuldsanering in het kader van uitstel van betaling bij een (naderend) faillissement. Daarom kan als hoofdregel gelden dat ondernemers voor zakelijke belastingschulden niet in aanmerking komen voor kwijtschelding. Als reden hiervoor wordt wel aangedragen dat kwijtschelding voor ondernemers als een verkapte overheidssubsidie kan worden gezien die de concurrentiepositie verstoort.
Artikel 5 Netto kosten kinderopvang
Gemeenten mogen bij het verlenen van kwijtschelding rekening houden met de kosten van kinderopvang. Op grond van artikel 28, derde lid, van de Uitvoeringsregeling kan de gemeente - als de raad daartoe besluit - bij het bepalen van het netto-besteedbare inkomen voor de kwijtschelding rekening houden met de netto-kosten van kinderopvang. De netto-kosten worden dan aangemerkt als uitgaven als bedoeld in artikel 15 van de Uitvoeringsregeling.
Het gaat om de kosten die huishoudens voor kinderopvang moeten maken, na aftrek van ontvangen kinderopvangtoeslag. Als het huishouden een tegemoetkoming in de te betalen kosten van kinderopvang van de gemeente dan wel van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) ontvangt, gaat het om de kosten van kinderopvang na aftrek van deze tegemoetkomingen.
Voor de berekening van de kosten van kinderopvang mag maximaal worden gerekend met de maximum-uurprijs zoals vermeld in artikel 4, eerste lid, van het Besluit kinderopvangtoeslag en tegemoetkomingen in kosten kinderopvang. De maximale uurprijzen worden jaarlijks geïndexeerd.
Artikel 6 Meerjarige kwijtschelding
Als belastingplichtigen twee of meer jaren achtereen recht hebben op volledige kwijtschelding krijgen ze vanaf het derde jaar automatisch kwijtschelding vooraf. De kwijtschelding staat op het aanslagbiljet vermeld. Bij mensen die alleen voor afval- en rioolheffing worden aangeslagen betekent dit dat het totaalbedrag van de aanslag € 0 bedraagt. Regelmatig wordt getoetst of men nog steeds voor kwijtschelding in aanmerking komt. Zijn daar twijfels over, dan krijgt men geen automatische kwijtschelding meer maar kan men desgewenst opnieuw kwijtschelding aanvragen.
Bijstandsgerechtigden hoeven niet eerst twee jaar kwijtschelding aan te vragen, maar worden op initiatief van de gemeente getoetst op hun recht op kwijtschelding. Als het resultaat positief is krijgen ook zij automatisch kwijtschelding vooraf, tot uit een steekproef of anderszins blijkt dat het recht daarop is vervallen.
Artikel 7 Vergoeding van opdrukzakken
Grave kent het systeem van tariefzakken voor restafval. Tariefzakken moeten gekocht worden. Deze kosten zijn een vorm van afvalstoffenheffing. Personen die aanspraak kunnen maken op kwijtschelding gemeentelijke belastingen krijgen ook kwijtschelding voor (een deel van) de kosten voor tariefzakken.
Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel
De regeling is een algemeen verbindend voorschrift en moet dus worden bekendgemaakt door opname in het gemeenteblad (artikel 139 ev. Gemeentewet) of door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad of op andere geschikte wijze.
De citeertitel vergemakkelijkt het verwijzen naar de regeling.