Organisatie | Nuth |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2014 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De regeling is vervangen door de Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | intrekking | 13-11-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 01-12-2014 | Z.06807 INT.06626 | |
19-09-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 10-09-2013 Nuth & omstreken, 18-9-2013 | Z.3205 INT.-2663-5 |
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 augustus 2013;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;
besluit vast te stellen de volgende verordening
Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 201 4
Artikel 1 Inleidende bepalingen
Krachtens deze verordening kan een afvalstoffenheffing worden geheven.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Perceel: een gebouwde onroerende zaak – of een gedeelte daarvan – dat blijkens zijn indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel wordt gelijkgesteld een stacaravan, een woonboot, een woonwagen en een demontabel zomer- of vakantiehuisje, indien gebruikt door een particuliere huishouding;
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
Een belastingplichtige die om medische redenen genoodzaakt is om extra afval te moeten aanbieden aan de gemeentelijke inzameldienst, kan op aanvraag in aanmerking komen voor een vermindering van 60 % van de verschuldigde belasting als gevolg van het aantal aangeboden ledigingen restafval, bedoeld in hoofdstuk 1, lid 1.2.3 en 1.2.4 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, in zoverre deze het gemiddeld aantal ledigingen restafval van 14 op jaarbasis per huishouden overstijgt. De vermindering kan maximaal € 60,- per belastingtijdvak bedragen.
Artikel 9 Termijnen van betaling
In afwijking van de voorgaande leden moet de belasting als bedoeld in de onderdelen 1.2 tot en met 2.1.3 van de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede een maand later.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
De "Verordening afvalstoffenheffing 2013" vastgesteld bij raadsbesluit van 6 november 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 10 september 2013.
De griffier, De voorzitter,
Dhr. P.J.M. Boyen Mevr. D.H. Schmalschläger
Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 november 2013.