Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL BESCHERMING BOMEN HELMOND 2013 |
Citeertitel | BELEIDSREGEL BESCHERMING BOMEN HELMOND 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlagen |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2010.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-09-2013 | nieuwe regeling | 17-09-2013 | Collegebesluit, 2013, 1308417 |
Ontwikkeling van een gezond en duurzaam bomenbestand om het groene karakter van de stad te behouden en waar mogelijk te versterken (conform Bomenvisie 2004) en een goede bescherming van bijzondere bomen.
Burgemeester en wethouders hebben elementen (solitaire bomen, boomgroepen, bomenlanen, bomenrijen, houtwallen en gebieden) aangewezen waarvoor een kapverbod geldt.
Slechts in uiterste gevallen wordt hiervan ontheffing verleend. De door burgemeester en wethouders aangewezen elementen zijn opgenomen in de Bomencatalogus en op de Bomenkaart.
Deze elementen kunnen zowel gemeentelijk als particulier eigendom zijn.
In de Bomencatalogus is per element een omschrijving en foto opgenomen.
Voor overige, niet beschermde, gemeentelijke bomen zijn regels opgesteld om eenduidige objectieve behandeling van vragen over en overlast van bomen mogelijk te maken. Daarbij worden boomwaarde en boombezwaren op basis van meetbare criteria afgewogen.
3.Aanwijzing van beschermde bomen
Op grond van artikel 4.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2009), wijzen burgemeester en wethouders de volgende elementen aan:
Burgemeester en wethouders hebben elementen (solitaire bomen, boomgroepen, bomenlanen, bomenrijen, houtwallen en gebieden) aangewezen waarvoor een kapverbod geldt.
Slechts in uiterste gevallen wordt hiervan ontheffing verleend. De door burgemeester en wethouders aangewezen elementen zijn opgenomen in de Bomencatalogus en op de Bomenkaart.
Deze elementen kunnen zowel gemeentelijk als particulier eigendom zijn.
In de Bomencatalogus is per element een omschrijving en foto opgenomen.
Voor overige, niet beschermde, gemeentelijke bomen zijn regels opgesteld om eenduidige objectieve behandeling van vragen over en overlast van bomen mogelijk te maken. Daarbij worden boomwaarde en boombezwaren op basis van meetbare criteria afgewogen.
3.Aanwijzing van beschermde bomen
Op grond van artikel 4.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2009), wijzen burgemeester en wethouders de volgende elementen aan:
B. Bomen die 23 punten of meer scoren op het moment van initiële opname op basis van de volgende criteria:
Betreft de conditie van de boom op basis van visuele beoordeling (conform Vitaliteitsklassering van
Roloff), zoals hierna beschreven.
Slecht: De conditie en levensverwachting van de boom is minimaal. De mechanische en/of
fysiologische toestand is zo slecht dat ‘herstel’ van de boom niet of nauwelijks mogelijk is.
Uitgangspunt is dat conditie beperkte invloed heeft op de beschermenswaardigheid van een boom
Betreft de bijzonderheid van de boomsoort.
Hierbij is gebruik gemaakt van de sortimentsklassering die in de Methode Raad (Nederlandse Vereniging van Beëdigd Taxateurs van Bomen, Richtlijnen 1998) wordt toegepast. Hierbij wordt het sortiment ingedeeld in 7 klassen (zie bijlage 1). Bepalend voor de sortimentsklassering zijn de groei- en ontwikkelingssnelheid en de teeltkosten van bomen. Naarmate bomen moeilijker te vermeerderen zijn en zich langzamer ontwikkelen komen zij in een hogere klasse.
Als de boom niet in de lijst voorkomt, wordt door een vakkundige een inschatting gemaakt die in
verhouding is met de classificatie op de lijst.
Maatstaf voor de beoordeling van de zeldzaamheid is (een inschatting van) de frequentie van voorkomen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Helmond. Hierbij gaat het om de boom in zijn gehele hoedanigheid: de combinatie van boomsoort, leeftijd, boomvorm. Uitgangspunt is: hoe zeldzamer, hoe hoger gewaardeerd.
Betreft de bijzonderheid van de boomvorm. Hierbij wordt rekening gehouden met de natuurlijke habitus, bijzondere groeiwijzen en mate waarin menselijk ingrijpen de boom heeft gevormd of misvormd.
Uitgangspunt is dat de natuurlijke habitus of een bijzondere natuurlijke variatie (zoals meerstammigheid of een karakteristieke stambuiging) zeldzaam zijn en daardoor hogere waarde hebben dan bomen die door menselijk ingrijpen zijn gevormd.
Betreft de mate waarin de boom bepalend is voor het beeld van de openbare ruimte voor gebruikers
daarvan. Hierbij is zowel het zomer- als het winterbeeld van belang.
Zeer beeldbepalend is een boom die op alle momenten van de dag en vanuit alle richtingen
direct in het oog springt door zijn omvang en vorm. Meestal staat de boom vrij in de ruimte.
Soms hangt de kroon over de gebruiksruimte, zodat je er onderdoor komt en de boom ‘beleeft’.
De boom is kenmerkend voor de plek; die plek zou totaal veranderen als de boom er niet meer
In artikel 4.3.3, derde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening staat vermeld dat het bevoegd gezag ontheffing kan verlenen. Voor zover het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is, kan ontheffing worden verleend op basis van één van de volgende criteria:
Hieronder wordt nadere invulling gegeven aan de betekenis van de criteria a t/m d:
Voor dit criterium dient er sprake te zijn van gevaar voor de veiligheid van personen of zaken in de directe omgeving van de houtopstand. Van gevaar voor veiligheid is sprake bij:
Voor dit criterium dient er zwaarwegende overlast veroorzaakt te worden die redelijkerwijs niet anders te verhelpen is dan door het rooien van de boom. Onder zwaarwegende overlast wordt verstaan:
In 1999 heeft de gemeente Helmond met de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) een convenant afgesloten om voor de periode 1999 en 2000 het realiseren van landschappelijke erfbeplantingen te stimuleren. De gemeente heeft daarbij afgesproken om haar regelgeving zodanig in te richten dat deze investering in het landschap niet leidt tot onaanvaardbare belemmeringen in de agrarische bedrijfsvoering. Slechts voor het kappen van houtopstanden die in het kader van dit convenant zijn aangeplant en vallen binnen de door burgemeesters en wethouders aangewezen vlakelementen, lijnelementen en puntelementen zal de gemeente ontheffing verlenen indien het vellen nodig is voor een goede bedrijfsvoering in de agrarische sector.
Als algemeen belang worden aangemerkt maatschappelijke, economische en milieuhygiënische belangen op wijk- of stadsniveau. Ook stedelijke vernieuwing wordt aangemerkt als algemeen belang. Hierbij geldt wel dat (beschermwaardige) bomen ingepast dienen te worden. Indien dit niet (geheel) lukt, kan slechts goed gemotiveerd worden afgeweken.
Bij de aanpak van overlast door gemeentelijke bomen wordt terughoudend omgegaan met kap. Eerst wordt geprobeerd met opruimen en schoonmaken, snoei en herinrichting de overlast terug te dringen. Als hierdoor de overlast niet wordt teruggedrongen wordt kap, bij voorkeur met herplant, overwogen in de volgende situaties: