Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidieverstrekking 2014 |
Citeertitel | Beleidsregels subsidieverstrekking 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe, art. 7.2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-10-2013 | 01-01-2015 | Hoofdstuk 12 | 01-10-2013 Huis aan Huis, 16-10-2013 | Collegestuk 13.023660 | |
19-09-2013 | 17-10-2013 | Nieuwe regeling | 10-09-2013 Huis aan Huis, 18-09-2013 | Collegestuk 13.021238 |
Deze notitie is de uitwerking van artikel 7.2 van de (ASV). Opgenomen is een overzicht van beleidsregels per soort voorziening, zoals dit in de gemeente Olst-Wijhe wordt uitgevoerd.
Ten behoeve van het welzijnsbeleid maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in drie soorten voorzieningen: primaire, secundaire en tertiaire.
Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:
Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:
Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:
Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:
Eenmalige subsidies: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken. Hieronder vallen:
Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.
Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:
Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.
Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2014 is deze vastgesteld op 0%.
Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal één bestuurslid ondertekend zijn.
In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.
In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:
Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.
Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen
In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.
Ontbreken van een vaststelling
In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. Hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld. Indien er wel verantwoording ontvangen is, maar deze is niet volledig, dan wordt het subsidiebedrag na een rappel ambtshalve vastgesteld op basis van de aanwezige gegevens.
Strekking Accountantsverklaring
In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en € 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring. Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.
De beleidsregels subsidieverstrekking 2014 treden in werking op de eerste dag na publicatie.
Hoofdstuk 1.Openbaar Bibliotheekwerk
Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.
Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 5% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe. Uiteindelijke doelstelling is een besparing van 10%, waarbij is onderzocht op welke wijze aan de randvoorwaarde om in twee hoofdkernen een volwaardige bibliotheekvoorziening te houden, kan worden voldaan. Definitieve besluitvorming hierover zou plaatsvinden bij de behandeling van de kadernota in 2015.
Bij de heroverwegingsoperatie fase 3 is in aanvulling op de heroverwegingsvoorstellen vanuit fase 2 besloten dat er in het eerste halfjaar 2013 onderzoek moet plaatsvinden naar de gewenste vorm van de toekomstige bibliotheekvoorziening. Dit onderzoek vindt momenteel plaats in nauwe samenwerking met de stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe en andere partners.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening.
Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
- een vast basisbedrag gebaseerd op 10% van de accommodatiekosten. Het gaat hierbij niet om de werkelijke accommodatiekosten, maar om de accommodatiekosten vanuit 2002.
Indien er een nieuwe sportvereniging bij komt, wordt beoordeeld welke accommodatiekosten meegenomen worden voor de berekening van het basisbedrag. Het basisbedrag bedraagt minimaal € 131,50 en loopt op met schijven van € 131,50.
- een bedrag per jeugdlid ad € 19,50. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2013 wordt peildatum 1 januari 2012 gehanteerd.
- Sportraad Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 3.500,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
- Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:
Ø 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;
Ø tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;
Ø < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.
- Voorwaarde voor het verstrekken van een subsidiebedrag per jeugdlid is dat de contributie per jeugdlid minimaal € 27,50 op jaarbasis bedraagt.
- Voor sportverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving te hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.
- De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
- Het subsidiebedrag wordt op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Dit geldt ook voor sportverenigingen die een vast bedrag hoger dan € 5.000,- ontvangen.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2013 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2013 zijn:
In 2008-2009 heeft een evaluatie plaatsgevonden van het vaste basisbedrag. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het besluit om de huidige systematiek niet te wijzigen. Dat wil zeggen dat voor de berekening van het basisbedrag nog steeds wordt uitgegaan van de accommodatiekosten uit 2002 in plaats van de werkelijke accommodatiekosten. Dit bedrag staat vast en wordt niet jaarlijks opnieuw vastgesteld, aangezien het om een bijdrage in de kosten gaat.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening.
Sportactiviteiten die een bijdrage leveren aan het stimuleren van sport en het promoten van de gemeente Olst-Wijhe met een bovenlokale uitstraling en die bewezen hebben dat structurele subsidie noodzakelijk is.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De activiteit die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 3 Amateuristische kunstbeoefening en cultuur
Behoud van een breed en gevarieerd aanbod van voorzieningen en waar mogelijk het verbeteren en bevorderen van de sociale samenhang (gemeenschapsgevoel) door het creëren van ontmoetingsplaatsen voor inwoners.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Doelstelling van de subsidie Doelstelling van de subsidie
Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
Het verzorgen van diverse muziekactiviteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
AMV Wesepe krijgt subsidie omdat het vanwege praktische redenen niet realiseerbaar is dat Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe Algemene Muzikale Vorming geeft aan de basisschoolleerlingen in Wesepe. Om het voorzieningenniveau in Wesepe te handhaven, is besloten de cursus AMV te subsidiëren en dit via Plaatselijk Belang Wesepe te realiseren.
Met ingang van 2009 ontvangt Stichting Muziekonderwijs jaarlijks een extra bedrag van € 1.000,- voor het onderhoud van een uniforme template ter verbetering van de administratie van de registratie van leerlingen en docenten en de daaraan gekoppelde vergoedingen. Dit extra bedrag is opgenomen in het basisbedrag.
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.
Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
3.4 Zang, dans en toneelverenigingen
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.
Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Hobby en Modelbouwclub Olst is geen amateurkunstvereniging, maar is wel een secundaire voorziening die op basis van dezelfde grondslagen gesubsidieerd wordt. Derhalve wordt zij hier genoemd.
Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.
Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt naast het vaste bedrag van € 749,-- tevens een bedrag van € 36.000,- voor activiteiten in relatie tot het Infocentrum IJssel Den Nul. Aan deze subsidieverstrekking zijn nadere voorwaarden verbonden, zie collegebesluit/advies d.d. 18 oktober 2011, kenmerk 11.047227.
Historische Vereniging Wijhe ontvangt naast het vaste bedrag tevens een bedrag van € 40,- per basisschoolbezoek aan de Oudheidkamer. Het gaat hierbij om maximaal één bezoek per school uit Olst-Wijhe per jaar. Daarbij gaan we uit van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2012.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het aanbieden van verschillende vormen van (jeugd)theater.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Voorwaarde voor de subsidieverstrekking van € 10.000,- was dat beide partijen (Stichting Capellenborgtheater en werkgroep Holstohustheater) verder zouden gaan als één rechtspersoon. Met ingang van 1 januari 2011 wordt aan deze voorwaarde voldaan en wordt de subsidie verstrekt aan “Stichting Theaters Olst-Wijhe”. Het subsidiebedrag van € 10.000,- is voor 2009 en 2010 beschikbaar gesteld met de bedoeling de subsidie daarna te evalueren. De gemeenteraad vindt het belangrijk te volgen of het subsidiebedrag passend blijft bij de opbrengsten die van de theaters verwacht worden. In verband met de heroverweging in 2011 is een evaluatie, of het subsidiebedrag definitief kan worden vastgesteld of eventueel bijgesteld moet worden, uitgesteld. In het theaterseizoen 2011-2012 is overleg geweest tussen bestuur en gemeente over de nijpende financiële situatie van de stichting. Gesproken is over maatregelen die de stichting neemt/heeft genomen om risico’s zoveel mogelijk te beperken. College heeft besloten de voorwaarden van de subsidie aan te passen: stichting programmeert minder risicovol en biedt minimaal 20 voorstellingen per seizoen aan.
Hoofdstuk 4 Recreatie en toerisme
De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.
Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Beide stichtingen ontvangen naast het vaste exploitatiesubsidiebedrag tevens een bedrag van € 40,- per georganiseerde jeugdactiviteit. Hieronder vallen ook de bezoeken van peuterspeelzalen en scholen uit Olst-Wijhe. Het gaat hierbij om maximaal 1 bezoek per peuterspeelzaal/school per jaar. Er wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2012.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het verschil in de hoogte van de subsidiebedragen is als volgt verklaarbaar. Stichting Kinderboerderij Wijhe is eigenaar van het dierenverblijf en onderhoudt het gebouw zelf. In het subsidiebedrag is een vergoeding opgenomen ten behoeve van dit onderhoud. De gemeente is eigenaar van het hoofdgebouw van Stichting Kinderboerderij de Vijverhof en neemt het onderhoud hiervan voor haar rekening. Met ingang van 2007 ontvangt Stichting Kinderboerderij De Vijverhof naast het reguliere subsidiebedrag een bijdrage van € 264,- voor groenonderhoud en € 290,- voor dagelijks onderhoud.
Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.
Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.
Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Voor het subsidiebedrag aan Airplay Media Stichting wordt hiervan afgeweken. In de Mediawet is vastgelegd dat de gemeente een jaarrekeningtechnische toetsing moet uitvoeren en kijkt naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de besteding van de gelden die in het kader van de gemeentelijke zorgplicht zijn verstrekt. Is het geld efficiënt en effectief ingezet? Is aan de bekostigingsvoorwaarden voldaan?
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente door het geven van up-to-date informatie aan (potentiële) bezoekers en het organiseren van activiteiten op het gebied van marketing, promotie en productontwikkeling.
Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente.
Toeristische voorzieningen en activiteiten op het gebied van marketing, promotie en productontwikkeling.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling en wordt de hoogte van het bedrag bepaald.
Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van de promotie van evenementen en sociaal-culturele activiteiten binnen de gemeente Olst-Wijhe en daardoor het stimuleren van deelname en bezoekersaantallen.
Activiteiten die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag voldoet aan bovengenoemde doelstelling. Indien de aanvraag voldoet, ontvangt de aanvrager een subsidie gebaseerd op 75% van de daadwerkelijke kosten.
Uitvoering van de bijdrageregeling voor de evenementenladders wordt, in opdracht van de gemeente Olst-Wijhe, uitgevoerd door ‘De Goede Lichtreklame’.
Hoofdstuk 5 Sociaal Cultureel Werk
5.1 Professioneel Sociaal Cultureel Werk
Een bijdrage leveren aan het realiseren van de doelstellingen het Integraal Jeugdbeleid: handhaving, verbetering en opzetten van algemene voorzieningen voor alle jeugd om kansen van jongeren te bevorderen, waarin ook aandacht is voor probleemsituaties om zoveel mogelijk uitval te voorkomen en waarbij zo mogelijk sprake is van meetbare resultaten.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Landstede Welzijn Olst-Wijhe:
Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Voor Vogelvreugd Olst-Diepenveen geldt een basisbedrag van € 131,50 en een bedrag van € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt peildatum 1 januari 2013 gehanteerd.
Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Scouting Olst-Wijhe ontvangt naast het reguliere subsidiebedrag een compensatie in de huurkosten van de grond van hun terrein aan de Hooiberglaan 7 in Olst. De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de hand van de stijging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde indexering overeenkomstig de index algemene huishoudens.
Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld voor 2014 gaan we uit over jaargemiddelde over 2012.
Hoofdstuk 6 Peuterspeelzaalwerk
Het bieden van voldoende aanbod van peuterwerkactiviteiten om de cognitieve-, sociaal-emotionele- en motorische ontwikkeling van peuters te bevorderen en de recreatieve ontplooiing te stimuleren.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd zijn in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting.
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat het peuterspeelzaalwerk gefaseerd geïntegreerd wordt in de kinderopvang. Dit betekent een korting op het subsidiebedrag van:
Hoofdstuk 7 Algemeen en overig maatschappelijk werk
7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk
Het bieden van hulp en/of begeleiding aan mensen met materiële en/of immateriële problemen. Het AMW vormt een kernvoorziening naast de andere eerstelijnsvoorzieningen als huisarts en thuiszorg. Het vervult daarmee een scharnierfunctie tussen gezondheidszorg en welzijnszorg, tussen individu en samenleving en tussen materiële en immateriële problemen.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Carinova een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de tussenrapportage en jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Het verlenen van diensten die gericht zijn op het ondersteunen van individuele en groepen kwetsbare burgers, meestal nog zelfstandig wonend, met als oogmerk het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid. Daarnaast wordt getracht een samenhangend pakket van voorzieningen te realiseren.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
7.3 Overig maatschappelijk werk
Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.
Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Slachtofferhulp IJsselland ontvangt een bedrag van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2014 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2013.
Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2014 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2013.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor ontwikkelingssamenwerking:
2012: korting van 10% ten opzichte van 2011
Het bieden van hulp aan het gezinssysteem wanneer huiselijk geweld dreigt of plaatsgevonden heeft.
Uitvoeren van ketencoördinatie huiselijk geweld binnen de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van artikel 16.1.b van de ASV dient Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld achteraf wel inhoudelijke en financiële verantwoording in. Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van het subsidiebedrag voor het volgende jaar.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het ondersteunen van organisaties die hulpbehoevende dieren de nodige zorg verlenen.
Activiteiten en voorzieningen die zorg verlenen aan hulpbehoevende dieren.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De genoemde bedragen onder ‘Grondslagen’ betreffen de jaarlijkse subsidiebedragen. Beide organisaties kunnen op basis van de afgesloten overeenkomsten declaraties indienen voor kosten die zij gemaakt hebben voor:
8.1 Jeugdgezondheidszorg Uniformdeel
Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar.
Het aanbieden van het uniform deel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg. Het uniform deel bestaat uit producten en activiteiten zoals omschreven in de productgroepen in het wettelijk basistakenpakket JGZ.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De hoogte van het subsidiebedrag is gelijk aan de uitkering die het Rijk beschikbaar stelt via de Brede doeluitkering Jeugd en Gezin.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen voor jeugdgezondheidszorg worden voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is gelijk aan de doeluitkering die de gemeente Olst-Wijhe voor de uitvoering van dit onderdeel van de Rijksoverheid ontvangt.
De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.
8.2 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel
Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar.
Activiteiten op het gebied van de jeugdvolksgezondheid die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen voor jeugdgezondheidszorg worden voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend.
De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2013 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2013 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.
9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning
Het bieden van informatie, advies, praktische, educatieve en emotionele ondersteuning aan mantelzorgers om zo overbelasting te voorkomen.
Activiteiten op het gebied van (intensieve) vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van begrip en herkenning van (ernstig) psychische klachten, de bevolking bewust te maken wat zij zelf aan deze klachten kan doen en haar wegwijs te maken naar instanties die haar zo nodig verder kunnen helpen.
Activiteiten op het gebied van collectieve preventie Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ) die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.
Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
€ 2,84 per gebruiker, per maand.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.
Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal abonnees over het betreffende subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt, in afwijking van artikel 16.1.a van de ASV, vooraf verleend op basis van het geprognosticeerde gemiddelde aantal abonnees voor het subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt achteraf vastgesteld op basis van het werkelijke gemiddelde aantal abonnees.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Hoofdstuk 10 Leefbaarheid in de kernen
Het realiseren respectievelijk bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het exploiteren van het zalencentrum in Wesepe en bijdragen aan het behoud van de sociaal culturele functie van het centrum.
Activiteiten die bijdragen aan een gezonde exploitatie en het uiteindelijk verzelfstandigen van het zalencentrum.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Zalencentrum Wesepe ontvangt vanaf 2012 een jaarlijkse exploitatiesubsidie van
€ 25.000,-. Dit subsidiebedrag wordt afgebouwd met een bedrag van € 3.000,- per jaar. Voor 2014 bedraagt het subsidiebedrag € 19.000,-.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 11 Ondersteuning zorgleerlingen
Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.
Het aanbieden van lichte ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert, een orthopedagoog, logopedische ondersteuning en sociale vaardigheidstraining en schoolmaatschappelijk werk.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat bepaald is in de ASV voor structurele subsidieverstrekking dienen de stichtingsbesturen uiterlijk 15 oktober een aanvraag in voorzien van werkplan en leggen zij uiterlijk 1 november na afloop van het subsidiejaar verantwoording (inhoudelijk en financieel) af.
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 12 Vluchtelingenwerk
Het stimuleren van maatschappelijk integratie door het aanbieden van maatschappelijke begeleiding aan inburgeraars.
Activiteiten gericht op het maatschappelijk begeleiden van inburgeraars.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De kosten voor dit totale pakket worden geschat op € 645,- per inburgeraar per jaar. Het exacte bedrag is afhankelijk van het productaanbod van de instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt vooraf verleend op basis van een door de instelling opgegeven schatting van het aantal inburgeraars. Achteraf wordt het subsidiebedrag vastgesteld op basis van het werkelijke aantal inburgeraars.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer
Artikel 13.1 Verkeersveiligheid
Bevorderen van de verkeersveiligheid.
Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte en Olst – Broekland.
Activiteiten gericht op het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte en Olst – Broekland.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De Buurtbusvereniging ontvangt een vast bedrag van € 1.250,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van de Buurtbusvereniging verwacht dat zij uiterlijk eind februari een inhoudelijk en financieel jaarverslag indient. Vervolgens wordt op basis van het jaarverslag het subsidie voor het nieuwe jaar verstrekt.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 14 Anti-Discriminatie
Het inrichten van een anti-discriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.
De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Artikel 1 Overijssel.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Hoofdstuk 15 Milieueducatie en voorlichting
Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Activiteiten of projecten mogen niet behoren tot het reguliere basispakket van de betreffende organisatie of vereniging. Activiteiten die door andere organisaties vanuit hun reguliere basispakket geleverd kunnen worden, worden ook niet gesubsidieerd. Activiteiten die in strijd zijn met de uitgangspunten die in de vastgestelde gemeentelijke beleidskaders geformuleerd zijn, worden niet gesubsidieerd. Tenslotte worden activiteiten of projecten die vanuit de vastgestelde beleidskaders gefinancierd kunnen worden, niet vanuit het Welzijnsfonds gefinancierd.
Hoofdstuk 17 Reclamefonds Sport
De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.
De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:
uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;
8. De adverteerders en grootgebruikers ontvangen 1 x per jaar een overzicht van ontvangen subsidieaanvragen en beoordelingen.
Hoofdstuk 1. Openbaar Bibliotheekwerk
Hoofdstuk 3 Amateuristische kunstbeoefening en cultuur
3.4 Zang, dans en toneelverenigingen
3.5 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen
Hoofdstuk 4 Recreatie en toerisme
Hoofdstuk 5 Sociaal Cultureel Werk
5.1 Professioneel Sociaal Cultureel Werk
5.2 Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk
Hoofdstuk 6 Peuterspeelzaalwerk
Hoofdstuk 7 Algemeen en overig maatschappelijk werk
7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk
7.3 Overig maatschappelijk werk
7.5 Ketencoördinatie Huiselijk Geweld
8.1 Jeugdgezondheidszorg Uniformdeel
8.2 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel
Hoofdstuk 9 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning
Hoofdstuk 10 Leefbaarheid in de kernen
Hoofdstuk 11 Ondersteuning zorgleerlingen
Hoofdstuk 12 Vluchtelingenwerk
Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer
Artikel 13.1 Verkeersveiligheid
Hoofdstuk 14 Anti-Discriminatie
Hoofdstuk 15 Milieueducatie en voorlichting