Organisatie | Mook en Middelaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008) Gemeente Mook en Middelaar |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van de ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking’ vastgesteld door de gemeenteraad op 12-09-2013.
Deze regeling vervangt: "Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2006 (Privacyverordening)".
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2013 | 25-09-2013 | intrekking | 12-09-2013 Maasdriehoek, 24-09-2013 | 12-09-2013, nr. 7 | |
25-09-2013 | 25-09-2013 | nieuwe regeling | 12-09-2013 Maasdriehoek, 24-09-2013 | 12-09-2013, nr. 7 |
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van het bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken.
Artikel 3 Het verplichte gebruik van authentieke gegevens
Op grond van artikel 3b van de wet zijn afnemers, die bij de vervulling van hun publiekrechtelijke taak informatie over ingeschrevenen nodig hebben, verplicht de authentieke gegevens, welke in bijlage 1 bij deze verordening zijn opgenomen, bij hun taakvervulling te gebruiken, tenzij sprake is van een in het tweede lid van dat artikel genoemde uitzondering.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 88 en 89 van de Wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, de volgende gegevens:
BSN, geslachtsnaam, voornamen, geslachtsnaam partner, geslacht, naamgebruik, burgerlijke staat, indicatie geheim, adresgegevens, geboortedatum, -plaats en –land, datum overlijden, plaats van, nationaliteit, land van herkomst, datum van vestiging Nederland, verblijfstitel en A-nummer verstrekt aan:
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geenrechtstreekse toegang hebben en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens, die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid, van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, en voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, gegevensverstrekkingen gedaan worden aan:
De verstrekkingen hebben uitsluitend betrekking op algemene- en/of verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerd partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het gemeentelijk beveiligingsplan.
Behoort bij raadsbesluit van 28 februari 2008
De griffier De voorzitter
Drs. F.A.M. van Hooff drs. R.J. Persoon
De authentieke gegevens over de ingeschrevene zijn:
1. Gegevens over de burgerlijke staat
geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.
e.Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen:
datum huwelijkssluiting of datum aangaan geregistreerd partnerschap;
datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap.
f.Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners:
i.Data ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens:
datum ingang rechtsgeldigheid;
datum beëindiging rechtsgeldigheid.
2. Gegevens over de nationaliteit
nationaliteit of nationaliteiten, dan wel een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit, of een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld;
de aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit;
de aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld wordt.
3. Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling
de aantekening over het verblijfsrecht;
datum beëindiging verblijfsrecht.
4. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland
b.Adres, voor zover het betreft een woonadres:
straatnaam en zo nodig gemeentedeel;
lokatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel.
5. Gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene
burgerservicenummer ingeschrevene.
6. Gegevens over de burgerservicenummers van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen
burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner;
burgerservicenummer eerdere echtgenoot;
burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner;
7. Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner
de aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert;
de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner voert;
de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam;
de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner doet volgen op de eigen geslachtsnaam.
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben uitsluitend de geautoriseerde medewerkers van de volgende binnengemeentelijke organisatieonderdelen:
Staf Personeel & Organisatie en Bestuurssecretariaat
Staf Informatievoorziening & Automatisering
Bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken
Bureau Ruimtelijke Inrichting, Bouw en Milieuzaken
Bureau Sociale Zaken en Welzijn
Bureau Financiën en Belastingen
De verstrekking heeft betrekking op de algemene gegevens uit de categorieën 01, 02, 03, 04, 05, 55, 06, 07, 08, 58 en 09, 10, 60 en 11 van de persoonslijst.
Daarnaast heeft de verstrekking betrekking op de verwijsgegevens, die niet behoren tot de persoonslijst.
De doelen voor welke de verstrekking plaatsvindt zijn:
Met deze verordening voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stbl. 2001, 180) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Stbl. 2000, 302).
Hieronder volgt nog een artikelsgewijze toelichting.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Het hoofd van het bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken is belast met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is.
Artikel 3 Het verplichte gebruik van authentieke gegevens
Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen. Deze verplichting is vanaf 1 januari 2010 dwingend voorgeschreven.
Artikel 4 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke bureaus en stafonderdelen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welk bureau of stafonderdeel het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren van bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers (zie bijlage 1).
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.
De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen.
Artikel 6 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Er is een aantal binnengemeentelijke afnemers aan wie “systematisch” gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband moet worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.
Artikel 7 Overige verstrekkingen
In dit artikel worden de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
Artikel 8 Terugmeldverplichting
Dit artikel staat rechtstreeks in verband met artikel 3. In laatstgenoemd artikel worden afnemers verplicht tot het gebruik van authentieke gegevens. In artikel 8 worden de afnemers verplicht tot terugmelding van de onjuistheid van de gegevens. Ook deze verplichting is vanaf 2010 dwingend voorgeschreven.
De technische en organisatorische beveiliging wordt geregeld in een beveiligingshandboek. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.
Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
De oude verordening dient te worden ingetrokken. Tenslotte is in dit artikel de