Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Mook en Middelaar

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008) Gemeente Mook en Middelaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Mook en Middelaar
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008) Gemeente Mook en Middelaar
CiteertitelVerordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van de ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking’ vastgesteld door de gemeenteraad op 12-09-2013.

Deze regeling vervangt: "Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2006 (Privacyverordening)".

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-09-201325-09-2013nieuwe regeling

12-09-2013

Maasdriehoek, 24-09-2013

12-09-2013, nr. 7
25-09-201325-09-2013intrekking

12-09-2013

Maasdriehoek, 24-09-2013

12-09-2013, nr. 7

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008) Gemeente Mook en Middelaar

De gemeenteraad stelt de volgende regeling vast.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de wet GBA : de Wet Gemeentelijke Basisadministratie

    Persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA : de Verordening gemeentelijke basisadmini-

    stratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA : de Gemeentelijke Basisadministratie

    Persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke : het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder : degene die op grond van de beheerregeling GBAis aangewezen als beheerder of diens plaatsvervanger;

  • f.

    ingeschrevene : degene ten aanzien van wie een persoonslijst als

    bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Ge-

    meentelijke basisadministratie persoonsgegevens

    van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    afnemer : bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste

    lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • h.

    derde : elke andere persoon, instelling of rechtspersoon

    dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • i.

    binnengemeentelijke afnemer : elke afnemer, die een orgaan is van de gemeente

    waarvan het college van burgemeester en wet-

    houders de verantwoordelijke is voor de verwer-

    king van persoonsgegevens in de desbetreffende

  • j.

    authentiek gegeven : een in de basisadministratie opgenomen gegeven

    dat bij wettelijk voorschrift als authentiek wordt

    aangemerkt.

Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van het bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken.

Artikel 3 Het verplichte gebruik van authentieke gegevens

Op grond van artikel 3b van de wet zijn afnemers, die bij de vervulling van hun publiekrechtelijke taak informatie over ingeschrevenen nodig hebben, verplicht de authentieke gegevens, welke in bijlage 1 bij deze verordening zijn opgenomen, bij hun taakvervulling te gebruiken, tenzij sprake is van een in het tweede lid van dat artikel genoemde uitzondering.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 88 en 89 van de Wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, de volgende gegevens:

BSN, geslachtsnaam, voornamen, geslachtsnaam partner, geslacht, naamgebruik, burgerlijke staat, indicatie geheim, adresgegevens, geboortedatum, -plaats en –land, datum overlijden, plaats van, nationaliteit, land van herkomst, datum van vestiging Nederland, verblijfstitel en A-nummer verstrekt aan:

  • a.

    Het bureau Financiën en Belastingen, ten behoeve van het koppelen van de navolgende administraties: Fis4all, Gisvg (voor wat betreft kadaster en heffingen, WOZ en AVR).

    De verwerkingen worden beheerd door de applicatiebeheerder van het

    Bureau Financiën en belastingen.

  • b.

    Het bureau Sociale Zaken en Welzijn ten behoeve van het koppelen van GWS4all.De verwerkingen worden beheerd door de applicatiebeheerder van het pakket GWS4all.

  • c.

    Het bureau Ruimtelijke inrichting, Bouw- en Milieuzaken, ten behoeve van het koppelen van Gisvg (voor wat betreft AVR). De verwerkingen worden beheerd door de applicatiebeheerder van het bureau Ruimtelijke Inrichting, Bouw- en Milieuzaken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij het bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken;

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geenrechtstreekse toegang hebben en de gegevens die kunnen worden verstrekt
  • a.

    Regiopolitie Limburg-Noord ten behoeve van de documentatiedienst

    • -

      mutatierapportage van: binnengemeentelijke adreswijziging, emigratie, vertrekuit en vestiging in de gemeente, immigratie en overlijden;

  • b.

    Bureau Sociale Zaken en Welzijn ten behoeve van de registratie van de gehandicaptenparkeerkaart

    • -

      maandelijkse selectie van personen, die een gehandicaptenparkeerkaart moeten verlengen;

  • c.

    Bureau Sociale Zaken en Welzijn ten behoeve van de uitkeringsadministratie

    • -

      mutatierapportage van overleden personen en vertrek uit de gemeente;

  • d.

    Bureau Sociale Zaken en Welzijn ten behoeve van de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg)

    • -

      mutatierapportage van binnengemeentelijke adreswijziging, vertrek uit de gemeente en overlijden;

  • e.

    Bureau Sociale Zaken en Welzijn ten behoeve van de inburgering

    • -

      selectie: alle niet Nederlandse personen van 16 jaar en ouder

    • -

      mutatierapportage: immigratie

  • f.

    Bureau Sociale Zaken en Welzijn ten behoeve van de uitvoering van de

    Leerplichtwet

    • -

      selectie: alle leerplichtigen

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens, die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid, van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, en voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, gegevensverstrekkingen gedaan worden aan:

  • a.

    Ziekenhuizen algemeen;

  • b.

    Stichting Pantein op het terrein van de (ouderen) welzijn/-zorg;

  • c.

    Woningstichting Destion voor zover de gegevens nodig zijn voor de woonruimteverdeling en de individuele huursubsidie;

  • d.

    Particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, met voorafgaande toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt;

  • e.

    Instellingen, die in opdracht van de gemeente Mook en Middelaar werkzaamheden verrichten, waarvoor de gevraagde gegevens noodzakelijk zijn. Tevens kunnen aan deze instellingen (a)-selecte steekproeven of selecties worden verstrekt.

  • f.

    Landrat Ordnungsaufgabe Deutschland.

De verstrekkingen hebben uitsluitend betrekking op algemene- en/of verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerd partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 8 De terugmeldverplichting
  • 1. Overeenkomstig artikel 62 van de wet doet een afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven, hiervan mededeling aan de verantwoordelijke, met inachtneming van de artikelen 62 en 63 van het besluit.

  • 2. Het College van Burgemeester en Wethouders stelt vóór 1 januari 2010 nadere regels omtrent het doen van mededeling door en de kennisgeving aan binnengemeentelijke afnemers en wijst afnemers aan die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen zijn verstrekt.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het gemeentelijk beveiligingsplan.

Artikel 10 Slotbepalingen
  • 1. De verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2006 (Privacyverordening) wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking, met uitzondering van de artikelen 3 en 8. De artikelen 3 en 8 van deze verordening treden in werking op een door het college van burgemeester en wethouders nader te bepalen tijdstip, maar uiterlijk op 1 januari 2010.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 (Privacyverordening 2008)

Ondertekening

Behoort bij raadsbesluit van 28 februari 2008

De griffier De voorzitter

Drs. F.A.M. van Hooff drs. R.J. Persoon

Bijlage 1

De authentieke gegevens over de ingeschrevene zijn:

1. Gegevens over de burgerlijke staat

a.Naam:

geslachtsnaam;

voornamen.

b.Geboorte:

geboortedatum;

geboorteplaats;

geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

Geslacht.

Ouders:

geslachtsnaam;

voornamen;

geboortedatum.

e.Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen:

datum huwelijkssluiting of datum aangaan geregistreerd partnerschap;

datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap.

f.Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners:

geslachtsnaam;

voornamen;

geboortedatum.

g.Kinderen:

geslachtsnaam;

voornamen;

geboortedatum.

h.Overlijden:

overlijdensdatum.

i.Data ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens:

datum ingang rechtsgeldigheid;

datum beëindiging rechtsgeldigheid.

2. Gegevens over de nationaliteit

nationaliteit of nationaliteiten, dan wel een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit, of een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld;

de aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit;

de aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld wordt.

3. Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling

de aantekening over het verblijfsrecht;

datum ingang verblijfsrecht;

datum beëindiging verblijfsrecht.

4. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland

a.Gemeente van inschrijving:

gemeente.

b.Adres, voor zover het betreft een woonadres:

straatnaam en zo nodig gemeentedeel;

huisnummer;

aanduiding bij huisnummer;

letter bij huisnummer;

toevoeging bij huisnummer;

lokatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel.

5. Gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene

burgerservicenummer ingeschrevene.

6. Gegevens over de burgerservicenummers van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen

burgerservicenummer ouder;

burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner;

burgerservicenummer eerdere echtgenoot;

burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner;

burgerservicenummer kind.

7. Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner

de aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert;

de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner voert;

de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam;

de aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner doet volgen op de eigen geslachtsnaam.

Bijlage 2

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben uitsluitend de geautoriseerde medewerkers van de volgende binnengemeentelijke organisatieonderdelen:

Staf Personeel & Organisatie en Bestuurssecretariaat

Staf Informatievoorziening & Automatisering

Bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken

Bureau Beheer Openbare Ruimte

Bureau Ruimtelijke Inrichting, Bouw en Milieuzaken

Bureau Sociale Zaken en Welzijn

Bureau Financiën en Belastingen

De verstrekking heeft betrekking op de algemene gegevens uit de categorieën 01, 02, 03, 04, 05, 55, 06, 07, 08, 58 en 09, 10, 60 en 11 van de persoonslijst.

Daarnaast heeft de verstrekking betrekking op de verwijsgegevens, die niet behoren tot de persoonslijst.

De doelen voor welke de verstrekking plaatsvindt zijn:

  • -

    verificatie van gegevens ten behoeve van binnen de genoemde organisatieonderdelen uit te voeren wettelijke taken;

  • -

    verificatie van gegevens ten behoeve van binnen genoemde organisatieonderdelen uit te voeren taken in het kader van gemeentelijk beleid;

  • -

    bijhouding van de administraties van genoemde organisatieonderdelen met behulp van de gegevens uit de basisadministratie.

TOELICHTING

Met deze verordening voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stbl. 2001, 180) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Stbl. 2000, 302).

Hieronder volgt nog een artikelsgewijze toelichting.

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2 Beheer

Het hoofd van het bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken is belast met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is.

Artikel 3 Het verplichte gebruik van authentieke gegevens

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen. Deze verplichting is vanaf 1 januari 2010 dwingend voorgeschreven.

 

Artikel 4 Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke bureaus en stafonderdelen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welk bureau of stafonderdeel het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

 

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren van bureau Bestuursondersteuning en Burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers (zie bijlage 1).

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.

De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen.

 

Artikel 6 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Er is een aantal binnengemeentelijke afnemers aan wie “systematisch” gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband moet worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.

Artikel 7 Overige verstrekkingen

In dit artikel worden de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

 

  • -

    Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen.

 

  • -

    In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

 

  • -

    Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen.

 

  • -

    Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

 

  • -

    Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

 

  • -

    Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

 

Artikel 8 Terugmeldverplichting

Dit artikel staat rechtstreeks in verband met artikel 3. In laatstgenoemd artikel worden afnemers verplicht tot het gebruik van authentieke gegevens. In artikel 8 worden de afnemers verplicht tot terugmelding van de onjuistheid van de gegevens. Ook deze verplichting is vanaf 2010 dwingend voorgeschreven.

 

Artikel 9 Beveiliging

De technische en organisatorische beveiliging wordt geregeld in een beveiligingshandboek. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.

 

Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

 

Artikel 10 Slotbepalingen

De oude verordening dient te worden ingetrokken. Tenslotte is in dit artikel de

citeertitel en datum inwerkingtreding opgenomen.