Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
West Maas en Waal

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en gemeenteraad 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWest Maas en Waal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester en gemeenteraad 2013
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester en gemeenteraad 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 147 jo art. 149 Gemeentewet
  2. art. 84 Gemeentewet
  3. handreiking funtioneringsgesprekken tussen raad en burgemeester
  4. circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-09-201317-10-2018Nieuwe Regeling

12-09-2013

Waalkanter, 18 september 2013

2013/09-21 13INT523

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en gemeenteraad 2013

 

 

Artikel 1. Vertrouwenscommissie

  • 1.

    Namens de gemeenteraad voert een vertrouwenscommissie de functioneringsgesprekken met de burgemeester.

  • 2.

    De commissie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad, een fractievoorzitter van een coalitiepartij en een fractievoorzitter van een oppositiepartij.

  • 3.

    Met inachtneming van hetgeen is bepaald in lid 2 bepalen de fractievoorzitters in onderling overleg wie van hen voor de lopende raadsperiode zitting nemen in de commissie.

  • 4.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter leidt het gesprek.

  • 6.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 7.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

Artikel 2. Taak

De commissie heeft tot taak een functioneringsgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de griffier wordt deze vervangen door diens plaatsvervanger.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

  • 5.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd

Artikel 4. Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De commissie legt bij functioneringsgesprekken in elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 6, vierde lid en 7 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van artikel 8 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris van de commissie en op de personen bij wie overeenkomstig artikel 6 lid 4 informatie is ingewonnen.

Artikel 5. Voorbereiding gesprek

  • 1.

    Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 2.

    Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

  • 5.

    Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 6. Bijzondere bepalingen

  • 1.

    De commissie houdt minimaal eens in de twee jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 2.

    Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 3.

    In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens een 100-dagengesprek plaats.

  • 4.

    De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.

  • 5.

    Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.

  • 6.

    In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 7. Verslag

  • 1.

    Van het functioneringsgesprek wordt in drievoud een verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 3.

    De commissie en de burgemeester tekenen het verslag.

  • 4.

    Een verslag dat niet kan worden vastgesteld wordt door de burgemeester en alle leden van de commissie voor gezien getekend. De mogelijkheid bestaat om met aller instemming een aanhangsel aan het verslag toe te voegen.

  • 5.

    Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de Koning.

Artikel 8. Archivering

  • 1.

    De raadsgriffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2.

    Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.

Artikel 9. Inwerkingtreding en titel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: ´Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en gemeenteraad 2013´.