Organisatie | Peel en Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie Peel en Maas |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie Peel en Maas |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-10-2012 | artikel 4 is gewijzigd | 18-09-2012 | Onbekend | ||
23-02-2012 | 04-10-2012 | artikel 2, tweede lid is gewijzigd | 07-02-2012 | Onbekend | |
01-01-2012 | 23-02-2012 | nieuwe regeling | 20-12-2011 electronisch gemeenteblad | Onbekend |
Artikel 2 Benoeming en herbenoeming leden
De gemeenteraad kan een plaatsvervangend lid benoemen. Dit plaatsvervangend raadslid is bevoegd deel te nemen aan de vergaderingen van de rekenkamercommissie bij afwezigheid van een van beide raadsleden. Het plaatsvervangend raadslid heeft slechts bij afwezigheid van een van beide raadsleden het recht om mee te stemmen.
Alle leden worden benoemd op basis van een vooraf opgesteld profiel en de leden die tevens gemeenteraadslid zijn, komen bij voorkeur uit zowel oppositiepartijen als coalitiepartijen. De leden vervullen geen betrekkingen die ongewenst zijn met het oog op een goede vervulling van hun ambt of hun onpartijdigheid en onafhankelijkheid.
Een lid van de rekenkamercommissie, niet zijnde een gemeenteraadslid, ontvangt op jaarbasis de maximaal toegestane vrijwilligersvergoeding. Deze vergoeding is een tegemoetkoming in de kosten rondom vergaderen, voorbereiden, nazorg, bijhouden vakliteratuur en andere aan de functie van rekenkamercommissielid verbonden inspanningen, uitgaande van het bijwonen van minstens zeven vergaderingen per jaar.
De secretaris draagt zorg voor:
a. de agenda, de verslaglegging en dossiervorming van de beraadslagingen van de rekenkamercommissie;
b. een signalerende en informerende rol inzake interne en externe ontwikkelingen richting leden van de rekenkamercommissie;
c. het in samenspraak met de rekenkamercommissie plannen van vergaderingen;
d. het schrijven van de opzet van het onderzoeksprogramma en het jaarverslag;
e. het doen van onderzoek, zoals vermeld in artikel 9, lid 5, en/of het verrichten van advieswerk.
Artikel 7 Onderzoeksvoornemens
De rekenkamercommissie stelt jaarlijks een onderzoeksprogramma vast dat aan de gemeenteraad wordt aangeboden. In het onderzoeksprogramma staat aangegeven welke onderwerpen voor het komende jaar in aanmerking komen voor onderzoek. De rekenkamercommissie geeft tevens aan hoe dat onderzoek bijdraagt aan het leereffect voor gemeentebestuur en/of gemeentelijke organisatie.
De rekenkamercommissie voert zelf geen onderzoek uit, maar draagt zorg voor het aantrekken van gekwalificeerde onderzoekers die de door de rekenkamercommissie gewenste taken uitvoeren, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De rekenkamercommissie vergadert daarvoor zoveel ze nodig acht.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van de gemeenteraad en het college en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van haar werkzaamheden. De leden van de gemeenteraad en het college en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
Onderzoeksmedewerkers en externe deskundigen kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid als bedoeld in het eerste en tweede lid geeft, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht. Zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.
Artikel 11 Rapportage en terugkoppeling
In aanvulling op artikel 185 van de Gemeentewet worden de rapportages van de rekenkamercommissie in de gemeenteraad behandeld.
Eén jaar na inwerkingtreding van deze verordening wordt het functioneren van de rekenkamercommissieleden door de gemeenteraad geëvalueerd. De gemeenteraad besluit daarna de leden die niet tevens gemeenteraadslid zijn al dan niet voor een periode van twee jaar opnieuw te benoemen. Na deze benoeming kunnen zij nog twee keer worden herbenoemd.