Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenreglement 2009 |
Citeertitel | Klachtenreglement 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2010 | 01-01-2008 | 16-10-2014 | Nieuwe regeling | 24-09-2009 Stadsblad, 18 juni 2010 | RV 09.0075 |
Awb: de Algemene wet bestuursrecht.
bestuursorgaan: de raad, het college of de burgemeester.
college: het college van burgemeester en wethouders van Leiden.
burgemeester: de burgemeester van Leiden.
raad: de gemeenteraad van de gemeente Leiden.
afdeling: de organisatorische eenheid als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder a. van het Organisatiebesluit gemeente Leiden 2008.
klacht: een klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de Awb.
klager: degene die een klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de Awb heeft ingediend.
beklaagde: degene tegen wie de klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de Awb is gericht.
Het doel van het klachtenreglement is het vastleggen van de organisatorische uitwerking van de klachtbehandeling binnen de gemeente Leiden en het vaststellen van enkele aanvullende bepalingen ten opzichte van het bepaalde in titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Het klachtenreglement is van toepassing op de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 9:1 van de Awb, voor zover de klachten betrekking hebben op gedragingen of de handelwijze van de bestuursorganen van de gemeente Leiden en personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid daarvan, daaronder begrepen de personen werkzaam in de (advies)commissies die zijn ingesteld door deze bestuursorganen.
Het klachtenreglement is tevens van toepassing op de behandeling van inspraakklachten als bedoeld in artikel 13 van de Inspraakverordening van de gemeente Leiden.
De beklaagde is verplicht medewerking te verlenen aan de behandeling van de klacht.
Het College wijst een klachtencoördinator binnen de gemeente aan. De klachtencoördinator draagt zorg voor:
het toezicht op een behoorlijke klachtbehandeling en afdoening binnen de gemeente.
Daartoe geeft de coördinator gevraagd en ongevraagd advies aan de klachtenambtenaren, de afdelingsmanagers en het gemeentebestuur. Problemen met de klachtbehandeling worden gerapporteerd aan de desbetreffende afdelingsmanager en zonodig aan de gemeentesecretaris.