Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling 2013 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling 2008
Financiële verordening gemeente Kerkrade 2008
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-04-2013 | Nieuwe regeling | 16-04-2013 N.v.t. | 13n00270 |
In deze regeling wordt verstaan onder
iedere eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig in de vigerende Regeling ambtelijkeorganisatie gemeente Kerkrade danwel de Organisatieverordening raadsgriffie der gemeente Kerkrade is
aangewezen en die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijk-heid aan het college heeft.
een taakstelling, tot uitdrukking komend in een bedrag, verbonden aan een of meer begrotingspostenresp. een investering. Tot het budget wordt tevens gerekend de in de begroting of bij de investeringopgenomen prestatiegegevens, indicatoren en overige informatie.
De functionaris die verantwoordelijk is voor het budget voor die (onderdelen van)beleidsvelden/programma's en producten die zijn organisatorische eenheid betreffen.
De leidinggevende die op directieniveau aan het hoofd staat van het organisatieonderdeel waar debudgethouder werkzaam is en daarvoor eindverantwoordelijk is.
De functionaris die de (hoofd)budgethouder ondersteunt in het factuurbehandelingstraject, bijvoorbeelddoor het uitvoeren van een prijs/kwaliteitcontrole, budgetcontrole en het coderen van de factuur.
De (hoofd)budgethouder draagt zorg voor de juiste, volledige en tijdige aanlevering aan deafdeling Financiën van alle informatie die nodig is ten aanzien van de begroting, de tussentijdseinformatievoorziening, de jaarstukken, de investeringskredieten, het factuurbehandelingstraject,het doen van betalingen en in het algemeen het adequaat kunnen voeren van de financiëleadministratie.
Artikel 6 Substitutie / compensatie
Mits voorzien van een neutrale begrotingsbijstelling en mits de taak- of doelstelling zoals voortvloeienduit de beleidsvelden kan worden gerealiseerd, is onderlinge compensatie tussen budgetten door een
budgethouder mogelijk, met inachtneming van de betreffende bepalingen in de vigerende financiëleverordening ex. art.212 GW.
Artikel 9. Functie-uitoefening
De (hoofd)budgethouders en de budgetbeheerders zijn verplicht alles te doen wat voor een goedeuitoefening van de functie noodzakelijk is. Zij kunnen zich niet op onvolledigheid van deze regeling ofander voorschrift beroepen bij het nalaten van wat naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.
Aldus vastgesteld door het college in zijn vergadering van 16 april 2013.
Het college, de loco- secretaris,
J.J.M. Som, R.M.J.S. Stijns
Nota-toelichting Budgethoudersregeling - toelichting
Zie ook artikel 6 v.w.b. begrotingsbijstellingen en de toelichting op dit artikel
In de mandaat-en volmachtregelingen is immers ook geregeld wie bestellingen mag doen. Thans is dit
voorbehouden aan afdelingshoofden. De autorisatie kan blijken uit een paraaf op een papieren document
of uit een digitaal kenmerk in de database van het financieel systeem.
De functie "comptabele" bestaat formeel niet meer in de Gemeentewet, vandaar dat deze taken zijn
opgedragen aan het hoofd Financiën.
Het hoofd Financiën kan nadere aanwijzingen geven. Een voorbeeld is de afhandeling van specifieke
periodiek terugkerende facturen (bijv. stroomkosten, waterverbruik, leasetermijnen) waarvoor
budgethouders vooraf reeds toestemming hebben gegeven om kosten op specifiek benoemde budgetten
te boeken. Een ander voorbeeld is wanneer door onvoorziene omstandigheden een noodscenario aan de
orde is en facturen niet op reguliere wijze afgehandeld kunnen worden.
De termen 1e en 2e betalingsfiatteur sluiten aan met de terminologie zoals die door de betalingssoftware
wordt gebruikt. Een "1e betalingsfiatteur" doet een betalingsvoorstel. Een "2e betalingsfiatteur" autoriseert
dit voorstel. De 1e en 2e betalingsfiatteur zijn altijd twee verschillende personen.
Uiteraard met inachtneming van de vigerende financiële beheersverordening ex. art. 212 GW.