Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2012-2015, Deel 2. Beleid risicomatrix.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2012-2015, Deel 2. Beleid risicomatrix.
CiteertitelBeleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2012-2015, Deel 2. Beleid risicomatrix.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRisicomatrix bij handhavingsbeleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

In combinatie met deel 1.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-201201-01-2016Onbekend

05-04-2012

Gemeenteblad 2012, nummer 4

2012/27325

Tekst van de regeling

Intitulé

de raad van de gemeente Zaanstad, besluit vast te stellen:

Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2012-2015,

Deel 2. Beleid risicomatrix

Hoofdstuk 1 De risicogestuurde aanpak

In dit deel wordt het algemene uitgangspunt van risicogestuurd werken, zoals toegelicht in deel 1, uitgewerkt. De vertaling van beleid naar uitvoering bepaalt de gemeente aan de hand van risico’s. Daar waar de grootste risico’s zijn, ligt de meeste nadruk in toezicht en handhaving. Toetsing van de vergunning vindt intensiever plaats. Op die manier wordt de verbinding gelegd met een ander belangrijk algemeen uitgangspunt: werken op basis van de bestaande capaciteit. Met andere woorden, door de risicogestuurde benadering wordt de vraag beantwoord “Welke taken worden binnen de bestaande capaciteit op welke wijze opgepakt?”

 

In het Zaanse risicomodel wordt een risico bepaald door 2 factoren, namelijk:

  • 1.

    De negatieve effecten die kunnen optreden als gevolg van overtreding van wetten en regels;

  • 2.

    De kans op overtredingen of anders gezegd: de mate waarin de burgers en bedrijven de regels overtreden.

 

Beide factoren maken onderdeel uit van de uitgevoerde risicoanalyse. Deze analyse is een beslissingsondersteunend instrument. Hoewel de analyse met cijfers werkt, is de uitkomst niet objectief maar subjectief. De analyse helpt bij het inzichtelijk maken van de keuzes.

Inzicht in de gemeentelijke taken

Voor het uitvoeren van de risicoanalyse wordt gebruik gemaakt van een inventarisatie van de gemeentelijke vergunningverlening, toezicht- en handhavingtaken. In hoofdstuk 2 is een opsomming van deze taken opgenomen.

Afbakening van de negatieve effecten

De gemeente kent in haar risicomodel een viertal negatieve effecten. 1

  • 1.

    Fysieke onveiligheid: het gaat om situaties waarin de veiligheid van mens en dier in gevaar is, leidend tot letsel en dood, omdat bijvoorbeeld sprake is van constructief en brandonveilige situaties.

  • 2.

    Gevaar voor de volksgezondheid: het gaat om de effecten op de gezondheid van een bepaalde groep personen door het overtreden van regels. Mensen kunnen ziek worden als gevolg van bijvoorbeeld

    schadelijke stoffen, of omdat er sprake is van een slecht binnenklimaat van bouwwerken of bij het verwijderen van asbest.

  • 3.

    Aantasting van de kwaliteit van de leefomgeving; omdat de inpassing van bouwwerken in hun omgeving niet of onvoldoende bijdragen aan een prettige en duurzame omgeving (beeldkwaliteit), houtopstanden worden gekapt, sloten worden gedempt, bedrijfsactiviteiten worden ontplooid die invloed hebben op water;

    lucht, bodem of verloren gaan van cultuur historische waarden e.d.

  • 4.

    Aantasting van de sociale kwaliteit van het leven tot uiting komend in bijvoorbeeld hinder en overlast en gevoelens van onveiligheid (onder meer brandonveilig gebruik, verkeersonveilige situaties, stankoverlast, geluidshinder) en het uitsluiten van doelgroepen van maatschappelijke activiteiten door een ontoegankelijk bouwwerk.

De hierboven genoemde negatieve effecten hebben- als zij ontstaan- bepaalde neveneffecten, waar zonodig rekening moet worden gehouden. De belangrijkste zijn:

  • 1.

    Schade/Aansprakelijkheid: het effect leidt mogelijk tot een financiële vergoedingsplicht voor c.q. (mede)aansprakelijkheid van de gemeente. Wat kost het de gemeente om de schade te herstellen? De gemeente kan aansprakelijk worden gesteld als gevolg van het niet naleven van de regelgeving door derden.

  • 2.

    Aantasting van het bestuurlijke imago: de betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en het beeld van de gemeente bij burgers en bedrijven wordt in twijfel getrokken wanneer incidenten of calamiteiten zich voordoen. Er wordt vaak snel naar de gemeente gewezen als boosdoener.

  • 3.

    Procesrisico’s: onjuiste uitvoering van werkzaamheden kan leiden tot bijvoorbeeld vergunningen van rechtswege dan wel op onjuiste gronden afgegeven vergunningen, bezwaren, schadeclaims, ontevreden klanten.

Effectscores

De effectscores zijn een getalsmatige inschatting van het effect van het niet naleven van de wet- en regelgeving.

Hierbij is gebruik gemaakt van een schaal van 0 tot 5. Een 0 geeft aan dat geen negatief effect is en een 5 staat voor een ernstig negatief effect. In bijlage 1 is een toelichting op de onderdelen van de risicoanalyse en hun

waarden opgenomen. Deze informatie is noodzakelijk om de methodiek van de analyse te begrijpen. De waarden zijn uiteindelijk op basis van kennis en ervaring van medewerkers toegekend.

 

De overtredingkans

De kans is de mate waarin de burgers en bedrijven de regels overtreden. Ook bij het bepalen van de kans is per taak een score van 1 tot 5 toegekend. Een 1 geeft aan dat er een zeer kleine kans is en een 5 staat voor een zeer grote kans. De overtredingkans is voornamelijk bepaald op basis van beschikbare ervaringscijfers en ervaringen van de verschillende vergunningverleners en toezichthouders. Praktijkcijfers geven bijvoorbeeld aan dat de kans dat iemand illegaal een schuurtje achter zijn woning bouwt groter is dan de kans dat iemand dit in zijn voortuin doet.

 

Voorbeeld risicoanalyse

Wanneer de voorgaande elementen worden gecombineerd, kan de risicoanalyse worden uitgevoerd. Aan de hand van een voorbeeld wordt dit verduidelijkt.

 

Taak

veiligheid

gezondheid

aantasting kwaliteit leefomgeving

aantasting sociale kwaliteit leven

totale som negatieve effecten

kans

risico

recreatievoertuigen op openbare weg

2

0

3

3

8

4

hoog

 

Het voorschrift in de APV stelt dat recreatievoertuigen niet langer dan 3 dagen op de openbare weg mogen staan.

Het gevaar of beter het negatieve effect van recreatievoertuigen op de fysieke veiligheid is zeer klein. Mensen krijgen er doorgaans geen pijn of letsel van. Op de aantasting van de sociale kwaliteit leven is het negatieve effect gemiddeld. Mensen storen zich er aan, hebben er last van dat een aanhangwagen of caravan lang voor hun deur staat. Het negatieve effect op de aantasting van de kwaliteit leefomgeving is in dit voorbeeld ook gemiddeld. Als het recreatievoertuig niet wordt weggehaald, blijft het zichtbaar en verstoort het aanzicht van de straat. De totale som van de negatieve effecten is 8 (gemiddelde score) en de kans dat burgers de regels overtreden is 4 (grote kans).

 

Risicomatrix

Aan de hand van de resultaten van de uitgevoerde risicoanalyse is een rangorde in de taken aan te brengen. Via een risicomatrix maakt de gemeente deze rangorde inzichtelijk. In deze matrix zijn alle totaal getalscores van de negatieve effecten gecombineerd met de score voor de kans. Zo ontstaan er 9 risicoblokken. Een risicoblok is een cluster van effect- en kansscores die samen zijn gegroepeerd naar een risiconiveau, hoog, gemiddeld en laag. De verdeling van de scores over de blokken is weergegeven in de matrix op de volgende pagina.

Wanneer naar het zojuist uiteengezette voorbeeld wordt gekeken blijkt dan dat het plaatsen van recreatievoertuigen op de openbare weg een hoog risico heeft en daarmee een hoge prioriteit krijgt.

 

Leeswijzer

In hoofdstuk 3 t/m 6 zijn de resultaten van de risicoanalyse weergegeven. Hiermee is inzichtelijk gemaakt welke taken uiteindelijk een hoog, gemiddeld of laag risico hebben. Hoofdstuk 3 gaat over de resultaten voor de vergunningverlening en toezicht realisatiefase. Hoofdstuk 4 bespreekt de resultaten voor toezicht gebruiksfase. In hoofdstuk 5 wordt de toezicht en handhaving in de openbare ruimte behandeld. Ook alle overige taken zijn in dit hoofdstuk verwerkt. Hoofdstuk 6 gaat in op de resultaten voor de vaarwegen. De risicoanalyses zelf zijn, in verband met het detailniveau, niet in dit deel terug te vinden.

 

Risicomatrix

Hoofdstuk 2 Taken vergunningverlening, toezicht en handhaving

2.1 Inleiding

Dit hoofdstuk brengt de gemeentelijke taken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in beeld, die onderwerp van beleid en uitvoering zullen zijn. Aangezien sprake is van een aanzienlijke hoeveelheid taken is

hierin een bepaalde structuur aangebracht. Er is voor dit hoofdstuk gekozen voor een weergave van de taken in de vorm van hoofdactiviteiten. Dit omdat op die manier de relatie naar het maatschappelijke rendement van de gemeentelijke inspanning en de mogelijke risico’s het eenvoudigste kan worden gelegd. De volgende hoofdactiviteiten worden onderscheiden:

  • 1.

    (Ver)bouwen van een bouwwerk;

  • 2.

    Uitvoeren van een werk;

  • 3.

    Gebruik bouwwerken en percelen in strijd met regels bestemmingsplan;

  • 4.

    Brandveilig gebruik van een bouwwerk en tijdelijke bouwwerken;

  • 5.

    Exploiteren van een milieu-inrichting;

  • 6.

    Wijzigen van een monument;

  • 7.

    Slopen op planologische gronden of in beschermde gebieden;

  • 8.

    Slopen van een bouwwerk;

  • 9.

    Aanleggen, beschadigen of wijzigen van een weg;

  • 10.

    Aanleggen of wijzigen van een uitweg;

  • 11.

    Vellen van houtopstand;

  • 12.

    Voeren van handelsreclame;

  • 13.

    Onderhouden van bestaande gebouwen en percelen;

  • 14.

    Exploiteren van een horeca-inrichting (APV);

  • 15.

    Gebruiken van de bodem;

  • 16.

    Lozen van afvalwater;

  • 17.

    Organiseren van een evenement;

  • 18.

    Exploiteren kinderdagverblijven, gastouderbureaus en peuterspeelzalen;

  • 19.

    Parkeren;

  • 20.

    Gebruiken van de openbare ruimte;

  • 21.

    Organiseren van markten en kermissen;

  • 22.

    Omgaan met afval.

De hoofdactiviteiten 1 t/m 12 hebben betrekking op de activiteiten zoals genoemd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. De andere hoofdactiviteiten zijn terug te voeren op vele andere wet- en regelgeving. Zonder compleet te willen zijn, volgt aansluitend inzicht in welke wet- en regelgeving een rol speelt:

· Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo);

· Woningwet (inclusief welstandsnota);

· Wet milieubeheer;

· Wet ruimtelijke ordening;

· Monumentenwet;

· Drank- en horecawet;

· Wet op de kansspelen;

· Wet sluiting winkeltijden;

· Gebruiksbesluit;

· Brandbeveiligingsverordening;

· Bouwbesluit;

· Activiteitenbesluit;

· Algemene plaatselijke verordening (APV);

· Erfgoedverordening;

· Parkeerverordening;

· Afvalstoffenverordening;

· Wet Kinderopvang en peuterspeelzalen;

· Verordening markten en kermissen;

· Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG);

· Binnenvaartpolitiereglement;

· Regionale havenverordening;

· Woonschepenverordening.

· Provinciale verordeningen ( landschapverordening, monumentenverordening en wegenverordening) 2 ;

· Natuurwetgeving (Flora en Faunawet en Natuurbeschermingswet);

· Europese richtlijnen.

 

Omdat bepaalde hoofdactiviteiten een grote verscheidenheid kennen aan taken zijn deze gespecificeerd en nader onderverdeeld. De specificatie is in onderstaande tabellen terug te vinden. Een specificatie heeft plaatsgevonden als sprake is van (a) een hoofdactiviteit met een aantal diverse taken, (b) beleid dat de hoofdactiviteit onderverdeeld in bepaalde categorieën of (c) het feit dat verschillende wet- en regelgeving van toepassing is.

In onderstaande tabellen zijn de hoofdactiviteiten nader onder verdeeld. Tevens is aangegeven of de verdere uitwerking van de taak betrekking heeft op vergunningverlening, toezicht en handhaving in de realisatiefase of op het toezicht en handhaving in de gebruiksfase. Zie bijlage 2 voor een uitleg van een aantal begrippen uit de gepresenteerde tabellen.

2.2 Takenlijst realisatiefase

Hoofdactiviteit

Specificatie

(Ver)bouwen van een bouwwerk

- kleine bouwwerken

- aan-, uit- en bijgebouwen bij woonfunctie

- nieuw- en overige verbouw grondgebonden woningen

- nieuw- en overige verbouw woon-, cel- en logiesgebouwen

- aan-, uit- en bijgebouwen bij andere functies

nieuw- en overige verbouw industrie zonder langdurig verblijf mensen

- nieuw- en overige verbouw industrie met langdurig verblijf mensen

- nieuw- en overige verbouw kantoren en publiekstoegankelijke gebouwen

- nieuw- en overige verbouw grote bouwwerken geen gebouw zijnde

- Toetsing Bibob op bouwaanvragen met criminogene risico’s

Uitvoeren van een werk

 

Gebruiken bouwwerken en percelen in strijd met regels planologie

 

Brandveilig gebruiken van een bouwwerken tijdelijke bouwwerken

categorie 1 inrichting

categorie 2 inrichting

categorie 3 inrichting

categorie 4 inrichting

Exploiteren van een milieu-inrichting

 

- bodembedreigende activiteit

- warmtekrachtinstallaties

- natte koeltorens (legionella)

- windturbines (energie)

- verkoop vloeibare brandstoffen met lpg

-verkoop vloeibare brandstoffen zonder lpg

- wassen motorvoertuigen

- opslaan propaan

- opslag meer dan 10 ton (BEVI/ BRZO/ IPPC)

- opslag gevaarlijke stoffen vanaf 1000 kg tot 10 ton

- opslag vuurwerk en ontplofbare stoffen

- reinigen, lijmen en coaten metalen

- beitsen metalen

- lozen afvalwater (indirecte lozingen)

- afleveren brandstof aan vaartuigen

- afleveren brandstof aan eigen gebruik

- drukkerijen op basis koolwaterstoffen

- drukkerijen overig

- opslag brandbare niet-milieugevaarlijke stoffen

- garagebedrijven

- opslag bovengrondse tanks (niet gevaarlijk)

- chemisch wassen textiel

- parkeren voertuigen met gevaarlijke stoffen

- vullen gasflessen

- metaal bewerking

- beoefenen sport

- opslag munitie

- grote (hinder/risico) voedingsmiddelenbedrijven

- agrarische activiteiten

- opslag gevaarlijke stoffen 0 tot 1000kg

- horeca (incl. geluid)

Wijzigen van een monument

- nieuw voor oud

- geen beschadiging van cultuurhistorische waarden

- onomkeerbare beschadiging van cultuurhistorische waarden

- omkeerbare beschadiging van cultuurhistorische waarden

- grootschalige herbestemmingen

- grootschalige restauraties

Slopen op planologische gronden of in beschermde gebieden

 

Slopen van een bouwwerk

- particulier sloopasbest

- bedrijfsmatig sloopasbest

- niet risicovol sloopwerk

- risicovol sloopwerk

Aanleggen, beschadigen of wijzigen van een weg

- doorgaande weg korter dan 3 uur

- doorgaande weg langer dan 3 uur

- niet doorgaande weg korter dan 3 uur

- niet doorgaande weg langer dan 3 uur

Aanleggen of wijzigen van een uitweg

- geen impact op constructie weg

- wel impact op constructie weg

Vellen van een houtopstand

- met herplantplicht

- zonder herplantplicht

2.3 Takenlijst gebruiksfase

Hoofdactiviteit

Specificatie

(Ver)bouwen van een bouwwerk zonder of in afwijking vergunning

- dakkapellen

- aanbouwen

- gevelwijzigingen

- dakopbouw

- erfafscheiding en schuttingen

- steigers

- schotels

- airco’s

- reclame

- zeecontainers

- paardenbakken

- geringe interne verbouwing

- omvangrijke interne verbouwing

- overige klein bouwwerken

Uitvoeren van een werk zonder of in afwijking vergunning

 

Gebruiken bouwwerken en percelen in strijd met regels planologie

- geringe strijdigheid

- omvangrijke strijdigheid

Naleving regels brandveilig gebruik een bouwwerk en tijdelijke bouwwerken

- categorie 1 inrichting

- categorie 2 inrichting

- categorie 3 inrichting

- categorie 4 inrichting

Naleving regels exploiteren van een milieu-inrichting

- bodembedreigende activiteit

- warmtekrachtinstallaties

- natte koeltorens

- windturbines (energie)

- verkoop vloeibare brandstoffen met lpg

- verkoop vloeibare brandstoffen zonder lpg

- wassen motorvoertuigen

- opslaan propaan

- opslag meer dan 10 ton (BEVI/ BRZO/ IPPC)

- opslag gevaarlijke stoffen vanaf 1000 kg tot 10 ton

- opslag vuurwerk en ontplofbare stoffen

- reinigen, lijmen en coaten metalen

- beitsen metalen

- lozen afvalwater (indirecte lozingen)

- afleveren brandstof aan vaartuigen

- afleveren brandstof aan eigen gebruik

- drukkerijen op basis koolwaterstoffen

- drukkerijen overig

- opslag brandbare niet-milieugevaarlijke stoffen

- garagebedrijven

- opslag bovengrondse tanks (niet gevaarlijk)

- chemische wassen textiel

- parkeren voertuigen met gevaarlijke stoffen

- vullen gasflessen

- metaal bewerking

- beoefen sport

- opslag munitie

- grote (hinder/risico) voedingsmiddelenbedrijven

- agrarische activiteiten

- horeca (incl. geluid)

- opslag gevaarlijke stoffen 0 tot 1000 kg

 

Wijzigen van een monument zonder of in afwijking vanvergunning

- wijziging geringe betekenis

- wijziging grote betekenis

Slopen van een bouwwerk zonder of in afwijking van vergunning

- sloop asbest

- niet risicovol sloopwerk

- risicovol sloopwerk

Vellen van houtopstand zonder vergunning

- kappen van bomen

- herplantplicht

Slechte bouwkundige staat bestaande gebouwen en percelen

- constructieve staat funderingen

- overige (constructieve) staat bouwwerken

- excessieve strijd welstand

- geringe mate onveilig gebruik bouwwerken en percelen

- ernstige mate onveilig gebruik bouwwerken en percelen

- staat van open erven en terreinen

- onderzoeken Basisregistratie Adressen en Gebouwen

Naleving regels exploiteren van een horeca-inrichting (APV)

- sluitingstijden horeca

- terrasvoorschriften

- openbare orde en veiligheid

- aanwezigheid leidinggevende

- aanwezigheid portier

-schenken van alcohol aan minderjarigen

- toezicht verkoop alcohol

Naleving regels gebruiken van de bodem

- grondstromen conform BBK

- reguliere bodemsaneringen (wettelijk)

- ondergrondse tank saneringen

- zorgplichtsaneringen nieuwe gevallen na 1987

- BUS- meldingen

- eisen (nader) bodemonderzoek BSB

- beoordelen monitor rapportage nazorglocaties

Naleving regels lozen van afvalwater

bronnering grondwatersaneringen

Naleving regels organiseren van evenementen

- (verkeersveiligheid) evenementen

- grote evenementen

- kleine evenementen

Naleving regels kinderdagverblijven, gastouderbureaus en

peuterspeelzalen

 

Naleving parkeerregels

- betaald parkeren

- foutief of hinderlijk parkeren

- fietsparkeren

- parkeren caravans en aanhangwagens

- voertuigwrakken

- parkeren reclamevoertuigen

Naleving regels gebruiken van de openbare ruimte

- plaatsen voorwerpen of stoffen op, aan of boven de openbare weg

- veranderingen aanbrengen aan de openbare weg

- te koop aanbieden voertuigen openbare weg

- illegale markten, handel en inzamelacties

- illegaal plakken en kladden

- boten op de kant

- aanlijnplicht buiten uitrenplaatsen

- gevaarlijke of hinderlijke honden

- overlast hondenuitwerpselen

- aantasting openbaar groen/ vernieling openbaar groen

- overhangend groen

-vaartuigen en woonschepen

Naleving regels organiseren van markten en kermissen

- kermis

- markten

Naleving regels omgaan met afval en milieu

- dumpen van bedrijfsafval

- verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval en grof huisvuil

- stoken van open vuur in openlucht

Vlotte, veilige en doelmatige afwikkeling van het

scheepvaartverkeer

- gebruik van de vaarweg

-sturen van een schip

- scheepsbescheiden

- verkeerstekens

- bijzondere transporten

- melden evenementen

- kentekens van schepen

- optische tekens van schepen

- geluidsseinen, marifoon en radar

- vaarregels

- ligplaats nemen

- aanvullende bepalingen Binnenvaartpolitiereglement (snelle

motorboten, waterskiën en watersport zonder schip)

APV openbaar water

- voorwerpen op, in of boven openbaar water

- ligplaatsen

- het zonder vergunning opleggen van vaartuigen

- het zonder vergunning bouwen, herstellen, droogzetten en slopen van

vaartuigen.

Regionale Havenverordening

- bepalingen met betrekking tot het gebruik en beheer van de haven

- bepalingen samenhangend met toelating- en meerregime

- op de naleving van het verbod om zonder aanwijzing van het college

scheepsafval in ontvangst te nemen.

Woonschepen verordening

- ligplaatsen nemen met woonschip

- afmetingen

- veiligheid- en inrichtingseisen

- werkzaamheden aan woonschepen

- bedrijfsmatige activiteiten op woonschepen

- ontsierende woonschepen

Het risico van de taken is bepaald op basis van de vier negatieve effecten en de kans dat een overtreding zich voor doet (voor uitleg zie ook deel I). In de volgende hoofdstukken zijn voor alle taken van de gemeente de resultaten van de risicoanalyse terug te vinden. De taken zijn onderverdeeld in:

· Taken vergunningverlening en toezicht realisatiefase;

· Taken toezicht en handhaving gebruiksfase;

· Taken toezicht en handhaving openbare ruimte en andere taken;

· Taken toezicht openbaar water.

Ieder hoofdstuk begint met een tabel waarin alle taken zijn onderverdeeld op basis van de totale score van de negatieve effecten. De tabellen zijn verdeeld in drie kolommen met verschillende kleuren: hoog (rood), gemiddeld (oranje) en laag (geel).

Vervolgens is de getalscore van de negatieve effecten gecombineerd met de getalscore van de kans. Hierdoor ontstaan 9 verschillende risicoblokken, die samen de risicomatrix vormen. Ieder risicoblok is een cluster van negatieve effecten- en kansscores die samen zijn gegroepeerd naar een prioriteitenniveau, hoog (rood), gemiddeld (oranje) en laag (geel).

De tabellen zijn gebaseerd op de kennis en ervaring van ambtenaren.

Hoofdstuk 3 Risicoanalyse vergunningverlening en toezicht realisatiefase

3.1 Overzicht op basis van scores negatieve effecten

3.2 Overzicht op basis van scores negatieve effecten en kans (risicomatrix)

Hoofdstuk 4. Risico's toezicht en handhaving gebruiksfase

4.1 Overzicht op basis van scores negatieve effecten

4.2 Overzicht op basis van scores negatieve effecten en kans (risicomatrix)

Hoofdstuk 5. Risico's toezicht en handhaving Openbare ruimte en andere taken

5.1 Overzicht op basis van scores negatieve effecten

5.2 Overzicht op basis van scores negatieve effecten en kans (risicomatrix)

Hoofdstuk 6. Risico's toezicht vaarwegen

6.1 Overzicht op basis van scores negatieve effecten

6.2 Scores op basis van negatieve effecten en kans (risicomatrix)

Hoofdstuk 7. Risico's en Prioriteiten

Het risico is verdeeld in drie risiconiveaus:

1. hoog risico;

2. gemiddeld risico;

3. laag risico.

Met behulp van deze drie risiconiveaus maakt de gemeente een keuze in de uitvoering van de taken. In het uitvoeringsprogramma vergunningverlening en toezicht realisatiefase en in het handhavingprogramma vindt de jaarlijkse concrete uitwerking van hoge, gemiddelde en lage prioriteit plaats door een koppeling te leggen naar de nalevingstrategie en de beschikbare capaciteit.

7.1 Relatie risco's en optreden gemeente

Taken met een Hoog risico ( hoge prioriteit) = actief optreden

Als het risico van een bepaalde taak hoog is dan krijgt deze een hoge prioriteit ongeacht of de kans hoog of laag is.

Dat een hoog risico gelijk staat aan een hoge prioriteit heeft als reden dat de effecten van een overtreding groot kunnen zijn, ook al worden de regels in principe wel goed nageleefd.

In het kader van vergunningverlening is hier sprake van een intensief of representatief toetsniveau. Bij inrichtingen zal het gaan om ‘complexe aandachtsbedrijven’. In het kader van toezicht in de realisatiefase is sprake van actief toezicht op basis van een vaste frequentie. Er is sprake zijn van een representatief werkniveau.

Bij een hoge prioriteit zal in de gebruiksfase actief worden gehandhaafd. Dit betekent dat er bij meldingen zo snel mogelijk wordt gecontroleerd of er sprake is van een overtreding en bij hoge prioriteit wordt direct opgetreden. In uitvoeringsprogramma’s zijn er uren begroot om de hoog geprioriteerde activiteiten uit te voeren. Hierin is ook vastgelegd door wie en op welke wijze toezicht wordt gehouden.

Voorbeeld:

Toezicht constructieve staat funderingen van een bouwwerk heeft een hoog risico en is hoog geprioriteerd.

Als een bouwwerk (huis) instort/ verzakt is het risico groot. Met name de negatieve effecten veiligheid en aantasting kwaliteit leefomgeving scoren hier hoog. De kans dat er regels niet worden nageleefd groot. Deze scores resulteren gezamenlijk in een hoge prioriteit. Actief optreden is noodzakelijk om instorting te voorkomen.

 

Taken met een Gemiddeld risico (gemiddelde prioriteit) = via programmatisch toezicht

Als bijvoorbeeld de kans hoog is en het effect laag scoort dan heeft de taak een gemiddeld prioriteit. Omdat het effect laag is hoeft er niet direct te worden opgetreden. Dat betekent echter niet dat er helemaal niet wordt

opgetreden, maar wel zo efficiënt mogelijk.

In het kader van vergunningverlening zal hier sprake zijn van een beperkt toetsniveau: beoordeling op basis van (algemene) uitgangspunten. Bij inrichtingen zal het gaan om ‘niet complexe aandachtsbedrijven’. In het kader van toezicht is sprake van een minder actief toezicht op basis van bijvoorbeeld steekproeven of een lagere frequentie.

Er zal sprake zijn van een beperkt werkniveau. Via het uitvoeringprogramma geeft de gemeente op structurele wijze invulling aan het toezicht en handhaving van deze taken.

 

Taken met Laag risico (lage prioriteit) = geen actief toezicht

Als bijvoorbeeld het effect laag scoort en de kans ook laag is, dan wordt er een lagere prioriteit aan deze taak gegeven. Is een taak laag geprioriteerd dan zal er op deze niet actief worden gehandhaafd. Mocht blijken dat een

aanvankelijk laag geprioriteerde taak vaker voorkomt dan geschat, of een groter risico heeft dan gedacht, dan zal deze taak – in overleg met de portefeuillehouder- een hogere prioriteit krijgen.

In het kader van vergunningverlening zal hier sprake zijn van een marginaal toetsniveau of zal zelfs geen toetsing plaatsvinden. Bij inrichtingen zal het gaan om niet-aandachtsbedrijven’. Er is er geen actief programmatisch toezicht. Er is sprake van een marginaal werkniveau aangestuurd door bijvoorbeeld meldingen.

7.2 Andere factoren die prioriteiten bepalen

De uitkomst van de risicoanalyse is de basis voor het maken van keuzes. Maar ook beleiddoelstellingen en –speerpunten kunnen een rol spelen bij de keuze. Onderstaande factoren zijn ook leidend voor de keuze:

· beleid;

· politieke prioriteiten;

· wettelijke taken versus beleidstaken;

· stand van zaken uitvoering van bepaalde handhavingopgaven;

· relatie met milieuaspecten en integrale handhaving;

· consultatie van experts;

· beschikbare of beschikbaar te stellen capaciteit.

 

Beleid en actualiteit

Op basis van geformuleerd en vastgesteld beleid kan het noodzakelijk zijn een taak op te nemen in de uitvoeringprogramma’s, terwijl dit op basis van alleen de risicoanalyse wellicht niet het geval zou zijn.

 

Politieke prioriteiten en speerpunten

De uitkomsten van de risicoanalyse zijn input voor het uitvoeringsprogramma. Echter politieke wensen zijn ook van invloed op de prioriteitenlijst.

 

Wettelijke taken versus beleidstaken

Wettelijk gezien moet de gemeente een aantal taken uitvoeren. Zo moet de gemeente toezicht houden op naleving van bijvoorbeeld de omgevingsvergunning (ver)bouwen en de regels op het gebied van de ruimtelijke ordening. Dit heeft tot gevolg dat een aantal in ieder geval moet worden opgepakt.

 

Stand van zaken uitvoering van bepaalde handhavingtaken

Binnen de gemeente heeft een aantal opgaven de laatste jaren de nodige aandacht gehad en is onder controle. Het niet selecteren van zo een opgave betekent, dat wanneer bijvoorbeeld geen toezicht meer wordt uitgeoefend, het naleefgedrag weer kan verslechteren. Op basis hiervan kunnen opgaven in het handhavingprogramma worden opgenomen.

 

 

Relatie met milieuaspecten en integrale handhaving

Als bijvoorbeeld een bepaalde activiteit, van belangzijnde milieuaspecten spelen of dat het wenselijk is om een bepaald fenomeen met een integrale benadering aan te pakken kunnen dit overwegingen zijn om toezicht en

handhaving van bijvoorbeeld specifieke bouw- en ruimtelijke activiteit toch een hogere prioriteit te geven.

 

Consultatie van experts

Visies van deskundigen met de nodige praktijkkennis en ervaring binnen de gemeente kunnen een belangrijke input zijn bij het opstellen van de uitvoeringprogramma’s, bijvoorbeeld wanneer gegevens voor een risicoanalyse niet of nauwelijks beschikbaar zijn.

 

Beschikbare of beschikbaar te stellen capaciteit

De daadwerkelijk in te zetten personele capaciteit moet één op één worden afgestemd met het uitvoeringsprogramma. Nadere keuzes in de opgaven moeten plaatsvinden als de daadwerkelijk beschikbare middelen niet toereikend zijn om een bepaalde categorie prioriteiten vorm en inhoud te geven.

7.3 Trends workshop leden gemeenteraad

Op 13 december 2011 heeft er een workshop plaatsgevonden met leden van de gemeenteraad. De aanwezige raadsleden hebben in de workshop kunnen meewerken aan de voorbereiding van dit beleidsplan.

Tijdens de workshop is de methode van de risicoanalyse – ontwikkeld door het ministerie van Justitie en Veiligheid - niet exact gevolgd. Er is alleen gewerkt met de ‘effecten’ en niet met de ‘kans’. De bedoeling van de workshop was om de dilemma's te ervaren en raadsleden accenten te kunnen laten aangeven. Geconstateerd kan worden dat het schuiven met risico’s in de matrix lastig is, omdat niet van elk taakveld alle kennis aanwezig kan zijn. Het blijft lastig te kiezen, alles lijkt immers belangrijk. Maar zonder keuzes kan er geen uitvoerbaar beleid worden geformuleerd. De ambtelijke capaciteit kan niet op álle taakvelden effectief en efficiënt worden ingezet.

De accenten die door de afzonderlijke raadsleden zijn aangebracht in de risicoprioritering zijn zeer divers. Er is geprobeerd de accenten die de aanwezige raadsleden hebben meegegeven samen te vatten. Dat is gebeurd door het benoemen van ‘globale trends.

 

De globale trends in de workshop waren:

Relatief minder aandacht voor:

· opslag vuurwerk en ontplofbare stoffen;

· constructieve staat funderingen;

· geringe interne verbouwing;

· wijzigingen monument zonder vergunning;

· verkeerd aanbieden huishoudelijk afval;

· parkeren fietsen;

· parkeren caravans;

· overlast hondenpoep.

 

Relatief meer aandacht voor:

· opslag munitie;

· parkeren voertuigen gevaarlijke stoffen;

· wijzigingen van een monument onomkeerbare beschadiging cultuurhistorische waarde;

· verkoop alcohol;

· illegaal plakken en kladden;

· voertuigwrakken;

· binnenvaart (politiereglement.

Naar aanleiding van de globale trends is er geen reden wijzigingen in de risicoprioritering aan te brengen.

Bijlage 1 Toelichting scores voor risicoanalyse en kansen

Bijlage 2 Begrippenlijst

Bijlage 3 Risicoanalyse

Bijlage 4 Uitleg risiconiveau en kwadranten


1

De negatieve effecten zijn gelijkluidend aan de in de “Gids programmatisch handhaven voor gemeenten, waterschappen en provincies, enkele

van de effectcategorieën hebben een andere benaming hebben gekregen.

 

2

De gemeente houdt rekening met de Natuurbeschermingswet bij de vaststelling van bestemmingsplannen, aanleg van wegen en allerlei

andere zaken. Het toezicht op de flora en faunawet ligt bij het Ministerie van economische zaken, landbouw en innovatie. Het toezicht op de

Natuurbeschermingswet als er sprake is van een Wabo vergunning ligt bij gemeente. Deze toezichttaak valt onder de hoofdactiviteit gebruik van

bouwwerken en percelen in strijd met planologische regels

In dit deel is nog geen rekening gehouden met de ontwikkelingen van het wetsvoorstel Natuur.