Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Damoclesbeleid 2013 |
Citeertitel | Beleidsregel Damoclesbeleid 2013 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Drugs |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2017 | 01-01-2019 | wijz. toelichting art 3 en 4 | 30-01-2017 | Onbekend. | |
25-03-2016 | 03-02-2017 | art. 1, lid 3; art. 3, lid 2; art. 5; Toelicht. art. 3 en 4 | 21-03-2016 | Onbekend. | |
18-07-2013 | 25-03-2016 | . | 02-07-2013 Huis aan huis d.d. 17 juli 2013 | Gemeentebladnr. 254 |
gelet op artikel 13b, eerste lid van de Opiumwet,
in overeenstemming met de in het lokale driehoeksoverleg en het districtelijk veiligheidsoverleg overeengekomen afspraken ten aanzien van het coffeeshopbeleid en de aanpak van drugshandel in woningen en lokalen en de daarbij behorende erven,
vast te stellen de volgende beleidsregels voor het toepassen van artikel 13b, eerste lid van de Opiumwet, onder de naam
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Handel in drugs: het verkopen, afleveren of verstrekken van harddrugs of softdrugs, dan wel het daartoe aanwezig zijn daarvan, met uitzondering van het kweken van hennep als bedoeld in artikel 1 van de Beleidsregel Handhaving illegale hennepteelt gemeente Enschede; onder verkoop wordt tevens verstaan het sluiten van een mondelinge overeenkomst tot koop en verkoop van drugs, waarbij de aflevering van de drugs elders plaatsvindt;
Indien in een woning, een lokaal of een daarbij behorend erf handel in drugs plaatsvindt, dan maakt de burgemeester gebruik van de bevoegdheid genoemd in artikel 13b, eerste lid van de Opiumwet, tenzij die handel – met inachtneming van de in deze beleidsregels aangegeven voorschriften en beperkingen (hierna: gedoogregels) – plaatsvindt in een coffeeshop.
Met betrekking tot de omschrijving van het “verkopen, afleveren, verstrekken dan wel daartoe aanwezig hebben” van harddrugs en softdrugs, wordt aansluiting gezocht bij het gestelde daartoe in de Aanwijzing Opiumwet. Concreet betekent dit dat er sprake is van een overtreding in de zin van dit beleid bij een aangetroffen hoeveelheid zoals die in de Aanwijzing Opiumwet is vastgelegd. De aanwijzing Opiumwet is als bijlage bij dit beleid gevoegd.
Artikel 3 reacties op drugshandel in woningen
De burgemeester reageert op de hierna vermelde wijze op handel in drugs in woningen:
Bij een eerste overtreding van de Opiumwet wordt de woning gesloten voor een periode van 3 maanden, tenzij de eigenaar/ verhuurder niet zelf als overtreder kan worden aangemerkt én hij op korte termijn maatregelen neemt die vergelijkbaar leiden tot herstel van de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat.
Hoofdstuk 3 LOKALEN NIET ZIJNDE COFFEESHOPS
Artikel 4 reacties op drugshandel in lokalen niet zijnde coffeeshops
De burgemeester reageert op de hierna vermelde wijze op handel in drugs in lokalen die geen coffeeshop zijn:
Indien dat geschiedt in combinatie met een feit dat voor coffeeshops een overtreding van een of meer gedoogregels betekent, indien het feit betreft:
De betekenis van genoemde feiten komt overeen met hetgeen in artikel 7, vierde lid is vermeld.De betekenis van genoemde feiten komt overeen met hetgeen in artikel 7, vierde lid is vermeld.
Met nadruk wordt erop gewezen dat een sluiting voor een periode van ten minste een maand, op grond van artikel 5, eerste lid van het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank- en Horecawet 1999, leidt tot intrekking van de horecavergunning op grond van de Drank- en Horecawet dan wel van de gemeentelijke Drank- en Horecaverordening. Leidinggevenden (ondernemers, bedrijfsleiders, beheerders) van het betreffende horecabedrijf zijn dan gedurende de eerstvolgende 5 jaar niet meer gerechtigd op te treden als leidinggevende in een horecabedrijf.
Artikel 6 vestigingscriteria voor coffeeshops
Onverminderd het bepaalde in artikel 5, vierde tot en met zesde lid, wordt een andere combinatie van coffeeshop en vergunninghouder dan bedoeld in het tweede lid van artikel 5 slechts op de coffeeshoplijst vermeld:
indien de coffeeshop voldoet aan de volgende vestigingscriteria:
Buiten de binnenstad alleen langs doorgaande wegen binnen de bebouwde kom (maximum-snelheid 50 km/uur), en in de binnenstad aan de randen van “Het Ei” en de directe omgeving, maar niet in het deel waar op grond van de nota Ontwikkelingskader Horeca 2005-2015 expliciet nachthoreca wordt beoogd; loopafstand tussen coffeeshops onderling;
Wanneer op de coffeeshoplijst onherroepelijk minder dan 9 coffeeshops zijn vermeld, dan wordt dit openbaar bekend gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze. Vervolgens kan een ieder die meent aan alle criteria te voldoen, de burgemeester binnen drie maanden schriftelijk verzoeken te gedogen dat softdrugshandel plaatsvindt in de inrichting waarvoor hem een (alcoholvrije) horecavergunning is verleend, met inachtneming van de voor die handel in softdrugs geldende criteria. Er wordt géén wachtlijst aangehouden van gegadigden voor vestiging van een coffeeshop.
Artikel 8 reacties op overtreding van de gedoogregels voor coffeeshops
Indien binnen 5 jaar na de eerste overtreding van de in artikel 7 genoemde gedoogregels, met uitzondering van de onder g en h genoemde ingezetenencriteria, in dezelfde coffeeshop wederom een
overtreding van deze gedoogregels plaatsvindt, heeft dat tot gevolg dat de verkoop van softdrugs in de coffeeshop niet meer wordt gedoogd en de horecavergunning wordt ingetrokken. De vermelding van de betreffende coffeeshop zal op de coffeeshoplijst worden doorgehaald.
Artikel 9 afwijkingsbevoegdheid en hardheidsclausule
De burgemeester kan gemotiveerd afwijken van zijn Damoclesbeleid.
Op 1 november 2007 is het gewijzigde artikel 13b Opiumwet in werking getreden waarbij de burgemeester bevoegd is bestuursrechtelijk op te treden indien in woningen of lokalen dan wel in of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is. Het toepassingbereik van dit artikel is daarmee uitgebreid tot ook de niet voor het publiek toegankelijke lokalen en woningen (voorheen slechts op voor publiek toegankelijke lokalen). Op welke wijze en wanneer de burgemeester zijn discretionaire bevoegdheid op grond van artikel 13b Opiumwet zal inzetten is vastgelegd in het Damoclesbeleid. Voor coffeeshops gelden specifieke gedoogregels die tevens integraal zijn opgenomen in het Damoclesbeleid.
Bij de definities is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de wettekst van artikel 13b Opiumwet.
Bij de beoordeling of sprake is van een overtreding van de Opiumwet wordt aansluitging gezocht bij hetgeen uit jurisprudentie blijkt en de gedoogcriteria die in de Aanwijzing Opiumwet van het Openbaar Ministerie zijn vastgelegd.
In de bijlage is een specificatie opgenomen wat er bedoeld wordt met handelshoeveelheid drugs (alles onder deze hoeveelheden wordt aangemerkt als zijnde een gebruikershoeveelheid). Die hoeveelheden zijn overgenomen uit de Aanwijzing Opiumwet daaronder wordt het volgende verstaan:
- harddrugs: meer dan 0,5 gram. Hierbij wordt het volgende onderscheid gemaakt:
- hennepplanten: meer dan 5 planten
Artikel 4 reacties op drugshandel in lokalen
In dit artikel wordt verwezen naar de AHOJG-gedoogcriteria voor coffeeshops. Indien een overtreding in een lokaal tevens een overtreding betekent van de genoemde gedoogcriteria voor een coffeeshop, dan zal de burgemeester hiertegen optreden zoals onder artikel 4 lid 2 onder b is aangeven. Dit betekent een langere sluitingsperiode.
Artikel 5 afwijkingsbevoegdheid
De bevoegdheid van de burgemeester om bij geconstateerde drugshandel in woningen en lokalen en of de daarbij behorende erven bestuursrechtelijk op te treden betreft een discretionaire bevoegdheid. De burgemeester moet niet, maar kan optreden. Op welke wijze en wanneer de burgemeester zijn bevoegdheid zal inzetten is vastgelegd in het Damoclesbeleid waarbij inherent aan deze bevoegdheid is verbonden de mogelijkheid om in een concreet geval te kunnen afwijken van het vastgestelde beleid.
Het overgaan tot feitelijke sluiting betekent dat een woning of lokaal voor één ieder ontoegankelijk wordt gemaakt.
HANDHAVING GEDOOGCRITERIA COFFEESHOPS