Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel schuldhulpverlening Den Helder |
Citeertitel | Beleidsregel schuldhulpverlening Den Helder |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De regeling vervangt de Beleidsregel B 094a schuldhulpverlening gemeente Den Helder, zoals vastgesteld op 1 juli 2008.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2012 | 01-07-2012 | nieuwe regeling | 04-12-2012 Stadsnieuws 2012, 51 | b12.00817 |
Met ingang van 1 juli 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) van kracht. Als gevolg van deze wet hebben gemeenten een wettelijke zorgplicht op het terrein van integrale schuldhulpverlening. In het door de gemeenteraad op 17 september 2012 vastgestelde Beleidsplan gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015 wordt richting gegeven aan de integrale schuldhulpverlening aan de inwoners van Den Helder. Dat wil zeggen dat er in het aanbod van schuldhulpverlening niet alleen aandacht is voor de financiële problematiek, maar ook voor eventuele -daarmee samenhangende- onderliggende problematiek.
De schuldhulpverlening wordt uitgevoerd door Bureau Schuldhulpverlening van de afdeling Publiekszaken. De gemeente voert de regie en een aantal taken is aan verschillende ketenpartners opgedragen.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2 Doelgroep schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Den Helder van 18 jaar en ouder, met uitzondering van zelfstandige ondernemers,kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.
Het college besluit tot beëindiging en/of intrekking van de schuldhulpverlening als:
Artikel 9 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Het college kan in individuele situaties ten gunste van de verzoeker afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel, indien toepassing hiervan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
De gemeenteraad van Den Helder heeft de nota gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015 op 17 september 2012 vastgesteld. In dit beleidsplan is de visie van de gemeente neergelegd op het terrein van schuldhulpverlening. Onderhavige beleidsregel is gebaseerd op het beleidsplan en betreft regels met betrekking tot toelating en recidive en het stellen van voorwaarden. Achterliggende gedachte is dat Den Helder behoefte aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden. De gemeente weet op haar beurt welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of het lopende schuldhulpverleningstraject kan beëindigen.
Daarnaast creëert de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) voor een aantal aspecten binnen de schuldhulpverlening ook een bestuursrechtelijke basis. Die bestuursrechtelijke basis zorgt ervoor dat per 1 juli 2012 de verschillende onderdelen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) ook –onder voorwaarden- voor de schuldhulpverlening gelden. Met de komst van de Wgs is een beslissing van het college tot het doen van een aanbod of tot het weigeren van schuldhulpverlening een besluit in de zin van de Awb.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wgs.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Conform de visie staat schuldhulpverlening in beginsel open voor alle inwoners van Den Helder van 18 jaar en ouder. Slechts zelfstandige ondernemers kunnen geen aanspraak maken op de reguliere schuldhulpverlening. Indien een zelfstandige ondernemer zich meldt voor gemeentelijke schuldhulpverlening dan kan deze persoon worden doorverwezen naar een specialistisch bureau.
Artikel 3 Procedure aanvraag schuldhulpverlening
In dit artikel staat het onderscheid tussen verzoek en aanvraag omschreven. Dit is van belang bij de afhandelingstermijn van de Awb. Een verzoek om schuldhulpverlening begint met een pré-intake. Deze pré-intake leidt tot een adviesgesprek, een crisisinterventie of direct tot een aanvraag schuldhulpverlening, ook wel de intake. Ook na een adviesgesprek of crisisinterventie kan nog een intake plaats vinden indien de omstandigheden van verzoeker daartoe aanleiding geven. De vaststelling van de hulpvraag vindt plaats tijdens de pré-intake. De periode tussen de datum van melding van verzoeker om schuldhulpverlening en de intake mag op grond van de wet maximaal 4 weken duren en in crisissituaties maximaal 3 dagen.
Artikel 4 Aanbod schuldhulpverlening
Het college verleent schuldhulpverlening indien het college dit noodzakelijk acht. Het uitgangspunt eigen verantwoordelijkheid staat hierbij centraal. Schuldhulpverlening kan achterwege blijven indien de burger in staat moet worden geacht zijn schuldproblematiek zelfstandig op te lossen. Het aanbod is en blijft maatwerk en sluit aan op de visie en uitgangspunten zoals opgenomen in het beleidsplan gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015. Bij het samenstellen van het klantprofiel wordt beoordeeld of de klant wordt geholpen door de gemeente of wordt doorverwezen naar een derde of ketenpartner. Dit is afhankelijk van de regelbaarheid van de schuldenaar en zijn schuldenpakket.
De inzet van producten kan per situatie verschillen. Dit wordt in een beschikking gemotiveerd.
De mate waarin de gemeente één of meerdere producten schuldhulpverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk waaronder:
Dit is geen limitatieve opsomming. Beoordeling vindt gemotiveerd plaats door het college.
Om een aanbod voor een schuldregeling te krijgen, moet er sprake zijn van een problematische schuldensituatie. Er is sprake van een problematische schuld als een huishouden meer aan afbetalingen/leningen moet aflossen dan de aflossingscapaciteit die bij het schuldregelen wordt gehanteerd en als met die aflossingscapaciteit in 36 maanden minder dan de totale schuld kan worden afgelost.
Het aanbod schuldhulpverlening wordt afgestemd op de persoonlijke en financiële situatie van de belanghebbende. In sommige gevallen kan het college niet of nauwelijks iets betekenen voor een aanvrager.
De gemeente Den Helder en de aangesloten organisaties conformeren zich aan de richtlijnen van de NVVK, de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. Het gaat hierbij om evenredige belangenbehartiging bij schuldbemiddeling en het doorlopen van het gehele proces schuldregeling.
In aansluiting op het artikel 6 “Inlichtingenplicht” en artikel 7 “Medewerkingsplicht” van de wet wordt met dit artikel de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de hulpvragers zelf om tijdig de benodigde informatie te geven en medewerking te verlenen. Dit geldt zowel in de fase van de aanvraag als gedurende de looptijd van een traject alsmede de nazorgfase.
Naast de uit de wet voortvloeiende verplichtingen is in dit lid nog een aantal algemene verplichtingen verwoord, welke onder andere hun basis vinden in de overeenkomsten en de algemene voorwaarden. Dit is geen limitatieve opsomming.
Gedurende het proces waarbij de hulpvraag wordt vastgesteld en een inventarisatie van de mogelijkheden van dienstverlening plaatsvindt, is het noodzakelijk dat de belanghebbende een aantal voorwaarden en verplichtingen nakomt. Deze worden in een beschikking bevestigd. Afspraken niet zijnde voorwaarden en verplichtingen kunnen ook mondeling of telefonisch worden gedaan.
De wijze van schuldhulpverlening wordt in een plan van aanpak weergegeven. Belanghebbende wordt verplicht mee te werken aan budgetbeheer en indien nodig aan begeleiding door flankerende hulpverlening bij de aanpak van de oorzaak van de schulden.
Schuldhulpverlening is maatwerk en om te komen tot het beoogde eindresultaat is de inzet van middelen en instrumenten per persoon verschillend. Naast de algemene uit de wet en voorgaand lid voortvloeiende verplichtingen kan het ook aan de orde zijn dat er nog extra verplichtingen opgelegd moeten worden om het eindresultaat van een zo bestendig mogelijke, schuldenvrije situatie te bereiken.
Artikel 6 Weigeren schuldhulpverlening
Verzoeker wordt schuldhulpverlening geweigerd als hij/zij niet tot de doelgroep behoort, het college van oordeel is dat schuldhulpverlening niet noodzakelijk is, of niet voldaan wordt aan de algemene voorwaarden. Ook indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 5, kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren. Verzoeker wordt eerst een hersteltermijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.
Informatie, advies en/of een doorverwijzing staat open voor iedere verzoeker.
Een eerder traject/contact schuldhulpverlening is een factor die meegewogen wordt in de beoordeling van de hernieuwde toelating tot de schuldhulpverlening. In de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) is een soortgelijk toetsingscriterium opgenomen. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een nadrukkelijke grens (jaar) gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen.
Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de verleende schuldhulpverlening en/of de contracten daaromtrent vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregel ook mee.
In dit artikel wordt duidelijk aangegeven in welke gevallen de schuldhulpverlening wordt beëindigd.
Ad a. De gemeente Den Helder voert de schuldhulpverlening uit voor haar inwoners. Indien een klant verhuist naar een andere gemeente, wordt de schuldhulpverlening beëindigd.
Ad f. Schuldhulpverlening is individueel maatwerk. In een plan van aanpak worden de activiteiten beschreven die nodig zijn om de problemen op te lossen. Er wordt toegewerkt naar bepaalde (traject)doelen, bijvoorbeeld een schuldenvrije situatie op enig moment en het zelfstandig kunnen omgaan met geld. Op het moment dat deze doelen zijn bereikt is schuldhulpverlening niet meer noodzakelijk en kan het worden beëindigd.
Ad g. In een schuldhulpverleningstraject zal een klant altijd mee moeten werken aan de oplossing van zijn schuldsituatie. Zijn beschikbare aflossingscapaciteit zal hij moeten aanwenden om zijn schulden af te lossen, geheel dan wel gedeeltelijk, in ieder geval conform de regeling.
Ad h. Het toekenningsbesluit schuldhulpverlening wordt ingetrokken indien achteraf blijkt dat de verzoeker bij zijn aanvraag onjuiste informatie heeft overgelegd en als dit bij de aanvraag bekend zou zijn geweest er een ander besluit zou zijn genomen.
Ad i. Agressie jegens medewerkers wordt niet getolereerd. Wanneer een klant zich misdraagt, gedrag vertoont dat in het normale menselijke verkeer onacceptabel is, in welke vorm dan ook, wordt de schuldhulpverlening beëindigd. Er is sprake van misdraging zoals omschreven in de definitie in het Veiligheidsprotocol van de gemeente Den Helder.
Nazorg is een onderdeel van het schuldhulpverleningstraject en start na afronding van de schuldregeling. Het is gericht op het voorkomen van terugval in oude gewoonten, die leidden tot het ontstaan van een (problematische) schuldensituatie, en draagt bij aan een bestendige financiële toekomst.
De klant wordt zowel voorafgaand aan het nazorgtraject als tijdens dit traject aangespoord om zelf een actieve houding aan te nemen. De vorm, waarin de gemeente nazorg biedt, is gebaseerd op een analyse van het daaraan voorafgaande traject, de onderliggende problematiek, de inmiddels bereikte resultaten en de prognose voor de toekomst. Nazorg duurt maximaal 6 maanden of zoveel korter naar het oordeel van het college.
Net als de voorgaande fases is ook de fase nazorg maatwerk en zal de inzet van middelen en instrumenten per persoon verschillend zijn. Zo kunnen klanten in de gelegenheid worden gesteld het schuldhulpverleningstraject langer (tijdsduur in overleg met de klant maar met een maximum van 6 maanden) te doorlopen en zo een buffer op te bouwen.
Artikel 9 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Er kunnen zeer bijzondere gevallen zijn om juist van deze beleidsregel af te wijken. Met dit artikel geeft het college zichzelf de ruimte om in zulke gevallen af te wijken van deze beleidsregel.