Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels sandwichborden |
Citeertitel | Nadere regels sandwichborden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Sandwichborden |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2017 | Wijziging artikel 2 en toelichting | 07-03-2017 | 17.3198 | ||
01-08-2016 | 05-04-2017 | art. 2 en 6a. | 19-07-2016 | 16.2899 | |
08-08-2013 | 01-08-2016 | nieuwe regeling | 16-07-2013 Wegwijs, 07-08-2013 | 13/4120 |
gelet op artikel 2:10A juncto artikel 2:10C van de Algemene plaatselijke verordening zoals vastgesteld op 9 december 2010;
overwegende dat ter vermindering van administratieve lasten voor burgers en bedrijven volstaan kan worden met algemene regels,
overwegende dat het wenselijk is voorwaarden te verbinden aan het plaatsen van sandwichborden in het belang van de bruikbaarheid en het veilig gebruik van de openbare plaats alsmede in het belang van de openbare orde en veiligheid,
Het verbod zoals bedoeld in artikel 2:10A Apv geldt niet voor sandwichborden die voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 4 Verwijdering op aanzegging
Een sandwichbord moet op de eerste aanzegging worden verwijderd, indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van werken van openbaar nut, in het belang van de openbare orde of veiligheid.
Vastgesteld op 16 juli 2013
burgemeester en wethouders
drs. J.W.M. van der Knaap mr. J.Th.C.M. Verheijen
secretaris burgemeester
Sandwichborden zijn voor een organisator een eenvoudige en goedkope manier om bekendheid te geven aan een activiteit. Bewoners en bezoekers van de gemeente worden geattendeerd op komende activiteiten. Het geeft ook het idee dat Wijchen een levendige gemeenschap is, waar ‘iets te doen is’. Sandwichborden langs wegen kunnen echter leiden tot een rommelig straatbeeld en de verkeersveiligheid in gevaar brengen.
Het is verboden om de openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan. Dit is opgenomen in artikel 2:10A van de Apv. De openbare plaats is elke voor publiek toegankelijke plaats waaronder begrepen de weg zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet. Ook indien de grond in eigendom van een particulier is, kan een gebied een openbare plaats zijn. Zo is ook de Marktpromenade een openbare plaats. In de Wegenverkeerswet wordt onder ‘wegen’ verstaan: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.
Het verbod geldt niet indien een vergunning is verleend. Deze vergunning kan worden geweigerd:
Deze weigeringsgronden zijn genoemd in artikel 2:10A en 1:8 Apv.
In artikel 2:10C Apv is bepaald dat het college voor bepaalde voorwerpen nadere regels kan stellen. Als een voorwerp onder de reikwijdte van deze nadere regels valt, geldt het verbod uit artikel 2:10A Apv niet en is dus ook een vergunningplicht niet aan de orde.
Deze nadere regels geven algemene voorwaarden voor sandwichborden. Indien aan deze voorwaarden wordt voldaan, is plaatsing van sandwichborden toegestaan zonder dat hiervoor vergunning hoeft te worden aangevraagd.
Voor zover in deze nadere regels wordt afgeweken van de Nota reclamebeleid Gemeente Wijchen of het Lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen 2011, gaan deze nadere regels voor.
1.3 Relatie met regels voor handelsreclame
Op grond van artikel 4:15 lid 1 Apv is het verboden handelsreclame te maken waardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht of ernstige hinder ontstaat voor de omgeving, of handelsreclame te maken die niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand.
Sandwichborden die voldoen aan deze Nadere regels voldoen ook aan deze bepaling.
Het merendeel van de vergunningen wordt verleend voor het eenmalig plaatsen van sandwichborden. Deze nadere regels zijn grotendeels gelijk aan de voorschriften bij verleende vergunningen. Belangrijkste nieuwe voorwaarde is de minimale afstand van 30 meter tot een splitsing, kruising of rotonde.
Er zijn slechts 3 vergunningen voor onbepaalde tijd afgegeven. De vergunninghouders zullen geïnformeerd worden over de gewijzigde regelgeving en de vergunningen zullen, met inachtneming van een redelijke overgangstermijn, ingetrokken worden.
Er is een aantal vergunningen voor 3 jaar afgegeven. Deze vergunningen worden niet ingetrokken omdat ze een geldigheidsduur hebben van nog maximaal 3 jaar en omdat deze nadere regels grotendeels gelijk zijn aan de voorschriften bij de verleende vergunningen.
2. Artikelsgewijze toelichting
Een sandwichbord is een tijdelijk aankondigingsbord met een opschrift of aankondiging. Het kan bijvoorbeeld gaan om de aankondiging van een evenement, collecte of open dag van een school. Maar ook handelsreclame is toegestaan. De meest voorkomende verschijningsvorm is 2 posters op A0-formaat die met een houten/metalen constructie aan weerszijden van een lantaarnpaal of paal van een verkeersbord bevestigd worden. Afwijkende formaten komen voor. Soms worden borden in een driehoeksvorm geplaatst. Onder sandwichborden worden ook deze driehoeksborden verstaan.
Onder een sandwichbord wordt in ieder geval niet verstaan: een spandoek, permanente reclames aan lichtmasten, reclame op abri’s (bushaltes) en uitstallingen.
De overige begrippen spreken voor zich.
Voor sandwichborden die voldoen aan de genoemde voorwaarden is geen vergunning vereist. Sandwichborden die niet aan de voorwaarden uit artikel 3 voldoen, zijn op grond van deze regeling niet vrijgesteld van het verbod opgenomen in artikel 2:10A lid 1 Apv. Voor dergelijke sandwichborden kan een vergunning worden aangevraagd op grond van dit artikel. Met de bevoegdheid om vergunning te verlenen voor afwijkende situaties zal terughoudend omgegaan worden. Uitgangspunt is dat sandwichborden die niet passen binnen deze nadere regels, niet zijn toegestaan.
De eerste voorwaarde is in 2016 gewijzigd. Voorheen moest het onderwerp van een sandwichbord een activiteit in Wijchen zijn. Het begrip 'activiteit' is ruim; hieronder vallen bijvoorbeeld evenementen, verkiezingen en open dagen, maar ook reclame-acties van bedrijven of horeca.
Met name die laatste categorie heeft tot ongewenste effecten geleid. Er zijn ondernemingen die sandwichborden gebruiken om vrijwel doorlopend acties aan te prijzen. Dat is niet de bedoeling. Wij willen als gemeente niet dat onze bermen als goedkoop alternatief voor reclamefolders of advertenties gebruikt worden. Daarom hebben we er voor gekozen alleen nog sandwichborden toe te staan voor evenementen, sportactiviteiten en collectes en dergelijke.
In de Apv wordt een evenement gedefinieerd als elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:
markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van deze verordening;
kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;
het in een inricthing in de zin van de Drank- en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;
betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;
De sportactiviteiten zijn specifiek genoemd in de nadere regels, naast de evenementen. Voor sportactiviteiten zijn sandwichborden dus wel toegestaan.
Er is een kleine categorie activiteiten die niet onder de definitie van ‘evenement’ valt (bijvoorbeeld omdat het onder de normale activiteiten van een inrichting valt) maar waarvoor we wel sandwichborden willen toestaan. Deze activiteiten zijn onder sub d en e apart benoemd. Bij sub d gaat het bijvoorbeeld om een tentoonstelling in een museum, een voorstelling in ’t Mozaïek. Bij sub e gaat het bijvoorbeeld om een kledingbeurs in Zaal Verploegen, een rommelmarkt in een dorpshuis, of een gezondheidsbeurs in ’t Mozaïek.
Voor alle in lid 1 genoemde activiteiten geldt dat deze moet plaatsvinden in de gemeente Wijchen.
Het maximum aantal sandwichborden per activiteit is gesteld op 15. Dit aantal is overeenkomstig het aantal dat gebruikelijk werd vergund. Doordat het plaatsen van sandwichborden met deze nadere regels ook mogelijk wordt voor commerciële activiteiten, is een toename van het aantal sandwichborden te verwachten. Door tevens het aantal locaties voor plaatsing uit te breiden, kan deze toename worden opgevangen.
De sandwichborden mogen alleen worden geplaatst langs de in de bijlage ‘Wijchense wegen’ genoemde gemeentelijke hoofdwegen. Het betreft de grotere ontsluitingswegen. Er is door de afdeling Openbare werken beoordeeld of wegen voldoende ruimte bieden om, zonder gevaar voor de verkeersveiligheid, sandwichborden te plaatsen.
Sandwichborden mogen maximaal 14 dagen worden geplaatst én moeten uiterlijk de dag na afloop van de activiteit worden verwijderd. Dit zijn cumulatieve eisen, dus indien de sandwichborden bijvoorbeeld pas 5 dagen voor de activiteit worden geplaatst, dan moeten ze ook de dag na afloop worden verwijderd. De sandwichborden mogen dan niet blijven staan tot de periode van 14 dagen afgelopen is. Er is een afweging gemaakt tussen enerzijds het belang van de organisator om zo lang mogelijk een aankondiging te doen en anderzijds het voorkomen van overvolle bermen.
Om schade aan bomen en beplanting te voorkomen mogen sanwichborden alleen aan lichtmasten en palen van verkeersborden worden bevestigd. Plaatsing aan bomen of struiken is dus niet toegestaan. Ook moet de organisator zorgen voor een deugdelijke bevestiging.
Dit betekent dat de borden zodanig bevestigd moeten worden dat deze gedurende de plaatsingsperiode niet los raken, ook niet bij onstuimige weersomstandigheden zoals storm. Indien een bord gedurende de plaatsingsperiode toch los raakt, dan dient de organisator ervoor te zorgen dat het bord wordt verwijderd of herbevestigd (dit blijkt uit de zinsnede ‘en vastgemaakt te blijven’ in lid 7).
Nieuw zijn de voorwaarden met betrekking tot de minimale afstand tot splitsing, kruising, rotonde (30 meter) of uitweg (10 meter). Voorheen werd alleen in zijn algemeenheid geëist dat geen gevaar voor de verkeersveiligheid mocht ontstaan. Dit is een behoorlijk algemeen criterium. Ter verduidelijking is dit geconcretiseerd. Langs de genoemde wegen blijft nog voldoende ruimte beschikbaar. Daarom vormen deze extra voorwaarden geen onevenredige eis.
Bij een splitsing, kruising of rotonde komt het verkeer op snelheid aanrijden, waarbij het niet wenselijk is als er binnen 30 meter objecten staan die het zicht kunnen belemmeren. De stopafstand bij 50 km/h is bij droog weer 27,5 meter, bij nat weer 33,75 meter. Daarbij geldt dat de weggebruiker bij regenachtig weer rekening moet houden met deze langere stopafstand, waardoor 30 meter vrij zicht voldoende veilig is voor alle verkeersdeelnemers. Hierbij geldt dat die 30 meter gemeten moet worden vanaf de eerste verkeersstroom die het aankomende verkeer kruist. Bij een rotonde gaat het dus om minimaal 30 meter vanaf het fietspad, dan wel de voetgangersoversteekplaats.
Bij uitwegen dienen sandwichborden op een minimale afstand van 10 meter afstand te worden geplaatst. Van uitwegen maken alleen bewoners of bezoekers gebruik. Deze zijn bekend met de situatie van het uitrijden. Bovendien gebeurt dit vanuit stilstand. Daarom is hier een minder grote afstand nodig. Bestuurders kunnen letterlijk bij stilstand voor en achter het sandwichbord langs kijken om de weg te overzien, waarna ze de uitweg veilig kunnen verlaten.
Zie de toelichting bij artikel 3.
Evenementen zijn geregeld in artikel 2:25 van de Apv en het Lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen 2011. Indien een evenementenvergunning vereist is, dan moet deze zijn verleend of aangevraagd om sandwichborden te mogen plaatsen. Voor sommige evenementen is alleen een melding nodig (zie Nadere regels kleine evenementen).
Dan houdt deze voorwaarde in dat tijdig evenementenmelding moet zijn ingediend.
Er is dus uitdrukkelijk de koppeling gelegd tussen toestemming voor het evenement en toestemming voor de sandwichborden ter promotie van dat evenement. Het is niet wenselijk dat sandwichborden worden geplaatst voor ‘illegale’ evenementen. Vergunningverlening gebeurt soms relatief kort voor het evenement, daarom is het voldoende dat een vergunning is aangevraagd.
Een organisator hoeft geen vergunning aan te vragen. Wel moet de plaatsing van de sandwichborden vooraf schriftelijk gemeld worden. Bij de melding moet aangegeven worden ten behoeve van welke activiteit de borden gezet worden, waar ze komen te staan en wanneer. De locatie hoeft niet exact te worden opgegeven. Bijvoorbeeld ‘4 borden aan weerszijden van de Stationslaan tussen het station en de Westerdreef’ is voldoende. Er wordt een meldingsformulier ter beschikking gesteld.
De melding vereenvoudigt de handhaving. Het is bijvoorbeeld gemakkelijker te controleren of er daadwerkelijk maximaal 15 borden zijn geplaatst als per locatie al is aangegeven hoeveel er komen.
Artikel 4 Verwijdering op aanzegging
Deze bepaling ziet op de situatie dat een sandwichbord tijdelijk niet geplaatst kan worden in verband met een tijdelijke omstandigheid. Hierbij kan gedacht worden aan wegwerkzaamheden of het leggen van kabels en leidingen.
Deze bepaling spreekt voor zich.
Deze bepaling spreekt voor zich.
Op 1 augustus 2016 zijn deze nadere regels gewijzigd. Op basis van de nieuwe regeling zijn sandwichborden voor reclame-acties van bedrijven en horeca niet meer toegestaan. Dit is nadeling voor deze ondernemingen.
Daarom is een overgangsregeling gewenst. De investering en voorbereidingstijd voor sandwichborden is minimaal, daarom is een overgangstermijn van 4 maanden voldoende. Zo hebben ondernemingen de tijd om eventuele geplande borden nog te plaatsen en hun marketingstrategie aan te passen aan de nieuwe regeling.