Organisatie | Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoon gegevens gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2010 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoon gegevens gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeentelijke basisadministratie persoongegevens
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2010 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 15-12-2010 Rond de Linde, 23-12-2010 | Onbekend |
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2010
De raad van de gemeente Nuenen c.a.;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 16 november 2010;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2010
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden authentieke gegevens verstrekt aan de afdelingen opgenomen in bijlage A bij deze verordening. De verwerkingen worden beheerd door het hoofd van de afdeling Publiekszaken. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd wijzigingen aan te brengen in bijlage A.
Artikel 4a categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt
In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de afdeling Sociale Zaken en Welzijn de volgende gegevens systematisch verstrekt:
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan de in bijlage B opgenomen instanties op verzoek gegevens worden verstrekt, voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd wijzigingen aan te brengen in bijlage B.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens het Logisch Ontwerp vastgestelde beveiligingsplan.
Bijlage A behorende bij de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2012
Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Bijlage B behorende bij de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2012
Schema voor schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA
Geactualiseerd door een werkgroep uit de NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten
Collega’s Burgerzaken in het land willen weten waar ze aan toe zijn (wat ze wel en niet mogen of kunnen) wanneer hen schriftelijk het verzoek wordt
gedaan om op papier gegevens uit de GBA te verstrekken. De NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten (I&P) onderhoudt het schema dat de voormalige commissie Persoonsinformatie & Privacy (PIP) heeft gemaakt om een makkelijk toegankelijke handreiking te hebben voor de medewerker
Burgerzaken die tot taak heeft de incidentele GBA-verstrekkingen op papier te verzorgen. Het is vaak een lastige materie waarbij systematisch moet
worden nagegaan wie wat vraagt en waarom en of er vervolgens een basis is om aan die vraag tegemoet te komen.
Voor een deel kan de beoordeling van een verzoek om GBA-gegevens plaatsvinden op basis van de GBA-wetgeving. Maar in een behoorlijk aantal situaties is het gemeentelijk informatiebeleid bepalend voor de vraag of gegevens al dan niet mogen worden verstrekt. Ook het wel of niet heffen van leges kan onderwerp zijn van gemeentelijk beleid.
Het schema voor de schriftelijke verzoeken om papieren gegevensverstrekking geeft geen limitatieve opsomming van alle mogelijke aanvragers en verstrekkingen. Op grond van ervaringen in de alledaagse praktijk menen de werkgroepleden en de commissie I&P dat met dit schema een groot aantal vragen kan worden beantwoord waarmee medewerkers Burgerzaken in hun werk regelmatig te maken krijgen.
Toelichting op de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2010
Vanaf 1 april 2007 is de wet GBA gewijzigd en ging het formele traject in waarin de GBA dé basisregistratie personen is voor de overheid. Vanaf 1 januari 2010 moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Burgers hebben dan recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.
De gemeente heeft inmiddels de GBA als basisregistratie ingevoerd en moet de GBA verordening daaraan aanpassen.
Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden, bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.
Door deze verordening te bewerken conform het gemeentelijke privacybeleid betreffende de GBA als basisregistratie voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stb. 2001, 180) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2000, 302).
Hieronder volgt nog een artikelsgewijze toelichting. De verordening bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er algemene bepalingen (artikel 1 tot en met 3) die gelden voor de GBA. Vervolgens worden de vereisten van de aanpassingswet Wbp uitgewerkt voor de Wet GBA (artikel 4 tot en met 6). Daarin worden alleen zaken geregeld waartoe de Wet GBA verplicht.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt.
Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer
Het hoofd van de afdeling Publiekszaken is belast met de dagelijkse zorg over de GBA. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is. Zo'n regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA. De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van de basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen. Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan. Het derde lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkersconstructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is een machtiging nodig van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de bewerkersovereenkomst.
Artikel 3 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. In de gemeente Nuenen c.a. is voor de verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers een aparte applicatie, een Gegevensmakelaar, tot stand gebracht. Vanuit de gemeentelijke basisadministratie wordt deze database gevuld. Een groot aantal gemeentelijke afdelingen kan hieruit gegevens betrekken die zij nodig hebben voor hun taak. Het betrekken van gegevens uit de basisregistratie geschiedt rechtstreeks, danwel door middel van een speciaal voor elke afdeling ontworpen automatiseringspakket. Deze pakketten zijn zodanig ontworpen dat niet meer gegevens onttrokken kunnen worden aan de basisregistratie dan die waarop de betreffende afdeling recht heeft op grond van haar taak. Het college is bevoegd om hierin wijzigingen aan te brengen.
In artikel 5 tot en met 8 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een 'on line verbinding' kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel 1 en 2 regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren van cluster Bevolking tot de GBA. Onderdeel 3 is alleen nodig als de gemeente gebruikmaakt van een bewerker. Onderdeel 4 regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers. Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in deze verordening. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.1 De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Burgerzaken tot het toepassingssysteem.2
Artikel 6 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V
De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend.
De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid. De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandskoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan de zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeenten aan de vereisten zoals gesteld in de Wet GBA.
Naast deze verplichtingen uit de wet GBA is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn uit andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen onze gemeente opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand en vandaar uit gedistribueerd naar de binnengemeentelijke afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.
Artikel 7 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers worden 'systematisch' gegevens verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Het betreft hier periodieke selecties. Deze verstrekkingen zijn inzichtelijk gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA.3 Voor verstrekkingen op papier is al een voorziening getroffen in de Wet GBA.4
4 Artikel 88, eerste lid, Wet GBA.
Artikel 8 Overige verstrekkingen
In dit artikel worden de verstrekkingen op grond van artikel 100 Wet GBA geregeld. Het college is bevoegd hierin wijzigingen aan te brengen. Dat zijn de verstrekkingen aan 'vrije derden'. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: 'algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden'.5
5 Artikel 100, tweede lid, Wet GBA.
Een goede adequate behandeling van een terugmelding is van groot belang voor de kwaliteit van de GBA. Overeenkomstig artikel 62, vierde lid, van de wet GBA geeft deze verordening onder andere nadere regels omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de GBA en nadere regels omtrent de kennisgeving door de verantwoordelijke aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding.
De gemeente Nuenen c.a. heeft een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA voldoet dit beveiligingsplan in ieder geval aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.6 Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens. Het daarin gestelde is uitgesplitst in de volgende aandachtsgebieden:
Artikel 53 Besluit GBA is van toepassing indien een gemeente gebruik maakt van een bewerker. In dat geval geldt:
Als laatste geldt in het kader van beveiliging nog wat in paragraaf 7.3.5 staat:
-het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.