Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veldhoven

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeldhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bij de verordening behorende tarieventabel is in werking getreden op 1 oktober 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentwet, art. 229 lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Regeling m.b.t. de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201001-01-2011Nieuwe regeling

27-05-2010

Ahrenberger, 02-06-2010

10.058

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

 

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

  • a.

    "dag” : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand" : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met(n-1)e in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit.

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet op de ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5. Tarieven.

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende legestabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid beschouwd.

Artikel 6. Wijze van heffing.

De leges worden geheven bij wege van mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7. termijnen van betaling.

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in

artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving.

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8. kwijtschelding.

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. teruggaaf.

Geheel of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11. Overgangsrecht

  • 1.

    De artikelen en tarieventabel van de “Legesverordening 2010” van 15 december 2009, vervallen met ingang van 1 juli 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan en waarop de wettelijke voorschriften nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 12, derde lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    De "Legesverordening 2010" van 15 december 2009, nr. 09.176, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2010.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2010.

  • 4.

    In afwijking van het derde lid, treedt de bij deze verordening gehele tarieventabel pas in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) in werking treedt en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt, is daarmee tevens de datum van ingang van de heffing voor de gehele tarieventabel.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

     

 

 

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2010”

TITEL 1

Hoofdstuk 1 – Algemene dienstverlening.

  • 1.1

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

1.1.1

van een aanvraag voor de afgifte van:

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor

zover daarvoor elders of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen, per pagina

 

€0,15

1.1.2

een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een

tarief is opgenomen

 

€19,80

1.1.3

stukken of uittreksels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden gemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

€3,20

1.1.4

een afdruk van een tekening, kaart en dergelijke met een oppervlakkte van:

 

 

-

Formaat A4 of kleiner

€2,15

-

Formaat groter dan A4 doch kleiner dan formaat A2

€4,95

-

Formaat A2 of groter doch kleiner dan formaat A0

€7,55

-

Formaat A0 of groter

€11,50

De in deze tarieventabel opgenomen bedragen onder € 5,25 worden met

€ 1,55 verhoogd, indien de gevraagde stukken en/of vergunningen moeten worden toegestuurd.

Hoofdstuk 2 - Bestuursstukken.

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.2.1

een exemplaar van een gemeentebegroting

€56,30

 

een exemplaar van een gemeenteberekening

€56,30

2.2.2

een exemplaar van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€0,15

2.2.3

Ter zake van het afsluiten van een abonnement voor het kalenderjaar:

 

2.2.3.1

op de agenda met bijlagen van de raadsvergaderingen voor personen en/of instellingen:

 

-

indien afgehaald

€25,30

-

indien bezorgd binnen de gemeente en door de gemeente

€47,40

2.3

Het tarief bedraagt:

 

2.3.1

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€0,15

Hoofdstuk 3 - Burgerlijke stand.

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten ervan:

 

-

op werkdagen

€244,30

-

op zaterdag

€434,90

3.1.1

Het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje (inclusief uittreksel €10,80) bedraagt voor:

 

a.

de gewone uitvoering (getypt)

€16,10

b.

de luxe uitvoering (gekalligrafeerd)

€28,95

c.

indien het boekje onder a. of b. wordt geleverd in een lederen omslag wordt het tarief verhoogd met

€15,45

3.1.2

van het fungeren van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk

€18,15

3.1.3

voor het kalligrafisch bijschrijven van kinderen in een trouwboekje per kind

€7,00

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het gedurende een jaar verstrekken van een lijst waarop zij vermeld:

 

3.2.1

alle geboorten, toezending per dag

€480, 50

-

alle geboorten, toezending per week

€204,60

-

alle geboorten, toezending per maand

€189,85

3.2.2

alle overledenen, toezending per dag

€111,80

-

alle overledenen, toezending per week

€45,20

-

alle overledenen, toezending per maand

€39,25

3.2.3

Huwelijksaangiften of afkondigingen:

 

-

toezendig per week

€91,40

-

toezending per maand

€251,25

 

Indien geen overzicht wordt verlangd van alle personen, maar van een lager aantal, vind geen correctie van de tarieven plaats.

 

3.3

Het tarief ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de burgelijke stand, voor elk daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan bedraagt

€6,25

3.4

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van één inlichting bedraagt:

 

-

indien deze mondeling wordt verstrekt

€4,75

-

indien deze wordt toegezonden

€5,55

3.5

Het tarief voor het voor belanghebbenden aanvragen van akten uit de burgerlijke stand in de andere gemeenten bedraagt per aangevraagde akte (exclusief kosten uittreksel)

€2,70

3.6

Indien toestemming wordt verleend voor het plaatsen van display-kaarten op het publieksbalie, bedraagt het tarief, per jaar, per display

€104,55

3.7

Conform het legesbesluit akten burgerlijke stand bedragen de leges voor het verstrekken van:

 

a.

een afschrift van een akte van de burgerlijke stand

€11,30

b.

een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

€11,30

c.

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 19a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€20,40

d.

een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€11,30

Hoofdstuk 4 - Inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie (G.B.A.).

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één inlichting verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie moet worden geraadpleegd

 

4.2

Het tarief bedraagt:

 

4.2.1

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één inlichting:

 

-

indien deze mondeling wordt verstrekt

€10,35

-

indien deze wordt toegezonden

€11,05

4.2.2

ter zake van het op geautomatiseerde wijze verzamelen en vastleggen van inlichtingen, op door de verzoeken aangeleverde magnetische banden of schijven:

 

a.

voor 2.500 inlichtingen of minder

€296,40

b.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 5.000 inlichtingen

€11,95

c.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 10.000 inlichtingen

€11,40

d.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan boven de 10.000 inlichtingen

€10,70

4.2.3

indien voor de gevraagde selectie inlichtingen een computerprogramma moet worden vervaardigd, worden de onder 4.2.2. genoemde tarieven verhoogd met

€346,85

 

indien een computer programma moet worden vervaardigd, wordt dit vooraf aan de betrokkene medegedeeld.

 

4.2.4

Kosten voor het postkamertraject, voor het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een

inlichting t.b.v. buitengemeentelijke afnemers (zonder no-

hit-bericht) en bijzondere derden

€2,25

4.2.5

Kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van periodieke gegevens op alternatieve media aan afnemers die volgens autorisatiebesluit deze

bevoegdheid hebben

€22,70

4.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

4.3.1

.

.

.

.

-

.

4.4.1

.

Het verstrekken van inlichtingen ten aanzien van niet met

naam en/of adres aangeduide personen of groepen van

personen, ten behoeve waarvan de Gemeentelijke

Basisadministratie of een gedeelte daarvan dient te worden doorlopen teneinde de verlangde gegevens op te sporen:

voor elk kwartier of gedeelte daarvan, dat aan het verzamelen van deze gegevens moet worden besteed

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de inhoud van een besluit vermeld in het WKPB-register bedraagt:

.

.

.

.

.

.

€6,25

.

€10,35

 

Hoofdstuk 5 – overigen

Vergunningen-archief.

5.11.1

Voor het verstrekken van afschriften, fotokopieën, afdruk

van een tekening en dergelijke uit het vergunningen-archief

worden voor de eerste 20 exemplaren met een oppervlakte

van A3 formaat of kleiner geen leges in rekening gebracht. 

De navolgende exemplaren worden in rekening gebracht overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 1- Algemeen. met een minimum van

€5,05

5.11.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek

tot verkrijging van gegevens ten aanzien van een bestemmingsplan, bodemgesteldheid en dergelijke voor commerciële doeleinden (o.a. makelaars, architecten, bouwbedrijven, rechtsbijstand, advocaten) bedraagt

€33,60

 

In geval van niet digitale verstrekking wordt dit bedrag

verhoogd met het tarief voor het verstrekken van afschriften, fotokopieën, afdruk van een tekening en dergelijke als vermeld in Hoofdstuk 1 - Algemeen.                

Bovenstaande is niet van toepassing als het gaat om een

(digitale) hardcopy als bedoeld in artikel 9.22.2.    

 

Vergunningen nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecomaanbieders.

 

5.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een melding in verband met het verkrijgen van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van  uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2., derde lid van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, meldingen van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

€336,34

5.12.2

Indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief sub 1 per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,62

5.12.3

Indien de onder sub 2 vermelde werkzaamheden worden

verricht in of op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijke terrein, wordt het tarief sub 1 per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,07

 

Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidingslocaties als ookbij nieuwe bestemmingsplannen en gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.   

 

5.12.4

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor telecomaanbieders:

 

a.

kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;

 

b.

tussen 25 meter en 100 meter

€168,17

-

te vermeerderen met variabele kosten per strekkende meter ad

€0,80

c.

groter dan 100 meter

€336,34

5.12.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een melding in verband met het verkrijgen van vergunningen omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel

2.1.5.2. lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening

en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE inclusief de procedure voor beschrijving van aanvraag vergunningen,

realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen,

opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

€336,34

 

Het college van burgemeester en wethouders kan, afhankelijk van het feit of het betreffende nutsbedrijf een overeenkomst is aangegaan met de gemeente inzake de uniforme aanpak, een ander tarief heffen.

 

5.12.6

Indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en

 sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief sub 5 per strekkende meter verhoogd met maximaal

€1,62

 

Het college van burgemeester en wethouders kan, afhankelijk van het feit of het betreffende nutsbedrijf een overeenkomst is aangegaan met de gemeente inzake de uniforme aanpak, een ander tarief heffen

 

5.12.7

Indien de onder sub 6 vermelde werkzaamheden worden verricht in of op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijke terrein, wordt het tarief sub 1 per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,07

 

Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidingslocaties als ook bij nieuwe bestemmingsplannen en gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.

 

5.12.8

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor nutsbedrijven:

 

a.

kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;

 

b.

tussen 25 meter en 100 meter

€168,17

-

te vermeerderen met variabele kosten per strekkende         meter ad

€0,80

c.

groter dan 100 meter

€336,34

 

Regeling kinderopvang.

 

5.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van:

 

5.13.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 vande Wet kinderopvang, per uittreksel

€16,20

5.13.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het

register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang,         per verstrekking

€5,40

 

Hoofdstuk 6 - Gemeentearchief.

 

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen

in de in het gemeentearchief berustende stukken en het vervaardigen van een naslag daarvan (met een maximum  van 5 pagina's) door een ambtenaar

€17,60

 

Hoofdstuk 7 - Kadaster.

 

7.1

Het tarief ter zake van het verrichten van nasporingen in het kadaster:

 

7.1.1

voor kadastrale informatie, per object

€14,80

7.1.2

voor hypothecaire informatie, per object

€14,80

7.1.3

voor informatie uit akten, per akte

€14,80

7.1.4

voor informatie uit een kadastrale kaart, inclusief kopie op formaat A3 of A4, per object

€14,80

Hoofdstuk 8 - Openbaar gebied.

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

 

8.1.2

Een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:16., lid 1 van Apv.

€120,00

8.1.3

Een vergunning als bedoeld in artikel 2:6., lid 1 van de Apv voor het plaatsen van containers, materiaalwagens, loodsen, keten en dergelijke getimmerten

€45,00

8.1.4

Een vergunning als bedoeld in artikel 2:6., lid 1 van de Apv voor het aanbrengen c.q. plaatsen van spandoeken en driehoeksborden

€45,00

8.1.5

Een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordening

€23,15

8.1.6

Een ontheffing als bedoeld in artikel 2:55., lid 3 van de Apv voor carbid schieten

€45,00

8.1.7

Een ontheffing als bedoeld in artikel 4:5., lid 1 van de Apv voor overige geluidshinder

€120,00

8.1.8

Een ontheffing als bedoeld in artikel 5:21., lid 1 van de Apv voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichtingen of voor het stoken van vuur

€45,00

8.1.9

Een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€45,0

Hoofdstuk 9 - Overige stukken.

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

 

9.1.1

Een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) voor de gemeente

€23,15

9.2

De legalisatie van een handtekening

€2,45

9.3.1

Het verstrekken van een nationaal paspoort

€50,90

9.3.2

Het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingenof een reisdocument voor vreemdelingen

€50,90

9.3.3

Het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld onder 9.3. (zakenpaspoort)

€56,90

9.3.4

Het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld. (faciliteitenpaspoort)

€50,90

9.3.5.a.

Het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.3.1. tot en met 9.3.4. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€8,95

9.3.5.b

Het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvings-

sticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.3.1. tot en met 9.3.4.

€20,90

9.3.6

Het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€42,85

9.3.7.

Ingeval een eerder verstrekt reisdocument bij de aanvraag

van een nieuw reisdocument, niet kan worden overlegd,

zullen de ter zake verschuldigde leges worden verhoogd met

€14,70

9.3.8

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.3.1. en 9.3.4.

alsmede in 9.3.6. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€41,00

9.3.9

Het tarief als genoemd in 9.3.8. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.3.1. tot en met 9.3.4. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.3.5.a., slechts  één keer per reisdocument in rekening gebracht. 

 

9.3.10

Het tarief als genoemd in 9.3.5.b. wordt bij een         spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€19,50

9.3.11

Het tarief voor een attestatie de vita bedraagt

€4,75

9.4

Het tarief voor het verstrekken van een medisch paspoort  bedraagt

€2,75

9.5

Afgifte van een "eigen verklaring" (inclusief leges Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen € 22,90)

€24,00

9.5.1

Het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs(inclusief kosten Rijk € 9,50)

€34,75

9.5.2

Ingeval een eerder verstrekt rijbewijs bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs niet kan worden overlegd, zullen de terzake verschuldigde leges worden verhoogd met

€10,35

9.5.2.1

Het tarief als genoemd in het onderdeel 9.5.1. wordt bij  een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€33,50

9.5.3

Een inlichting uit het Centraal Register Rijbewijzen:

 

-

indien deze mondeling wordt verstrekt

€3,60

-

indien deze wordt toegezonden

€4,40

9.6

Een verklaring omtrent het gedrag (inclusief kosten Rijk € 24,80)

€30,05

9.7

Een ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet

€45,00

9.8

Een exemplaar van de bouwverordening/bouwbesluit

€74,40

9.9

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning

ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen bedraagt:

 

a.

voor onbepaalde tijd voor één speelautomaat:

€226,50

b.

voor onbepaalde tijd voor twee speelautomaten

€136,00

-

Per apparaat vermeerderd met

€90,50

9.10

Het tarief voor een aanvraag tot het verstrekken van gemeentegarantie, exclusief particuliere woningbouw, bedraagt

€346,35

9.11

Het tarief voor de afgifte van een hondenpenning wegens verlies van de ter beschikking gestelde penning bedraagt

€6,35

9.12

Het tarief voor de aanvraag tot het verstrekken van een loterijvergunning bedraagt

€45,00

9.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35  van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

9.14.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

9.14.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina 

met een maximum per bericht van

€0,23

€4,50

9.14.1.2

meer dan 100 pagina's

€22,50

9.14.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

€4,50

9.14.2

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€22,50

9.15

Indien op hetzelfde bericht op grond van de onderdelen

9.14.1. en 9.14.2. meerdere vergoedingen kunnen         worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

9.16

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€4,50

9.17

Het tarief bedraagt ter zake van een aanvraag tot:

 

9.17.1

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel

87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€33,05

9.17.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel

7.1. van het Voertuigenreglement (wettelijk vastgesteld bedrag)

€33,05

9.17.3

het jaarlijks verkrijgen van een ontheffing binnen het

gebied dat is aangewezen als een parkeerschijfzone

(blauwe zone) ingericht gebied: voor bewoners woonachtig binnen dit gebied:

 

-

voor één ontheffing per jaar

€15,00

-

voor een tweede ontheffing per jaar

€30,00

9.18.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart:

 

-

aan een individuele burger

€0,00

-

aan een instelling de eerste kaart

€0,00

-

aan een instelling die aanvragen voor de tweede en   volgende gehandicaptenparkeerkaart

€30,80

9.18.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicapten-parkeerkaart

€30,80

9.19.1

Het tarief voor een enkele bevraging (één perceel/stuk

grond) uit het geautomatiseerde bodeminformatiesysteem bedraagt per perceel

€30,40

9.19.2

Het tarief voor een digitale hardcopy (dump) van een ge- deelte of het gehele bodeminformatiesysteem bedraagt

€182,50

TITEL 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 - Begripsomschrijvingen.

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Gebruiksfunctie:

de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel

of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben

en die tezamen een gebruikseenheid vormen, zoals om-

schreven in het Bouwbesluit 2003;

2.1.1.2

Gebruiksoppervlakte:

Gebruiksoppervlakte in vierkante meter (m2) wordt be-

paald zoals omschreven in NEN 2580;

2.1.1.3

vooroverleg:

een vooroverleg volgende uit een verzoek hierom en daar-

mee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/ver-

zoeker

2.1.1.4

behandeladvies:

een behandeladvies is een verzoek en daarmee als zodanig

erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker tot advise-

ring inzake één of meerdere deelaspecten van een voor-

genomen project voordat er sprake is van een aanvraag

tot een (omgevings)vergunning

2.1.1.5

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn

omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krach-

tens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de

Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activi-

teiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk

voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in

dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 – Vooroverleg.

  • 2.2

    Vervallen.

Hoofdstuk 3 – Omgevingsvergunning.

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor

de extra toetsen die in verband met de aanvraag

moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

Heffingsgrondslag

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden meerdere grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

 

a.

Gebruiksoppervlakte (m2) per gebruiksfunctie waar

de aanvraag betrekking op heeft, als omschreven

onder artikel 2.1. van deze titel;

 

b.

vast tarief per product, als omschreven in het van

toepassing zijnde artikel;

 

c.

overige grondslagen, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent word het tarief bepaald op bais van de som van de tarieven per gebruiksfunctie een daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte.

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen,

dakkapel) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande;

 

2.3.1.1.1

Wanneer er sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:

- bijeenkomstfunctie;

- gezondheidsfunctie;

- logiesfunctie;

- onderwijsfunctie;

word het volgende tarief gehanteerd ;

 

-

indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraag-

de kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraag-

de 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is

aan 200m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2 met:

€22,00

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€4110,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2 met:

€20,90

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€10.380,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2 met:

€10,86

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraag

de groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€40.170,00

-

deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf

2000 m2 met:

€18,86

(met een max. van €681.890,65)

2.3.1.1.2

Wanneer er sprak is van een van de volgende gebruiksfunctie:

- celfuntie;

- kantoorfunctie;

- sportfunctie;

- winkelfunctie;

word het volgende tarief gehanteerd:

 

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2 met:

€20,75

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€3.885,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2 met:

€19,71

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€9.789,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2 met:

€18,73

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€37.893,00

-

Deze kosten worden vermeerderd met voor

elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf

2000 m2met:

€17,79

(met een max. van €681.890,65)

2.3.1.1.3

Wanneer er sprake is van één van de volgende gebruiksfunctie:

- woonfunctie;

- industriefunctie (agrarisch);

- overige gebruiksfunctie;

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2 , bedragen de kosten:

€150,00

-

Indien de gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2 met:

€18,00

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2 , bedragen de kosten:

€3.390,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2 met:

€17,10

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten:

€8.520,00€

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2 met:

€16,25

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2, bedragen de kosten:

€32.895,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2 met:

€15,43

(met een max. van €681.890,65)

2.3.1.1.4

Wanneer er sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

- industriefunctie (niet agrarisch);

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200m2, bedragen de kosten:

€150,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2 met:

€5,00

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500m2, bedragen de kosten:

€1.050,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2 met:

€4,75

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000m2, bedragen de kosten:

€2.475,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2 met:

€4,51

-

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000m2 bedragen de kosten:

€9.240,00

-

Deze kosten worden vermeerderd voor elke vierkante meter gebruiksoopervlakte vanaf 2000 m2 met:

€4,29

(met een max. van €681.890,65)

2.3.1.1.5

Wanneer er sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

- bouwwerk geen gebouw zijnde;

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

-

voor gevelwijzigingen bedragen de kosten:

€45,00

-

voor overkappingen bedragen de kosten:

€45,00

-

voor wanden/muren niet constructief bedragen de kosten;

€45,00

-

Overige bouwwerken geen gebouw zijnde die hierboven niet genoemd zijn:

 

-

ongeacht hoogte het grondoppervlakte kleiner dan 2 m2 is:

€45,00

-

indien het grondoppervlakte 2 of meer m2 bedraagt dan wordt het legesbedrag als volgt bepaald:

 

-

het aangevraagde niet hoger dan één meter is;

€45,00

-

vermeerderd per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met:

€2,00

(met een max. van €100,00)

-

het aangevraagde hoger dan één meter is maar niet hoger dan drie meter;

€45,00

-

vermeerderd per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met:

€2,50

(met een max. van €150,00)

-

het aangevraagde hoger dan drie meter is maar niet hoger dan vijf meter;

€100,00

-

vermeerderd per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met:

€5,00

(met een max. van €500,00)

-

het aangevraagde hoger dan vijf meter is maar niet hoger dan tien meter;

€200,00

-

vermeerderd per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met:

€7,50

(met een max. van €750,00)

-

het aangevraagde hoger dan tien meter is;

€500,00

-

vermeerderd per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met:

€10,00

(met een max. van €1.000,00)

-

Alle bouwwerken geen gebouw zijnde niet genoemd zijn in 2.3.1.1.5 geldt het tarief van:

€45,00

2.3.1.2

Extra welstandstoets - vervallen

 

 

Verplicht advies agrarische comissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische comissie nodig is en wordt beoordeeld:

€595,00

2.3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag - vervallen

 

2.3.1.5

Beoordeling aanvullende gegevens -vervallen

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€348,66

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º,

van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse af-

wijking):

€362,82

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º,

van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine

afwijking):

€362,82

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º,

van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwij-

king):

€4000,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt

toegepast (tijdelijke afwijking):

€725,63

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo

wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€725,63

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal be-

lang betreft, de activiteit in strijd is met de regels

die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste

lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwij-

king van provinciale regelgeving):

€725,63

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang

betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn

gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet

ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder

c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van natio-

nale regelgeving):

€725,63

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo

wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€725,63

2.3.4

Vervallen

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid;

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

betrekking heeft op het verkrijgen, wijzigen en/of uit-

breiden van een gebruiksvergunning met betrekking

tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als be-

doeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,

bedraagt het tarief indien:

de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:

 

a.

tot en met maximaal 100 m²

€363,32

b.

meer dan 100 m² tot en met 500 m²

€363,32

 

vermeerderd met € 0,89 per m2

 

c.

meer dan 500 m² tot en met 2.000 m

€719,32

 

vermeerderd met €0,50 per m2

 

d.

meer dan 2.000 m² tot en met 5.000 m²

€1.469,32

 

vermeerderd met €0,15 per m2

 

e.

meer dan 5.000 m² tot en met 50.000 m²

€1.919,32

 

vermeerderd met €0,02 per m2

 

f.

meer dan 50.000 m2

€2.819,32

 

vermeerderd met €0,01 per m2

 

2.3.6

Activitieiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning be-

trekking heeft op een activiteit met betrekking tot een

beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste

lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als be-

doeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo

met betrekking tot een krachtens de Erfgoedverorde-

ning 2008 Gemeente Veldhoven aangewezen monu-

ment, waarvoor op grond van die gemeentelijke veror-

dening een vergunning of ontheffing is vereist, be-

daagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€100,00

2.3.6.1.2

Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning

zoals in 2.3.6.1 voorafgegaan wordt door een voor-

verleg en/of behandeladvies dan vervalt de legesheffing

zoals genoemd in 2.3.6.1.1.

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgeszicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning be-

trekking heeft op het slopen van een bouwwerk in ge-

vallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de

Bouwverordening een vergunning of ontheffing is ver-

eist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder

a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€161,70

2.3.8

Aanleggen of veranderen van weg

 

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning be-

trekking heeft op het aanleggen van een weg of veran-

dering brengen in de wijze van aanleg van een weg

waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale

verordening of artikel 2:7 van de Algemene plaatselijke

verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d,

van de Wabo, bedraagt het tarief:

€45,00

2.3.9

Uitweg/inrit

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning be-

trekking heeft op het maken, hebben, veranderen of

veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor

op grond van een bepaling in een provinciale verorde-

ning of artikel 2:8 van de Algemene plaatselijke veror-

dening een vergunning of ontheffing is vereist, als be-

doeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van

de Wabo, bedraagt het tarief:

€45,00

 

2.3.10

Kappen

 

2.3.10

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van bepaling in een provinciale verordering of artikel 4:10, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordering een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van Wabo, bedraagt het tarief:

€45,00

2.3.11

Vervallen

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning be-

trekking heeft op handelingen in een beschermd na-

tuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuur-

schoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor

de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste

lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het

tarief:

€45,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

betrekking heeft op het realiseren van projecten of

andere handelingen met gevolgen voor habitats en

soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur

en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in

artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet

1998 bedraagt het tarief:

€45,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning be-

trekking heeft op een handeling waarvoor op grond van

artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet onthef-

fing nodig is, bedraagt het tarief:

€45,00

2.3.14

Vervallen

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

2.3.15

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor

een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarie-

ven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de

aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor

een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarie-

ven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de

aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;

 

2.3.16

Vervallen

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen

van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe

bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of ge-

meentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of

andere instantie advies moet uitbrengen over de aan-

vraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag

om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26,

derde lid, van de Wabo, het bedrag dat aan de aanvrager

wordt medegedeeld, blijkend uit een specificatie van

bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie.

 

2.3.17.2

Indien de specificatie als bedoeld in 2.3.17.1. is uitgebracht,

wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen. In-

dien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling

de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag volgende

uit de specificatie als bedoeld in 2.3.17.1. niet in rekening

gebracht.

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen

van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe

bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen

bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan

worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste

lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen be-

denkingen moet afgeven

€453,52

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van

geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag dat

aan de aanvrager wordt medegedeeld, blijkend uit

een specificatie van bovengenoemde bestuursorga-

nisatie of instantie

 

2.3.18.2

Indien de specificatie als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uit-

gebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling

genomen. Indien de aanvrager voor de vijfde werk-

dag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt

wordt het bedrag volgende uit de specificatie als be-

doeld in 2.3.18.1. niet in rekening gebracht

 

Hoofdstuk 4 – Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrek-

king heeft op meer dan één activiteit, bestaat aanspraak

op vermindering van leges als bedoeld in 2.3, met

uitzondering van het legesdeel in verband met ad-

viezen of verklaringen van geen bedenkingen als

bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18.

De vermindering bedraagt:

2.4.1.1

Bij 2 tot 5 activiteiten 5%

van de voor alle activiteiten verschuldigde leges

met een maximum van € 5.000,00

2.4.1.2

Bij 6 tot 10 activiteiten 8%

van de voor alle activiteiten verschuldigde leges

met een maximum van € 8.000,00

2.4.1.3

Bij 10 of meer activiteiten 10%

van de voor alle activiteiten verschuldigde leges

met een maximum van € 10.000,00

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

volledig en direct ontvankelijk is, en dus voldoet aan

de wettelijke indieningsvereisten en het vastgestel-

de toetsingsprotocol, bestaat aanspraak op vermin-

dering van het legesbedrag.

De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

indien de aanvraag niet vooraf gegaan is door een

vooroverleg en/of behandeladvies:

- en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 minder

dan € 500,00 bedraagt een bedrag van € 60,00

- en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 tussen

€ 500,00 en € 2000,00 bedraagt een percentage van 12%

- en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 meer

dan € 2000,00 bedraagt een percentage van 8%

van het deel dat de € 2000,00 aan leges te boven

gaat vermeerderd met € 240,00 en een maximum

van € 10.000,00

2.4.2.2

indien de aanvraag wel vooraf gegaan is door een

vooroverleg en/of behandeladvies:

- en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 minder dan

€ 500,00 bedraagt een bedrag van € 30,00

- en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 tussen

€ 500,00 en € 2000,00 bedraagt een percentage van 6%

- en het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 meer dan

€ 2000,00 bedraagt een percentage van 4%

van het deel dat de € 2000,00 aan leges te boven

gaat vermeerderd met € 120,00 en een maximum

van € 10.000,00

2.4.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is

ingediend en er nog geen sprake is van aanvang of

gereedkomen van het aangevraagde wordt het

legesbedrag zoals bepaald in 2.3 verminderd met 5%

2.4.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

en de hierbij horende stukken volledig digitaal zijn

ingediend wordt het legesbedrag zoals bepaald in

2.3 verminderd met 6%

Hoofdstuk 5 – Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsver-

gunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk be-

staat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld

in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt

terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de ge-

meente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van

de leges.

De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn

van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 60%

van de op grond van de in 2,5,1, genoemde onderdelen

verschuldigde leges

2.5.1.2

Indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken

na het in behandeling nemen ervan, doch voor het verlenen

van de omgevingsvergunning, 40%

van de op grond van de in 2,5,1, genoemde onderdelen

verschuldigde leges

2.5.2

De teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevings-

vergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor

een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-,

aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen

2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt op aanvraag van de

vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een

deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen

5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergun-

ning geen gebruik is gemaakt.

De teruggaaf bedraagt: 30%

van de op grond van de in 2.5.2. genoemde onderdelen

verschuldigde leges.

Van teruggaaf is geen sprake wanneer er toepassing is ge-

geven aan artikel 2.5.6. tenzij de intrekking tevens geldt

voor de activiteiten waarop artikel 2.5.6. van toepassing is.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omge-

vingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt: 40%

van de op grond van de in 2.5.3.1. genoemde onderdelen

verschuldigde leges.

2.5.3.2

Indien op basis van wettelijke onvolledigheid/niet ontvan-

kelijkheid het verzoek als bedoeld in de onderdelen 2.3.1,

2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet (verder) in behandeling wordt

genomen.

De teruggaaf bedraagt: 67%

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges.

Het minimum bedrag aan leges mag echter nooit minder

bedragen dan €150,00

2.5.3.3

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1. wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.3.4

Indien er sprake is van het weigeren van een omgevingsvergunning bestaat geen recht op teruggave van het in Titel 3 onderdeel 3.1.4. genoemde bedrag.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag van minder dan €30,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17. en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

2.5.6

Indien een aanvraag tot wijziging van het verkrijgen van

een omgevingsvergunning voor een project dat geheel

of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactivi-

teiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of

2.3.7, die reeds is verleend maar waarvan nog geen ge-

bruik is gemaakt, worden enkel de leges welke betrekking

hebben op de wijziging berekend volgens de in 2.3 genoem-

de heffingsgrondslagen. De oorspronkelijke omgevingsver-

gunning wordt gezien als huidige toestand.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking

zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in essen-

tie een nieuwe bouwplan sprake is.

Hoofdstuk 6 – Intrekking omgevingsvergunning.

  • 2.6

    Vervallen

Hoofdstuk 7 – Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project.

  • 2.7

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project wat niet leidt tot een nieuwe omgevingsvergunning € 20,00

Hoofdstuk 8 – Bestemmingswijziging zonder activiteiten.

  • 2.8.1.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als

    bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke

    ordening zal geregeld worden via een exploitatieovereen-

    komst of een exploitatieplan.

  • 2.8.2.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

    een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan

    als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet

    ruimtelijke ordening zal geregeld worden via een exploita-

    tieovereenkomst of een exploitatieplan.

Hoofdstuk 9 – Sloopmelding.

  • 2.9

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening

    € 45,00

Hoofdstuk 10 – In deze titel niet benoemde beschikking.

  • 2.10

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking € 45,00

 

TITEL 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

Hoofdstuk 1 - Horeca.

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet:

€239,20

3.1.2

In afwijking van het bepaalde in onderdeel 3.1.1. bedraagt het tarief, wanneer de aanvraag betrekking heeft op paracommerciële instellingen zoals bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet:

€239,20

3.1.3

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van een horecabedrijf, zoals bedoeld in artikel 2:15, lid i van Apv:

€239,20

3.1.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag voor een (omgevings)vergunning waarbij getoetst

wordt volgens de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelin-

gen Openbaar Bestuur (BIBOB) wordt vermeerderd met

het bedrag voor het advies dat de gemeente opvraagt aan

het Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het

Openbaar Bestuur, indien het advies van het Bureau aan-

leiding geeft tot weigering van de (omgevings)vergunning.

 

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en

Horecawet:

€59,15

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als

bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:

€45,00

3.1.7

Het tarief bedraagt voor een vergunning als bedoeld in

artikel 2:6, lid 1 van de Apv voor het in gebruik nemen

van openbare gemeentegrond voor het inrichten van een

terras:

€45,00

3.1.8

In afwijking van het in de vorige leden bepaalde bedraagt

het tarief, indien de aanvraag het toevoegen of wijziging-

en van één of meer leidinggevende(n) aan een bestaande

vergunning op grond van de Drank- en Horecawet betreft:

€45,00

 

Hoofdstuk 2 – Organiseren evenementen of markten.

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

 

3.2.1

een vergunning als bedoeld in artikel 2:13, lid 1 van de Apv voor het organiseren van een evenement van 100 of meer personen €45,00

 

Hoofdstuk 3 – Prostitutiebedrijven.

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

eeen exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Apv, voor seksinrichting of escortbedrijf:

€26

Hoofdstuk 4 – Splitsingsvergunning woonruimte.

  • 3.4

    N.v.t.

Hoofdstuk 5 – Leefmilieuverordening.

  • 3.5

    N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Brandbeveiligingsverordening.

  • 3.6

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening: € 45,00

Hoofdstuk 7 – In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of ander beschikking.

  • 3.7

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking: € 45,00