Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Lingewaard |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Lingewaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Griffieverordening Lingewaard 2014.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-02-2014 | 14-02-2014 | intrekking | 06-02-2014 | 4 / 2014 | |
12-09-2013 | 14-02-2014 | nieuwe regeling | 29-03-2012 het Gemeentenieuws | 28b/2012 |
Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Lingewaard
De raad van de gemeente Lingewaard;
gelezen het voorstel van de raadsgriffier d.d. 19 maart 2012 2012;
gehoord de behandeling tijdens de Politieke Avond d.d. 15 maart 2012;
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
onder intrekking van het raadsbesluit van 2 juli 2003 tot aanwijzing van raadsvertegenwoordigers en van 13 mei 2004 tot mandatering aan de raadsgriffier van de dagelijkse uitvoering van de arbeidsvoorwaarden-regelingen van het griffiepersoneel, vast te stellen de volgende ‘Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Lingewaard':
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt: a. op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd; b. indien het lid aftreedt als lid van de raad; c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgevers-
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt zonodig met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek in-dienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen. Dat vindt plaats in een besloten raadsvergadering of raadsbijeenkomst.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering
van 29 maart 2012.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
w.g. Th.G.L. Greep w.g. H.H. de Vries
Toelichting op de Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Lingewaard
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en
college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het
college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad
ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt
waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt
de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van
rechtspositieregelingen zelf, blijft een taak van de raad.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
Artikel 1 geeft aan dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en
bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich
bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed,
vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het
Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over
de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en
beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid
kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het
bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester
wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier
is niet aan hem ondergeschikt.
Omdat de burgemeester voorzitter is van de raad doet hij in die hoedanigheid vaak een beroep op de
griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester, waar van toepassing, uit te nodigen als adviseur in de vergaderingen van de werkgeverscommissie.
Dit inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
Dit artikel geeft aan dat de ondersteuning van de commissie plaatsvindt door de griffier en dat als
ondersteuning door bijvoorbeeld de afdeling Bedrijfsvoering, team Personeel en Organisatie gewenst is, hierover afspraken gemaakt worden met het college of de secretaris. Deze afdeling valt immers onder
verantwoordelijkheid van het college.
In de model-handreiking wordt de mogelijkheid van een dienstverleningsovereenkomst beschreven. Echter, om geen onnodige bureaucratie in het leven te roepen, lijkt het opstellen van een dienstverlenings-overeenkomst niet nodig.
Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Omdat in vergaderingen van de werkgeverscommissie veelal personele aangelegenheden aan bod
komen en hetgeen daar wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het
voor de hand dat de commissie in beslotenheid vergadert. De agenda, de stukken en de besluitenlijst
zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang,
genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding
De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met
artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen
raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de
griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te
ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het
werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden
verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en
bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook vanuit het oogpunt dat de raad de
arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten
baseert, is het belangrijk om deze verantwoording te regelen.
Artikelen 10, 11 en 12 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en citeertitel