Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uithoorn

Uitvoeringsprogramma Verkeersstructuurplan De Kwakel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUithoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma Verkeersstructuurplan De Kwakel
CiteertitelUitvoeringsprogramma VSP De Kwakel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 27 december 2012 en door de gemeenteraad op 1 januari 2013, waarbij een motie is aangenomen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 147, lid 2 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-2013nieuwe regeling

01-02-2013

Gemeentepagina Nieuwe Meerbode, 28-8-2013

BI12.0478 en RV 12.86

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Verkeersstructuurplan De Kwakel

December 2012

1. Inleiding

In het Verkeersstructuurplan De Kwakel d.d. november 2012 is de huidige verkeerssituatie in De Kwakel geanalyseerd en is aan de hand van verkeersmodellen onderzocht welke veranderingen in het verkeersbeeld worden verwacht. Op basis hiervan zijn maatregelen voorgesteld om de verkeerssituatie in De Kwakel veiliger te maken.

De analyse en maatregelen zijn opgesteld door het adviesbureau Movares in een nauwe samenwerking met het Werkteam VSP De Kwakel, waarin gemeente, bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zijn vertegenwoordigd.

Het VSP De Kwakel is de visie van het werkteam. In het uitvoeringsprogramma zijn de adviezen van het werkteam meegenomen. Echter, hierin is de noodzaak van de voorgestelde maatregelen in ogenschouw genomen. Daarnaast is er ook rekening gehouden met financiële consequenties.

Met voorliggend uitvoeringsprogramma geeft de gemeente aan op welke wijze in de komende jaren uitvoering zal worden gegeven aan de voorgestelde maatregelen. Het VSP De Kwakel geldt daarbij als de onderzoeksbasis, waarnaar voor meer achtergrondinformatie dan ook wordt verwezen.

In hoofdstuk 2 worden de maatregelen uit het VSP eerst afgewogen op noodzaak en effectiviteit. Hoofdstuk 3 omvat een samenvatting van het programma dat zal worden gerealiseerd, gekoppeld aan een planning en inzicht in kosten. Het rapport wordt afgesloten met een uiteenzetting over de wijze van communiceren.

2. Afweging

2.1 Niet opgenomen: Fietspad Noorddammerweg

De aanleg van een fietspad langs de Noorddammerweg is al opgenomen in het UVVP. Het project is in voorbereiding en zal in 2013 worden gerealiseerd. Het wordt dus niet opgenomen in het uitvoeringsprogramma VSP.

2.2 Verbetering van de verbinding tussen de Ringdijk en Noorddammerweg

In het VSP De Kwakel wordt voorgesteld om zowel van de Boterdijk als van grote delen van de Vuurlijn fietsstraten te maken. Om tegelijkertijd voor het autoverkeer van en naar De Kwakel een vlotte route te garanderen, wordt in het VSP voorgesteld te onderzoeken of het mogelijk is de verbinding van de Ringdijk met de Noorddammerweg te verbeteren. Een quick scan hierop is inmiddels uitgevoerd (zie bijlage).

In de quick scan wordt inzichtelijk gemaakt welke voor- en nadelen verbonden zijn aan diverse oplossingen. Gezien het landschappelijke belang van het gebied rond de Iepenlaan en de hoge kosten die zijn verbonden aan het maken van een nieuwe verbindingsweg, wordt ervoor gekozen om de bestaande route over de Vuurlijn te behouden.

In 2013 zal een onderzoek worden gedaan naar mogelijkheden om de bestaande route te verbeteren. Dit betreft met name de kruising Vuurlijn-Noorddammerweg en het smalle gedeelte van de Vuurlijn tussen Noorddammerweg en Ringdijk. Onder andere zal onderzocht worden of de Vuurlijn hier kan worden verbreed, om hiermee een veiliger situatie te creëren voor fietsers.

2.3 Het aanpakken van de kruisingen in het dorp (5 stuks)

Inwoners van De Kwakel zien graag dat een hoge prioriteit wordt gegeven aan het veiliger maken van de kruisingen in het dorp. De voorgestelde aanleg van plateau’s (niet verhoogd) in combinatie met betere signalering is pragmatisch en in lijn met het verkeersbeleid.

2.4 Herinrichting kruising Ringdijk / Kwakelsepad / Anjerlaan

Dit project was opgenomen in het UVVP, maar is tijdens de behandeling van de Programmabegroting 2013 op 8 november 2012 geschrapt.

2.5 Het aanpakken van de langzaam verkeer oversteek Kwakelsepad vanuit de Stelling

Ook deze kruising zal veiliger worden gemaakt met het aanbrengen van een plateau in combinatie met signalering.

2.6 Verbeteren verkeerssituatie rond school: m.n. “rotonde” en kiss+ride

Hoewel de Anjerlaan enkele jaren geleden in overleg met de omgeving (school, ouders, buurt-bewoners) is heringericht, wordt de verkeerssituatie toch op onderdelen als onveilig ervaren op tijdstippen dat de kinderen van en naar school gaan. Indien de school of partijen uit de omgeving dit wensen, zal de afdeling Leefomgeving van de gemeente hierover in overleg treden. Fysieke maatregelen achten wij niet nodig voor de veiligheid van de leerlingen. Met name kan bekeken worden hoe gedragsverandering kan worden gestimuleerd, bijvoorbeeld door betere voorlichting.

2.7 Herinrichting van de Boterdijk als fietsstraat en aanpakken onoverzichtelijke situaties rond geparkeerde auto’s

De Boterdijk zal worden heringericht als fietsstraat , waarbij tegelijkertijd onoverzichtelijke situaties rond geparkeerde auto’s worden aangepakt. Belangrijk onderdeel van de herinrichting is het aanbrengen van een rode laag en belijning/markering.

Vanwege het bouwverkeer voor bouwplan De Oker en de nieuwbouw van Eigen Haard wordt voorgesteld om de inrichting als fietsstraat uit te stellen tot 2015. Dit om beschadiging door het bouwverkeer aan de rode laag te voorkomen en omdat bouwverkeer op een fietsstraat niet goed te combineren is.

Het geeft tevens de gelegenheid om in de tussentijd onderzoek te doen naar welke onderhoudsmaatregelen aan de Boterdijk nodig zijn voor het groot onderhoud aan deze weg. Dit groot onderhoud zal gebaseerd worden op een Boterdijk die ingericht is als fietsstraat.

2.8 Ombouwen tot fietsstraat van het gedeelte van de Vuurlijn tussen de Ringdijk en de Mijnsherenweg

Met dit project wordt de Vuurlijn aantrekkelijk en veiliger gemaakt als fietsroute. Dit is een belangrijke wens maar iets minder urgent dan de aanpak van enkele andere plekken, zoals de kruisingen in het dorp en de Boterdijk.

2.9 Parkeerterrein KDO: oversteek voetgangers verbeteren

Ook voor dit project zien de inwoners van De Kwakel graag dat dit een hoge prioriteit krijgt. Voor deze plek zal een inrichtingsvoorstel worden gedaan met gebruik making van pragmatische middelen (plateau, signalering).

2.10 Niet opgenomen: Verbeteren van de voetgangersvoorzieningen bij de Drechtdijk

Langs de Drechtdijk tussen Halfweg en de Noord-Zuidroute ontbreekt de fysieke ruimte om een voetpad aan te leggen. Tussen de Halfweg en het centrum van De Kwakel ligt er een voetpad langs de Drechtdijk. De ruimte om dit voetpad breder te maken ontbreekt. Onderhoud aan het bestaande voetpad maakt onderdeel uit van het reguliere onderhoudsprogramma. Het project wordt daarom niet opgenomen in het uitvoeringsprogramma.

2.11 Niet opgenomen: het doortrekken van de Halfweg naar de N231

Deze maatregel is als idee naar voren gekomen tijdens het opstellen van het VSP De Kwakel, om te voorkomen dat doorgaand verkeer zijn weg zoekt door De Kwakel. De Drechtdijk zou dan worden afgesloten ter hoogte van de kruising met de Noord-Zuidroute. Met het inrichten van de Boterdijk als fietsstraat wordt de situatie voor doorgaand verkeer echter al zo onaantrekkelijk dat deze nieuwe verbinding naar de N231 vooralsnog niet nodig wordt geacht.

In het VSP is de maatregel nog opgenomen als optie voor de lange termijn, als zou blijken dat de reeds genomen maatregelen onvoldoende effect opleveren.

Voor het gebied rond het Steenwijkerveld wordt momenteel een ruimtelijke visie opgesteld. Vanuit ruimtelijk/programmatisch perspectief is het voor de toekomst van het gebied niet wenselijk dat de optie van het doortrekken van de Halfweg naar de N231 als mogelijk/wenselijk op de kaart blijft staan.

Deze maatregel wordt niet opgenomen in het uitvoeringsprogramma.

2.12 Niet opgenomen: Kruising N201 – Noorddammerweg

In het uitvoeringsprogramma Legmeer-West is opgenomen dat deze kruising zal worden heringericht met een rotonde. De aanleg van deze rotonde maakt daarmee geen onderdeel uit van het uitvoerings-programma VSP De Kwakel.

Bij het opleveren van de nieuwe N201 zal het beheer van de huidige N201 voor dit gedeelte overgaan naar de gemeente Uithoorn. Wanneer de aanleg van de rotonde niet binnen korte tijd daarna wordt voorzien, dan zal de verkeersregelinstallatie worden aangepast aan de nieuwe situatie. Dit wil zeggen dat verkeer van en naar De Kwakel sneller/langer groen licht zal hebben.

3. Kosten, dekking en planning

Op basis van de afwegingen in hoofdstuk 2 van het uitvoeringsprogramma ontstaat het volgende overzicht van projecten:

 

Investering / projecten

jaar

bedrag

2.2

Verbinding Ringdijk-Noorddammerweg

2013

€ 200.000

2.3

Kruisingen in het dorp (5 stuks)

2013

€ 200.000

2.5

Oversteek Kwakelsepad vanuit de Stelling

2013

€ 50.000

2.8

Inrichting Vuurlijn ten westen van de Ringdijk tot fietsstraat

2013

€ 240.000

2.9

Oversteek parkeerterrein KDO

2013

€ 50.000

 

Totaal

 

€ 740.000

De benodigde investering in de verbinding Ringdijk-Noorddammerweg is onderwerp van onderzoek in 2013. Het genoemde bedrag is een reservering.

De totale investeringskosten van gezamenlijke projecten bedragen € 740.000. Deze kunnen worden gedekt uit het UVVP “Projecten VSP De Kwakel” en “Aanpak Vuurlijn”.

Dekking

Jaar

Bedrag

Projecten VSP De Kwakel

2013

€ 607.177

Aanpak Vuurlijn

2013

€ 213.339

 

Totaal

€ 820.516

4. Communicatie

Na vaststelling van het Uitvoeringsprogramma van het VSP De Kwakel zal dit worden ondergebracht in het Uitvoeringsprogramma UVVP. Dit betekent dat rapportage over de voortgang en actualisatie van het programma vervolgens plaats zullen vinden als onderdeel van de voortgangsrapportage en actualisatie van het UVVP.

Over de voortgang van de projecten zal met de inwoners van De Kwakel en in het bijzonder de direct betrokkenen worden gecommuniceerd.

De nadere uitwerking van de projecten zal plaats vinden in overleg met de desbetreffende omwonenden en belanghebbenden.

Op te nemen bijlagen (2 stuks)

Verkeersstructuurplan (VSP) De Kwakel: Verkeersstructuurplan (VSP) De Kwakel (pdf, 5 mb)

deze link is te vinden op de website van de gemeente Uithoorn:

http://www.uithoorn.nl/Verkeer_en_vervoer/Uithoorns_Verkeer_en_Vervoerplan/Verkeersstructuurplan_VSP_De_Kwakel

motie raad: http://uithoorn.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=542379/type=pdf/Aangenomen_motie_VVD_en_Gemeentebelangen.pdf