Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woensdrecht

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoensdrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Woensdrecht 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpZ14.02291

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 52

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-05-201407-05-201424-01-2017Vernieuwd reglement

07-05-2014

Woensdrechtse Bode, 21-5-2014

2014.20570
26-10-2006Vernieuwd reglement

17-10-2006

Woensdrechtse Bode, 25-10-2006 + Gemeenteblad 2006.43

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht;

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 52 tot en met 59 van de Gemeentewet;

 

Besluit:

 

Vast te stellen, het volgende reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1

    Het college vergadert op de eerste werkdag na de raadsvergadering, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet. 

  • 2

    In deze vergadering worden in ieder geval besluiten genomen over 

    a. De verdeling van de portefeuilles tussen de collegeleden;

    b. De omschrijving van de portefeuilles;

    c. De onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van de burgemeester;

    d. De onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3

    Het in het tweede lid bepaalde is eveneens van toepassing op de eerste collegevergadering nadat een nieuw collegelid in functie is getreden.

  • 4

    De nieuwe afspraken worden in een vernieuwd reglement van orde vastgelegd.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1

    De dinsdag is aangemerkt als Collegedag (08:30 – 16:30). Op deze dag vinden de collegevergaderingen, thematische bijeenkomsten, werkbezoeken, en dergelijke plaats. 

  • 2

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op dinsdagochtend op een vast te stellen tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 3

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van reden(en) aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor de vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 4

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis, op de kamer van de burgemeester, met gesloten deuren gehouden, voor zover het college niet anders heeft bepaald.

Artikel 3 Verhindering

  • 1

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, wordt de voorzitter hiervan in kennis gesteld, alsmede de vervanger van de secretaris.

Artikel 4 Agenda

  • 1

    De vergaderingen worden zonder schriftelijke oproeping gehouden.

  • 2

    Voor elke vergadering wordt, als regel op maandagmorgen vóór de vergadering, door de secretaris een concept-besluitenlijst gemaakt, onderverdeeld in bespreekstukken per portefeuillehouder, representatie, ingekomen stukken, terug- en vooruitblik activiteiten collegeleden, afgeparafeerde stukken actiepuntenlijst.

  • 3

    De in het tweede lid vermelde lijst wordt gehanteerd als agenda.

  • 4

    De secretaris maakt bij het opstellen van de agenda een onderscheid tussen openbare, besloten en geheime stukken.

  • 5

    De agenda wordt opgemaakt op basis van de tijdig bij het bestuurssecretariaat ingeleverde adviesnota’s. Nota’s voor het college en ingekomen stukken worden uiterlijk de woensdag vóór de collegevergadering om 15:00 uur - na afstemming met de portefeuillehouder - bij het bestuurssecretariaat ingeleverd, waarna de stukken eerst ter beoordeling aan de gemeentesecretaris worden aangeboden. Uiterlijk de donderdag vóór de collegevergadering worden om 14:00 uur de collegemappen (per portefeuillehouder 1 map) in roulatie gebracht.

  • 6

    Onderwerpen waarvan tijdige agendering, zoals bedoeld in lid 2 en lid 5, niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de bestuurlijke spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk acht uur voor de vergadering door de portefeuillehouder worden aangemeld bij de voorzitter.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen wat binnen de opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college. De gemeentesecretaris beziet de stukken, alvorens deze ter agendering worden opgevoerd, op zaken als volledigheid, besluitwaardigheid en representativiteit.

Artikel 6 Opening en quorum

  • 1

    De voorzitter opent de vergadering, nadat is gebleken dat het door de wet vereiste aantal leden (ten minste de helft) aanwezig is.

  • 2

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is – met inbegrip van de verhinderde leden – bepaalt de voorzitter dag en uur van een nieuwe vergadering, als bedoeld in artikel 56 van de Gemeentewet.

Artikel 7 Deelneming door derden

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen, teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 8 Stemmingen

  • 1

    Over zaken

    a. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

    b. Stukken of adviezen, waarvan de leden door het stellen van een paraaf te kennen hebben gegeven dat zij met het met daarop betrekking hebbend advies instemmen, worden niet ter bespreking of voor stemming ingebracht. Het besluit is in dat geval genomen conform het uitgebrachte advies. Tenzij één van de leden staande de vergadering één van de besluiten alsnog ter bespreking opvoert.

    c. Indien een lid van het college bij het nemen van het besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het tweede lid van toepassing is.

  • 2

    Over personen

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende stembriefjes.

    b. De voorzitter en een wethouder fungeren als commissie van stemopneming.

    c. Ieder in de vergadering aanwezig lid dat zich niet op grond van de Gemeentewet van stemming   moet onthouden, is verplicht een stembriefje in te leveren.

    d. Het aantal te benoemen personen bepaalt het aantal stemmingen.

    e. De commissie van stemopneming onderzoekt:

    1. of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het derde lid verplicht is een stembriefje in te leveren;

    2. of de ingeleverde stembriefjes behoorlijk zijn ingevuld.

    f. Indien de commissie constateert dat het aantal ingeleverde stembriefjes niet gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het derde lid verplicht is een stembriefje in te leveren, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.

    g. De volstrekte meerderheid wordt bepaald door de leden die een behoorlijk ingevuld stembriefje hebben ingeleverd.

    h. Onder een behoorlijk ingevuld stembriefje vallen niet:

    1. een blanco stembriefje;

    2. een ondertekend stembriefje;

    3. een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;

    4. een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;

    5. een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.

    i. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist het college, op voorstel van de voorzitter.

    j. De secretaris draagt zorg voor de vernietiging van de stembriefjes na de vaststelling van de beslissingenlijst van de vergadering waarin de stemming heeft plaatsgevonden.

  • 3

    Herstemming over personen

    a. Wanneer bij de eerste stemming, als bedoeld in artikel 8.2, niemand de volstrekte meerderheid heeft, wordt tot een tweede stemming overgegaan.

    b. Wanneer ook bij deze tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft, vindt een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatsvinden.

    c. Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.

  • 4

    Beslissing door het lot

    a. Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, identieke briefjes geschreven.

    b. Deze briefjes worden, nadat zij door de commissie van stemopneming zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud.

    c. Vervolgens neemt de voorzitter één van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje staat, wordt benoemd.

Artikel 9 Verslag en besluitenlijst

  • 1

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2

    De besluitenlijst bevat tenminste:

    a. De namen van de afwezige leden;

    b. De namen van de voorzitter, secretaris en andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    c. Een formulering van de door het college genomen besluiten (besluitenlijst), alsmede een zakelijk verslag van tijdens de vergadering gevoerde gesprekken met derden.

  • 3

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4

    De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5

    De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 6

    Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst op dinsdag na afloop van de collegevergadering gepubliceerd, inclusief de besluiten die vooraf aan de vergadering hebben gerouleerd en via het parafenbesluit akkoord zijn zonder bespreking.

Artikel 10 Openbare vergadering

  • 1

    Algemeen

    a. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

    b. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

  • 2

    Oproep, agenda en voorstellen

    a. De oproeping voor een openbare vergadering vindt schriftelijk plaats en wordt uiterlijk 10 dagen voor de vergadering aan de leden toegezonden.

    b. De oproeping bevat de agenda en de te behandelen voorstellen.

    c. De bij de voorstellen behorende stukken liggen gedurende tenminste één week voor de vergadering ter inzage.

  • 3

    Openbare kennisgeving

    De openbare vergadering wordt middels aankondiging op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht.

     

Artikel 11 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders 2014".

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1

    Dit reglement treedt in werking 1 dag na publicatie in de Woensdrechtse Bode.

  • 2

    Het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders, vastgesteld bij besluit van 17 oktober 2006, vervalt op datum van inwerkingtreding, als vermeld in lid 1 van dit artikel.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 7 mei 2014

de secretaris,     de voorzitter,

A.P.E. Baart      drs. J.J.C. Adriaansen

Toelichting 1  

Toelichting op het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Ingevolge artikel 52 van de Gemeentewet stelt het college een reglement van orde voor zijn werkzaamheden andere werkzaamheden vast. Onder werkzaamheden wordt blijkens de memorie van toelichting bij de Gemeentewet (1994) onder meer verstaan de bekendmaking van besluiten. De achtergrond voor het herzien van het reglement  van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college is de behoefte om met de start van het nieuwe college de wijze van aanleveren van adviesnota’s en het versnellen van de besluitvorming te formaliseren. Na vaststelling van het reglement wordt een exemplaar aan de raad toegezonden.

 

Artikelgewijs

 

Artikel 1. Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld, zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerende beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd.

Wellicht ten overvloede wordt erop gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168, leden 1 tot en met 3 van de Gemeentewet geboden wordt (de machtiging van één of meerdere leden tot het uitoefenen van één of meer van zijn bevoegdheden).

Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. Door de Wet dualisering gemeentebestuur is het niet meer mogelijk een raadslid aan te wijzen als vervanger van een wethouder. De vervanging zal onderling geregeld moeten worden, of indien mogelijk gezien het aantal wettelijk toegelaten wethouders (artikel 36 v.d. Gemeentewet ; zijnde niet meer dan 20 procent van het aantal raadsleden), door het tijdelijk aanstellen van een extra wethouder.

Met het derde lid wordt tegemoet gekomen aan gestelde in artikel 77 van de Gemeentewet (tijdelijke waarneming in de college- of raadsvergadering). Het vierde lid van dit artikel is een voorwaarde om de vervangingsprocedure in werking te doen treden.

Het vijfde lid is van betekenis voor de overige werkzaamheden van het college. Bij de planning van de overige werkzaamheden voor het college – buiten de reguliere vergaderingen om – moet voor zover mogelijk rekening worden gehouden met de eventuele tijdelijke afwezigheid van een portefeuillehouder.

Artikel 2. Dag en plaats van de vergaderingen

Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53, lid 1 van de Gemeentewet. In tegenstelling tot het vorige reglement is de formulering niet flexibel geformuleerd, omdat in dit reglement de gebruikelijke werkwijze van de collegevergaderingen worden geformaliseerd.

Het tweede lid geeft de procedure voor het beleggen van een extra vergadering weer. Door niet voor te schrijven in welke vorm de toezending van de oproep en de stukken moet gebeuren, kan in veel voorkomende gevallen de stukken voor de vergadering zo nodig per e-mail verzonden worden.

Artikel 3. Verhindering

Dit artikel is naast vastlegging van de procedure ook van belang om voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 Gemeentewet).

Artikel 4. Agenda

De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikel 103 tot en met 105 van de Gemeentewet aangegeven. In dit artikel is met name de wijze waarop de agenda wordt opgesteld uitgewerkt en de rol van de secretaris in deze. Ten opzichte van het oude reglement zijn de vaste agendapunten als onderdeel van het artikel opgenomen.

Daarbij is ook de procedure van aanlevering aangepast. Stukken worden niet langer in het college behandeld, als deze niet eerst zijn afgestemd met de portefeuillehouder. Volgens de nieuwe werkwijze worden adviesnota’s eerst besproken met de portefeuillehouder en vervolgens ingebracht door of via de portefeuillehouder.

In lid 6 van het artikel wordt de wijze uitgewerkt waarop spoedeisende stukken in het college gebracht kunnen worden.

Artikel 5 en 7. Ambtelijke ondersteuning en deelneming door derden

Dit artikel is de uitwerking van artikel 4, lid 5. In artikel 7 is aangegeven op welke wijze tijdens de collegevergadering toelichting gegeven kan worden op een agendapunt.

Artikel 8. Stemmingen

In de eerste plaats moet hier worden gewezen op artikel 56 van de Gemeentewet. Voor stemmingen is het quorum vereist, zoals vastgelegd in artikel 6.

Voor reguliere stemmingen mag verwacht worden dat het college het duale stelsel naleeft en collegiaal bestuurt. Dat rechtvaardigt de stemverhouding van 1 stem per collegelid, op uitzondering van de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris neemt als adviseur van het college deel aan de vergaderingen, maar neemt niet deel aan de beraadslagingen.

In dit reglement is de besluitvorming rondom het parafenbesluit expliciet benoemd. Het college kent al het principe van de Afgeparafeerde stukken, maar nieuw ten opzichte van het oude reglement is dat de besluitvorming hierover is geformaliseerd.

Lid 4 van dit artikel is overeenkomstig artikel 31 van de Gemeentewet.

Artikel 9. Verslag en besluitenlijst

Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de secretaris en de wijze waarop het verslag wordt vastgesteld. Zoals is bepaald in artikel 55 van de Gemeentewet wordt over stukken waarop geheimhouding berust een afzonderlijk verslag gemaakt.

In het zesde lid is aangegeven hoe de besluitenlijst tot stand komt en is gekozen voor een regeling waarbij de informatie over de besluitenlijst snel beschikbaar gesteld kan worden. Openbaarmaking geschiedt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

Artikel 10. Openbare vergadering

Artikel 54 van de Gemeentewet schrijft voor dat collegevergaderingen achter gesloten deuren dienen plaats te vinden. In het tweede lid heeft dit artikel echter aan dat hiervan afgeweken kan worden, als het reglement van orde daarvoor ruimte biedt. In artikel 10 is de werkwijze voor openbare vergaderingen omschreven.