Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

Verordening Stimuleringsregeling Kerkrade Centrum

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Stimuleringsregeling Kerkrade Centrum
CiteertitelStimuleringsregeling Kerkrade Centrum
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet artikel 147

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201302-04-2016Nieuwe regeling

26-06-2013

Zuid Limburger 10-07-2013

13Rb028

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Stimuleringsregeling Kerkrade Centrum

Verordening Stimuleringsregeling Kerkrade Centrum

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Inleiding

Het doel van de Stimuleringsregeling Kerkrade Centrum is een stimulering van het winkelgebied Kerkrade Centrum welke is beschreven in het “kader stimuleringsregeling Kerkrade Centrum”. Dit document is opgesteld met als doel “het stimuleren van ondernemerschap in Kerkrade Centrum met als gewenst resultaat een kwalitatief goed winkelgebied dat in huidige en toekomstige tijden rendabel is”.

De urgentie van het centrum noopt tot vlotte acties en het actief inspelen op kansen om (nieuwe) ondernemers te vestigen in het retailcluster Kerkrade Centrum. Er wordt derhalve voor gekozen om de beslissingsbevoegdheid tot het verlenen van een bijdrage in het kader van deze stimuleringsregeling, na advies van de toetsingscommissie Kerkrade Centrum, toe te kennen aan het College.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    Retailcluster: concentratiegebied van detailhandel en dienstverlening.

  • b.

    Retailcluster Kerkrade Centrum: een cluster van detailhandel en dienstverlening zoals aangegeven op bijgaande tekening.

  • c.

    Winkelconcentratiegebied: de commerciële ruimten zoals aangegeven op bijgaande tekening.

  • d.

    Centrumplan Kerkrade: nieuwbouwplan binnen Kerkrade Centrum zoals aangegeven op bijgaande tekening.

  • e.

    College: burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade.

  • f.

    Toetsingscommissie: Hoofd afdeling vastgoed en grondbedrijf, centrummanager, medewerker milieu en bouwen, wijkmanager en voorzitter van de ondernemersvereniging Stichting Kerkrade Hartstikke Goed.

  • g.

    Detailhandel: het bedrijfsmatig te koop aanbieden, verkopen en/of leveren van goederen aan de eindgebruiker.

  • h.

    Eigenaar: de eigenaar van een onroerende zaak, onder eigenaar wordt tevens begrepen degene die een opstalrecht, een appartementsrecht of een ander zakelijk recht op de onroerende zaak heeft verkregen.

  • i.

    Huurder: een natuurlijk of rechtspersoon die een pand, of gedeelte daarvan, huurt.

  • j.

    Ondernemer: een persoon die zich ten doel stelt zich een inkomen te verschaffen door met een bepaalde combinatie van arbeid, kapitaal en kennis een bedrijf te leiden of in stand te houden.

  • k.

    Centrummanager: een persoon die stuurt en adviseert in de gewenste branchering van een gebied. Daarnaast ontplooit de centrummanager activiteiten om de economische ontwikkeling van het gebied te stimuleren. Afstemming en samenwerking met diverse partijen die actief zijn in het gebied staan centraal.

  • l.

    Onderneming: elke eenheid die een economische activiteit uitoefent ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd.

  • m.

    Verhuurder: een natuurlijk persoon of een rechtspersoon die een pand, of een gedeelte daarvan, verhuurt.

  • n.

    VVO: verkoop vloeroppervlak.

  • o.

    De-minimisverklaring: een verklaring dat de aanvrager in de afgelopen drie belastingjaren niet meer dan € 200.000,- aan overheidssteun heeft ontvangen.

Artikel 2 Stimuleringsbijdrage

  • 1.

    Aan een ondernemer die voldoet aan de criteria genoemd in artikel 4 kan een bijdrage in de vestigings-, huur-, verhuis- en/of verbouwingskosten worden verstrekt indien de onderneming:

    • a.

      Gelegen is buiten de bestaande retailclusters (Spekholzerheide, Bleijerheide, Chevremont en Eygelshoven) en wil verplaatsen naar het retailcluster Kerkrade Centrum, of;

    • b.

      gelegen is binnen het aangewezen retailcluster Kerkrade centrum en wil verplaatsen naar het winkelconcentratiegebied Kerkrade Centrum, of;

    • c.

      nog niet in Kerkrade gevestigd is en onderneemt in een branche die nog onvoldoende vertegenwoordigd is in het retailcluster Kerkrade Centrum.

Artikel 2.1 bijdrage vestigingskosten

  • 1.

    De bijdrage is eenmalig en bestaat uit vergoeding van voor de vestiging noodzakelijke bedrijfsinvesteringen, voor zover die door facturen kunnen worden aangetoond.

  • 2.

    Tot de vestigingskosten worden gerekend:

    • a.

      Lidmaatschap Ondernemersvereniging Kerkrade Centrum (Stichting Kerkrade Hartstikke Goed) indien de ondernemer per direct minimaal 3 jaar lid wordt van de Ondernemersvereniging Kerkrade Centrum;

    • b.

      Marketingcommunicatiekosten;

    • c.

      Inrichtingskosten incl. meubilair; indien de inrichting (incl. etalage en meubilair) van de onderneming in belangrijke mate bijdraagt aan het concept van de onderneming en vanuit die invalshoek bijdraagt aan de upgrading van het gebied en concept van de onderneming;

    • d.

      Overige vestigingskosten (nader te bepalen door de toetsingscommissie).

  • 3.

    De bijdrage mag niet worden aangewend voor schuldsanering en/of het verrichten van achterstallige betalingen;

  • 4.

    De maximale vestigingsbijdrage is € 15.000,- per ondernemer.

Artikel 2.2 bijdrage huurkosten bij verplaatsing binnen Kerkrade

  • 1.

    Het College kan een tegemoetkoming in de huur van een winkelruimte toekennen voor maximaal 3 jaar indien er op de nieuwe locatie een hogere huur geldt. De aanvraag wordt per jaar gedaan;

  • 2.

    De bijdrage is voor het eerste jaar maximaal 30% in het huurverschil per m2 vvo per jaar. Voor de twee jaren erop is de maximale bijdrage 25% respectievelijk 10% in het huurverschil per m2 vvo per jaar;

  • 3.

    Het maximum in de totale bijdrage huurkosten is € 5.000,- per ondernemer per periode van 3 jaar;

  • 4.

    De aanvraag is ondernemergebonden.

Artikel 2.3 bijdrage verhuiskosten

  • 1.

    De bijdrage is eenmalig en bestaat uit vergoeding van de verhuiskosten van de onderneming, voor zover die door facturen kan worden aangetoond;

  • 2.

    Het maximum van de totale bijdrage per ondernemer is gelijk aan de facturen, doch nimmer meer dan € 5.000,-;

  • 3.

    De bijdrage kan alleen worden aangevraagd en toegekend ten behoeve van een onderneming die verhuist naar een nieuwe locatie in het winkelconcentratiegebied.

Artikel 2.4 bijdrage verbouwingskosten

  • 1.

    De bijdrage is eenmalig en bestaat uit een bijdrage van max. 50 % van de noodzakelijke kosten die gemaakt worden voor het gebruiksklaar maken van het te betrekken pand.

  • 2.

    Tot de verbouwingskosten worden gerekend:

    • 1.

      wijziging van de indeling door verwijdering, plaatsing of verplaatsing van binnenmuren en/of vloeren en tussenvloeren;

    • 2.

      herstel van buitenmuren, voor zover nodig in verband met het wegbreken van aanhorigheden;

    • 3.

      aanpassen van gas-, water- en elektriciteitsleidingen in verband met het verbouwen;

    • 4.

      noodzakelijke afwerking van het verbouwde gedeelte.

  • 3.

    Alle maatregelen moeten voldoen aan redelijke eisen van welstand.

    Indien het gaat om vergunningplichtige maatregelen dan moet een bouwvergunning worden aangevraagd en verleend;

  • 4.

    De maximale bijdrage per ondernemer is € 15.000,--.

Artikel 2.5 Maatwerkcriteria en voorwaarden

Buiten bovengenoemde algemene criteria en specifieke voorwaarden per categorie, kunnen aan elke ondernemer extra voorwaarden worden gesteld om in aanmerking te komen voor het verlenen van de stimuleringsbijdrage. Dit kunnen onder andere voorwaarden zijn:

  • a.

    die betrekking hebben op marketing communicatie zoals bedoeld in het stadsmarketingplan;

  • b.

    die betrekking hebben op het gefaseerd betalen van de bijdrage;

  • c.

    het mogelijk terugbetalen als niet aan voorwaarden wordt voldaan;

  • d.

    het aantonen dat aan voorwaarden is voldaan (bijvoorbeeld door het overleggen van analyses / cijfermateriaal / kopieën en / of beeldmateriaal van zaken).

Artikel 2.6 Maximale hoogte bijdrage stimuleringsregeling

De totale maximale bijdrage per ondernemer voor de totale stimuleringsregeling is € 40.000,-.

Artikel 2.7 Plafond van het budget voor de bijdragen

  • 1.

    Een bijdrage kan alleen worden toegekend zolang het budget van deze regeling dit toelaat;

  • 2.

    Voor alle bijdragen gezamenlijk is voor de periode van 1 juli 2013 tot 1 juli 2017 een plafond vastgesteld van € 200.000,-.

 

Bepalingen voor de aanvraag, toekenning, vaststelling en weigering van de bijdrage:

Artikel 3 De aanvraag en de bescheiden

  • 1.

    De aanvraag voor alle vormen van subsidies dient vooraf schriftelijk te worden ingediend bij de het College middels opgestelde aanvraagformulieren;

  • 2.

    De aanvraag dient vergezeld te zijn van:

    • a.

      een kopie van het inschrijfbewijs van de Kamer van Koophandel;

    • b.

      een kopie van een geldig identiteitsbewijs;

    • c.

      een kopie van het huur- dan wel koopcontract;

    • d.

      een gespecificeerde begroting van de beoogde activiteiten;

    • e.

      beknopt ondernemersplan;

    • f.

      de-minimisverklaring.

  • 3.

    Indien een aanvraag naar het oordeel van het College niet voldoet aan de eisen en/of niet volledig is, dan heeft de aanvrager een maand om zijn aanvraag schriftelijk aan te vullen c.q. aan te passen nadat hij van het in gebreke blijven door het College op de hoogte is gesteld;

  • 4.

    Indien de aanvrager deze gelegenheid ongebruikt laat dan wel naar het oordeel van de toetsingscommissie de aanvraag onvoldoende is aangevuld of aangepast, dan kan de toetsingscommissie besluiten de aanvraag niet te behandelen.

Artikel 4 Algemene toekenningsvoorwaarden bijdrage

  • 1.

    Een bijdrage kan slechts worden toegekend indien:

    • a.

      de onderneming is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;

    • b.

      de onderneming rechtmatig is gevestigd op de locatie waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • c.

      de onderneming beschikt over de voor de te subsidiëren activiteit benodigde vergunning.

  • 2.

    Voor artikel 2.2 geldt dat de ondernemer drie jaar op dat adres gevestigd dient te zijn.

Artikel 5 Toekenning bijdrage

  • 1.

    Het College beslist over het al dan niet toekennen van een bijdrage;

  • 2.

    Het College bepaalt bij haar besluit tot toekenning tevens het maximum van de te verstrekken bijdrage;

  • 3.

    De beslissing over de toekenning wordt genomen binnen 2 maanden na indienen van de volledige en complete aanvraag door de aanvrager bij het College;

  • 4.

    Indien naar het oordeel van het College daarvoor redenen aanwezig zijn, kan zij bij haar beslissing tevens bepalen, dat een voorschot op de bijdrage wordt verstrekt. Het voorschot wordt verrekend bij de uitbetaling van de bijdrage.

Artikel 5a Weigeringsgronden

1.Voor alle onderdelen van de stimuleringsregeling geldt dat het College

een aanvraag om een bijdrage afwijst, indien:

  • a.

    niet aan de criteria in artikel 4 wordt voldaan;

  • b.

    er voor het indienen van de aanvraag reeds een begin is gemaakt met de uitvoering van de desbetreffende activiteit;

  • c.

    de onderneming reeds nieuw is gevestigd;

  • d.

    het plafond bereikt is;

  • e.

    de ondernemer doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet, gemeentelijke regelgeving, het algemeen belang of de openbare orde.

Artikel 6 Intrekking, wijziging en terugvordering

  • 1.

    De beschikking tot verlening van een bijdrage kan worden ingetrokken of gewijzigd indien de ontvanger niet binnen de in de beschikking tot verlening van de stimuleringsbijdrage opgenomen termijn beschikt over de vereiste vergunningen, ontheffingen of andere (rechtens benodigde) toestemmingen in verband met het project of indien blijkt dat de bijdrage niet is aangewend is voor het doel waarvoor deze is verstrekt. Het besluit tot intrekking of wijziging bevat tevens de voorwaarden waaronder terugbetaling van reeds verleende voorschotten dient te geschieden;

  • 2.

    Indien de ondernemer de gestelde (maatwerk) voorwaarden niet nakomt is het mogelijk dat de bijdrage na start van de activiteit wordt ingetrokken of gewijzigd;

  • 3.

    Indien het besluit tot verlening van een bijdrage is ingetrokken of gewijzigd kan het College op basis daarvan een reeds uitbetaalde bijdrage terugvorderen.

Artikel 7 Vaststelling en betaling

  • 1.

    De aanvrager dient bij het College een schriftelijk verzoek in tot vaststelling van de bijdrage na afronding van de activiteiten zoals in de toekenning omschreven en ingeval van een bijdrage in de huurkosten binnen een maand na afloop van het betreffende jaar;

  • 2.

    Het verzoek gaat vergezeld van facturen en betalingsbewijzen;

  • 3.

    Het vaststellen van de definitieve bijdrage gebeurt door het College nadat de uitgevoerde werkzaamheden zijn gecontroleerd en akkoord bevonden. Ingeval van een bijdrage voor de huurkosten zal na afloop van elk jaar de bijdrage voor dat jaar definitief worden vastgesteld.

  • 4.

    De controle gebeurt door middel van:

    • a.

      controle van facturen, betalingsbewijzen en verantwoording die de aanvrager aanlevert;

    • b.

      controle ter plaatse door een door de beoordelingscommissie aangewezen persoon of deskundige.

  • 5.

    Op verzoek van aanvrager kan het College maximaal 2x een voorschot verstrekken van 1/3 deel van de bijdrage. Ingeval van een bijdrage in de huurkosten worden deze voorschotten gelijkelijk over het betreffende jaar verdeeld. Verleende voorschotten zullen inmindering worden gebracht op de uitbetaling van de definitieve bijdrage.

Artikel 8 Extra weigeringsgrond

De bijdrage kan alsnog worden geweigerd en op nihil vastgesteld worden als een activiteit waarvoor een bijdrage is verleend, binnen een jaar nadat de verlening heeft plaatsgevonden nog niet is uitgevoerd. Eventueel verstrekte voorschotten zullen alsdan binnen een maand na het weigeringsbesluit moeten worden terugbetaald.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Indien strikte toepassing van deze regeling leidt tot een onbillijkheid van een overwegende aard dan wel tot ernstige afbreuk aan het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, kan het College in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling.

 

Slotbepalingen

Artikel 10 Evaluatie

Iedere twee jaar, na de inwerkingtreding van deze regeling, worden de doeltreffendheid en de effecten van deze regels in de praktijk geëvalueerd. Na de evaluatie kunnen criteria eventueel worden bijgesteld.

Artikel 11 Werkingsgebied en citeertitel

Het werkingsgebied is het winkelconcentratiegebied binnen Kerkrade Centrum (zie bijlage). De regeling kan worden aangehaald als Stimuleringsregeling Kerkrade Centrum.

Artikel 12 Inwerkingtreding en duur

De regeling treedt in werking na de 8ste dag van de bekendmaking en uiterlijk op 1 juli 2013. De laatste dag waarop deze regeling geldt is 31 juni 2017. De regeling kan door de Raad van de gemeente Kerkrade worden verlengd.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Kerkrade in haar vergadering van 26 juni 2013.

De voorzitter, de griffier

J.J.M. Som, B.W.E. van der Wijst-Triepels