Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Losser

Regeling betreffende de taak, bevoegdheden en samenstelling van de Wmo-raad gemeente Losser

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLosser
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling betreffende de taak, bevoegdheden en samenstelling van de Wmo-raad gemeente Losser
CiteertitelRegeling Wmo-raad gemeente Losser
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpSport, welzijn en recreatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 11
  3. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 12

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-09-201301-06-2015nieuwe regeling

20-08-2013

Nieuwe Dinkellander 03-09-2013

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling betreffende de taak, bevoegdheden en samenstelling van de Wmo-raad gemeente Losser

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Losser;

gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

BESLUIT

1. in te stellen de Wmo-raad gemeente Losser;

2 vast te stellen de regeling  betreffende de taak, bevoegdheden en samenstelling  van de Wmo-raad gemeente Losser

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

1. In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning;

b. de wet: de wet als bedoeld onder a;

c. ingezetene: de persoon die woonachtig is in de gemeente Losser en staat ingeschreven in de bevolkingsadministratie;

d. Wmo-raad: een uit vertegenwoordigers van de onder e bedoelde cliëntengroepen bestaand adviesorgaan, met taken en bevoegdheden zoals in deze regeling omschreven;

e. cliëntengroepen: groepen van Wmo-cliënten, zoals onder meer ouderen, lichamelijk gehandicapten, chronisch zieken, mantelzorgers, vrijwilligers, jeugd en jongeren, verstandelijk gehandicapten en personen met psychische of psychiatrische problematiek;

f. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Losser. 2. De in deze regeling gehanteerde begrippen en begripsbepalingen hebben dezelfde betekenis als bedoeld in de wet en de Algemene wet bestuursrecht, tenzij daarvan uitdrukkelijk in deze regeling wordt afgeweken.

 

Artikel 2 Taak en doelstelling Wmo-raad

1. De Wmo-raad heeft tot doel het bevorderen van een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. 2. De Wmo-raad brengt op hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over beleidsmatige aangelegenheden op het terrein van maatschappelijke ondersteuning, alsmede over aangelegenheden die de gemeentelijke uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening op dit terrein betreffen. 3. Met uitzondering van de daarbij gehanteerde gemeentelijke procedures en regelingen is de Wmo-raad niet bevoegd te adviseren en/of de gemeente te bevragen over: a. klachten, bezwaarschriften en andere aangelegenheden op het gebied van maatschappelijke ondersteuning die individueel van aard zijn, dan wel op individuele personen betrekking hebben;

b. de verplichte gemeentelijke uitvoering van wettelijke voorschriften op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, voor zover ten aanzien van de uitvoering daarvan geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is.

4. De Wmo-raad stelt zich terughoudend op bij het adviseren over onderwerpen waarover in de voorgaande twee jaar al een advies is uitgebracht, tenzij zich inhoudelijke wijzigingen hebben voorgedaan.

Artikel 3 Samenstelling Wmo-raad

1. De Wmo-raad bestaat uit minimaal 5 personen. 2. Het college bevordert de instandhouding van een Wmo-raad. 3. De Wmo-raad streeft naar een vertegenwoordiging van minimaal de navolgende cliëntengroepen: ouderen, lichamelijk gehandicapten en chronisch zieken, mantelzorgers, vrijwilligers, jeugd en jongeren, verstandelijk gehandicapten en personen met psychische of psychiatrische problematiek. 4. Het streven is om per cliëntengroep met één lid in de Wmo-raad vertegenwoordigd te zijn. 5. Het lidmaatschap van de Wmo-raad is onverenigbaar met:

a.het lidmaatschap van het college, de gemeenteraad of een raadscommissie.;

b. het vervullen van werkzaamheden bij of in opdracht van het gemeentebestuur of een loondienstverband of bestuursfunctie bij een professionele zorgaanbieder of bij een door de gemeente gesubsidieerde professionele instelling, die raakvlakken heeft met één van de cliëntengroepen.

 

Artikel 4 Werkwijze Wmo-raad en college

1. De Wmo-raad stelt een reglement op waarin is geregeld:

- de vergaderorde

- de onderlinge taakverdeling

- benoeming en aftreden

- plaatsvervanging 2. De leden van de Wmo-raad verrichten hun werkzaamheden in principe zonder last en ruggespraak maar, indien de Wmo-raad dit nodig acht, gehoord hebbende de achterban en overige belanghebbenden.

3. Het college vraagt advies over alle beleidsvoorstellen met betrekking tot het gemeentelijk Wmo-beleid. Een adviesaanvraag vindt tijdig plaats, doch in ieder geval zes weken voor de behandeling in het college van het adviesonderwerp. 4. De Wmo-raad brengt binnen vier weken advies uit na een schriftelijk verzoek van het college. In spoedeisende gevallen neemt het college contact op met de voorzitter om een termijn te bepalen. In de overige gevallen waarin de termijn te kort of te lang is, treden Wmo-raad en college in overleg over de vaststelling van een geschikte termijn. 5. De adviezen van de Wmo-raad worden schriftelijk, door middel van brieven, e-mails, verslagen en/of rapporten uitgebracht. 6. Indien de besluitvorming van het college en/of een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van de advisering van de Wmo-raad wordt dit vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van de advisering van de raad is afgeweken. Het college koppelt een besluit tot afwijking van een advies binnen twee werken terug naar de Wmo-raad. 7. Indien de Wmo-raad besluit een door het college gevraagd advies niet uit te brengen, wordt daarvan aan het college schriftelijk (per brief of e-mail) kennis gegeven onder mededeling van de beweegredenen. 8. Indien de Wmo-raad kennis krijgt van een voorstel van het college dat betrekking heeft op het taakveld van de Wmo-raad, maar waarover de Wmo-raad geen adviesaanvraag heeft ontvangen en toch wil adviseren, geeft de Wmo-raad hiervan direct kennis aan het college. In overleg bepalen Wmo-raad en college binnen welke termijn alsnog advies wordt uitgebracht.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning/facilitering

1. Een medewerker, of diens plaatsvervanger, van de afdeling Beleid, Strategie en Projecten is contactpersoon van de Wmo-raad voor zover het werkzaamheden betreffen die verband houden met de beleidsadvisering, het aanreiken van de benodigde stukken voor de agenda, het verwerken van de adviezen alsmede het in voorkomende gevallen deelnemen aan de vergadering. 2. De secretaris van de Wmo-raad voorziet in voorbereiding en uitwerking  van de vergaderingen van de raad, waaronder de verslaglegging.

Artikel 6 De vergadering

1. De Wmo-raad vergadert tenminste vier maal per kalenderjaar. De Wmo-raad en (een delegatie van) het college komen in principe twee maal per jaar bijeen om het Wmo-beleid en de gang van zaken te bespreken. 2. De Wmo-raad heeft de mogelijkheid derden, waaronder medewerkers en/of vertegenwoordigers van de gemeente Losser, voor een toelichting of een uiteenzetting tijdens de vergadering uit te nodigen, indien een agendapunt daartoe aanleiding geeft. 3. De vergaderingen van de Wmo-raad zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk, tenzij het onderwerp op de agenda zich daarvoor niet leent. 4. De ter behandeling in de vergadering ingebrachte stukken zijn, voor aanvang van de vergadering, voor het publiek ter inzage beschikbaar, tenzij het vijfde lid van dit artikel in werking treedt. 5. Onverminderd het bepaalde in het derde lid kunnen het college en de Wmo-raad besluiten tot het houden van een besloten vergadering. In dat geval zijn, in afwijking van het bepaalde in het derde en vierde lid, de ter behandeling in die vergadering ingebrachte stukken en de verslaglegging daarvan niet voor het publiek ter inzage beschikbaar.

 

Artikel 7 De informatievoorziening

1. In het belang van een juiste en adequate besluitvorming en advisering door de Wmo-raad draagt de medewerker, of diens plaatsvervanger, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, zorg voor een tijdige en zo volledig mogelijke informatievoorziening aan de leden van de Wmo-raad, voor zover het aangelegenheden betreft die tot de taak- en doelstelling van de Wmo-raad behoren als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid. 2. Het college informeert de Wmo-raad tenminste twee maal per jaar over de voorbereiding van beleidsvoorstellen met betrekking tot het Wmo-beleid. Deze informatievoorziening wordt gekoppeld aan het overleg tussen Wmo-raad en college zoals genoemd in artikel 6, eerste lid.

Artikel 8 Facilitering Wmo-raad

1. Aan de Wmo-raad wordt jaarlijks, in overeenstemming met de terzake geldende gemeentelijke bepalingen, een subsidie toegekend voor de door de Wmo-raad en/of de leden van de Wmo-raad te maken onkosten. 2. Onkosten, door de voorzitter en/of de leden van de Wmo-raad gemaakt ten behoeve van de uitoefening van het lidmaatschap van de Wmo-raad, komen ten laste van de subsidie als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 9 Uitvoering regeling

Het college is belast met de uitvoering van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling Wmo-raad gemeente Losser.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 20 augustus 2013.

De secretaris,    De burgemeester,

 

Nota-toelichting Toelichting Wmo-raad verordening gemeente Losser

A. Algemene toelichting

1. Inleiding

Op grond van artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kan het bevoegde bestuursorgaan regels stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 11 en 12, van de Wmo of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van die wet.

In de regeling wordt in ieder geval vastgelegd:

a. de wijze waarop met de (vertegenwoordigers van deze) cliëntengroepen periodiek overleg wordt gevoerd;

b. de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

c. de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie worden voorzien. De regeling legt met name de bestaande situatie in Losser vast en is niet bedoeld om een nieuwe situatie te creëren.

  Artikelsgewijze toelichting

  Artikel 1 Begripsbepalingen

De begrippen die in de regeling worden gebruikt, sluiten zoveel mogelijk aan bij de bestaande situatie in Losser en hebben zoveel mogelijk een gelijkluidende betekenis als de omschrijving hiervan in de relevante wetgeving.

  Artikel 2 Taak en doelstelling Wmo-raad

In het eerste lid wordt de doelstelling van de Wmo-raad beschreven.

In het tweede lid is verankerd dat de Wmo-raad gevraagd en ongevraagd advies aan het college kan uitbrengen over beleidsmatige aangelegenheden op het terrein van maatschappelijke ondersteuning, alsmede over aangelegenheden die de gemeentelijke uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening op dit terrein betreffen. Belangrijk is wel dat de advisering op hoofdlijnen gebeurt en niet te veel op details ingaat. Dit geldt ook voor de financiële aspecten.

Het derde lid geeft aan omtrent welke aangelegenheden de Wmo-raad niet bevoegd is te adviseren dan wel zich daarmee bezig te houden. Onderwerpen waarover de Wmo-raad de afgelopen twee jaar al eerder heeft geadviseerd, kunnen niet opnieuw onderwerp van advies zijn. Daarnaast houdt de Wmo-raad zich in principe niet bezig met individuele gevallen. Dat betekent niet dat er geen rekening mag worden gehouden met individuele situaties, maar alleen als dit algemene signalen oplevert voor de kwaliteit van producten of de uitwerking van beleid. Individuele kwesties kunnen wel aanwijzingen opleveren voor het grotere geheel.

  Artikel 3 Samenstelling Wmo-raad

In dit artikel is geregeld, dat de cliëntengroepen betrokken bij  maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Losser zoveel mogelijk zijn vertegenwoordigd in de Wmo-raad. Streven is één vertegenwoordiger per cliëntengroep. In dit artikel is voorts geregeld de onverenigbaarheid van functies van de leden.

  Artikel 4 Werkwijze Wmo-raad

De Wmo-raad stelt een eigen reglement op waarin de vergaderorde en benoeming en aftreden zijn geregeld. Tevens bevat dit artikel bepalingen over de wijze van adviseren van de Wmo-raad en de besluitvorming van de bevoegde organen over onderwerpen waar de Wmop-raad een advies heeft uitgebracht.

  Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

In dit artikel is vastgelegd dat de leden van de Wmo-raad zelf in de secretariaatswerkzaamheden dienen te voorzien, voor zover het geen werkzaamheden betreffen die verband houden met de taken van de medewerker van de gemeente, die als contactpersoon optreedt tussen de Wmo-raad en de gemeente. Deze werkzaamheden worden door een medewerker, of diens plaatsvervanger, van de afdeling Beleid, Strategie en Projecten verzorgd.

  Artikel 6 De vergadering

De frequentie op jaarbasis van de vergaderingen van de Wmo-raad is in dit artikel geregeld, evenals de wijze waarop met de leden van de Wmo-raad periodiek overleg wordt gevoerd. 

Voorts is in dit artikel geregeld:

• de openbaarheid van de vergaderingen

• de mogelijkheid tot het houden van een besloten vergadering

  Artikel 7 De informatievoorziening

De wijze waarop de leden van de Wmo-raad van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde algemene informatie op het terrein van maatschappelijke ondersteuning worden voorzien is in het eerste lid bepaald. Daarnaast informeert het college de Wmo-raad tweemaal per jaar over de voorbereiding van Wmo-beleid.

  Artikel 8 Facilitering Wmo-raad

Aan de uitoefening van de taak van de Wmo-raad zijn kosten verbonden, o.a. voor het raadplegen van achterban en gebruikers van voorzieningen. Ter bestrijding van de door de raad en/of de leden van deze raad te maken onkosten is in dit artikel vastgelegd dat:

• aan de Wmo-raad, in overeenstemming met de terzake geldende gemeentelijke bepalingen, jaarlijks een subsidie wordt toegekend;

•  dat onkosten, door de leden van de Wmo-raad gemaakt ten behoeve van de uitoefening van het lidmaatschap van deze raad, ten laste van die subsidie komen.

Artikel 9 Uitvoering regeling

Dat het college is belast met de uitvoering van de regeling zoals dat in het eerste lid is vastgelegd, is wettelijk bepaald. Overeenkomstig hetgeen hierover wettelijk is geregeld en met inachtneming van het gemeentelijke mandaatbesluit, kan het college deze bevoegdheid mandateren aan gemeenteambtenaren, zulks onder eventueel nader door het college te stellen regels en onder behoud van de verantwoordelijkheid van het college van de door de gemeenteambtenaren terzake namens het college genomen besluiten.

  Artikel 10 Citeertitel

Behoeft geen nadere toelichting.

  Artikel 11 Inwerkingtreding

Behoeft geen nadere toelichting.