Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Mill en Sint Hubert

Reglement Burgerlijke stand 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMill en Sint Hubert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke stand 2009
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Onbekend
  2. onbekend
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-200913-06-2017Onbekend

13-10-2009

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand 2009

 

 

Reglement Burgerlijke stand 2009

Reglement Burgerlijke stand 2009

Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Artikel 1. Begripsbepalingen.

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Mill en Sint Hubert en als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: plaats die door het bevoegd gezag als zodanig is aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren in dienst van de gemeente Mill en Sint Hubert of van een andere gemeente. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is vier personen.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan voor één dag een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen. Deze (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand dient te zijn benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en als zodanig te zijn beedigd. Een schriftelijk verzoek is noodzakelijk.

Artikel 3. Benoemingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan bezoldigd of onbezoldigd zijn:

    • a.

      bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt door

de gemeente geworven en benoemd voor het voltrekken van huwelijken voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode;

b.onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een

persoon die, op eigen verzoek of het verzoek van het bruidspaar, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewoon ambtenaar van de gemeente Mill en Sint Hubert wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon benoemd en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente.

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen vinden plaats in het gemeentehuis in een door de gemeente gekozen ruimte;

  • 2.

    Ten behoeve van huwelijksvoltrekkingen, niet zijnde de kosteloze huwelijksvoltrekkingen genoemd onder artikel 4, lid 1, zijn aangewezen als gemeentehuis: de kapel “O.L. Vrouw ten Hove”, kasteel Tongelaar en het gemeentehuis van Mill en Sint Hubert. In overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt een ruimte in het gemeentehuis van Mill en Sint Hubert gekozen. In overleg met de beheerder van kasteel Tongelaar wordt een plek aldaar gekozen.

  • 3.

    Ook zijn als huis der gemeente waar huwelijken kunnen worden voltrokken aangewezen: elke plaats binnen de gemeentegrens van de gemeente Mill en Sint Hubert, onder de voorwaarden dat:

    • ·

      de eigenaar, beheerder, of gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • ·

      de veiligheid van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Artikel 5. Vormen van huwelijksvoltrekking

  • 1.De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4, lid 1:

    • a.

      duurt maximaal 10 minuten;

    • b.

      vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 20 personen, exclusief het bruidspaar en de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      wordt verricht door een door de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zonder voorafgaand gesprek en zonder toespraak.

      2.De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4, lid 2:

    • a.

      duurt maximaal 30 minuten;

    • b.

      vindt plaats in aanwezigheid van maximaal het onderstaand aantal genoemde personen exclusief bruidspaar, (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en bode:

  • ·

    Gemeentehuis: afhankelijk van de ruimte.

  • ·

    Kapel O.L “Vrouw ten Hove”: 81 personen.

  • ·

    Kasteel Tongelaar: in overleg met de beheerder van kasteel Tongelaar.

    • c.

      wordt verricht door een door de gemeente aangewezen (buitengewoon)

      ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2.

      3.De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4, lid 3:

    • a.

      duurt de met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand overeengekomen tijd;

    • b.

      het aantal personen is afhankelijk van de locatie, waarbij de veiligheid voor de aanwezigen leidend is voor het maximale aantal;

    • c.

      wordt verricht door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2, lid 2 en lid 3. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dient zelf door het bruidspaar aangedragen te worden bij de gemeente en, indien nodig, door het college van burgemeester en wethouders te worden benoemd. Het al dan niet beschikbaar zijn van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een huwelijksvoltrekking zoals bedoeld in artikel 4, lid 3 is geen verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      in bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten om af te wijken van het gestelde onder a en c.

Artikel 6. Reservering huwelijk

  • 1.

    Een huwelijk als bedoeld in artikel 5, lid 1 en lid 2 kan maximaal 2 jaar vóór de huwelijksvoltrekking worden vastgelegd.

  • 2.

    Een huwelijk als bedoeld in artikel 5, lid 3, dient minimaal 2 weken vóór de huwelijksvoltrekking te zijn vastgelegd, waarbij tevens de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dient te worden aangedragen zodat deze door het college van burgemeester en wethouders kan worden benoemd

Artikel 7. Bezoldiging

1.De bezoldiging voor het voltrekken van een huwelijk door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 en 2 is geregeld in de “Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de

gemeente Mill en Sint Hubert 2008”.

  • 2.

    Als er een vergoeding voor het voltrekken van een huwelijk door de onbezoldigd (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2, lid 3 wordt gegeven, dan is dat een aangelegenheid tussen de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en het bruidspaar. De gemeente is hier geen partij in.

  • 3.

    Als er een vergoeding voor het voltrekken van een huwelijk door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2, lid 2 wordt gegeven, indien dit huwelijk wordt voltrokken buiten de openstellingstijden van het bureau van de burgerlijke stand zoals genoemd in artikel 8, lid 1 en lid 2, dan is dat een aangelegenheid tussen de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en het bruidspaar. De gemeente is hier geen partij in.

Artikel 8. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor het voltrekken van een huwelijk zoals bedoeld in artikel 5, lid 1:

    • ·

      maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur

    • ·

      vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur

mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft of een andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dag waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor het voltrekken van een huwelijk zoals bedoeld in artikel 4, lid 2:

    • ·

      maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 18.00 uur

    • ·

      vrijdag en zaterdag van 09.00 uur tot 20.00 uur

mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft of een andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dag waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

Gedurende de in dit lid genoemde tijdstippen is het tevens mogelijk om te trouwen op de locaties genoemd onder artikel 4, lid 3.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor het voltrekken van een huwelijk zoals bedoeld in artikel 4, lid 3:

    • ·

      dagelijks gedurende elk tijdstip

mits het echtpaar zelf een (buitengewoon) ambtenaar voor de burgerlijke stand heeft aangedragen en deze door het college van burgemeester en wethouders is benoemd..

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor overige werkzaamheden :

    • ·

      maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.15 uur

    • ·

      maandag tot en met donderdag van 13.30 uur tot 16.00 uur

mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft of een andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dag waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college van burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 6.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 7.

    In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 9. Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over een huwelijk cq het voltrekken van een huwelijk zijn ook van toepassing op het geregistreerde partnerschap en het sluiten van het geregistreerde partnerschap en tevens op de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Mill en Sint Hubert 2009”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 augustus 2009.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 13 oktober 2009

De secretaris, De burgemeester,

Mr. R.P. Hoffmann J.Th.C.M. Verheijen.