Organisatie | Vlissingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Vlissingen |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Vlissingen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Treasurystatuut 2006
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-01-2006 | 01-01-2006 | 06-03-2019 | art. 6,18,19,22,23,26 | 22-12-2005 Gemeenteblad 2006, IX.02 | Geen. |
12-01-2005 | 01-01-2005 | Nieuwe regeling | 23-12-2004 Gemeenteblad, 2005, IX.02 | Geen. |
GEMEENTEBLAD VLISSINGEN nr. IX.02
Cursief gedrukt staan de toekomstig vorm te geven en te realiseren artikels (vermeld met de uiterste uitvoerdatum) een en ander volgens vastgestelde planning
In deze verordening wordt verstaan onder:
Titel1. Begroting en verantwoording
Artikel 7 Tussentijdse rapportage en informatie
Artikel 13 Kostprijsberekening (max. 2006)
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Vlissingen wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 14 Financieringsfunctie)
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een besluit financieringsstatuut. Het college zendt het besluit financieringsstatuut ter kennisgeving aan de raad. De in dit artikel benoemde financieringsfunctie is opgenomen in het treasurystatuut.
Artikel 15 Registratie bezittingen, activa en vermogen (max. 2007)
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-) schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de pm jaar.
Artikel 17 Weerstandsvermogen en risicomanagement
(max. 2006)Het college biedt ten minste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens het gewenste weerstandscapaciteit bepaald. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.
Artikel 18 Onderhoud kapitaalgoederen
Nota 'onderhoud openbare ruimte':
Het college biedt, ten minste een keer per twee jaar een nota inzake het onderhoud van de openbare ruimte aan. In de nota wordt een overzicht gegeven van:
De nota onderhoud openbare ruimte geeft verder het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkosten-systematiek en het meerjarig budgettair beslag. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat deze aan de raad is aangeboden. De nota wordt voor het eerst geleverd in het jaar 2006.
Het college biedt, ten minste een keer per vier jaar een nota riolering aan. In deze nota wordt een overzicht gegeven van de staat van onderhoud van de gemeentelijke riolering. Daarbij wordt ten minste aandacht geschonken aan:
- aantal km's droogweerafvoer/dwa (vuilwater) en regenwaterafvoer / rwa;
- aantal km's riolering dat achterstallig onderhoud vertoont .
De nota biedt verder het kader voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat deze aan de raad is aangeboden. De nota wordt voor het eerst geleverd in het jaar 2006.
Nota 'onderhoud gebouwen en accommodaties':
Het college biedt jaarlijks, voor het eerst in april 2007, een nota onderhoud gebouwen en accommodaties aan. In de nota wordt per gebouw of accommodatie weergegeven:
- de stand van zaken en het kwaliteitsoverzicht;
- het onderhoud, groot-onderhoud en renovatie in het komende kalenderjaar;
- welke budgetten, gesplitst in exploitatie en investering, hiervoor beschikbaar moeten worden gesteld;
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
Artikel 20 Bedrijfsvoering (max. 2007)
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen. Daarbij wordt speciale aandacht gegeven aan: ……………, ……………., ………………, ……………., (voor een opsomming van aandachtsvelden zie de artikelsgewijze toelichting).
De nota bevat voorts de kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële voorwaarden.
In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering van het grondbeleid. Dit in de zin van de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen binnen de grondexploitatie(s). Voorts wordt ingegaan op de relaties tussen het grondbeleid c.q. de grondexploitatie(s) enerzijds en de begrotingsprogramma's anderzijds.
Titel 4. Financiele organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 26 Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:
Artikel 27 Aanbesteding en inkoop (max. 2006)
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2005, met dien verstande dat de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van de begroting voor het begrotingsjaar 2005 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.