Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de auditcommissie gemeente Oldambt 2012 |
Citeertitel | Verordening op de auditcommissie gemeente Oldambt 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2012 | Nieuwe regelgeving | 26-09-2012 Streekblad | Nieuwe regeling |
De raad van de gemeente Oldambt;
gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente Oldambt, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Oldambt bij besluit van 4 januari 2010; gehoord het advies van de auditcommissie;
vast te stellen de navolgende verordening:
Verordening op de auditcommissie gemeente Oldambt 2012, luidende als volgt:
Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. de commissie: de auditcommissie;
c. het college: het college van burgemeester en wethouders;
d. de accountant: de in de Controleverordening gemeente Oldambt bedoelde accountant, die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
e. de voorzitter: de voorzitter van de commissie;
f. het lid: één van de in totaal vier door de raad benoemde raadsleden in de auditcommissie, genoemd in artikel 4, 1e lid van deze verordening;
g. de adviseur: een van de door de raad benoemde functionarissen, genoemd in artikel 4, 2e lid van deze verordening;
h. de ambtelijk secretaris: de griffier of één door de griffier aangewezen medewerker van de griffie, welke belast is met de ondersteuning van de auditcommissie, genoemd in artikel 4, 3e lid van deze verordening;
i. het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.
Artikel 3 Taken en bevoegdheid
Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
a. de voorbereiding van het jaarlijks door de raad vast te stellen controleprotocol;
b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;
c. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 4, derde lid, Controleverordening gemeente Oldambt;
d. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;
e. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;
f. het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;
g. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college;
h. het gevraagd en ongevraagd adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 7 Vergaderingen, verslaglegging en publicatie op Raadwijzer
De commissie komt voorts in ieder geval per begrotingsjaar bijeen op een drietal vaste momenten, namelijk:
a. ter voorbereiding van de bespreking van de jaarrekening in de gemeenteraad, waarbij onder meer het verslag van bevindingen van de accountant met betrekking tot de rekening wordt besproken voor het zomerreces in het bijzijn van de accountant;
b. voordat de accountant de controlewerkzaamheden uitvoert, waarbij het controleprotocol/de controle aanpak wordt besproken na het zomerreces in het bijzijn van de accountant;
c. ergens in het begin van het nieuwe kalenderjaar, waarbij actuele zaken en onderwerpen aan bod kunnen komen al dan niet in het bijzijn van de accountant.