Organisatie | Peel en Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Peel en Maas |
Citeertitel | reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Peel en Maas |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | geen |
Externe bijlage | Tabel vrije derden |
Geen
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2013 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 26-03-2013 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas;
- de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- de wet bescherming persoonsgegevens;
- de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Peel en Maas
Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Peel en Maas
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie van Peel en Maas, de basisadministraties van andere gemeenten en de GBA-V
Artikel 3 - Beheer basisadministratie en autorisatiebesluit
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers overeenkomstig de wijze van verstrekking als bedoeld in artikel 4 en onder de in dat artikel bepaalde voorwaarden.
Artikel 5 - Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 1 bij dit reglement aan te geven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Aldus vastgesteld te Peel en Maas op 26 maart 2013.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de gemeentesecretaris/directeur, de burgemeester,
drs. H.Mensink W.J. Delissen-van Tongerlo
op het Privacyreglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Peel en Maas
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatievoorziening vanuit de basisadministratie met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft hierin de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt.
Het reglement betreft primair de basisadministratie, waarin de gegevens zijn geregistreerd van personen die in gemeente Peel en Maas woonachtig zijn. Daarnaast geeft het reglement voorschriften voor de verwerking van persoonsgegevens van niet-inwoners, waarvan de gegevens afkomstig zijn uit de GBA van andere gemeenten. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het in dit artikel genoemde autorisatiebesluit.
Het informatiebeheer is in de Beheerregeling GBA belegd bij de coördinator van het Cluster Burgerzaken. Deze zorgt voor de feitelijke invulling aan de wijze van distribueren van persoonsgegevens aan de binnengemeentelijke afnemers, binnen de randvoorwaarden die daarvoor worden gesteld in artikel 4. De beheerder moet dit overigens zodanig invullen, dat de afnemers in ieder geval voorzien worden van de authentieke gegevens die zij verplicht zijn te gebruiken op grond van artikel 3b van de Wet GBA.
Artikel 2. Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisadministratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 3. Bevoegdheden beheerder
De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de verwerking van gegevens uit de GBA, ligt bij de verantwoordelijke, het college van burgemeester en wethouders. Uit praktische overwegingen is het raadzaam om de feitelijke invulling van de persoonsinformatievoorziening in handen te leggen van de beheerder. De beheerder dient zich te houden aan de het GBA-regime voor wat betreft de mogelijkheden tot verstrekking van persoonsinformatie. Daarnaast dienen de ontvangers van persoonsgegevens zich te houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens.
Artikel 4. Toegang tot de basisadministraties, verstrekkingwijzen en voorwaarden
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder GBA en de medewerkers bij het cluster Burgerzaken die uitvoering geven aan de Wet GBA.
De verstrekking van persoonsgegevens aan binnengemeentelijke afnemers kan plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging, de verstrekking van mutatieberichten en door selecties gebaseerd op specifieke vragen van afnemers. Om mutatieberichten te kunnen ontvangen, plaatst een afnemer een indicatie bij de GBA-gegevens van de persoon die binnen de doelgroep van de afnemer valt.
Artikel 5. Overige verstrekkingen
Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.
Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.
Gegevensverstrekking op basis van artikel 100 wet GBA is alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.
Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking aan commerciële instellingen en bedrijven uitgesloten. Zo hebben instellingen als incassobureaus en postorderbedrijven geen recht op gegevens uit de GBA voor hun buitengerechtelijke incassowerkzaamheden.
Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.
Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 110).
Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen, om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens, terug te melden aan de informatiebeheerder van de GBA. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.
Op grond van artikel 62, vierde lid, van de Wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om:
De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Peel en Maas als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.
De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:
Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
In gemeente Peel en Maas zijn de maatregelen opgenomen in het door de verantwoordelijke vastgestelde beveiligingsplan, zijnde het GBA-Handboek. Dit wordt jaarlijks geactualiseerd.
Gegeven de substantiële wijzigingen stellen wij voor om het privacyreglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Peel en Maas 2011 in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Reglement basisadministratie personen.