Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Bijzondere Bijstand |
Citeertitel | Beleidsregel Bijzondere Bijstand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling (tevens intrekking van de Beleidsregel Bijzondere Bijstand) | 18-06-2013 Weekblad Parkstad | BWV-13000263 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
"BELEIDSREGEL BIJZONDERE BIJSTAND" HOOFDSTUK 1 ALGEMENE RICHTLIJNEN
1, Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Aanvragen kunnen tot 1 maart na het kalenderjaar waarop de kosten gemaakt zijn, worden ingediend.
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045/ +31 (0)45 560 50 40. gemeenteeheerlen.nl. ING 67 28 14 471
HOOFDSTUK 2 CATEGORIALE BIJZONDERE BIJSTAND
Artikel 5 chronisch zieken en gehandicapten
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeentegheerlen.nl. ING 67 28 14 471
Artikel 7 collectieve ziektekostenverzekering
Er wordt geen bijzondere bijstand verstrekt voor het verplichte en vrijwillige eigen risico van de ziektekostenverzekering.
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40, gemeente.aheerlen.nl. ING 67 28 14 471
Artikel 10 maaltijdvoorziening
Artikel 11 additionele bewassingskosten en kledingslijtage
Artikel 12 additionele stookkosten
Artikel 13 additionele kosten dieet
Artikel 14 eigen bijdrage thuiszorg
Artikel 15 vorm van de bijstand
Postbus I, 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeentes heerlen.nl. ING 67 28 14 471
HOOFDSTUK 4 MAATSCHAPPELIJKE KOSTEN Paragraaf 1 Reiskosten
Artikel 16 reiskosten bezoek ziek familielid
Artikel 18 reiskosten voor in een instelling verblijvend kind
Artikel 19 Vorm bijzondere bijstand
hebbende uitgesloten is of een beperkt aanbod krijgt van gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 20 eerste maand huur en waarborgsom
Artikel 21 duurzame gebruiksgoederen
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeente;dheerlen.nl, ING 67 28 14 471
Artikel 24 doorbetaling vaste lasten bij verblijf in een inrichting
Als er een partner jonger dan 21 jaar achterblijft en de noodzaak tot het verblijf in een inrichting is vastgesteld wordt het inkomen van deze partner met bijzondere bijstand levensonderhoud aangevuld tot de toepasselijke bijstandsnorm en dienen de doorlopende vaste lasten te worden voldaan uit diens inkomen.
HOOFDSTUK 5 RECHTSBIJSTAND EN FINANCI Ë LE ZAKEN
Artikel 25 eigen bijdrage rechtsbijstand
De eigen bijdrage in het kader van de WRB en het verschuldigd griffierecht komen voor vergoeding in aanmerking.
Het college beschouwt in het geval van budgetbeheer de dienstverlening die geboden wordt door Kredietbank Limburg als een voorliggende voorziening.
Artikel 27 bewindvoerderskosten
Er bestaat recht op bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering indien de goederen van een meerderjarige door de Kantonrechter onder bewind zijn gesteld én de kosten van beschermingsbewind door de Kantonrechter afwijkend van de hoofdregel (5% van de netto opbrengst van de onder bewind staande goederen) zijn vastgesteld. Het maakt niet uit of het om gedwongen of om vrijwillige onder bewindstelling gaat.
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeente§"heerlen.nl. ING 67 28 14 471
HOOFDSTUK 6 LEVENSONDERHOUD & WOONKOSTENTOESLAG
De hoogte van de bijzondere bijstand ex artikel 12 WWB is maximaal het verschil tussen de van toepassing zijnde jongerennormen ex artikel 20 WWB en de normen voor 21 jarigen ex artikel 21 WWB
Artikel 30 bijzondere bijstand toeslag voormalig alleenstaande ouder
Artikel 31 Bijzondere bijstand woonkostentoeslag huurwoning
Artikel 32 bijzondere bijstand woonkostentoeslag eigendomswoning
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeentegheerlen.nl. ING 67 28 14 471
Artikel 33 bijzondere bijstand woonkostentoeslag doorgangshuis blijf van mijn lijf
HOOFDSTUK 7 OVERIGE KOSTENSOORTEN
Bijstand kan verleend worden aan erfgenamen en bloed- en aanverwanten die krachtens de artikelen 392-396 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, voor zover de uitvaartkosten niet uit de nalatenschap voldaan kunnen worden en de erfgenaam of bloed-/aanverwante niet over voldoende middelen beschikt om (zijn aandeel) in de kosten te voldoen.
Artikel 35 voor- en vroegschoolse educatie
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40, gemeenteëheerlen.nl. ING 67 28 14 471
Artikel 36 legeskosten verblijfsvergunning
Artikel 37 inwerkingtreding en citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als "beleidsregel bijzondere bijstand" en treedt in werking op 1 juli 2013.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 18 juni 2013.
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeente aheerlen.nl, ING 67 28 14 4X1
Artikelsgewijze toelichting op de beleidsregel Bijzondere Bijstand
(De artikelen waarbij een toelichting noodzakelijk is, zijn opgenomen)
Bijzondere bijstand op grond van artikel 35 van de WWB is van toepassing op:
• Mensen die gedurende langere tijd een minimuminkomen hebben;
• Bij het plotseling optreden van bijzondere kosten veelal niet de mogelijkheid hebben
gehad te reserveren voor die kosten;
• Deze kosten vanuit de oogpunten van solidariteit en armoedebestrijding in redelijk-
heid gedeeltelijk niet voor rekening van belanghebbenden mogen komen
• Middels deze regeling worden de uitgangspunten van het beleid vastgelegd in
Bijzondere bijstand is alleen mogelijk als:
Van de kosten waarop de aanvraag betrekking heeft dienen nota's overgelegd te worden en offertes mogen niet ouder dan 1 maand zijn.
Tenzij anders vermeld zijn de draagkrachtregels van artikel 3 en de drempel van artikel 4 van deze beleidsregel van toepassing.
Hoofdstuk 1 Algemene richtlijnen
Het voor de draagkracht in aanmerking te nemen inkomen zoals genoemd in artikel 31 van de WWB wordt bepaald aan de hand van het inkomen gedurende de draagkrachtperiode. Wijzigingen met betrekking tot het inkomen die voorspelbaar zijn moeten worden meegenomen.
De draagkracht is 100% van het in aanmerking te nemen inkomen zoals genoemd in artikel 31 van de WWB bij de kosten voor direct levensonderhoud en geldt voor de volgende kostensoorten:
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045/ +31 (0)45 560 50 40. gemeentejiheerlen.nl. ING 67 28 14 471
Bij een periodieke verstrekking over een kortere periode dan 12 maanden wordt de draagkracht slechts verrekend over de maanden waarover de bijzondere bijstand wordt toegekend. De draagkracht over de overige maanden van dat betreffende jaar blijft buiten beschouwing.
Een vastgestelde draagkracht kan gedurende het jaar gewijzigd worden bij een naar het oordeel van het college ingrijpende wijziging in de financiële omstandigheden. De om deze reden gewijzigde draagkracht heeft geen gevolgen voor de reeds uitbetaalde bijzondere bijstand in dat kalenderjaar tenzij er sprake is van schending inlichtingenplicht op grond van artikel 17 van de WWB.
Wij hanteren een lagere drempel dan het maximale drempelbedrag dat is opgenomen in artikel 35 van de WWB. Dit is buitenwettelijk begunstigend beleid.
Hoofdstuk 2 Categoriale Bijzondere Bijstand
Artikel 5 Chronisch zieken en gehandicapten Lid 1
Rechthebbende is de persoon die:
Er dient een besluit te worden overgelegd van:
In de voorgaande beleidsregel bijzondere bijstand was een persoon eveneens rechthebbend wanneer deze de bijlage bij het aanvraagformulier liet tekenen door een medisch specialist. In de praktijk leidde deze verklaring tot interne en externe discussies die de afhandeling en beoordeling onnodig ingewikkeld maakte. Tevens zijn er medisch specialisten die kosten in rekening brengen bij het overleggen van een medische verklaring.
Dit onderdeel is op grond van bovengenoemde argumenten vervallen, maar hiervoor komt in de plaats dat er recht is op de categoriale bijzondere bijstand indien de aanvrager
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeente.iheerlen.nl, ING 67 28 14 471
een bewijsstuk van het CAK bijvoegt waaruit blijkt dat deze een compensatie eigen risico of een tegemoetkoming in het kader van de Wtcg heeft ontvangen (dit is objectief).
Indien er sprake is van een chronisch ziek kind dan wordt een vergoeding van €75,00 per kind versterkt, daar de medische kosten in veel gevallen gedekt worden door de ziektekostenverzekering. En als er sprake is van kosten m.b.t. dieet dan zijn de kosten beduidend lager dan voor een volwassene. Voor belanghebbende ouder dan 18 jaar doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd is de vergoeding €150,00.
Het ingevolge de Zorgverzekeringswet wettelijk te verzekeren basispakket heeft betrekking op noodzakelijke zorg, getoetst aan aantoonbare werking, kosteneffectiviteit en noodzaak van collectieve financiering. Alleen de zorg die in het Besluit Zorgverzekering is opgenomen, is daarom als medisch noodzakelijke zorg te beschouwen. Dit is een bewuste keuze van de wetgever geweest. Daardoor kan zich in het nieuwe verzekeringssysteem niet de situatie voordoen dat verzekerde zorg niet beschikbaar is als gevolg van budgettering.
Het vorenstaande impliceert dan automatisch dat in een aanvullende verzekering, die bovenop het verzekeringspakket van de Zvw en de AWBZ kan worden afgesloten, alleen die voorzieningen zitten waarvan de regering vindt dat die voor rekening en verantwoordelijkheid van de verzekerde zelf komen.
Artikel 7 Collectieve ziektekostenverzekering Lid 1 en 2
Inwoners van Heerlen met een inkomen tot maximaal 110% van de voor hen vergelijkbare bijstandsnorm kunnen in aanmerking komen voor deelname aan de collectieve ziektekostenverzekering. Alle inkomstenbestanddelen zoals genoemd in artikel 34 van de wet tellen hierbij mee. Het vermogen speelt geen rol bij deelname aan de collectieve ziektekostenverzekering.
De vergoeding voor medische kosten die de aanvrager kan ontvangen op grond van zijn collectieve ziektekostenverzekering wordt als een voorliggende voorziening beschouwd. Dit houdt concreet in dan indien een aanvrager bij een andere ziektekostenverzekering aangesloten is geen recht heeft op bijzondere bijstand als dit in het pakket van de collectieve ziektekostenverzekering is, opgenomen er een vergoeding van de kosten, waarvoor bijzondere bijstand wordt aangevraagd, voortvloeit uit deze ziektekostenverzekering
Artikel 9 Alarmering en artikel 10 maaltijdvoorziening
De indicaties voor personenalarmering en maaltijdvoorziening die Alcander stelt worden
door het college geaccepteerd.
Voor de warme maaltijd geldt bovendien:
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeenteg.heerlen.nl. ING 67 28 14 471
Belanghebbende is vrij om te kiezen uit een aantal mogelijkheden (zie werkinstructie) en declareert de kosten zelf bij het college. Vanaf 01-07-2008 geldt een standaardprijs per warme maaltijd.
Deze standaardprijs wordt geïndexeerd met behulp van de alimentatie index. De vergoeding is daarmee niet meer afhankelijk van de werkelijke prijs voor een maaltijd.
Als de bijstand wordt verstrekt in de vorm van periodieke bijzondere bijstand wordt de in aanmerking te nemen draagkracht gespreid over het hele draagkrachtjaar. Verrekening van de draagkracht vindt dan plaats per maandelijkse betaling. De aanwezige draagkracht wordt bovendien bij voorrang gekort op andere voor bijzondere bijstand in aanmerking komende kostensoorten van belanghebbende.
Betalingen vinden steeds plaats na overlegging van betaalbewijzen en op rekening van belanghebbende.
Artikel 11 additionele bewassingskosten en kleding vervanging Lid 1
Omstandigheden waardoor de kosten noodzakelijk kunnen zijn bijvoorbeeld:
• Een meer dan normale slijtage van kleding en schoeisel als gevolg van een lichame-
bewassing noodzakelijk is dan gebruikelijk. Er is geen bijzondere bijstand mogelijk voor:
groei) aangewezen is op aangepaste kleding
Als de garderobe van een belanghebbende volledig vervangen moet worden dient de Nibud norm voor kleding en schoeisel in acht te worden genomen.
Artikel 14 Bijzondere bijstand voor eigen bijdrage thuiszorg
Bijzondere afspraak met het CAK
Het CAK en de gemeente Heerlen hebben afgesproken per 1-1-2009 met betrekking tot
zoveel mogelijk met gesloten beurs te werken. Dit houdt in dat het CAK belanghebbende met een peiljaarinkomen beneden de van toepassing zijnde inkomensgrens geen eigen bijdrage in rekening brengt. De gemeente hoeft in deze gevallen geen bijzondere bijstand te verstrekken.
Uitzonderingen op de afspraak met het CAK
In de eerste helft van 2010 bleek dat in een aantal gevallen het gesloten beurs systeem niet werkt en belanghebbende toch een rekening van het CAK ontvangt, bijvoorbeeld:
Postbus 1. 64O0 AA Heerlen, t 14 045/ +31 (0)45 560 50 40. gemeente:iheerlen.nl. ING 67 28 14 471
Gebleken is dat het CAK het inkomen van alleenstaande ouders toetst aan de inkomensgrens voor alleenstaanden. Dit omdat in de rekenregels van het CAK inwonende kinderen buiten beschouwing blijven bij het beoordelen van de gezinssituatie.
Het gevolg is dat aan alleenstaande ouders wél rekeningen over de te betalen eigen bijdrage worden toegestuurd.
De aanvraag bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage van alleenstaande ouders komt
voor vergoeding in aanmerking.
HOOFDSTUK 4 Maatschappelijke kosten
Artikel 16 Reiskosten bezoek ziek familielid
Een hogere bezoekfrequentie is mogelijk bij bijzondere omstandigheden. De indicatie voor een hogere bezoekfrequenties kan blijken uit een verklaring van bijvoorbeeld specialist, GGD of uit het feit dat iemand een vervoersvoorziening vanuit de WMO heeft, (bijvoorbeeld indien diegene die in het ziekenhuis ligt stervende is).
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40, gemeentea.heerlen.nl, ING 67 28 14 471
Artikel 19 Vorm bijzondere bijstand
• Een lening bij de Kredietbank is een voorliggende voorziening en de hoogte van de
borg wordt vastgesteld door het college.
• Als de bijstand in de vorm van een geldlening of borgstelling wordt verstrekt dient
belanghebbende toestemming te geven voor inhouding van de aflossing op de
periodieke uitkering. Onnodige instroom van vorderingen moeten worden voorkomen. Bij de vaststelling van spoor 1 (2007/11804) is ingestemd dat de gemeente alleen nog leningen verstrekt wanneer ook daadwerkelijk sprake is van een terugbetalingscapaciteit. Wanneer dit niet mogelijk is dan wordt er of geen lening verstrekt of vindt een verstrekking "om niet" plaats(zonder terugbetaling). Dit was in de oude beleidsregel bijzondere bijstand verankerd. Een van de verplichtingen die hierbij opgelegd wordt is: "melden bij het Centraal Loket Schuldhulpverlening". De praktijk wijst uit dat belanghebbenden zich inderdaad melden.
Om belanghebbenden zonder afloscapaciteit toch te motiveren om deel te nemen aan een traject schuldhulpverlening ( indien een aanvraag bijzondere bijstand wordt ingediend voor: Waarborgsom, eerste huur en/of inrichtingskosten ) wordt:
De bijzondere bijstand in de vorm van een geldlening verstrekt en wordt de volgende aanvullende verplichting opgelegd:
Op grond van artikel 55 WWB wordt aan u de aanvullende verplichting opgelegd, dat u uw
volledige medewerking dient te verlenen aan het schuldhulpverleningstraject bij het
Indien u aan deze verplichting voldoet, kunt u samen met de medewerkster van het CLSH
bij het college een schriftelijk verzoek indienen om de leenbijstand om te zetten in
Jurisprudentie BW 6848 11/5127 CRvB
Weigering leenbijstand om te zetten in bijstand om niet. Gemeente Heerlen is destijds in het gelijk gesteld daar belanghebbende zich niet gehouden had aan de aanvullende verplichting, namelijk het meewerken aan het schuldhulpverleningstraject.
Artikel 20 Eerste maand huur en waarborgsom
Bij de beoordeling van de bijzondere bijstand dient onderzocht te worden of er sprake is van een noodzakelijke verhuizing. Hierbij moet gedacht worden aan de doelgroep asielzoekers die vanuit het asielzoekerscentrum geplaatst worden in Heerlen. Of bij verlatingen en er redelijkerwijs niet verlangd kan worden dat de achtergebleven partner hiervoor had kunnen reserveren.
De verstrekte bijstand dient te worden gebruikt voor het doel waarvoor hij verstrekt is. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt er een maatregel beoordeeld.
Artikel 21 Duurzame gebruiksgoederen
Bij de beoordeling van de bijzondere bijstand dient onderzocht te worden of er sprake is van een noodzakelijke verhuizing.
Om de noodzaak van de bijstand te kunnen vaststellen vindt er onderzoek plaats naar: 1. Het gebruik van voorliggende voorzieningen
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gerneenteCaheerlen.nl, ING 67 28 14 4/1
De verstrekte bijstand dient te worden gebruikt voor het doel waarvoor hij verstrekt is. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt er een maatregel beoordeeld. Belanghebbende wordt door het college in eerste instantie verwezen naar Stichting Samen Delen. Indien de stichting het gevraagde niet voorradig heeft dan kan er een beroep gedaan worden op andere verstrekkers. Voor verdere instructies wordt verwezen naar de werkinstructie.
Bij de beoordeling van de bijzondere bijstand dient onderzocht te worden of er sprake is
van een noodzakelijke verhuizing.
Om de noodzaak van de bijstand te kunnen vaststellen vindt er onderzoek plaats naar:
De verstrekte bijstand dient te worden gebruikt voor het doel waarvoor hij verstrekt is. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt er een maatregel beoordeeld.
Artikel 24 Doorbetaling vaste lasten bij verblijf in een inrichting
Indien een belanghebbende verblijft in een inrichting is er geen bijzondere bijstand mogelijk voor schulden en belastingen.
Hoofdstuk 5 rechtsbijstand en financi ë le zaken
Artikel 25 Eigen bijdrage rechtsbijstand
Er bestaat geen recht op bijzondere bijstand als er een beroep gedaan kan worden op een voorliggende voorziening op grond artikel 15 WWB namelijk:
a.Wet op de rechtsbijstand (WRB), belanghebbende kan met een laag inkomen
in aanmerking komen voor een civiele toevoeging van een advocaat.
De civiele toevoeging vindt slechts plaats als de Raad voor de rechtsbijstand
de procedure noodzakelijk acht.
Rechtshulp van het Juridisch Loket, Rechtshulp van het Juridisch Loket is een voorliggende voorziening op de rechtsbijstand van een advocaat. Vanaf 1 ja nuari 2012 wordt de eigen bijdrage rechtsbijstand voor een advocaat met € 51,00 verlaagd als hulpvrager eerst hulp heeft gevraagd bij het Juridisch Lo ket én die hulp heeft geleid tot een diagnosedocument.
De eigen bijdrage in het kader van de WRB en het verschuldigd griffierecht komen voor vergoeding in aanmerking. Op grond van de civiele toevoeging welke wordt verleend door de raad voor de rechtsbijstand.
Er is geen vergoeding mogelijk voor de volgende kosten:
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045/ +31 (0)45 560 50 40. gerneentegheerlen.nl. ING 67 28 14 471
drage uit de vergoeding door de Raad voor de rechtsbijstand kan uit de norm voldaan worden.
Op basis van de contourennota schuldhulpverlening die door de Raad op 3 april 2012 is vastgesteld, wordt de KBL als de passende en toereikende voorziening gezien voor budgetbeheer en wordt bijzondere bijstand bij andere budgetbeheerders afgewezen voor aanvragers na 1 augustus 2012.
Bijzondere bijstand voor de kosten voor budgetbeheer via de kredietbank is nog mogelijk. Op termijn is het de bedoeling dat de Kredietbank deze kosten bij het college declareert zodat budgetbeheer via de Kredietbank onder streep kosteloos is voor belanghebbende. Verdere toelichting is opgenomen in de werkinstructie budgetbeheer.
Artikel 27 Bewindvoerderskosten
In dit artikel worden de kosten bedoeld voor zowel beschermingsbewind als WSNP bewind.
Het salaris van de WSNP bewindvoerder kan meestal wel uit de boedel betaald worden. Het salaris ligt namelijk zo rond de € 50,— per maand en kan dus betaald worden uit het normbedrag boven de beslagvrije voet.
De hoogte van de bijzondere bijstand wordt afgestemd op de door de rechter in zijn vonnis vastgelegde vergoeding voor de bewindvoerder.
In de Aanbevelingen Meerderjarigenbewind van het LOVCK is bepaald dat een professionele beschermingsbewindvoerder, die niet bij de branche-organisatie PBI is aangesloten, moet aantonen dat hij recht heeft op dezelfde vergoeding als een PBI lid. Hij kan dit aantonen door de machtiging van de kantonrechter te overleggen. Deze machtiging moet de bewindvoerder jaarlijks laten vernieuwen bij de rechtbank. Of de bewindvoerder moet een door de kantonrechter gestempelde verklaring overleggen waarin is opgenomen welk tarief de bewindvoerder mag vragen.
Als de bewindvoerder een van die verklaringen niet kan overleggen wordt de hoogte van de bijzondere bijstand vastgesteld op het tarief voor een niet bij de brancheorganisatie aangesloten professionele bewindvoerder.
Hoofdstuk 6: Bijzondere Bijstand levensonderhoud
Bijzondere bijstand voor algemeen noodzakelijke bestaanskosten van zelfstandig wonende jongeren van 18 tot 21 jaar wordt verleend als en voor zover:
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeentegheerlen.nl. ING 67 2814 471
De jongere bedoeld in het eerste lid wordt in ieder geval geacht zijn onderhoudsrecht jegens zijn ouders redelijkerwijs niet te gelde te kunnen maken als:
De noodzakelijke kosten van het bestaan van de zelfstandig wonende alleenstaande jongere van 18 tot 21 jaar, zoals bedoeld in het eerste lid, warden gesteld op de basisnorm van de WWB voor een 21 jarige zonder toeslag. De bijzondere bijstand wordt vastgesteld op het verschil tussen het hier van toepassing zijnde bedrag en de bijstandsnorm.
De noodzakelijke kosten van het bestaan van de jongere zelfstandig wonende alleenstaande ouder van 18 tot 21 jaar, zoals bedoeld in het eerste lid, worden gelijk gesteld aan die van de alleenstaande ouder van 21 jaar en ouder. De bijzondere bijstand wordt vastgesteld op het verschil tussen de hier van toepassing zijnde bedragen en de bijstandsnorm.
Postbus 1. 6400 AA Heerlen, t 14 045 / +31 (0)45 560 50 40. gemeente^heerlen.nl. ING 67 2814 471
Artikel 31 Bijzondere bijstand woonkostentoeslag huurwoning
Woonkostentoesiag vult gaten op die de huurtoeslag laat vallen. Bedragen de woonkosten meer dan de maximale huurgrens, dan kan op grond van individuele omstandigheden overwogen worden om een (aanvullende) woonkostentoeslag te verlenen. In dit verband wordt in ieder geval aandacht besteed aan het betoonde besef van verantwoordelijkheid: was er reeds sprake van deze hoge woonkosten voordat men in bijstandsbehoeftige omstandigheden verkeerde, was de ontstane situatie te voorzien en dus te voorkomen? Daarnaast speelt de situatie op de lokale woningmarkt een rol. Als er aanleiding bestaat om een woonkostentoeslag te verstrekken, wordt de hoogte hiervan vastgesteld op het verschil tussen de vastgestelde woonkosten en de eigen bijdrage die verschuldigd zou zijn bij een huur gelijk aan de maximale huurgrens. De woonkostentoeslag wordt in dit geval toegekend voor de periode van maximaal 1 jaar. Daarbij wordt de verplichting opgelegd om te zoeken naar goedkopere huisvesting. De periode waarover de woonkostentoeslag is toegekend kan na afloop tijdelijk worden verlengd als het nog niet beschikken over goedkopere woonruimte niet verwijtbaar is.
Artikel 32 Bijzondere bijstand woonkostentoeslag eigendomswoning
Eigenaren van woningen hebben geen recht op huurtoeslag. Bij een laag inkomen en
hoge woonkosten kunnen zij in aanmerking komen voor woonkostentoeslag. Bij bepaling
van de hoogte hiervan wordt aangesloten bij de regels voor woonkostentoeslag aan
huurders, dus het systeem van de WHT. Een verschil is echter dat woonkostentoeslag aan
eigenaren jarenlang kan voortduren, terwijl huurders doorgaans doorschuiven naar de
De woonkosten van eigenaren die in aanmerking worden genomen zijn:
• De rente die verband houdt met de woning.
Het gaat hier meestal om hypotheekrente. De jaarlijks te ontvangen rijkssubsidie die betrekking
heeft op de verschuldigde hypotheekrente moet hierop in mindering worden gebracht.
• Hypotheekrente voor leningen anders dan voor de woning, bijvoorbeeld voor een
auto of caravan, mogen niet worden meegeteld.
• Zakelijke lasten in verband met het hebben van eigendom, zoals:
De aflossing van de hypotheek telt niet mee; dit geldt dus ook voor de premies van zogenaamde spaarhypotheken.
Artikel 33 Bijzondere bijstand woonkostentoeslag doorgangshuis Blijf van mijn lijf
Personen die verblijven in een doorstroomhuis van de Stichting Blijf van mijn Lijf staan niet ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) op het adres van het doorstroomhuis. Zij kunnen daarom geen huurtoeslag claimen. Bijzondere bijstand voor
Postbus 1, 6400 AA Heerlen, t 14 04S / +31 (0)45 560 50 40. gemeente3iiheerlen.nl, ING 67 2814 471
woonkostentoeslag kan daarom op aanvraag worden verstrekt als aan alle andere voorwaarden voor het recht wordt voldaan.
Hoofdstuk 7 Overige kostensoorten
Artikel 34 Begrafeniskosten Lid 1
Uit een verklaring van de notaris blijkt of aanvrager een erfgenaam is. Als bij ongehuwd samenwonenden de kosten van de uitvaart niet uit voorliggende voorzieningen (bijvoorbeeld uitvaart-, levens- of ongevallenverzekering) kunnen worden betaald en de erfgenamen financiële medewerking weigeren, kan de overgebleven partner een aanvraag indienen voor bijzondere bijstand. Deze bijstand kan verhaald worden op de eventuele erfgenamen.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan individualiserend worden bezien of een eenvoudig grafteken tot de noodzakelijke kosten gerekend kan worden. Daarbij dient uitgegaan te worden van de goedkoopste uitvoering. Afwijking van de vermelde posten (bijv. wel een volgauto) dient ook individualiserend te worden bekeken. Het maximumbedrag mag niet worden overschreden.