Organisatie | Zundert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening auditcommittee gemeente Zundert |
Citeertitel | Verordening auditcommittee gemeente Zundert |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen
Gemeentewet, art. 82
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 31-12-2013 | nieuwe regeling | 25-06-2013 N.v.t. | 2013/7793 |
Artikel 3: Taken en bevoegdheid
Om de doelstellingen benoemd in art. 2 te realiseren omvatten de activiteiten van de auditcommittee in ieder geval:
het afstemming van bijzondere onderzoeken voor de gemeenteraad op de accountantscontrole, de onderzoeken ex art 213a van de Gemeentewet en de onderzoeken door de Rekenkamer West Brabant, teneinde te komen tot bekrachtiging hiervan door de raad een en ander zoals nader gespecificeerd in bijlage I behorende bij deze verordening.
Artikel 4: Samenstelling en benoeming
Het auditcommittee bestaat uit minimaal drie raadsleden. De voorzitter van de raadscommissie Bestuurszaken en Middelen maakt deel uit van het Audit Committee. Vanuit de raadscommissies kunnen overige leden van het auditcommittee worden benoemd. Het auditcommittee bestaat totaal uit maximaal 5 leden.
Het auditcommittee heeft vier adviseurs te weten de wethouder financiën, de manager afdeling bedrijfsvoering (eventueel (desgewenst) aangevuld met een beleidsmedewerker financiën), de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger),.en de concerncontroller. Facultatief kan op verzoek van het auditcommittee de voorzitter of secretaris van de rekenkamercommissie deelnemen aan de beraadslagingen.
Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 25 juni 2013,
De griffier,
drs. J.J. Rochat
De voorzitter,
L.C. Poppe-de Looff
1. Het AC bespreekt met de externe accountant en de adviseurs de bevindingen van de accountant zoals verwoord in de managementletter en verslag van bevindingen en monitoort de opvolging die het college hieraan geeft ter verbetering van de interne beheersingsmaatregelen voor verslaggeving en de naleving van wet- en regelgeving.
2. Het AC beoordeelt samen met het college en de externe accountant, na voltooiing van zijn controle, de financiële resultaten voor het jaar. Dit doet het AC voordat deze publiek worden gemaakt.
3. De beoordeling van het AC omvat het jaarverslag van de gemeente en de jaarrekening met toelichting. Het gaat om de jaarrekening zoals deze is vereist volgens de algemeen aanvaarde grondslagen voor verslaggeving, inclusief:
- belangrijke transacties die normaal geen deel uitmaken van de bedrijfsvoering van de gemeente;
- keuze van en eventuele wijzigingen in de waarderingsgrondslagen van de gemeente gedurende het jaar;
- belangrijke aanpassingen die het college of de externe accountant voorstellen;
- discussiepunten tussen de externe accountant en het college over zaken die van belang kunnen zijn voor de jaarrekening van de gemeente of de accountantsverklaring;
- moeilijkheden bij de uitvoering van de accountantscontrole;
- belangrijke zaken die zijn besproken tussen de accountant en het college voordat de controleopdracht van de accountant is verlengd.
1. Het AC bespreekt samen met de accountant en de adviseurs genoemd in art. 4 de reikwijdte en kwaliteit van de administratieve organisatie en interne beheersing voor de verslaggeving en de naleving van wet- en regelgeving.
2. Het AC beoordeelt het proces van de gemeente voor het vaststellen van risico’s en invloeden van bevestigde en niet- bevestigde rechtszaken en claims en van niet-naleving van wet- en regelgeving.
1. Het AC beoordeelt voorafgaande aan de start van de jaarlijkse accountantscontrole, de reikwijdte en algehele omvang van het onderzoek dat de externe accountant plant, inclusief zijn opdrachtbevestiging. Het controlebudget van de accountant komt hij overeen met het college en wordt jaarlijks samengevat zodat het AC dit kan beoordelen. De beoordeling van het AC strekt zich uit over de mening van de externe accountant over de factoren die hij bij het vaststellen van de reikwijdte in overweging nam. Dit zijn:
- risicokenmerken van de organisatie;
- externe rapporteringvereisten;
- de kwaliteit van de interne beheersingsmaatregelen voor de verslaggeving en de naleving van wet- en regelgeving;
- de mate van betrokkenheid van de interne accountant of controleur bij de accountantscontrole;
- andere zaken die bij de accountantscontrole betrokken moeten worden.
2. Het AC adviseert de gemeenteraad over de omvang van geplande adviesdiensten, die de externe accountant verleent. Dit doet zij in het licht van de objectiviteit en onafhankelijkheid die nodig is tijdens de accountantscontrole.
3. Het AC evalueert de samenwerking die de externe accountant heeft ondervonden tijdens zijn accountantscontrole, inclusief zijn toegang tot alle aangevraagde documenten, gegevens en informatie..
4. Het AC bespreekt met de externe accountant de kwaliteit van het financiële en verslaggevingproces van de gemeente. Ook bespreekt zij aanbevelingen die de externe accountant mogelijk heeft. Onderwerpen die tijdens deze bespreking aan de orde kunnen komen zijn verbetering van de interne beheersingsmaatregelen, beheersingsmaatregelen voor de naleving van wet- en regelgeving, de keuze van waarderingsgrondslagen en managementsrapportagesystemen.
5. Het AC beoordeelt schriftelijke antwoorden van het college op managementletter van de interne accountant of controleur en bespreekt met de accountant en de adviseurs genoemd in art 4 de voortgang van de invoering van aanbevelingen en verbeteringsplannen van het voorgaande jaar.
6. Het AC beoordeelt samen met de externe accountant en de adviseurs genoemd in art. 4 gevallen waar het management second opinions heeft gekregen van andere accountants, bijvoorbeeld over waarderingsgrondslagen.