Organisatie | Flevoland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie asbest eraf, zonnepanelen erop provincie Flevoland 2013 |
Citeertitel | Subsidieregeling asbest eraf, zonnepanelen erop provincie Flevoland 2013 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Milieu, subsidies |
De verhoging van het subsidiebedrag per m2 in artikel 8 treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 september 2013.
Deze regeling vervalt met ingang van 31 oktober 2015.
Algemene subsidieverordening Flevoland 2012, art. 2, lid 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-11-2014 | 31-10-2015 | art. 1, 2, 6, 7, 8, 11, 12 | 18-11-2014 Provinciaal Blad, 2014, 22 | Collegevoorstel 1672072 | |
01-09-2013 | 19-11-2014 | nieuwe regeling | 23-07-2013 Provinciaal blad, 2013, 16 | collegevoorstel 1506590 |
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
dat op 17 oktober 2012 een convenant is gesloten tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies waarin is afgesproken dat de provincies een subsidieregeling opstellen en uitvoeren om het verwijderen van asbestdaken en afvoeren van asbest bij agrarische ondernemers te subsidiëren in die gevallen waar ook zonnepanelen op de nieuwe daken worden geplaatst, teneinde de gezondheidsrisico’s binnen de landbouwsector te beperken en de landbouw te verduurzamen. De uitgangspunten van het convenant zijn vertaald in deze regeling;
dat de te subsidiëren activiteiten dienen te voldoen aan de Verordening (EG) Nr. 1535/2007 van de Commissie van 20 december 2007 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector;
gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012,
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector PbEU L352/9 van 24 december 2013, met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen;
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het verwijderen en afvoeren van asbestdaken.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4, voor de periode 1 september 2013 tot en met 1 september 2015., vast op € 486.390.
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats op basis van de hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag, waarbij een lager aangevraagd subsidiebedrag voorgaat op een hoger aangevraagd subsidiebedrag.
Artikel 11.Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 12. Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan op de in de beschikking opgenomen wijze.
TOELICHTING BEHORENDE BIJ EERSTE WIJZIGING NADERE REGELS SUBSIDIE ASBEST ERAF, ZONNEPANELEN EROP FLEVOLAND 2013
Algemeen Op 1 september 2013 zijn de Nadere regels asbest eraf zonnepanelen erop provincie Flevoland 2013 in werking getreden. In het convenant dat ten grondslag ligt aan deze nadere regels is bepaald dat begin 2014 zou worden bezien of bijstelling van deze nadere regels nodig is. Uit een hiertoe verrichte evaluatie komt naar voren dat het subsidieplafond gezien het huidige tempo van aanvragen, niet wordt bereikt voor de afloop van de nadere regels. De oorzaken hiervan zijn niet eenduidig te achterhalen. Duidelijk is wel geworden dat deze niet gelegen zijn in communicatie en bekendheid met de regeling.
Met een doelstelling om zoveel mogelijk asbest op agrarische bestemmingen te verwijderen, is gezocht naar mogelijkheden om tussentijds het effect van de nadere regels te vergroten. Tevens is onderzocht wat de effecten zijn van het tussentijds, gedurende de openstelling van het subsidieplafond, wijzigen van de nadere regels op reeds lopende aanvragen en reeds afgeronde aanvragen. Gekozen is voor de volgende aanpassingen: - verruiming van de doelgroep naar voormalig agrariërs en eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok; - verlagen van de ondergrens van het aantal m2-asbestdak dat minimaal verwijderd dient te worden; - generieke verhoging van het subsidiebedrag per m2 te saneren asbestdak, zonder dat de ambitie in het convenant om tenminste 4.000.000 m2 te saneren in gevaar komt; - verlagen van de minimum capaciteit van de zonnepanelen; - verlengen van de looptijd van het subsidieplafond. Daarnaast zal een nieuwe slag in de communicatie worden gemaakt.
Artikelsgewijze toelichting Artikel I Wijzigingen A. Het begrip agrarisch bouwblok ziet op alle bouwblokken met agrarische bestemming ongeacht of deze zijn gelegen in een bestemmingsplan buitengebied of een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een kern. Het begrip agrarisch bouwblok is ingevoegd naast het reeds gebruikte begrip ‘bedrijfslocatie’. Het gebruik van het begrip agrarisch bouwblok is nodig vanwege het verruimen van de doelgroep naar eigenaren van een perceel waarop voorheen een agrarische bestemming rustte. Om te voorkomen dat ook landbouwpercelen onder het begrip vallen, is bewust gekozen voor het begrip agrarisch bouwblok in plaats van perceel met agrarische bestemming
B. Het verruimen van het bereik van de nadere regels wordt bereikt door het verbreden van de doelgroep. In onderdeel b wordt de doelgroep uitgebreid met agrarische ondernemers die hun bedrijf beëindigen of agrarische ondernemers die al eerder zijn gestopt. Niet zichtbaar in dit artikel, maar zichtbaar in het vernieuwde artikel 6, is dat ook de doelgroep van agrarische ondernemingen zelf is uitgebreid, te weten tot agrarische ondernemers die hun bedrijf hebben verbreed en de agrarische activiteit zelf is geminimaliseerd. Voor deze uitbreiding is het minimumvereisten van 25.000 SO in de landbouwtelling, vervallen. De tweede uitbreiding is niet gericht op de persoon van aanvrager maar de voormalige bestemming van het perceel dat de aanvrager in eigendom heeft. Dit betekent dat ook een particulier, niet agrarisch ondernemer, een aanvraag in kan dienen als hij eigenaar is van een voormalig agrarisch bouwblok. In artikel 6 worden eisen gesteld aan deze voormalige bestemming.
C. Om aan te tonen dat een aanvrager tot de nieuwe verruimde doelgroep behoort, zijn de vereisten uitgebreid. Het aantal wijzigingen in artikel 6 was dusdanig dat overgegaan is tot een geheel nieuwe bepaling. Eerste lid onder a Dit lid ziet zowel op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarisch ondernemers. Een voormalig agrarisch ondernemer is een agrarisch ondernemer die zijn bedrijf is gestopt of andere activiteiten verrichten waardoor de agrarische activiteit is geminimaliseerd. Van belang is dat de aanvrager aantoont dat hij agrarisch ondernemer is geweest of dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft. Dit kan de aanvrager bijvoorbeeld aantonen met een extract uit het vigerend bestemmingsplan of een gewaarmerkte verklaring van de gemeente. Eerste lid onder b Een eigenaar van een voormalig agrarisch bouwblok dient aan te tonen dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft gehad. Vanwege alle verplichtingen uit het ruimtelijk ordeningsrecht ten aanzien van het periodiek aanpassen van het bestemmingsplan, is gekozen voor het jaar 1993 als moment waarop het bouwblok tenminste een agrarische bestemming moet hebben gehad. Het bouwblok moet tussen 1 januari 1993 en het moment van aanvraag, op enig moment een agrarische bestemming hebben gehad. Tweede lid onder c Het oppervlakte van het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is teruggebracht van 400m2 naar 250m2. Tweede lid onder h De minimale capaciteit van de te plaatsen zonnepanelen is teruggebracht van 15 kWp naar 5 kWp. Tweede lid onder i Voorheen werd gesproken over bedrijfslocatie, dit is gewijzigd in agrarisch bouwblok. derde lid, onder a Dit onderdeel ziet zowel op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarisch ondernemers. Met de laatst ingevulde landbouwtelling kan worden aangetoond of sprake is van een agrarisch ondernemer (dan wordt immers de meest recente landbouwtelling ingevuld), een voormalig agrarisch ondernemer of een agrarisch ondernemer waarbij de agrarische activiteiten geminimaliseerd zijn vanwege andere activiteiten.
D. Het subsidieplafond wordt een jaar langer opengesteld. Dit betekent een verruiming van de periode waarin aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 september 2015.
E. Op 1 januari 2014 is de nieuwe landbouw de-minimisverordening (No. 1998/2006) in werking getreden. Hierin is het steunplafond verhoogd naar €15.000. Deze verordening kan vanaf 1 januari 2014 worden toegepast. F. Met een verruiming van de periode van openstelling van het subsidieplafond, kan ook de periode waarin de aanvrager de activiteit moet uitvoeren en aan de verplichtingen moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie, worden verruimd.
G. Vanwege de verruiming van de openstelling van het subsidieplafond, is de looptijd van de regeling met dezelfde periode verruimd.
Artikel II Inwerkingtreding De regeling wordt ten voordele van aanvragers gewijzigd vanwege nieuwe inzichten ten aanzien van de reikwijdte en bereik van de regeling. Derhalve is nadrukkelijk gekozen om aan de wijzigingen exclusieve werking – onmiddellijke werking- toe te kennen met uitzondering van de verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak opgenomen in artikel 8, eerste lid. Deze bepaling werkt terug tot aan het moment dat de regeling voor het eerst in werking trad op 1 september 2013 en is beoogd te gelden voor alle verstrekte subsidies. Dit leidt tot ambtshalve aanpassing van alle verstrekte subsidies. De verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak is immers niet voortgekomen uit nieuwe inzichten ten aan zien van verruiming van de doelgroep.