Organisatie | Waalwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2013 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling. | 13-06-2013 Gemeenteblad, 18-07-2013 | 2013/034 |
STREEKARCHIEF LANGSTRAAT HEUSDEN ALTENA
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aalburg, Heusden, Waalwijk, Werkendam en Woudrichem, ieder voor zover hun bevoegdheden betreft,
dat een langdurige samenwerking tussen de gemeenten Aalburg, Heusden, Werkendam en Aalburg bestaat, vormgegeven in de Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Land van Heusden en Altena;
dat deze samenwerking wordt voortgezet en wordt uitgebreid met de gemeente Waalwijk;
dat het in verband met de toetreding van de gemeente Waalwijk noodzakelijk is de bestaande Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Land van Heusden en Altena 2011 aan te passen;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;
vast te stellen de navolgende Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2013
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet en van verordeningen dan wel regelingen van een of meer deelnemende gemeenten van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komt in die artikelen in de plaats van de gemeente het streekarchief en in de plaats van de raad en burgemeester en wethouders respectievelijk het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.
Het streekarchief heeft tot doel de zorg voor en het beheer van de krachtens de Archiefwet 1995 naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden; het toezicht op het beheer van de niet-overgebrachte archiefbescheiden van de gemeenten en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, en dit te doen geschieden door of vanwege een streekarchivaris; en ten slotte het vanuit een centrale archiefbewaarplaats bevorderen van lokaal- en streekhistorisch onderzoek.
Het algemeen bestuur staat aan het hoofd van het openbaar lichaam.
Voor de vergaderingen van het algemeen bestuur kunnen adviseurs worden uitgenodigd.
De bevoegdheden van het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur oefent de bevoegdheden uit zoals in deze regeling bepaald.
Het algemeen bestuur vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt of tenminste drie leden zulks schriftelijk, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, verzoeken.
Het algemeen bestuur vergadert in het openbaar. De deuren worden gesloten wanneer dit door een vijfde gedeelte van de aanwezige leden wordt gevraagd of wanneer de voorzitter dit nodig acht. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Over de onderwerpen, in een besloten vergadering behandeld, kan daarin ook een besluit worden genomen. Van het verhandelde in een besloten vergadering dient een afzonderlijk verslag gemaakt te worden.
Voor de vergaderingen van het dagelijks bestuur kunnen adviseurs worden uitgenodigd.
De bevoegdheden van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur oefent, tenzij in deze regeling anders is bepaald, de bevoegdheden uit die bij of krachtens de Archiefwet 1995 en de Gemeentewet zijn of worden toegekend aan de colleges van burgemeester en wethouders der gemeenten, voorzover die nodig zijn ter behartiging van de in artikel 3 omschreven taak van het streekarchief.
Het dagelijks bestuur of een of meer leden daarvan verstrekken aan het algemeen bestuur zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen 6 weken na ontvangst van een daartoe strekkend verzoek, in een vergadering van dat bestuur of schriftelijk de door een of meer leden van het algemeen bestuur gevraagde inlichtingen, voorzover dat niet strijdig is met het belang van het streekarchief.
De voorzitter vertegenwoordigt het streekarchief in en buiten rechte. De vertegenwoordiging kan hij opdragen aan een door hem aan te wijzen gevolmachtigde. Indien de voorzitter behoort tot het bestuur van een van de gemeenten van het samenwerkingsverband, die partij is in het geding waarbij het streekarchief betrokken is, wordt het streekarchief door de vice-voorzitter of een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid van dat bestuur vertegenwoordigd.
De streekarchivaris staat de organen van het streekarchief terzijde in alles wat de hun opgedragen taak betreft. Aan hem is, onder toezicht van het dagelijks bestuur, het functioneren en leiden van het streekarchief opgedragen. Hij woont de vergaderingen van het algemeen en dagelijks bestuur bij en heeft daarin een adviserende stem. Hij draagt zorg voor het maken van een verslag van de vergaderingen.
Alle stukken die van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur uitgaan, worden door hem mede ondertekend.
Het algemeen bestuur stelt voor de streekarchivaris een instructie vast en zendt deze ter kennisneming aan de gemeenten.
Het algemeen bestuur regelt de bezoldiging van het personeel alsmede de vergoeding voor reis- en verblijfkosten aan het personeel.
Het dagelijks bestuur oefent, indien het algemeen bestuur daartoe besluit en naar door het algemeen bestuur te stellen regels, de in artikel 23 bedoelde bevoegdheid uit.
Voor zover in deze regeling niet anders is bepaald zijn voor het personeel de rechtspositieregelingen van de gemeente Heusden van overeenkomstige toepassing.
De werkzaamheden van de streekarchivaris en zijn medewerkers, gesplitst naar de in artikel 3 onderscheiden taken, worden door het algemeen bestuur op voorstel van de streekarchivaris geregeld in een werkplan, dat op een of meerdere jaren betrekking heeft.
De kosten van de archiefzorg en het archiefbeheer als bedoeld in deze regeling worden omgeslagen naar rato van het aantal inwoners zoals nader omschreven in artikel 2, lid 3 en lid 4.
Jaarlijks voor 15 april wordt de ontwerp-begroting met toelichting voor het daarop volgende kalenderjaar aan de gemeenteraden toegezonden. Het aandeel van elk van de gemeenten in de voor het begrotingsjaar geraamde kosten wordt in deze begroting tot uitdrukking gebracht. Voor 15 juni daaropvolgend kunnen de gemeenteraden eventuele bezwaren tegen, en opmerkingen over de ontwerp-begroting bij het algemeen bestuur inzenden.
Het algemeen bestuur stelt de begroting vast voor 1 juli van het jaar, voorafgaande aan dat, waarvoor de begroting dient. In geval deze ongewijzigd is vastgesteld, wordt daarvan schriftelijk mededeling gedaan aan de gemeenteraden en de colleges van burgemeester en wethouders. Ingeval de begroting in afwijking van de ontwerp-begroting is vastgesteld, wordt de begroting in afschrift toegezonden aan de gemeenteraden en de colleges van burgemeester en wethouders. Deze kunnen terzake Gedeputeerde Staten van hun gevoelen doen blijken. Binnen twee weken na vaststelling wordt de begroting ter kennisgeving gezonden aan Gedeputeerde Staten.
Met betrekking tot wijzigingen van de begroting is de procedure als omschreven in het eerste en tweede lid van dit artikel van overeenkomstige toepassing, echter met uitzondering van de daarin genoemde data en met dien verstande, dat de gemeenteraden gedurende zes weken na ontvangst van de begrotingswijziging hun eventuele bezwaren daartegen ter kennis van het algemeen bestuur kunnen brengen.
Het dagelijks bestuur biedt voor 15 april van elk jaar de rekening over het afgelopen kalenderjaar met alle bijbehorende bescheiden ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan. Gelijktijdig zendt het dagelijks bestuur de ontwerp-rekening aan de colleges, die binnen zes weken hun eventuele bemerkingen kenbaar kunnen maken aan het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur onderzoekt de rekening, waarbij de eventuele bemerkingen van de deelnemers worden betrokken, en stelt de rekening vast voor 1 juli daaropvolgend, zulks onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet aangewezen accountants en met vermelding van hetgeen hij te zijner verantwoording dienstig acht.
Het aandeel van elk van de gemeenten in de voor het begrotingsjaar geraamde kosten moet worden betaald in twee termijnen, vervallende op 1 februari en 1 augustus van dat jaar. Binnen een maand na de vaststelling van de rekening wordt aan de gemeenten mededeling gedaan van het over dat jaar werkelijk verschuldigde aandeel.
Verrekening vindt, voor zoveel nodig, plaats binnen twee maanden na verzending van de in de vorige alinea bedoelde mededeling.
Het door de streekarchivaris samengestelde verslag van de werkzaamheden van het streekarchief over het afgelopen jaar wordt door het dagelijks bestuur voor 1 juli aan het algemeen bestuur ter vaststelling aangeboden. Binnen vier weken na de vaststelling wordt het verslag toegezonden aan de gemeenten.
Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Een uittredende gemeente is gehouden na uittreding bij te dragen in het begrote nadelig saldo van het laatste volledige jaar van deelname, en wel in het eerste kalenderjaar na uittreding het volle aandeel, in het tweede jaar na uittreding 75 procent van het aandeel, in het derde jaar na uittreding 50 procent van het aandeel en in het vierde jaar na uittreding 25 procent van het aandeel.
De regeling kan worden gewijzigd bij besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders van
Het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur blijven als zodanig functioneren tot het tijdstip waarop de liquidatie beëindigd is.
Voorzover niet in deze regeling is voorzien, beslist het algemeen bestuur.
Het college van Heusden is belast met de bij de wet voorgeschreven uitvoering van de regeling.
De regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand volgende op die waarin zij is opgenomen in het register van de gemeenschappelijke regelingen als bedoeld in artikel 27, lid 2 van de Wet en werkt - voor zover nodig terug - tot 1 juli 2013, onder gelijktijdige intrekking van de eerdere Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Land van Heusden en Altena 2011.
Deze gewijzigde regeling kan worden aangehaald onder de titel ‘Gemeenschappelijke regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena 2013’.