Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Stappenplan bestuurlijke handhaving sluitingstijden horecabedrijven |
Citeertitel | Stappenplan bestuurlijke handhaving sluitingstijden horecabedrijven |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-08-2013 | 03-05-2014 | Nieuwe regeling | 11-07-2013 Leudalnieuws, 14 augustus 2013 | Onbekend |
De burgemeester van Leudal besluit
I het onderstaand handhavingbeleid met betrekking tot overtredingen van sluitingstijden voor horecabedrijven, alsmede ten aanzien van de naleving van aan ontheffingen sluitingsuur verbonden voorschriften en verbonden voorschriften sluitingstijden terrassen, vast te stellen.
II Dit bestuurlijk instrumentarium toe te passen indien de stappen in strafrechtelijke weg zijn doorlopen en de politie om bestuurlijke handhaving
Op 17 juli 2012 heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten overtreding van de sluitingstijden horeca bestuursrechtelijk te handhaven indien de strafrechtelijke weg is doorlopen en politie hierom specifiek verzoekt. Voor deze bestuursrechtelijke handhaving is vervolgens geen stappenplan opgesteld. De burgemeester is bevoegd hiervoor beleid vast te stellen. Vorig jaar werd verwezen naar het stappenplan van gemeente Maasgouw. Gemeente Maasgouw werkt met een last onder dwangsom en bestuursdwang.
Gelet op de gewijzigde indeling van de robuuste basisteams van politie per 1 januari 2013, en Leudal voortaan bij het robuust basisteam Weert (Weert – Leudal - Nederweert) behoort is het voorstel het beleid van de gemeente Weert als basis te nemen voor handhaving sluitingsuur. Onderstaand voorstel is hierop gebaseerd. De dwangsombedragen liggen lager dan in Weert omdat de hoogte van het bedrag in redelijke verhouding dient te staan tot de zwaarte van het geschonden belang. In Weert varieert de dwangsom van € 1000,- tot € 1500,-.
Aanleiding handhavingsbeleid sluitingstijden horeca
Handhaving van de sluitingstijden vindt op dit moment plaats door de politie. De politie merkt op dat de opgelegde boetes vrij gering zijn en dat zij vaak niet serieus worden genomen bij de uitoefening van hun taak. De boete weegt vaak niet op tegen de opbrengst die gemaakt kan worden door de horecaondernemer als de horeca-inrichting langer geopend is. En vaak wordt de boete dan gewoon op de koop toegenomen door de horeca-exploitant.
De wijkagenten van de politie verzoeken dan ook om het bestuurlijk instrumentarium toe te passen door gemeentelijke aanschrijvingen. Voorgesteld wordt dit bestuurlijk instrumentarium incidenteel te gaan toepassen indien de stappen in strafrechtelijke weg zijn doorlopen en de politie hierom specifiek verzoekt.
Handhavingschema met betrekking tot overtredingen van sluitingstijden voor horecabedrijven, alsmede ten aanzien van de naleving van aan ontheffingen sluitingsuur verbonden voorschriften en verbonden voorschriften sluitingstijden terrassen.
Publicatie plaatsen in Leudalnieuws zodra beleid is vastgesteld.
Het stappenplan gaat in 2014 onderdeel uitmaken van het Handhavingsuitvoeringsplan (HUP).