Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen;
gelet op het bepaalde in de artikelen 4:1, 4:2 en 6:1 van de Collectieve
arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst;
gelet op de verkregen instemming van de Ondernemingsraad op grond van
artikel 27 van de Wet op de Ondernemingsraden;
gelet op de met de commissie voor georganiseerd overleg bereikte
overeenstemming als bedoeld in artikel 12.2.1 van de Collectieve
arbeidsvoorwaardenregeling;
BESLUITEN:
vast te stellen de navolgende regeling tot nadere uitwerking van de formele
arbeidsduur en vakantie
Begripsbepalingen
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
1.werkgever:
de (loco)gemeentesecretaris.
2.werknemer:
de ambtenaar die op grond van een aanstelling of een arbeidsovereenkomst
ingevolge de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling /
Uitwerkingsovereenkomst werkzaamheden verricht voor de gemeente.
3.formele arbeidsduur:
de omvang in werkuren van de door de werknemer te verrichten
werkzaamheden.
4.feitelijke arbeidsduur:
de omvang in werkuren van de door de werknemer te verrichten werkzaamheden
op basis van het arbeidspatroon of werkrooster.
5.arbeidspatroon:
de overeengekomen dagen waarop en de tijdstippen waartussen de werknemer
zijn werkzaamheden moet verrichten.
6.werkrooster:
de op basis van een geldende werktijdregeling vastgestelde dagen waarop en
de tijdstippen waartussen de werknemer zijn werkzaamheden moet
verrichten.
7.overwerk:
de werkzaamheden, die de werknemer, ingevolgde daartoe gegeven opdracht,
boven de werktijd van het voor hem geldende arbeidspatroon of werkrooster
verricht, niet zijnde spaaruren.
Artikel 2
- 1.
de formele arbeidsduur wordt vastgesteld op maandag tot en met vrijdag
tussen 06.00 uur en 22.00 uur, gedurende 7.2 uur (7 uur en 12 minuten)
per dag, gemiddeld 36 uur per week, gedurende 5 werkdagen per week.
- 2.
in afwijking van het eerste lid kan op verzoek van de medewerker het
aantal werkdagen worden vastgesteld op 4 dagen per week.
- 3.
voor het team Wijkbeheer wordt in afwijking van het eerste lid de
formele arbeidsduur vastgesteld op maandag tot en met vrijdag tussen
07.15 uur en 17.00 uur, gedurende 7.2 uur per dag, gemiddeld 36 uur per
week, gedurende 5 werkdagen per week.
- 4.
in afwijking van het eerste lid wordt bij een werkrooster de formele
arbeidsduur vastgesteld op maandag tot en met zondag gedurende gemiddeld
36 uur per week.
Artikel 3
- 1.
de medewerker wordt in de gelegenheid gesteld compensatie-uren als
bedoeld in artikel 6 van deze regeling op te bouwen via de wekelijkse
bandbreedte.
- 2.
de wekelijkse bandbreedte wordt bij een aanstelling van 24 tot en met 36
uur per week vastgesteld op 6 uur per week.
- 3.
de wekelijkse bandbreedte wordt bij een aanstelling van 12 tot 24 uur
per week vastgesteld op 4 uur per week.
- 4.
de wekelijkse bandbreedte wordt bij een aanstelling van minder dan 12
uur per week vastgesteld op 2 uur per week.
Artikel 4
- 1.
door burgemeester en wethouders kunnen werkroosters worden vastgesteld
waarin de feitelijke arbeidsduur van de werknemer nader wordt
geregeld.
- 2.
op de werknemer wiens arbeidsduur met een werkrooster nader is geregeld,
is artikel 3 van deze regeling niet van toepassing.
- 3.
voor de werknemer die naar het oordeel van burgemeester en wethouders
niet noodzakelijkerwijs zijn werkzaamheden volgens een werkrooster dient
te verrichten, wordt een arbeidspatroon overeengekomen waarin de
feitelijke arbeidsduur nader wordt geregeld.
- 4.
de artikelen 2, 3 en 4 van deze regeling zijn niet van toepassing op de
werkdagen waarop een werknemer via telewerken de werkzaamheden
verricht.
Artikel 5
Burgemeester en wethouders kunnen, na overleg met de Ondernemingsraad,
jaarlijks één of meerdere verplichte vakantiedagen aanwijzen, met een
maximum van vier dagen.
Artikel 6
- 1.
compensatie van meer gewerkte uren vindt plaats door het opnemen van een
of meerdere uren ten laste van het tegoed aan compensatie-uren.
- 2.
meer gewerkte uren kunnen niet worden aangewend voor het overschrijden
van de jaarlijkse arbeidsduur als bedoeld in artikel 6:2, tweede lid van
de CAR-UWO tenzij door burgemeester en wethouders anders wordt
besloten.
- 3.
een saldo op enig moment van meer dan 36 te compenseren uren komt te
vervallen, tenzij door burgemeester en Wethouders anders wordt besloten.
- 4.
uren, die in verband met het bepaalde in het derde lid komen te
vervallen worden niet in geld gecompenseerd.
- 5.
een saldo op enig moment van meer dan 20 te weinig gewerkte uren wordt
met de bezoldiging van enig kalendermaand, volgend op het moment van
bereiken van 20 te weinig gewerkte uren, van de werknemer verrekend,
tenzij door burgemeester en wethouders anders wordt besloten.
- 6.
een tegoed aan compensatieverlof wegens overwerk als bedoeld in artikel
3:2:1, eerste lid van de CAR-UWO kan op enig moment niet meer bedragen
dan 50.4 uren.
- 7.
compensatieverlof wegens overwerk waardoor het in het zesde lid van dit
artikel bedoelde aantal verlofuren wordt overschreden wordt aan de
werknemer uitbetaald tenzij door burgemeester en wethouders anders wordt
besloten.
- 8.
als peildatum voor de toepassing van het zevende lid van dit artikel
wordt de laatste kalenderdag van enig kalendermaand aangewezen.
- 9.
voor de in artikel 3:2:1, derde lid van de CAR-UWO bedoelde datum van 1
november dient voor de uitvoering van dit artikel te worden gelezen:
tenminste een kalendermaand voordat de werknemer over de alsdan ontstane
vakantie-uren wenst te beschikken.
Artikel 7
De werknemer dient dagelijks de aanvang en de beëindiging van zijn
werkzaamheden te registreren op de door burgemeester en wethouders
aangegeven wijze.
Artikel 8
- 1.
de werknemer dient een bezoek aan een arts, specialist of paramedische
hulpverlener in eigen tijd te laten plaatsvinden.
- 2.
in uitzonderingsgevallen kan burgemeester en wethouders besluiten de
werknemer voor een noodzakelijkerwijs onder werktijd plaats te vinden
bezoek aan een arts, specialist of paramedische hulpverlener
buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging toe te kennen.
- 3.
burgemeester en wethouders kan alvorens op een verzoek op grond van het
tweede lid van dit artikel te beslissen, advies vragen aan de ter zake
betrokken arts, specialist of paramedisch hulpverlener.
- 4.
het in het derde lid van dit artikel bedoeld advies wordt namens
burgemeester en wethouders aan de ter zake betrokken arts, specialist of
paramedisch hulpverlener gevraagd - en van een beoordeling voorzien -
door de bedrijfsarts.
- 5.
de werknemer is gehouden zijn medewerking te verlenen aan het in het
derde en vierde lid van dit artikel bedoelde advies en beoordeling.
Artikel 8a
De werknemer die gedurende de in deze regeling bedoelde arbeidsduur wenst te
roken, dient dit uitsluitend in eigen tijd te doen.
Artikel 9
- 1.
per kalenderjaar dient de medewerker tenminste 4 maal het aantal voor
hem geldende feitelijke arbeidsuren per week aan wettelijke
vakantie-uren op te nemen in de vorm van vakantie als bedoeld in artikel
6:1 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling /
Uitwerkingsovereenkomst.
- 2.
het overschot aan niet opgenomen niet-wettelijke vakantie-uren van de
werknemer kan op 31 december van enig kalenderjaar maximaal de helft van
het voor hem geldend aantal vakantie-uren bedragen, zoals genoemd in
artikel 6:2 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling /
Uitwerkingsovereenkomst.
- 3.
voor vakantie-uren, die in verband met het bepaalde in het eerste lid
vanwege het dienstbelang niet konden worden opgenomen, wordt, na overleg
met de medewerker, door de werkgever bepaald op welke wijze en binnen
welke termijn deze alsnog moeten worden opgenomen.
Artikel 10
De uitvoering van de gewijzigde Regeling Variabele Arbeidsduur en vakantie
gemeente Diemen 2013 is gemandateerd aan de manager van de te onderscheiden
afdelingen, tenzij de beslissingsbevoegdheid nadrukkelijk is voorbehouden
aan burgemeester en wethouders.
Slotbepalingen
Artikel 11
Onder mannelijke naamgevingen worden in deze regeling ook vrouwelijke
naamgevingen begrepen.
Artikel 12
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet of waarin
onduidelijkheid of onenigheid bestaat over de toepassing daarvan beslissen
burgemeester en wethouders.
Citeertitel en inwerkingtreding
Artikel 13
Deze regeling wordt aangehaald als de gewijzigde Regeling Variabele
Arbeidsduur en vakantie gemeente Diemen 2013.
Artikel 14
- 1.
De regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2013;
- 2.
de regeling Variabele arbeidsduur en vakantie gemeente Diemen 2013
wordt ingetrokken.
Toelichting: overgangperiode ter zake artikel
6, derde lid:
de werknemer die op 1 april 2013 een saldo aan compensatie-uren van meer dan 36
uur heeft, dient dit saldo uiterlijk op 1 december 2013 te hebben teruggebracht
naar 36 uur.