Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek 2013 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland |
Citeertitel | Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek 2013 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | mandaat, omgevingsdienst, bevoegd gezag |
Geen.
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek 2013
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 17-11-2020 | art. 3, art. 4, art. 12, Bijlage 1 | 01-12-2015 Provinciaal blad, 2015, 166 | 723518-723536 | |
07-08-2013 | 17-11-2020 | nieuwe regeling | 02-07-2013 Provinciaal blad, 2013, 108 | 203636-203663 |
GS verlenen mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur en zijn plaatsvervanger overeenkomstig de als bijlage I bij dit besluit behorende lijst.
Artikel 5 – Instructies verbonden aan de uitoefening van het (onder)mandaat
Gemandateerde is verplicht GS te informeren en in de gelegenheid te stellen bijzondere aanwijzingen te geven of de bevoegdheid zelf uit te oefenen, indien uitoefening van het mandaat politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of als de provincie Noord-Holland aansprakelijk kan worden gesteld.
Als de uitoefening van een bevoegdheid betrekking heeft op een aangelegenheid waarbij de gemandateerde een direct of indirect persoonlijk of zakelijk belang heeft, of zich een situatie zou kunnen voordoen waarbij jegens derden de indruk van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt, wordt de bevoegdheid uitgeoefend op hoger niveau.
Artikel 6 – Volmacht en machtiging
Tenzij anders is bepaald omvat de verlening van mandaat of ondermandaat mede de verlening van:
Gemandateerde verstrekt GS voor het einde van ieder kwartaal, of conform in een overeenkomst vastgelegd schema, een rapportage van de besluiten die in de uitoefening van het mandaat zijn genomen.
Artikel 8 – Communicatie en publiciteit
Gemandateerde is niet toegestaan bij de uitoefening van het mandaat zonder toestemming van GS in de publiciteit te treden als dat naar verwachting politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of tot gevolg kan hebben dat de provincie of gedeputeerden aansprakelijk worden gesteld of anderszins aansprakelijk worden gehouden.
Indien op grond van het verleende mandaat besluiten worden genomen, luidt de ondertekening:
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
Gevolgd door de handtekening en de naam van de functionaris.
Haarlem, 2 juli 2013.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
bij het Besluit mandaat, machtiging en volmacht van de omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek 2013 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
In deze bijlage worden bevoegdheden opgedragen conform de zogenaamde “packagedeal”,In deze bijlage is niet beoogd een uitputtende opsomming van de bevoegdheden te geven. De systematiek houdt in dat eerst een verzameling van bevoegdheden wordt genoemd, en in het vervolg bepaalde bevoegdheden worden gespecificeerd om daarvoor beperkingen, instructies of het laagste niveau van ondermandaat aan te geven.
Indien de voorbereiding van de inhoud van een besluit is uitgezonderd, betekent dat de omgevingsdienst met GS moeten afstemmen over de inhoud van het besluit. GS zullen daarover dan een instructie geven die de omgevingsdienst uiteraard uit dient te voeren. De omgevingsdienst dient vervolgens de voorbereiding als bedoeld in de Awb te verzorgen.
Overeenkomstig het systeem van de Wabo heeft de bevoegdheid betrekking op de gehele wabo-omgevingsvergunning, inclusief toestemmingen die daarin opgaan of aanhaken, waaronder de toestemmingen voor slopen, bouwen, aanleggen, etc. Voor een compleet overzicht van de geïntegreerde en aangehaakte toestemmingen wordt verwezen naar de wettekst, de Memorie van Toelichting en de handreikingen van de Rijksoverheid.
In de rechter kolom zijn uitzonderingen geformuleerd. Deze hebben betrekking op de voorbereiding van toestemmingen op grond van provinciale verordeningen. Het gaat daarbij onder meer om de ontheffing of verklaring van geen bedenkingen van de bij de provinciale verordeningen gestelde regels, voor zover deze rechtstreeks werken (artikel 4.1. lid 3 Wabo), en een ontheffing van een verbod om het bestaande gebruik te wijzigen bij een verklaring dat een provinciale verordening als bedoeld in artikel 4.1 Wabo wordt voorbereid. In dit kader wordt gewezen op het feit dat de Provinciale Verordening Ruimtelijke Structuurvisie een rechtstreeks werkende bepaling bevat over windturbines. Een andere provinciale verordening is de Provinciale Milieuverordening (PMV). Hierin zijn onder meer regels opgenomen over bescherming van grondwatergebieden, over gesloten stortplaatsen en de bescherming van aardkundige monumenten.
Voorts is de voorbereiding van toestemmingen op grond van de Nb wet uitgezonderd. Het gaat hier om de artikelen 16 Nb wet (vergunningen met betrekking tot handelingen in een beschermd natuurgebied, en artikel 19 d Nb wet, de vergunning met betrekking tot handelingen met gevolgen voor habitats en soorten). Ten slotte geldt een uitzondering voor de voorbereiding van besluiten waarbij sprake is van overschrijding van het groepsrisico op grond van het Bevi. De reden daarvoor is dat de voor deze besluiten benodigde deskundigheid bij de provincie blijft (provinciale verordeningen en Nb wet), of dat het besluiten betreft (overschrijding van het groepsrisico op grond van het Bevi) waarin Gedeputeerde Staten altijd willen worden gekend.
Als een besluit of besluitonderdeel betrekking heeft op de Nb wet of op een provinciale verordening verzoekt de omgevingsdienst Gedeputeerde Staten een besluit te nemen over het betreffende besluit(onderdeel). De omgevingsdienst beslist (met inachtneming van de besluiten van Gedeputeerde Staten) ook in dat geval wel over de aanvraag op de omgevingsvergunning en draagt zorg voor de Awb voorbereiding daarvan.
In het algemeen geldt voor de omgevingsdienst dat zij bij de uitoefening van het mandaat niet zonder toestemming van Gedeputeerde Staten buiten de beleidskaders de provincie mag treden (zie het algemeen deel van het mandaatbesluit). Dat betekent dat zij gehouden is binnen de kaders van de provinciale verordeningen en ander provinciaal beleid te blijven, ook bij niet rechtstreeks werkende bepalingen.
Bovendien is de omgevingsdienst op grond van het algemeen deel van het mandaatbesluit verplicht om in geval van gevoelige besluiten af te stemmen met GS.
Artikel 1.2. heeft betrekking op de afgifte van advies en de verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor het milieudeel van de “voormalige” provinciale inrichtingen. Voor de beperkingen wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 1.1. van deze bijlage. Ter verduidelijking zijn in de rechterkolom de vvgb van GS van rechtstreeks werkende bepalingen van het Besluit Omgevingsrecht ( de artikelen 6.5.1 jo 6.5.4 Bor) en de door PS af te geven verklaring van geen bedenkingen bij afwijken van een bestemmingsplan op grond van een provinciaal belang (artikel 6.6.1 Bor) uitgezonderd.
Onder dit artikel worden bevoegdheden gemandateerd die niet integreren of aanhaken, maar waarvan mandaat wel gewenst is om een efficiënte taakuitoefening door de omgevingsdienst mogelijk te maken.
Deze bepalingen hebben betrekking op handhaving en toezicht. Uitgezonderd is de handhaving van groene wetgeving, omdat de deskundigheid op dit gebied bij de provincie blijft. Voor een goed begrip wordt opgemerkt dat de handhaving de wabo- omgevingsvergunning betreft, en geen betrekking heeft op toestemmingen die geen onderdeel zijn van de wabo-omgevingsvergunning. Een voorbeeld daarvan is vuurwerk. De besluitvorming en de handhaving daarvan op gebied van vuurwerkevenementen is niet gemandateerd omdat toestemmingen voor vuurwerkevenementen geen onderdeel zijn van de wabo-omgevingsvergunning. Toestemmingen over vuurwerkopslagen zijn dat wel.